Hammastankoa poikkipalkin takapuolelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja tzei, 25.6.2011.

  1. tzei

    tzei Gearhead

    -48 letukan ohjauksessa klappia ihan riittävästi. Vaihtoehtona olis tietysti joku uus simpukka, vega tai vastaava, mutta kun tuossa ei tuo ohjausgeometria ole muutenkaan oikein oppikirjoista kun siinä ei ole apusimpukkaa ollenkaan. Simpukan vääntövarresta lähtee vain lyhyt tanko toiselle pyörälle ja pitkä toiselle joka nyt monttuun ajaessa ei ihan paras vaihtoehto ole... Noh, tallissa olis yks mustang kakkosen hammastanko josta ajatus lähti mut se tulee poikkipalkin etupuolelle ja letukassa systeemit on takapuolella joten ei käy... Hammastangolla saattais tuo ohjausgeometria ja ajo-ominaisuudet parantua, joten jos jollain olis vihjettä mistä sais tommosen mustang kakkosen tyylisen helposti poikkipalkkiin kiinnitettävän hammastanko-ohjauksen joka kävis poikkipakin takapuolelle, mielellään jopa tehostettukin, tahi jotain muuta kivaa, niin saapi vastailla...
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    w210 mersun (väyrynen) tanko ainakin käy,
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    TransSportissa ainakin on akseliston takapuolella.
     
  4. tzei

    tzei Gearhead

    Tämähän kuulostais hyvälle. Noita luulis purkaamoilla jo olevan ja kohtuu hintaankin. Tutkitaan...
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Tuo mersu tanko kiinnostas, onko antaa lisäinfoa / kokemuksia???
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    drifting teemin ooppeliin tuollainen mersun hammas tanko asentui toimii hienosti. Sisältää sisäiseti myös ohjaus vaimentimen joten ei hakkaa käsillekään kuten ooppelin simpukka. Tehostus tuntuu riittävältä, ja sopivalla casterilla ohjaus palauttaakin loistavasti. Tuo tankoon joku paremmin varustellun version ja olisi sähkö säätöisyyteen mahdollisuus, johto siitä jätettiin pois ja tuntuu näin hyvältä joten ei ole koitettukaan millaiseksi muuttuis jos siihen sähköä ohjais. ohjaus hieman yli 2.5kierrosta laidasta laitaan ja pyörät kääntyy yli 60astetta. Toimii hyvin yhteen ainakin toyota supran tehostimen pumpun kanssa.

    Kiinnitys on todella helppo, pysty suunnassa 2 pulttia tanggossa olevien korvien läpi, ei siis pannoilla kuten monessa muussa autossa.
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei sulla sattuis oleen mittoja siitä väyrysen tangosta?
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Valitettavasti ei, mutta loppuviikosta voin kysellä/mitata kun taas käyn drifting pajalla.
     
  9. lumikola

    lumikola 1st gear

    Mersun tangon mitat kiinnostaisi minuakin,kuvia löysinkin ja äkkiseltään vaikuttaa melko kompaktin kokoselta ja järkevästi kiinnitettävältä.
    Lähinnä itse "tangon" pituus ja ohjausakselin sijainti,ohjausvarret joutuu muokkaamaan kuitenkin.
    Hintahaitaria oli melkoisesti,pikaisella vilkaisulla purkaamon kallein 750e. yksityiseltä kotipurkajalta 100e.
     
  10. Coupea

    Coupea 3rd gear

    900 saabin hammastanko ,kompakti ja myös kahden pultin kiinnityksellä. Kestävä ja löytyy halvalla. Toisin kuin mersuissa ei vaadi älytöntä casteria palauttaakseen.
     
  11. lumikola

    lumikola 1st gear

    Täytyypä käydä hakemassa kokeeksi tommonen saapaksen tanko,pääsee vähän suunnittelemaan miten sinne hammastanko sopii vai ei mitenkään...
    Kaikenlaiset vinkit ja viisaudet otetaan kiitollisuudella vastaan,mun tapauksessa osat sais olla isohkosta autosta,ovat siis suunnitteilla kuuskakkoseen electraan.
     
  12. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Laitetaan jonon jatkoksi kysymys.
    Onko kokemuksia ja toteutuneita 40 luvun taitteen moparin tai miksei muutkin niin tälläisestä hammastanko swapista
    http://p15-d24.com/uploads/monthly_..._res.jpg.6b29de24301bea439f4e23c30bb5aadd.jpg
    Omas on kans toi simpukka riittävän väljä ja simpukalta menee vaan yks ja sama raidetanko oikealle ja sit lyhyt tanko vasemmalle. Kiinnostais laittaa tollanen esim saab, kun jotaki tolle ohjaukselle pitäs tehdä ja kaikki päivitys on varmaan plussaa verrattuna tohon 40 luvun tekeleeseen.
     
  13. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Ite oisin kans vaihtamassa tuon DeSoton simpukan tilalle hampitankoa. Jos joku kerkee eka noita vaihtoehtoja tutkimaan, niin mitoista oisin enemmän kuin kiitollinen. Oon katellu Väyrysestä ja 500 sarjan bemareista, en vaan oo vielä saanu motivaatio alkaa vaihtamaan. Ois tulossa - 48 Suburbaniin.
     
  14. fishbone

    fishbone Gearhead

    mulla on -40 Special coupessa AMC Pacerin hammastanko.Melko hyvin mitat täsmää.
     
  15. fishbone

    fishbone Gearhead

    se on kyl etupuolella,,
     
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Katos tuota https://www.overdrive.fi/forum/threads/chevy-s10-center-link.311401/#post-3768418
     
  17. Tetanus

    Tetanus 1st gear

    Näitä hämmästellessä on joskus tullut keksittyä auto, sitten sen hammastanholle etsittyä hinta, minkä jälkeen kvg auton alkuperäisestä akselista onko etu vai takapuolla, jos ei natsaa niin uudestaan eri vehkeellä :poff:

    Kääntyvyys määräytyy olkavarren (spindelistä lähtevä taaki johon raidetanko tulee kiinni) pituuden ja hammastangon liikkeen suhteena. Helpoin keino että pääsee seinälle on tietenkin mitata harrastepelistä paljonko ohjausvarren/raidetangon sisäpää liikkuu laidasta laitaan käännettäessä. Optimihan olisi että löytyisi hammastanko jossa halutulla kierrosmäärällä tuo raidetangon sisäpään liike olisi sama jotta saisi täyden kääntyvyyden. Olkavarren mitalla pystyy kääntyvyyttä kyllä pelaamaan mutta katsastusherrat eivät ole mieltyneitä kun olkavartta katkotaan ja hitsataan.

    Hammastangon leveyttä en pitäisi jenkkivehkeeseen tehdessä edes ongelmana, sillä amerikan rakenteet ovat pääsääntöisesti ns leveä runkoisia ja tukivarsiltaan suht lyhyitä. Hammastangoa pystyy leveys suunnassa jatkamaan kun koneistaa palikkaa väliin. Leveys tulee määrittäväksi koska kolmiotukivarsi tuennalla tulisi raidetangon olla saman mittainen JA samassa kulmassa kuin ala ja ylätukivarsi. Muuten syntyy pump steeringiä eli jouston myötä tulee aurausta/haristusta. Eli hammastangon korkeus suuntaisella sijainnilla on väliä että tuo kulma sääntö täyttyy.

    Mutta toisaalta, jos näitä asioita ei pystytä optimoimaan, ja ajatellaan hammastangon edut versus väljä simpukka, niin on parempi että raidetanko on mahdollisimman pitkä, koska tällöin joustossa raidetanko "piirtää" isompaa kaarta kuin tukivarret jolloin pump steeringin vaikutukset ovat pienemmät. Tärkeämpi on tuo kulma asia sillä raidetangon on oltava edes lähellä samansuuntainen kuin tukivarsien. Jos nämä risteävät, suomella sanottuna olet kusessa joustotilanteissa.
     
  18. Gary Grand tykkää tästä.
  19. karhu01

    karhu01 2nd gear

  20. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Näis 40 luvun vehkeissä onkin se ongelma laittaa hammastanko ohjaus kun ne alatukivarren sisäpäät on lähes yhdessä. Ja kun se olis hyvä että hammastangon ja varren jousto olis lähes samas kohtaa. Ainut melkeinpä on nää jossa lähtee varret hammastangon keskeltä.
     

Kerro tästä muillekin!