Mallisarjan tehokkain moottori.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 350cid, 7.5.2007.

  1. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    Löysimpä sittenkin, 9c1 poliisipaketti näemmä poiki 180hp/134kw, eli ei taida ”pieninkään” LS mennä papereihin..

    ”For 1987, the 9C1 Caprice changed little. The 350-4bbl engine received a boost in compression, roller lifters, and new center-bolt valve covers.[16] The 180 hp (134 kW) rating of this engine helped boost the Caprice's performance above its competition.”
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Tehopainosuhde tulee peliin ni pitäs mennä kyllä. Uusilla säännöillä ainaskin kun/jos tulee.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    eli muuttaako se asioita, vaikka 20% lisää tohon mallisarjan tehokkaimpaan on vaan 216hp, eli jää vielä aikailla roikkumaan 4.8 alapuolelle? Nää kaikki kapulakielet ynnämuut säädökset ei mee mun päähän :D
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Uusilla säännöillä pitäs saahan papereihin sun tapauksessa 7kg/kw jos ne tulee sellasena voimaan kun oli esitys.
    Oletin että jotain ~1800kg hujakoilla omamassa.
     
  5. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear


    Aivan, kiitos tiedosta! Ei tarviikkaan kuopata koko ideaa. ”Vanhan” pikkulohkon laittoon verrattuna tuntuu olevan järkevämpi vaihtoehto kaiken kannalta tuo Ls moottori.
     
    Roc, Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  6. Tässä on tuo jos..Se ehdotus, joka meni lausuntopyyntökierrokselle viime vuonna ja eikä siitä ole sen jälkeen kuulunut mitään. Tokkopa kuuluukaan, kun ministerinä on tän näköinen setä:

    [​IMG]
     
    mopperi1970 ja juko7 tykkäävät tästä.
  7. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    Perkeleen harakat, häiritsee harrastusta.. toivotaan että liikkuu johonki suuntaan..
     
  8. HT

    HT Gearhead

    Onko jollain varmaa tietoa (= jutellut konttorilla asiasta, tai vielä parempi, paperilla päätös asiasta) tästä 7 kw/kg säännöstä? Tällä kaavallahan 1800 kg auton, olkoon vaikka Caprice, saisi laittaan 350 hp koneen, vaikka sellaisella ei olisi tehtaalta tullut.
     
    Aake-cc tykkää tästä.
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Iskutilavuusrajoista luovutaan
    Uuden ohjeistuksen mukaan lukeman 10kg/kW alittavien autojen virittäminen olisi sallittua, kunhan niiden painon ja tehon suhde ei alittaisi lukemaa 5kg/kW. Tämä tarkoittaisi että esimerkiksi tuoreen Audi TTS:n (310 hv, 6,3kg/kW) saisi vastaisuudessa virittää laillisesti 391-hevosvoimaiseksi.

    Uutta on myös iskutilavuusrajoista luopuminen. Sen sijaan tilalle tulee määräys suurimmasta sallitusta vääntömomentin kasvusta. Tämä rajoitettaisiin samaan prosentuaaliseen nousuun kuin huipputehokin, vääntömomenttia saisi siis tulevaisuudessa kasvattaa korkeintaan 20 prosenttia.
     
  10. Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, että miten sille ehdotukselle on käynyt. Ei sitä enää löydy Trafin sivuilta, mutta täältä löytyy:

    https://www.btcf.fi/forum/attachmen...44a4e4d8b4fc&attachmentid=154765&d=1568049354

    Noi rajat menee tuossa ehdotuksessa näin:

    Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen
    alittaa seuraavia raja-arvoja:

    1) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se
    pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;

    2) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se
    pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;

    3) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se
    pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;

    4) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se
    pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;

    5) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se
    pienentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eikös tämä ollut siinä jo vuosia sitten olleessa edellisessä muutoksessa esillä mutta vääntömomentin rajaus jätetiin kuitenkin pois ja tilavuusrajat säilyi.

    Uusi olisi sitten teho-painosuhteeseen perustuva, jos sen nyt tulee.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Aika synkkää ei saa sitä barraa pellin alle vieläkään...
     
    Aake-cc tykkää tästä.
  13. T5

    T5 Gearhead

    Jos homma menisi tämmöisenään maaliin, olisi se kyllä nasuli päätös.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itseasiassa jos omassa tapauksessa laskin 118kw/1175kg => 9,9 => tuolla aikaisemmalla edetessä pääsis 5kg/kw jolloin saisa 235kw jolla sais tehon puolesta laittaaa Barran. Toisaalta jos iskutilavuus ei saa kasvaa kuin 25% ei sais laittaa kuin 3.75l moottorin :/ jää vähän uupumaan siitä 4.0l moottorista meh.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Edelleen se iskutilavuusrajote häviää noilla uusilla säännöillä.
     

Kerro tästä muillekin!