V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. Sattui tulemaan vastaan 60-luvun virioppaassa V8-airboxeista opettavat kuvat:

    [​IMG]
    [​IMG]
    No ei ehkä kaikkien uusimpien oppien mukaiset, mutta asiaa silti.

    P.S. Moottori näyttää Letukan pikkulohkolta..
     
  2. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Eikös tuo ylempi näytä hyvin samanlaiselta "scoopilta" mitä vielä 80-90 luvulla drag race laitteissa käytettiin?
     
  3. No on kyllä. Tässä Hantan nappikuvassa on semmoinen ja vähän muutakin..:D

    [​IMG]
     
    amarillo, SBChevy, exchevelle ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Juuri noita scooppeja muistelin. On amerikan pojilta jäänyt tuo viritysopas lukematta...

     
  5. Ehkä ne nykyään on jo..

    [​IMG]
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nyt varastan topic aivan täysin. Katselin noita Holdener videoita ja siinä oli sinkkuläpät joka kanavaan ja imuputkien pituus läppien päällä vaikutti tehoihin ja vääntöön.
    Sit se kyssäri, entä jos 4bbl tyylisen läppärungon päälle laittas putken tai apilatyylisen putken, vaikuttaisiko se kanssa tehoihin ja vääntöihin?
    Nyt ei mietitä konepeltiä ja korkeusrajoitusta.
     
  7. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Jotain vaikutusta putkilla voi olla, lähinnä virtaukseen tai sen suuntaan, mutta yhteisen plenumin takia ei taida olla mitattavaa pulssivaikutusta.
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Aihetta hieman sivuten, testattiin kaverin kilpaauton moottorissa imutorvien vaikutusta ja imukotelon vaikutusta, imutorvet toimi viimeisessa kokoonpanossa hienosti. loogisesti lyhentäessä teho nousi korkeammalle kierrosluvulle.

    Mutta torvien päähän tullut imukotelo pääsi vähän yllättämään, nimittäin kotelo paikalleen ja 8hp lisää samantien. Siltikin alue pysyi samalla kohdalla
     
    MJF tykkää tästä.
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    RP:n muututtua vielä enemmän harrasteolohuoneeksi, meillä oli ajatus tehdä Maken kanssa Mopen isolohkolle IDF imusarja. No pienen googlauksen myötä selvisi, että Californiassa ovat sen jo tehneet. Eli ihan ei kannata nollasta lähteä liikkeelle. -> tilaukseen.
    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/1963-dodge-440-wagon-w-4-x-44-idf-webers.704435/

    Nyt pääsi mallailemaan.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Saapas nähdä minkälaisiin haasteisiin tällä pääsee mm. kick downin kanssa.
    PA-linjan haluan tehdä kovana ja tietysti mekaanisella pumpulla.
     
    Sierra, MJF, talonmiehen vapaapäivä ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Todella komea setti..:cool:

    Minkä kokoinen toi sun isolohko on ja minkä kokoiset noi kaasarit on?

    Tuossa jenkkipoikien videossa on aika erikoinen yhdistelmä 440 ja 44 IDF. Noi 44 IDF on noin puolet pienempiin koneisiin, siis parhaan tehon kannalta.

    Mut joo tässä on muutama kuva joskus netistä löytämäni jutun vivustoista, jos näistä olisi apua:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ajatus on ollut laittaa 383-496 Strokeriin, mutta myös vakiokokoinen 383 dynotetuilla arvoilla 458hp 632 Nm olis hyvin käsillä varustelulle.
    Nämä kaasarit on kopio 48 IDF:fät. Suurempia, kun ei taida olla?

    Setissä tuli mukana kaasuvivusto samalla idealla, mutta toi kick down pitää saada mukaan.
    Ajattelin jotenkin niin yhdistää alkuperäistä, että se 60-luvun lopun mopen 3-osaisen kick downin kiikkuosa imusarjan takapäässä jäis alkuperäistä ja kaikki siitä alaspäin. Eteen ja ylös sitten uutta.
     
  12. IDF:ää ei tuon isompana ole. Noihin IDF:eisä on ja niihin voi asentaa pienemmät kurkut kuin esim IDA sarjassa.

    Minusta niitä kannata laittaa strokereihin, kun niiden kurkkujen koko tulee väkisinkin vastaan. Mutta 383 olisi mainio kohde, kunhan ei viritä sitä liikaa. Silloinkin alkaa tulee ne kurkut vastaan.

    Jos olet tätä ketjua lueskellut, niin tuollainen setti vaatii nokan, jossa on leveä LSA, koska muuten niiden kaasareiden toiminta voi seota. Moparin isolohkoon ei varmaan ole tarjolla sellasia roppakaupalla, mutta jotain tämmöistä ehkä:

    https://www.summitracing.com/parts/lun-10230701k/make/dodge
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei kannata tuijottaa pelkkää LSA:ta, vaan nokan asteiden ja LSA:n yhteisvaikutuksesta toteutuvaa overlappia.

    Nuo kaksi yllämainittua keppiä on overlapin suhteen aivan eri maailmasta, vaikka lsa:t lähellä toisiaan.
     
  15. Juu, niin on erilaisia. Toi mun nokkaehdotus perustui maltillisiin asteisiin ja siihen leveeseen LSA:han. Se ehdotus lähtee noista IDF pienehköistä kurkuista (40 mm) ja muistaakseni 41 mm oli niissä maksimi.

    Tuohon ihan kaavakin olemassa sen laskemiseen, mutta jos hiukan leikkii näppärällä Freetechnicsin laskurilla, että mihin ne 40 mm kurkut suunnilleen riittää 383 isolohkossa:

    [​IMG]
    Niin minusta ei kannata liikaa yrittää virittää niillä IDF:llä, vaan tyytyy mukavaan katumosaan.

    Mut joo, IDF:istä on paljon kerrottu Volkkari-näkökulmasta Bob Tomlinsonin Weber tech manualissa, joka löytyy Open Libriaryssa:

    https://openlibrary.org/books/OL1472236M/The_Weber_tech_manual

    Sitä pääsee lukemaan, kun tekee ilmaisen rekistöröinnin ja sitten lainaa sen opuksen.
     
  16. Internetin ihmeellisessä maailmassa törmää kaikenlaiseen. Nyt katselin Fordin kutosten viritysketjua, jossa oli nämä jännät kuvat, kun on ollut juttua imusarjan pituudesta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. Oikeastaan tämä on hyvä ketju kysyä. Onko jollain kokemusta/näkemystä Grose jet neulaventtiilistä. Näitä oli muihinkin kuin Webereihin. Tässä Ebayssa_

    Weber 40DCOE, 45DCOE Grose jet, NOS original fuel valve WEBER 502-.099 NOSListed for charity

    The famous, very precise highly regarded and about never seen nowdays Grose jet, fuel level valve for Weber 40 and 45DCOE, The D&G valve Co made the most reliable non leaking fuel valves ever made and regretfully the firm retired and closed in the 1980's. We have one Weber valve remaining.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Tässä mainos:

    [​IMG]

    Täällä on listaa, mihin kaikkiin tämmöinen keksintö on ollut tarjolla:

    http://www.97330.com/GroseJet_id_sheets/D&G_valve_mfg_co_inc.html

    Edit. Tässä vielä kuva keksinnöstä:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 29.6.2020
  18. Tässä on vanha Wheelsin juttu:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Joe Hunt ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  19. Mopareissa ei ole näitä settejä paljon näkynyt, mutta tämmöinen kuva tuli vastaan:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!