Pontiac Trans Am 78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Oon itekki kuullu joiltain Ruotsissa paljon aikaa viettäneiltä, että jotkut suhtautuvat siellä suomalaisiin, kuten suomalaiset venäläisiin. Eli huonompana sakkina tms. Onneksi nykyään jenkkien markkinat ovat muutaman klikkauksen päässä :)

    Onko porukalla kokemuksia lukoista? Varmaan ei pahasti metsään mene, jos jonku Eatonin levylukon ostaa, vai onko suosituksia jostain muusta?
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Kyllä ne normaalisti saatavilla olevat ajaa asiansa ihan hyvin. Mulla taitaa olla Eaton tossa 74ssä. On ollut jo ainakin 12 vuotta. Hyvin toimii. Välitykset pitäis hommata ja vaihtaa, kun nyt on jotain 2,5 aavikko ja vielä ylivaihdeloota lisäksi... Sais paremmalle alueelle koneen kierrokset kun laittais 3,2 tai 3,4 välityksen. Silloin olis 2000rpm 120kph nopeudessa.
     
    Aukustus tykkää tästä.
  3. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Juu, mulla nykyinen välitys jotain 2,7 th350 perässä, melko aavikko jo ilman ylivaihdettakin :D Katselin jenkkihintoja, niin ei taida maksaa vaivaa sieltä tilata. Tulee liki samoihin hintoihin, kuin esim uspartsilla. Tuota ajattelemaani ~3,5 välitystä ei oikein listoilla ole, vähän hirvittää, että olisiko se 3,7 jo liian lyhyt ja jäisi jotkut reissut sen vuoksi tekemättä :confused:
     
  4. max

    max Double Gearhead

    No eihän ne reissut tekemättä jää.Mulla on 2 gen Camarossa 3.73 välitys ja saat uskoa että fiilinki on vertaansa vailla kun mulla ei ole minkäänlaista sisustusta/äänenvaimennusta autossa.Mottikin on koko ajan tehoalueella kun se koko ajan on vähintään sen 3500 rpm. tai enemmän matkaa tehdessä.
    Puhu kovempaa,en kuule mitään!
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    10 pulttiseen 8.5" perään, joka kaikissa 2gen birdeissä on vakiona, saa 3.73, 3.42 ja 3.23 välityksiä. Siis ne jotka on 3.5 lähellä. Mä olen enemmän noiden harvempien kannalla, kun en kiihdyttele. Enemmän maantiellä ja kaupungissa kruisailua mun ajo. Noistahan voi laskurin avulla tutkia, millä saa omaan ajoonsa sopivat kierrokset aikaan. Nykyiset oli yli 10 vuotta sitten kivat, kun ei ollut kameroita kovin paljon... 74 kulki 305llä 160kph jollain reilulla 2000rpm. Yli 200km reilusti alle 2h.
     
    Muokattu: 11.2.2020
  6. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Nytkähti tämäkin projetki eteenpäin peräremontin muodossa. Näytti olevan gm orkkis kitkalukko paikallaan, välitys oli 2,56. Eli ei ihme kun ei oikein hyökännyt tuolla välityksellä.
    [​IMG]

    Uudeksi peräksi valikoitui Yokonin levylukko ja 3,42 välitys.

    [​IMG]

    Kaverin kanssa asenneltiin. Itselle ensimmäinen kerta perähommissa, mutta kaveri oli mersun perien kanssa puuhastellut aiemminkin. Youtuben videoista ja kaverin kokemuksesta oli suuri apu. Pinioni ei osunut kerrasta, vaan tuli liian lähelle vakio shimmillä, mutta toisella kerralla osui kuvio kohdalleen. Sivuttaisvälystä hierottiin jonkin verran ja se on nyt keskellä toleranssia. Isot pojat jenkeissä suosittelee, että akseliputkien ja murikan liitokseen kannattaisi pikku saumat hitsata vahvikkeiksi ja se olisi tarkoitus ennen maalausta ja paikalleen asennusta. Pari perää oiskin jo tulossa rempattavaksi, mutta katsotaan ensin miten tämä pelaa ja miten kerkeää, että tehdäänkö niitä vai skipataanko.
     
    rekkamies, Charger´69, Lemmu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Keulaan tuli uusi uretaanipuskuri ja kaarilevikkeet jenkeistä, kun ruotsin kaverin kanssa ei homma edennyt. Näiden kanssa onkin vähän hieromista. Kuvassa puuttuu lampun kehyksestä yksi vahvike ja siksi lerputtaa, eli ei ihan noin paha tilanne onneksi ole kuin kuvasta voisi olettaa, mutta askaretta on kuitenkin. Takapuskuri, spoileri, takalevikkeet ja peilit irroitin myös maalusta varten, niitä kun ei myllytys pelastanut.
    [​IMG]
     
    rekkamies, A.J., isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Itse harkitsisin pariin kertaan sitä hitsausta, tai ainakin jigiin laittamista ennen hitsuuta. Voi vedellä ihan mukavasti muuten.. sama kun perän boksauksissa.
     
    jariha tykkää tästä.
  9. spede

    spede Gearhead

    Itse en alkaisi hitsailemaan tai ainakin hyvä jäähdytys ja jigi. On äkkiä aurauksella tai harituksella takapää mihin sattuu.
     
  10. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Nyt kun sulla on perä irti niin keskity ennemmin korin vahvistamiseen.F-bodyn heikko kohta on jousipakkojen etupään kiinnityskohta korissa.....kiinnitys bracketit joihin jousipakka tulee etupäästä kiinni on pohjassa kolmella ruuvilla kiinni.Pohja on noiden brackettien alta moninkertaisine pelteineen monesti aika pehmeä.....sieltä se repii perän kieroon/irti jos voimaa ja pitoa on tarpeeksi.Voi tuon banjonkin hitsaamalla vahvistaa....tulee vain tehdä oikeassa järjestyksessä.Ensin aina pieni hefti toiselle puolelle ja sitten vastapuolelta hitsaus saumanpätkä....taas hefti pitämään ja hitsaus vastapuolelta....näin x ja y suunnassa.Sauman koko ja lämpötila menetelmän mukaan(mig,tig ,puikko jne)
     
    Aukustus ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Samallahan siihen saa hieman aurausta ja negatiivi camberia
     
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    https://www.theseus.fi/bitstream/ha...d=57E2C1BFDFFB902ABF6E74180A083E6B?sequence=1

    Chevyn perän perusteellinen muutos tarina tarkasti dokumentoituna.
     
  13. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Mulla oli tuo jousipakkojen etupää irti jo viime talvena, kun puslat vaihtelin. Mätävikaa ei tässä autossa ole missään (paitsi parissa pintapellissä), kiitos Californian ilmaston, mutta mikäli sillä rakenteella on tapana muuten väsyä, niin täytynee tarkastella sillä silmällä uudemman kerran.

    Tuo akseliputkien vahvikehitsaus tuli siksi mieleen, kun niin hirveän näköistä tekemistä nuo oletettavasti orkkis pistehitsit, jotka tuolta kuran alta pestessä paljastui. Sitten eräässä videossa suositeltiin se akseliputkien liitos vahvistamaan, niin siitä se ajatus sitten lähti. Kiitoksia vinkeistä ja varoituksista, en kuitenkaan lupaa tehdä tai olla tekemättä vielä asialle mitään :D
     
  14. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

  15. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Aikaavievää puurtamista, mutta etenee kokoajan. Taka-akseli on paikallaan, mutta kokeilemaan en ole päässyt vielä, kun maalihommat on kesken ja auto pukeilla. Lisäprojektina olen ollut kaverin jenkkiveneen kimpussa, joka sekin vienyt aikaa Pontiacilta.

    Takaspoileri ei liene alkuperäinen, kun mustan värin alla oli sininen. Nyt jo fillerit pinnassa.
    [​IMG]

    Takavalojen kehykset puhalsin lasikuulalla, lähtötilanne aika karu mutta maalin alla priimaa.
    [​IMG]

    Maalit jo ostettu, pohjien kanssa ei kestä hermo kuin 3-4h kerrallaan, sen jälkeen alkaa laatu laskemaan ja pakko lopettaa :D Kyl se siitä kun pohjista selviää.
     
    rekkamies, FuryIII '71, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Päivitelläämpäs tännekkin jotain. Puuhasteltu on, vaikka kirjoittelu onkin jäänyt vähemmälle.

    Kaikki pisteosat maalattuna. Käytin maalatessa kahta ruiskua maalihävikin minimoimiseksi, pieni ruisku pienille osille ja isompi isoille. Molemmat ruiskut tykkäsivät eri paineesta, no siinähän kävi sitten niin kun ruiskuja vaihdoin lennosta, että unohtui sitten säätää paineet kohdalleen yhdessä vaihdossa. No sehän ruisku sitten räkäisi etupuskuriin melko appelsiinit, onneksi suurin osa jäi rekisterikilven taakse. Muuten antaisin itselleni maalipinnasta arvosanan 8,5, eli ihan ok harrastetason pinta :)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tässä perä kasattuna. Vesihioin ja kiillotin takavaloista haalistumat pois (puuilon setti 9€), niin tuli heti paljon fressimmän näköinen tuoreen maalipinnan kanssa.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Keulaan tuli tosiaan uusi etupuskuri, Pontiac logo, uudet ajovalot sekä parkit. Valokehykset eivät nyt sitten istukkaan tuon uuden puskurin kanssa, pitäis mennä senttitolkulla sisäänpäin. Nuita en viitsi alkaa modaamaan, kun ovat muutenkin rikki. Uudet kehykset kun ostan, niin pitää ne sitten istuttaa kunnolla.

    [​IMG]

    Peräremontti onnistui 90%, pikku vollotus kuuluu motarivauhdissa hetkittäin. Asioikseen en viitsi alkaa shimmejä vaihteleen kesken kauden, mutta jossain vaiheessa sen teen jos (kun:D) ei hiljene. Välitys vaikuttaisi ihan sopivalta, yhtään tiheämpää en kyllä laittaisi ilman ylivaihdelaatikkoa, kuten tuo mun TH350. Nyt pitäisi vaan värkätä laatikon täyskaasuvaihdot sinne 5000rpm+ nurkille. Nyt lappaa jo ennen 4000rpm isompaa, juuri kun meno alkaa vasta maistumaan. Ykköseltä kakkoselle ei uskalla edes manuaalisesti vaihtaa, kun ei kerkeä mukaan, tai ainakin riski ylikierroksille karkaamiseen on kova tolla orkkis shifterillä. Sen verran jo räväköityi välityksen myötä, ennen meni ykkösellä yli 100 niin kerkesi hyvin mukaan :D

    Lämpöongelmat hellitti kovasti alusyylärillä, vielä pitää flektipuolta parantaa niin ei lämpene enää liikennevaloissa madellessakaan.
     
    rekkamies, speedy, Imusihti ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Ruuvaa alipainemodulaattoria kireämmälle niin saat samalla vähä painetta laatikkoon enempi ja saattaa se vaihtokohta nousta paljonkin. Koita vaikka aluksi 2 kierrosta kireämmälle, siis jos siinä laatikossa on säädettävä alipainemodulaattori, napakoituu vaihdot samalla.

    Sillä alkuperäsellä shifterillä ei tosiaan kiinnosta laiskemmallakaan koneella alkaa yhtään leikkimään, on kyllä niin surkea. Ite oon ihan rakastunu tuohon omaan Bandittiin asentamaani Hurst Dual Gateen, ihan mahtava shifteri ja saa leikkiä nyt "turvallisesti" :D
     
  18. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Ei ole tuo paikallaan oleva modulaattori säädettävä, mutta mulla on ollut jo viime kesästä asti säädettävä hyllyssä odottamassa asennustaan. Pitääpä siis nyt se sinne vaihtaa. Kun nyt on kyseessä eri modulaattori, niin millähän asetuksella tuota lähtisi kokeilemaan?

    Tuo sifteri on kyllä tosiaan melko hazardi :D Vaihdan sen kun tulee varmuus ettei muuta tärkeämpää sijoituskohdetta ole autossa tälle kesää, aika arvokas kuitenkin uutena.
     
  19. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Minä laittasin paikalleen semmosenaan kun se on ja kokeilisin, sitte lähtisin tod näk kirraamaan sitä kun vakiosäätö oletettavasti lepsuhko.
     
    speedy tykkää tästä.
  20. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Näin toimitaan :cool:
     

Kerro tästä muillekin!