4,3 fleetside hummaava tyhjäkäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ponu84, 24.6.2020.

  1. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Eli toi emännän 4,3 fleetsiden tyhjäkäynti tahtoo olla vähän humppaavaa sorttia,vaihdettujen listalla on viime syksynä jo tulpat,johot sekä jakajan kansi ja pyörijä,ja nyt ennen leimaa tuli vaihdettua vielä lambda,lämpötila anturi on vaihdettu myös viime syksynä,alkuviikolla kävin päästömittauksissa ja niissä näkyi että palamatonta bensaa olis joukossa ollut,sytkäpuoli on nyt taas putsattu mutta tulppiin en oo vielä koskenu kun uusia odottelen,lähinnä mahtaako tulla raadilla muuta mieleen mihin vois vielä puuttua tuntuu pakoputkessa kuitenkin paukuttelevan myös....tosin leima tuli autoon joka jäänyt ajosta liki 10v sitten
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    Hummaako heti kylmänä, vai sitten vasta tovin lämmettyään?

    Paljoko tankissa on vanhaa bensaa

    Nouseeko vai laskeeko tyhjäkäyntikierrokset normaalista,

    Onko jakajaa pyöritelty?

    kurkkaa nyt ainakin pvc venttiilin kunto venakopasta ettei sieltä kulje ilma molempiin suuntiin
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laittakaa koneen lisäksi millä systeemillä mutta oletetaan että tbi, mittarilla olisi helpompaa kun näkisi live dataa mutta jos vielä seissyt 10 v niin IAC säätelee tyhjiä,tps vika aiheuttaa nousua tyhjäkäynnillä,ilmavuoto,bensapaine
     
  4. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Joo siis tbi juurikin, se tyhjäkäynti mokkula on myös vaihdettu ja varuilta on tulppia tulossa...edellinen omistaja oli laittanu korjaussarjan tohon läppäkoteloon,pvc tuli myös putsattua..pintakaasuajo meinaa olla välillä vähän hyökkäävääliekkö käyntihäiriöstä vai asento tunnistimesta
     
  5. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    imuvuoto
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    MAP-anturi voi olla rikki, sillon se voi "humpata".

    IAC-perussäätö tehtävä jos se on vaihdettu.
    Haulla löytyy ohjeita sen säätöön...työkalu rautalangan pätkä.

    Imuvuoto joo, mutta se nostaa yleensä kierroksia jos vaikka imusarjan ja TBI:n välinen tiiviste vuotaa (kannattaa ainakin kiristää ne 3 pulttia)...ellei joku MAP-anturin putken liitos kappale sitten vuoda >> sotkee MAP-anturin saaman tiedon ?

    Tuolta löytyy kaikki tarpeellinen TBI:sta, myös se IAC säätö.

    http://www.handen.us/caprice/first.html
     
  7. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Nyt on tulpat vaihdettu ja tuo iac anturi säädetty,tyhjäkäynti tossa rallaa aika pienellä että se pitää vielä varmaan uudestaan säätää kun saa jenkakellon,mutta koko ajan vaan herkistyy entisestään ehkä tästä vielä ajorottelon saa
     
  8. Kurvi

    Kurvi 1st gear

    Omassa fleetsidessa samalla tekniikalla aikoinaan oli palamatonta bensaa liikaa tyhmäkäynnillä katastuksessa.niin sytkäennakolla kyseisessä koneessa Oli paljon vaikutusta siihen. Paljon ennakkoa kulki pirunhyvin, kierrokset laski hitaasti(oli manuaali. Automaatilla ei varmaan huomaa) ja tyhjäkäynnillä oli palamatonta bensaa. Ennakko tehdassäätöihin ni meni kirkkaasti päästöistä läpi ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä mut voimaa paljon vähemmän koneessa
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Joku 600 - 700 i/min on vielä ihan hyvä tyhjäkäynti kuumana kun kaikki on kunnossa...kaasuläpän perussäätöhän on 500 - 550 i/min ja sen päälle tulee sitten se minkä ECM antaa siihen lisää.

    Kaasuläpän perussäätöön älä koske jollei ole todellista tarvetta....jos kosket niin TPS pitää kalibroida uudelleen ( 0.48V ja ruuvista 500 - 550 i/min) ja se vaatii vähän anturin kiinnitysruuvien reikien viilausta, koska TPS ei ole näissä säädettävää mallia yleensä.

    Ainahan katti-autossa tyhjäkäynnissä on pieni aaltoilu johtuen tomivasta lambdasta, jonka perusteella seosta rikastetaan ja laihennetaan ECM:n ohjaamana.

    Sytkäennakkohan tulee puhtaasti ECM:lta, jakaja on kohdassa 0* BTDC ja EST-liitin irrotettuna katsotaan sytkä...jakajaa ei saa pyöritellä summassa, koska ECM hakee sytkän vain takaisin missä se oli.
     
  10. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    En oo kaasuläppään puuttunu millään lailla, tänään tipahti kuumana tyhjäkäynti valoissa niin paljon että sammui,tuntuu aika pienillä käyvän tyhjää, alkuviikolla saa jenkakellon niin tietää mitä se käy,tosin läppäakselissa on pikkasen väljää,sais kyllä aavistuksen käydä isommalla tyhjää
     
  11. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Liikkelle lähtö ja vaihetta vaihtaessa kun painaa kaasua niin pitää ehtiä se polkimen asento mistä lähtee ottamaan kaasua
     
  12. Rytari

    Rytari Gearhead

    Juuri tänään vaihdoin tps:n yhteen tbi koneeseen, se kävi lämpösenä liian isoa tyhjäkäyntiä ja täyty kans haeskella kaasusta asento millä liikkuu, ei sytyttänyt servicevaloa mutta antoi aldl hyppyjohdolla vikakoodin tps anturista
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    itsellä oli sama juttu,edellinen tps vuoden vanha,ei vika valoa,laitoin töpselin kiinni ja katselin lukemia niin tps oli aivan kuollut,uusi paikalleen ja kerralla ok.
     
  14. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Minkähän hintainen tuohon 4,3 olisi uus tps ?tuskin menis kuitenkaan hukkaan sekään
     
  15. Rytari

    Rytari Gearhead

    Varmaan jonku 50-60 e juttu
     
  16. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Tarviiko sitä "nollata"millään vai ihan plug &play?
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juurikin näin, yleensä niissä on vain yksi asento, pyöreät kiinnitysreiät.

    Jos se on säädettävä mallia eli siinä on soikeat kiinnitys reiät, niin virrat päällä säädät yleismittarilla jännitteen 0.48V.
     
  18. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Nyt on uus asento tunnistin, ja nähdäkseni oli pyöreät reijjät, mutta vielä siinä on se vika että ihan aavistuksen kun kääntää kaasua joko suoraan läppäakselissa tai antaa polkimelta kaasua niin se alkaa röp röp röp,ja se on hyvin pien alue millä se sitä tekee ja se on heti siinä pintakaasulla ajaessa,ilmavuotoja ei jarrukliinerin kanssa löytynyt
     
  19. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Seuraavana tuo jenkakello paikalleen niin näkee miten pienellä tuo tyhjäkäynti on
     
  20. Rytari

    Rytari Gearhead

    Oletko katsonut sen jakajan asennon, sytkäennakon.

    Kuinkas väljä siinä on se läppäakseli siihen läppärunkoon

    Tps vaihdon jälkeen hetkeksi akunkenkä irti.

    Jos tuntuu ettei jaksa käydä tyhjäkäyntiä
    Laita aldl liittimeen a ja b nastojen välille hyppyjohto, virrat päälle ja parinkymmenen sekunnin jälkeen tyhjäkäyntimoottorin piuha irti, toki, kuuntele että se surisee ennenkun irroitat, ettei vaan se ole mykkä. auto käymään, kuinka hiljaa se siten käy tyhjäkäyntiä, josko ollenkaan, sitte jos ei käy on sitä läppäakselia säädettävä.
     

Kerro tästä muillekin!