1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kevyttä harrastelua vappuna ja muinakin päivinä :)

    [​IMG]

    Ajelut tyhjällä kaupungilla vappuaattona, ei tullu vastaan edes toisia cruisailijoita...

    Töötti oli vaihtolistalla kun autossa kiinni ollut äänimerkki oli joku 2-neuvoinen hirvitys joka kuulosti lähinnä kuolevalta vuohelta. Rockautosta sopiva osa ja pesun yhteydessä uhrasi 10min sen vaihtamiseen niin nyt on hyvin kovaääninen ja skarppi töötti.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Siellä uusi istuu nätisti maskin takana asiaan kuuluvillä kiinnitystarvikkeilla.

    Itse asiaan! Akun kiinnitys jäi remmin varaan pääsiäisen jumpassa kun aikataulu puski päälle joten nyt piti syventyä siihen ja samalla pari muuta pientä huoltokohdetta ojennukseen.

    [​IMG]

    Akkupohja irti ja pöydälle soviteltavaksi. Syylarin puoleisen pokkauksen vääntelin suoraksi auki ja lokarin puolelle näytin hieman myös tonkeja ja yhtä nurkkaa jouti hieman hiomaan jotta sai raudan istumaan exiden pohjaan naftisti.

    [​IMG]

    [​IMG]

    4mm latanpätkä hitsattuna alkuperäisen akkupellin pohjaan, latassa M8 kierretangon mentävä reikä ja puolikiiltävää mustaa paljaiden kohtien päälle. Alkuperäinen lukkokielen reikä laajennettiin 8.5mm niin siihenkin tulee kierretankoa pätkä.
    Sivut on nakutlletu ja taivuteltu juuri sopivaksi akun pohjan muotojen mukaan niin se ei pääse liikkumaan tuossa "vadissaan".

    [​IMG]

    Siellä on valmiina ottamaan akkua vastaan ja näyttää oikein siistiltä. Tuttuun tapaan jokaiseen kierteeseen ja pulttiin kuparisprayta suojaksi sekä pienet kumilevyn palat akun ja pellin väliin.

    [​IMG]

    Siinä on ja syön pääni jos akku tuosta irtoaa! M8 kierretankoa ja itse lukituskappaleena alumiinista C-kiskoa päällystettynä liimapintaisella kutistesukalla. Tuli helvetin siisti asennus kaikessa rauhassa puuhatessa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kun puuhasin akun kiinnitystä niin kaveri vaihteli apulaitehihnoja. Kautta herrani sarvien miten paljon tuolla on tilaa kun tuulitunneli ja visko otetaan irti :D Asennustyö moottorin ääressä helppoa.
    Vanhat hihnat olivat kunnoltaan "elikkäs jees" tasoa eli tämä pikkuhuolto oli enemmän kuin ajallaan. Ohjaustehostimen hihna ilmeisesti joskus päässyt löysälle kun oli aikamoiset viillot ohjaustehostimen letkussa, vaihtolistalle nekin.
    Kylmäkoneen hihna jätettiin vielä konttiin kun ei tuo mokoma edes toimi tällä hetkellä, tiedä häntä onko vaan tyhjä vai jotain syvempää vikaa. Vintage air on unelmalistalla...

    [​IMG]

    Ettei nyt olisi pelkästään iloinen perjantai ja autoharrastuksen riemua niin löytyi minimaalinen vuoto jäähdyttimen nurkasta. Ei tosiaan ole mikään dramaattinen, mutta nosti uuden syylarin hankinnan prioriteettilistalla sijalle #1.
    Jos joltain löytyy nurkista ehjä A-bodyyn sopiva jäähdytin, olen enemmän kuin kiinnostunut.

    [​IMG]

    Loppuun vielä pesuhetki ja tämän perjantain jumppa del monten kimpussa oli valmis.
    Siinä vaihdeltiin vielä kaverin subaru foresteriin (noin 350hv) kampiakselin hihnapyörä, päivä oli pulkassa ja eiku kotiin syömään kissojen kanssa :)
     
    Muokattu: 2.5.2020
    rekkamies, Joe Hunt, Visa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Pientä tullu väsättyä monte carloon tässä ja ollut hieman olosuhteiden armoilla kun talli jossa puuhain isompia hommia on tällä hetkellä varattuna.

    Yhteen tilaukseen OPGIltä heitin mukaan kick-paneelit joihin valettu suoraan paikat 6.5" kajareille. Ohutta perusmuoviahan nuo on joten taustalle rengas 4mm vanerista liimalla antamaan jäykkyyttä ja rakennetta niin saa kajarit kiinnitettyä kunnolla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Paneelien istuvuus oli jopa ihan hyvä, vetäisin ne kiinni vielä yhdellä wronic ruuvilla peltiin niin pysyvät kunnolla paikallaan ja valmiina stereoasennuksille. Kajarin asennussyvyys on vaan todella pieni niin se rajoittaa valikoimaa ellei väsää korokepalaa.

    Minunhan siis piti tuossa samalla asentaa uutta jäähdytintä mallia "kiina", mutta kun olin vaan unohtanu sen himaan ja ajattelin "no ehtiihän sen tässä vielä" ja tuossa meinasin lähteä kaverilta himaan niin sitten jäähy päätti antautua lopullisesti ja alkaa vuotamaan oikein kunnolla.

    [​IMG]

    Aliexpressistä A-bodyyn mainostettu jäähy ja kaksi flektiä alle 140e, flektejä en asenna nyt ja ovat kaupan jos jotain kiinnostaa. Itse jäähy on ihan OK, työn jälki ehkä hieman karua joka on linjassa hintaan.

    [​IMG]

    Samalla meni uusiksi sisälämppärille menevät linjat ja olin oikein fiksuna mitannut minkä kokoista letkua tarvin, kävin ostamassa 22mm kiepin valmiiksi ja purkuvaiheessa huomasin siellä olevan kahta erilaista letkua :( 22mm ja 16mm. Kaverilta onneksi löytyi pätkä sopivaa niin ei tarvinu kesken lähteä ostamaan lisää. Uudet klemmarit viimeisteli tämän asennuksen ja muutama nippuside pitämään letkuja paikallaan.

    [​IMG]

    Eiku vanhaa jäähyä purkamaan ja tästä osiosta ei tullu muita kuvia napsittua kun oli kohtuu selkeää. Hieman vaihteistojäähyn linjat jännitti miten aukeavat, mutta suhaus irrotusöljyä ja nitkuttelua niin aukesivat ihan hyvin eikä missään muussa osassa ollut mitään epäselvää tai draamaa.

    [​IMG]

    Kyllähän minulle toimitettiin A-bodyyn sopiva jäähy aivan ilmoituksen mukaan, mutta del montessa kun on ilmastointi niin se ilmeisesti myös tarkoittaa isompaa kennoa jäähdyttimessä. Vanha 28" kenno, uusi on 26" mikä ei juurikaan pelota koska uudessa on huomattavasti kovempi jäähdytysteho, tarvitsi vaan hieman muokata autossa olevia kiinnikkeitä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Asettui paikalleen ihan kohtuullisella vaivalla, yläpuolen kiinnikkeestä jouti vetää yhden nurkan veks uuden jäähyn kapeamman mallin ansiosta joten eiku hieman laikkaa, hiontaa ja puolikiiltävää mustaa päälle niin mahtuu korkki aukeamaan nätisti. Alapuoliset vaimennuskumit olivat ihan hyvässä kunnossa, yläpuolelta puuttui toinen eikä jäljellä olevakaan kovin hyvinvoiva ollut niin sinne veistin kumilevystä pienet lätkät vaimentimiksi.

    [​IMG]

    Jäähyssä on muutama ylimääräinen lähtö joissa tulpat O-renkailla ja niiden sijainnin ansiosta tuulitunneliin piti tehdä pienet lovet jotta mahtui paikalleen. Rautasahalla viillot ja lohkaisin palaset irti eikä tämä tuottanut mitään omatunnontuskia koska tulevaisuudessa tähän tulee sähköflektit hoitamaan jäähdytystä ja visko sekä tuulitunneli joutaa veks.

    Vaihteistojäähyn lähdöt hieman pelotti "onko näissä kierteet ehjät ja oikeat" ja olihan ne! Putsispraylla kaikki lika veks öljylinjoista ja jäähyn kierteistä, tippa hydelukitetta varmistamaan ja sopiva rannemomentti alumiiniin ruuvatessa.

    [​IMG]

    Aurinko paistoi, linnut lauloivat, kevyt tuuli, nätti maisema... Nämä olivat asioita joita havainnoin harrastaessani ja oli oikein mukavaa värkkäillä ulkona raittiissa ilmassa ja peltomaisemassa :)
    Pitihän senkin mennä vituiksi!
    Vehkeet alkoi olla kasassa ja glykolia vailla kun huomasin pilvien lähestyvän, sain jäähyyn hieman nestettä kunnes tunsin ekat tipat ja kiirehdin, aivan turhaan!
    Parissa minuutissa iski vitullinen vesi/räntä/raekuuro ja siinä sitten käynnistelin auton ja aloin ilmaamaan jäähdytysjärjestelmää.
    Tällä kertaa näin... Annoin auton käydä kuumaksi, tutkin kaikki liitokset vuotojen varalta, lisäilin nestettä mitä tarvitsi ja taas yksi remppa valmis.

    [​IMG]

    Loppuun vielä kuva kaverin ford cortinan moottorista joka käynnistyi ekaa kertaa 7-8 vuoteen :D Kevyttää voodootaa vaati lähteäkseen ja käy oikein hyvin.
     
    Muokattu: 18.5.2020
    rekkamies, Visa ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Päivityksen tynkää kun muutamia pienempiä hommia tullut puuhasteltua ajelujen lisäksi :)

    Tehdasasenteinen ilmastointi tässä ei pelannut ollenkaan (yllättyneet tuohon suuntaan ->) joten päätin irrottaa kompuran sekä letkut huollon helpottamiseksi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ketään ei varmasti yllätä ettei ulos tullut pihaustakaan ainetta kun avasin liittimet ja O-renkaat murenivat lattialle kun irrotin linjat lähdöistään. Kompura pyörii hyvin ja varmasti tämä systeemi olisi elvytettävissä pienellä panostuksella, mutta odottelen sitä vintage airia...

    Lukkoturbiini tässä on käsikytkimellä ja amerikan Joen tapaan sekin oli asennettu kohtuu paskasti rattiputken alla olevaan muoviin ja sitä sai kurotella kun sokkona etsi "missä se vitun kytkin on" ja ei asennus tai kytkimen laatukaan hurraata herättänyt.
    Uusi ON-OFF kytkin, vähän piuhaa ja eiku parempaan paikkaan kojelautaan ja kunnon vedoilla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Siinä on siististi ja hyvin deskriitti asennus kojelaudan koristepaneelissa kun kytkimessä musta suojus päällä. Joe Hunt heitti vinkin jotta olisin ostanut cruisen kytkimellä varustetun vilkkuviiksen kun siinä itsessään valmiina ON-OFF kytkin ja tämähän olisi ollut mahtavan vakion näköinen asennus, mutta viiksi kytkimellä maksaa noin 140$ joten olis tullu asennukselle turhan suolainen hinta :/

    Montessa tarinan mukaan 2019 kesällä vaihdetut MSDn tulpanjohdot ja näyttivätkin kohtuu freeseiltä, mutta asennuksen laatu jätti sanotaanko toivomisen varaa... Piuhat oli jätetty vaan "out of the box" pituuteensa, puristettu päät paikalleen, roiskaistu autoon ja sidottu siteillä ja suojaspiraalilla pitkin poikin konehuonetta. I am not impressed by your performance!

    [​IMG]

    Tämän ja oman pikkulapsuksen seurauksena pari johtoa pääsi kärähtämään pakosarjoihin.

    [​IMG]

    Nyt on leikattu oikean mittaiseksi, johtoerottimet paikallaan ja asennus omaan silmään valovuoden parempi. Lämpösuojausta vielä hieman kun olivat sukat loppu just kun kävin johtoja ostamassa.

    Pissapoika tässä ei ikinä toiminut koska ikiaikainen imevä pumppu ollut vainaa jo ties miten kauan ja sen liittimeltä on toinen piuhakin hukassa.
    Biltemasta 14.50e hintaan universal ikkunapesuri ja tankin viritin vakiopaikalle kun siinä hienosta mahtuu olemaan tehtaan tekemissä kiinnikkeissä

    [​IMG]

    Hitsasin latasta pienen tukiraudan kantamaan kuormaa ja suihki nätiksi puolikiiltävällä mustalla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuki meni taustalle kuten tuen kuuluukin, säiliön kiinnityskisko pulttaantui siihen M6 kiinnitystarpeilla ja a'vot! Kuin tehtaassa tehty. Vielä johtovedot jos sen saisi vaikka toimimaan alkuperäisestä kytkimestä.

    Halusin tähän lokarin kaarissa olevat "fender flare" listat takaisin kun joku ne on aikojen saatossa poistanut ja OPGI myy reproja anodisoidusta alumiinista kuten GM väsäsi vuonna 1971.
    Etukaaret meni paikalleen mystisen helposti, herralleni sarvipäälle suoritettu manaus selkeästi tuotti tulosta. Monten kaarissa oli vielä tehtaan asennusreijät esillä ja liki kaikki niistä osuivat kohdalleen, muutaman jouduin itse kairaamaan. Jokaisen ruuvin alle kuparitahnaa a large portion yes niin ei pääse korroosio yllättämään listojen alla

    [​IMG]

    Takana iski kevyt yllätys kun lokarin yläreunoista oli laikattu liki kaikki veks, ilmeisesti tehty tilaa leveille takarenkaille.

    [​IMG]

    Onneksi operaatio tehty kuitenkin ihan siististi ja leikkaukset suojattu. Vaikka auton ympärillä ja alla ryöminyt niin nyt vasta tuli tajuttua tuollainenkin seikka. Kuvassa näkyy myös alkuperäisten listojen kiinnitysreikiä ja niitä hyödynsin listan kohdistamiseen. Keskiosasta jäi muutama ruuvi uupumaan, mutta itse listassa on sen verran rakennetta ja sain työnnettyä tuhdisti kaarta vasten niin pysyy paikallaan vaikka on kiinnitetty ainoastaan päädyistään. Yhden uuden reijän sai tehdä per puoli niin olin tyytyväinen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Fun in the sun :D Pestynä ja meguiarsin ultimate quik detailer antamaan pientä extraa ja listojen asennus on omaan silmään kohennus ulkonäölle. Helmalistat tarvivat vielä kiillotuksen kun joku ne on aikojen saatossa sutinut mattamustaksi syystä X. Tekijän silmään se on varmasti näyttänyt kohennukselta ulkonäölle.

    Nyt muuten lähinnä nautiskellut ajelusta toimivalla autolla kesäisissä olosuhteissa. Jos kohtapuoliin saisi etuakselin modaukset työn alle ja pari muuta pientä juttua liittyen valaistukseen niin siinä varmasti tämän kauden modaukset saisivat olla :)

    Edit: Sisäpuhallin ei toimi vieläkään. Sähkö ei pääse moottorille asti ja nyt odottelen uuden esivastuspaketin toimitusta, tuore rele odottaakin tuossa jo.
    Samalla purkaa siinä nurkassa olevaa johtosarjaa, käydä sitä läpi jos löytyisi jokin viallinen johto. Releen ympäristössä on kyllä jotain kyseenalaisen näköisiä johtovetoja niin lottoan vian löytyvän sieltä.
     
    Muokattu: 16.6.2020
    Aake-cc, rekkamies, falcon1 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Vapor lock!!!!1 :mad:

    Olisi ihan kiva käydä ajelemassa, mutta kun vehkeet ei lähde helteellä käyntiin. Kaasarin lämpöeriste on jo matkalla minulle, onko jotain muita vinkkejä miten moista oiretta poistaa tai ainakin vähentää?

    Jokseenkin ärsyttävä "ominaisuus"... Noh, ruiskun asennus on tulevaisuuden juttuja kunhan nyt tämän saisi futaamaan myös helteellä.
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yllättävä kymysys on, ratkotaanko ruiskulla vaan jotain olemassaolevaa ongelmaa, kun uutena nää kuitennii toimi, muuallaki ko Suomen "kuumas" kesäs
     
  6. Millainen bensansuodatin siellä on? Alunperin siellä Wixin mukaan ollut tämmöinen kolmihaarainen:

    33041

    CHEVROLET MONTE CARLO 1971 - 1971 V8 5.7L 350 CID
    CHEVROLET MONTE CARLO 1971 - 1971 V8 6.6L 400 CID
    CHEVROLET MONTE CARLO 1971 - 1971 V8 6.6L 402 CID
    CHEVROLET MONTE CARLO 1971 - 1971 V8 7.4L 454 CID


    [​IMG]
     
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Vaihdoin sinne vastikään tuoreen suodattimen, ihan peltikuorinen peruskamaa southwest tradelta ostettuna. Poistuva malli oli muovikuorinen tarvike, molemmissa vaan yksi sisään, yksi ulos.
    Tämä juttu painanut kummallakin filsulla ja tällaisellä törkeän kuumalla ilmalla.

    Edit: Tuollaista kolmehaaraista esim rockauto kauppaa, mutta en oikein tiedä mihin tuo yksi lähtö pitäisi laittaa. Olisiko orkkiskaasarissa jokin nippa sille, tässähän on edelbrockin tuote syöttämässä bensaa.
     
  8. Se kolmas haara on paluulinja, josta bensahöyry palaa tankkiin. Sillä tehdas on yrittänyt estää höyrylukkoa.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tämä selittänee sen ylimääräisen tulpatun linjan jonka tarkoitusta olen miettinyt moottoritilassa.
    Kulkee bensalinjan vieressä ja lienee just tuo paluu.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Kuulostaa erittäin loogiselta. No hommaa tuollainen ja kokeile sen kanssa. Ei se ainakaan kallis kokeilu ole.
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. Akit

    Akit 2nd gear

    Mulla oli Monte Carlossa tollanen 3 haaranen bensansuodatun ja toimi hyvin kaikilla keleillä
     
    Isamu tykkää tästä.
  12. Visa

    Visa Gearhead

    Omasta mielestä myös pitää olla aina paluu. Muuten ne sopat kiehuu aina. Ja mielellään se paluu painesäätimeltä, mikä konehuoneessa. Tällöin tankilta kiertää aina viileä polttoaine säätimelle asti, eikä esim. Heti tankin jälkeen säädin painelinjassa, jolloin bensa kerkiää lämpiämään konehuoneessa ennen kaasarille pääsyä. Tästä toki on paria eri kuppikuntaa.
     
    Isamu tykkää tästä.
  13. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Chevy nähty livenä kun kaasarin säätö reissulla poikettiin Ullan Pakarissa kaffella ja kaveria moikkaamassa.Oli erittäin siisti ,kyllä piti likeltä kattella
     
    isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Autot on tuttuja, mutta kaasariteknologia on itselle jääny vieraaksi kun pelannu turbojapsien jne kanssa niin tässä on tullu jo oikein hyvää vinkkiä, kiitokset osallistujille.
    Suomalaisilta toimijoilta ei näemmä tuon mallin filsua löydy niin ebay pelastaa ja briteistä saa kohtuuhintaan. Kokeilla laittaa paikalleen ja virittää tuo paluulinja taas aktiiviseksi.
     
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Oliko sulla se paluulinja siinä tulolinjan vieressä bensapumpun lähistöllä?

    Tulopuoli 3/8" ja paluu hieman pienempää, olisko jotain 7mm?

    [​IMG]

    Tuossa näkyy tulpattuna, tulopuoli tässä kuvassa ilman letkua koska vaihto

    Edit: Joe Hunt kävi antamassa moraalista tukea sekä apukädet starttiyritykseen ja diagnoosina kuollut pumppu.
    Bensaa ei tule vaikka avaa linjat ja miten paljon sahaa tai antaa starttisprayta. Rockauto auki ja pumppua tilaukseen.
     
    Muokattu: 27.6.2020
  16. Tuossa Wixin infosivulla kerrotaan, että se paluu on 1/4", eli 6,35 mm.
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    GM ollessa kyseessä, niin paluulinja kulkee tulolinjan kanssa rinnakkain ( apparin puoli), runkopalkin sisässä. Jos on huohotuslinja vielä erikseen tankille ( 3-lähtöinen tankkilaite), niin se huohotuslinja kulkee taas eri puolella runkoa ( vaihtaa puolta tarvittaessa eturunkopalkin kohdalla kuskin puolelle).

    En lähe väittään et kaikissa on näin, mutta pääsääntöisesti.
    Näin muuten oranssin/ kultaisen tälläsen Monte Carlon, valkosella vinyylikatolla tässä männä viikolla, piru en vaan muista missä tuli vastaan.
     
    Isamu tykkää tästä.
  18. Isamu

    Isamu 3rd gear

  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Onks sulla originaalit teräslinjat siinä? Se aktiivihiilipönttö on ihan kiva, suitsee sitä gason käryä mukavasti.
     
  20. Isamu

    Isamu 3rd gear

    On originaalit linjat jotka kulkee rungon sisällä.
    Hiilipönttö lensi roskiin kun oli jo halki, sisukset paistoi jne niin ei se enää oikein mitään tehnyt

    Jos joltain löytyy 350 pikkulohkoon sopiva mekaaninen bensapumppu hyvinkään lähistöltä niin voisin lunastaa pois
     
    Inlinee tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!