Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Niijoo eipä tuokaan vaihtoehto tullut mieleen kun mulla olisi kuitenkin isot knipexit ollut. Mutta toisaalta eipä olis ollut uutta mutteriakaan laittaa niin löin sillä hetkellä vehkeet takasin nippuun kun en keksinyt hyvää syytä alkaa katsastamaan kakkosautoa.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Rockautosta ostamani ilmastoinnin kompuralta keulan kennolle menevä putki oli sitten luokattoman huono.

    Painekytkin ja toinen liitin oli laitettu eri paikkoihin kuin alkuperäisessä ja se ei mahdu paikalleen, koska painekytkin ottaa kiinni öljynsuodattimeen.

    Sitten kun sain putken paikalleen ihan korkkiruuvina niin tiivisteet (metallireunat ja kumi keskellä) eivät pitäneet.

    Ihan vaan varoituksena jos joku meinaa laittaa. Koitan juottaa vanhan putken kuntoon ja laitan sen takaisin.

    Olen ajatellut hankkivani typpivehkeet kun tuntuu, että autoista ja traktoreista ilmastoinnit paukkuu jatkuvasti. Myös sellainen kallis elektroninen vuodonhaistelija kiinnostaa.

    Tilasin myös envirosafelta pari pulloa kylmäainetta testiksi niin jos joskus olis kohtuullisen omavarainen näiden kylmävehkeiden kanssa.

    Olis kyllä hienoa jos olis vehkeet (ja luvat) kerätä kylmäaineet talteen ja laitella takaisin niin pystyis helpommin pitämään romut kunnossa.
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Se merkkiväri ja csi lamppu + lasit paljasti aikanaan hienosti vuodon kompuran läpi k1500 letukassa. Eno vissiin rassaillu kylmästöintejä mettäkoneissaan sen verran, että vehkeet ja aineet häneltä löytyi.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No eihän se ole mikään ongelma, yhden päivän kurssi ja luvat on sen jälkeen voimassa toistaiseksi...
     
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

  7. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Lykättiin 900g kylmäainetta tässä kotona tollasella kosovon aikasella laitteella.

    [​IMG]

    Oli siinä toimenpiteen suorittaneella vanhalla herralla ihmetystä kun sen mielestä ramin ilmastointi ei voi toimia. Se seuras mihin letkuja ja putkia meni ja tutkittiin vanhoja osia ja mun ihmetys asiaan oli kaiken suurin tietysti kun olin osat kasannut samoin kuin ne olikin ja vuotoa lukuunottamatta järjestelmä toimikin ennen.

    No.. aineet sisään ja eihän se kylmää jaksanut työntää. Kompura kävi muutaman sekunnin pätkiä vaan. Tein muita hommia tunnin ja lähdin kahville niin sitten työnsi niin saatanan kylmää ja homma tuntus toimivan. Mikäköhän siinä oli?

    Itse en ilmastointilaitteen syvempää olemusta tunne, mut nyt jälkeen mietin että heidän ihmettely varmaan saatto johtua siitä että siellä on se orifice tube lauhduttimen putkessa, joka varmaan tekee jotain mitä he kaipaili sieltä?
     
  8. teme01

    teme01 3rd gear

    Juu, ite vaihdoin kans nuo nyt.
    Ja onnistu ihme kyllä kerralla kunton. Melkisesti tuli ripeämmäm oloiseksi ja hävis myös se papatus ongelma pikkukierroksilla
    Oli joku varmaan ropannu pumppua kun oli eri säädössä toinen jousi. Toisesta mittasin 1,3mm ja toisesta 2,1mm.
    1,3 jätin nyt molemmat, ja kylläpä toimii hyvin.
    Erittäin kannattava remontti
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  9. teme01

    teme01 3rd gear

    Sellainen pahvin pala kannattaa työntää aukosta jousen alapuolelle "ränniksi"
    Niin ei tipu mitään sinne sisuksiin.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  10. simu_l

    simu_l Gearhead

    Väriaineella ja lampulla kyllä löytää ilmastoinnin vuodon, pienenkin.

    Kurssi ei ole paha, mutta se ite kone maksaa ihan muutaman euron, samalla rahalla huollattaa melko monesti muilla, ite kylmäainekin jo suhteellisen kallista.
     
  11. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    No toi mun kuvassa näkyvä kone ei paljon maksa.

    Mulla vaan aineet hävis ja väriaineesta ei merkkiäkään, vaikka joka osan otin käteen. Monessa muussakin koneessa käynyt samoin.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    katoikko höyrystimen eli sisäkennon kondensiovesiputkesta tahikka kotelon sisästä purettuna? Etiskelin kans pari kesää sitte vuotoa ja naapurin kylmäkoneasentaja tuli talkoisiin ja just laseilla ja lampulla tihrusti muttei löydetty. Sitte kattelin ite niillä laseilla että kondensioveden mukana olis ollu väriä. Ilmeisesti se höyrystin tai joku liitos kotelossa vuotaa vähän. Sekin edellisen vaihtama vuosia sitten. Joko ne halvat kennot ei kestä tai joku gummirinkula antautunu. Viittiny vielä ainakaan purkaa ni oon lisäilly ite ku ollu ainetta kotona. Nyt loppu sekin ni tarttee varmaan sitä paukkupullosta tilkitsemisaineen kyllästämää lykätä. Se on kyllä vähentyny se vuotaminen itekseen. Ei tarvinnu pal mittää pari viikkoa sitten lisätä ku kylmää työntää ni helkutisti.
     
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Siis jokasen osan otin käteen ja vaihdoin varuiksi.
    Toi höyrystin oli eniten perseestä kun täyty koko kabiini purkaa. Laitoin rokkiauton kalleimman höyrystimen mut saa nähdä sitten. Ei heti huvittas uudestaan. :D
     
  14. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mutta oliko sinne laitettu väriainetta edellisellä kerralla.....? sitähän ei kaikki laita jos ei erikseen tahdo.
     
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kyllä oli.
     
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kellään kokemuksia startin hiilien vaihdosta? Käykö jostain muusta vehkeestä, mitä saisi ihan tyyliin motonetin tiskiltä?

    Viime vuonna paluupuolen banjo vuoti dieseliä suodattimen päällä ja nyt sitte startti hyyty. Oli aivan täynnä paskaa ja hiilet aivan loppu. Ei näköjään kannata antaa vuotaa. Startti on 13 tkm vanha...
     
  17. Dadda

    Dadda 1st gear

    Terve. Onko muita 12v cummins omistaja kylmä nakutus ? Vaikka on kesää 20c ja kun käynnistää se vehke, se alkaa nakuttaa kun noin 3 sekuntia on mennyt. Vähän niinkuin kun öljypaine tulee ? Lopettaa kun on tullut vähän lämmin, eli minuutti tai 2.. Lämmin on vain pieni venttiili nakutus ääni/ ja vakio diesel meteli.
    Liftpumppu vaihdettu, venttilit säädetty, suuttimet avattu 1 kerrallaan ja ei vaihda ääntä kylmänä.
    kdp blokattu, Flex plate kunnossa. Öljykorkki pysyy paikallan, eli ei ylimääräistä blowby. Ei koskaan viritetty, eli täys orkkis pumppu, kone, turbo. Vm 1996 ajettu 236 000 miles.

    Vanhan omistajan mukaan "10 vuotta" se on aina tehnyt tätä, ja on ollut mun kesäauto nyt myös 7 vuotta. Eli kylmänakutus ainakaan 17 vuotta, kuulostaa vähän kuin youtubelinkin auto.

    Kannataako silti ostaa suuttimet ja uus ofv ? nettivaraosan sivulta oli aikonaan halvat +40hp sarjat 350€ stenvall ?
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, oliko se pari vuotta sitten ku peruskorjasin ja löysin siihen alkuperäiseen nippodensoon hiilet kuten laakeritkin autosähköliikkeestä. Ihmetteli sielläkin että joku vielä korjaa ite ku kaikki ostaa vaan niitä halpoja kiinalaisia uusia. Niitä kyllä vissiin edes kannata korjatakaan kokonaan ainakaan. Suosittelisin kaasupillejä tai tosi tehokasta kolvia eli semmosta luokkaa peltisepän. Pikku kolvilla ei kuumene tarpeeksi että saisi tinattua hiilet kiinni. Muutenhan se on helppoa ku heinänteko vaikka sen koko peruskorjaus.
     
    tsipi tykkää tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juu, ei tommosta kuulu minun 251000 miles ajetusta 1996 12 valvesta. Kun ei ole minulla stetoskooppia ni oleN kuunnellu pitkällä ruuvimeisselillä niin että kahvapää korvaan kiinni ja kärki kohteeseen. Se resonoi meisseliä pitkin ja kuulee jos lähtee ylimääräistä ääntä. Sisäpuolisia ääniä taas niin että ohut muoviletku korvaan ja toinen pää reikään josta kuuntelee. Yllättävän hyvin kuuluu. Oppi-isä neuvo 30 vuotta sitten näin.
     
    Dadda tykkää tästä.
  20. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Olis turbon vaihto edessä ku edellinen hx40 ei kestäny ku reilu 7v. Pitää samalla saada turbon öljypaluulinjan tiiviiks ku vuotaa pikkasen missä menee lohkoon. Onko siellä jotain o-renkaita?
     

Kerro tästä muillekin!