Osaako joku matematiikkaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vermilion, 6.7.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tarvis tehdä jonkulainen vastapaine ohjaus ahtopaineelle..... (en halunnut tehdä mutta ei jouset riitä).
    Tosiaan 4mm sisähalkaisijaltaan oleva silikoniletku tulee hukkaportille.

    Ilmanvastapaineohjausta 1.4-1.45 bar ahtoja ja tavoite 1.7-1.8 bar.
    Kuinka ison vuotoreiän mun tarvii tehdä että saan tuon halutun alueen?. Siis 0.3-0.4 bar.

    Meinasin laittaa silikoniletkun poikki ja siihen sisäholkiksi mustan 4mm jäykän muoviletkun johon poraan sivuun vuotoreiän. Ei varmaan voi laskea lineaarisesti, siis.

    4mm/1,4bar *0,4 bar = 1,14mm?? Vai voiko? Ei taida olla mitään muuta toimivaa ns. kiinteää vaihtoehtoa.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuo rakenne ei saata pitää ahtopainetta vakiona yli kierroslukualueen. Eli käy niin, että ahtopaine nousee kierroksien kasvaessa. Mutta kaupathan on väärällään "turboruuveja" joissa se säädettävä osa on jonkinlainen regulaattori. Ja yksin siinä t-kappaleessa, joka tulee paineen ja hukkaportin kellon väliin, on kuulaa ja jousta, jolla on tarkoitus pidätellä hukkaportin kelloa "raottumasta" pienillä paineilla => alkaa ahtaa alempaa.

    Kokeile tommosta; https://www.biltema.fi/autoilu---mp/tuning/Auton-suorituskyky/bleed-venttiili-turbo-2000032868
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minulla on kaksi tuollaista, ahtopaine epätasainen vaihtelee 0.1 bar. Riippuen vedosta muutenkin tuossa on isoriski että joku menee koskemaan ja ahdot on 3 bar. En huoli mitään ruuvi viritelmiä. Pitää olla kiinteä, kuten vanhalla hukkaportilla oli sinne lyötiin kasa jousia ja se oli siinä, mutta tuohon Tialiin ei vaan saan enempää kuin tuo 1.4bar jousilla...

    Öö pienillä paineilla "aukeamasta"? Siis jousilla 1.4 bar niin ei se kyllä aikea missään tilanteessa ennen sitä.

    Harmittaa tää turaaminen kun jalkapumpulla testattiin missä toi tiali aukeaa (pelkillä jousilla) niin oli mukamas 1.7/1.8 bar mutta vissiin pakopaine yms. vaikuttaa kun ajossa vaan 1.4 bar.
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Putkistohäviöiden laskeminen on analogista sähkövirtalaskelmiin, rinnan kytketyssä (haaroitetussa) virtaus jakaantuu siten että kuhunkin haaraan modostuu yhtä suuri painehäviö. Painehäviö taas lasketaan yleensä summana putken pituudesta ja kertavastuskertoimista, joita käytetään esim. venttiileille, suuttimille, kuristimille jne. Haluttaessa luotettavaa lopputulosta ne täytyy määrittää kokeellisesti ja näin tehdään usein teollisuudessakin (säätöventtiilit, kuristinlevyt valitaan kokeilemalla tms). Kaavoja kyllä löytyy esim tuolta kpl 4:
    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/95002/Multanen_Mikko.pdf?sequence=1
    Mutta sen verran joutuu tekemään oletuksia, että lopulta varmaan menee kokeilu/säätöhommiksi kuitenkin
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä sillä hukkiksella on avautumispaine, se missä se vähän raottaa ja se paine, millä se on täysin auki, on suurempi. Jousi käyttäytyy silviisiin sekä hukkaportissa että auton alla, että voiman funktiona painuu kasaan. Sitä noissa turboruuveissa parhaimmillaan pystytään pidättelemään ylimääräisellä kuula-jousi venttiileillä ja vuodolla, että se avautumispaine, missä hukkaportti on jo piirun auki, ei tulisi niin aikaisin. Saadaan epälineaarinen kohta siihen avautumisen alkuun ja sitten se aukeaa reippaammin.

    Mut tee niin kuin hyvä tulee. Mulla on jossakin tallin kätköissä 12V isoaukkoinen proportionaalinen magneettiventtiili jos joskus teetättäisi esim eri vaihteille erisuuruista ahtoa. Mut luonnollinen laiskuuteni on toistaiseksi estänyt asian edistämisen!
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tähän taas kommentoin, että eikö olis helpompi laittaa Ecuun boost controller ja laittaa vaihteen tunnistin niin ecun kautta saisit vaihdekohtaiset ahtopaineet? (Samalla tylsää, toisaalta, kun on samapaine niin renkaat savuaa kivasti ykkösellä ja kakkosella).

    (Toisaalta ite hylkäsin koko boost controllerin, kun se säätäminen osoittautui niin työlääksi ja kaliiksi, pitäis varata kuulemma 2h aikaa ja 110€ per säätötunti).... ja vikaantumisherkkyys on aika iso vrt. mekaaninen. Hestecissä on juuri jotain ongelmia tuossa ahtaa liikaa ja välillä taas ei toimi ollenkaan.... 3x törmänny tähän (Itsellä tosin ei ole hestecciä mutta kuitenkin)
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon suunnitellut ja toteuttanut myös ”ECU:n” tässä projektissani.
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    pakopaine työntää venttiiliä auki, jos on pakopainetta ennen ahtopainetta tai pakopaine on isompi kuin ahtopaine, niin portti rakoilee helposti, ennenkuin on riittävä paine kalvon yläpuolella millä painaa porttia kiinni.



    Plus ottaa huomioon, että paine mikä vaikuttaa lautaseen on kertaa lautasen halkaisija.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei se aukea liian aikaisin kun on kaikki jouset mitä kaupasta sai Tialiin...
    http://www.tialsport.com/documents/MVRspc.png

    1.5 bar jouset sinne survottu, varmaan joku 50-100 heppaa hukassa kun painetta 0.3-0.4 bar vähemmän
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jousi ku jousi, kait niitä voi sit shimmata tiukemmaks tai sit ettiä samankokosia mut jäykempiä?
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jousia kun mätetään sisäkkäin niin ei se enään oon niin helppo homma. Kattelin polkupyöränsatulan jousta mutta ei se istunut sinne.... Sitten oli sellaisia pieniä jousia jotka ois mahtunnu mutta olivat liian pehmeitä, eivät vaikuttaneet mitään. Muutenkin oli niin tiukka jo puristaa nippuun että voi hitsi.... 100kg painoinenkaveri sai roikkua siinä päällä koko painolla, että sen sai nippuun ja ruuvit kiinni. Jos sinne sovittelisi jotain modifioitua jousta, niin pitäis pysyä jotenkin laskemaan kuinka jäykän jousen sinne laittaa...
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla ei aluksi omegassa ollu jousta portissa ollenkaan ja hyvin sai säädettyä paineet ainakin 2bar asti, nyt on löysin jousi mitä löysin paikallaan. kalvon päälle jousen kaveriksi sopiva paine halutun ahtopaineen mukaan, sitä varten pieni kompressori ja säiliö.

    edit sähköisesti tuota ohjaan, mutta onnistuu se mekaanisella paineensäätimelläkin.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tollasesta bilteman turboruuvista saa askarreltua paljon paremma kun heittää sen ite ruuvin mäkeen ja vähän modaa T-haaraa https://aijaa.com/4XzCyv
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No tulihan se sieltä!

    Joskus lueskelin noista ruuveista ja Bilteman ei vissiin ole kaikkein paras ja niitä on muita hyvempiä. Ja se kun osaa, tekee itte hyvimmän!
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu mä porasin sen kuulan reijän 3mm ja ton palikan pohjaan 1,5mm reikä
     

Kerro tästä muillekin!