Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. CVX

    CVX 1st gear

    Hei . voiko olla sammutin vika kun sammuu joskus ajossa. Vaihe vapaalle ja tavallista pitempi starttaus niin lähtee käyntiin mut useesti sen jälkeen kuuluu erillaisia sivuääniä ja "ehkä" jonkun laisia vapinoita. Polttoainesuodattimen vaihdoin mut vika ei hävinnyt.
    Dodge ram 2500 4x4 1996
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei. Sammutin on pois tai se on päällä on/off. Siihen ei auta pitkätkään starttaukset. Jos päällä ei käynnisty ja ei päällä niin kunnossa oleva 12v cummins pamahtaa kerta laakista käyntiin. Vapina käynnistyttyä viittaa minusta polttoaineen saantiin jota olitkin alkanut tutkia vaihtamalla suodattimen. Voisiko olla ilmavuoto? Lähteekö seisottuaan pitkään esmes yön yli kuvatusti eli helposti vai sahauttaako pitkään?
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Voit lukita vaikka nippusiteellä tai perinteisesti moralla sen solenoidin. Mutta siinä tuo vika ei kyllä ole.

    Onko puhdissa eroa lämpimänä / kylmänä? Lähteekö aina laakista kylmänä tulille? Ja minullakin toi cummins suorastaan räjähtää käymään ku pikkusen kastaa varvasta kaasupedaliin ja avaimesta moottori kääntyy kenties varttikierroksen verran kun on käynnissä.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    https://verkkokauppa.sejo.fi/tuote/v21384/7037091/mora-puukko/12648110/1

    suosittelen muuten kaikkia 12v cumminsin kuskeja hankkimaan tälläisen hanskakokeroon. On kuin tehty sammuttimen päälle kiilaamiseen ja pääsee kotijo tien päältä jos toppaa ja vika siinä. Vaimo toi silloin minulle kuvatun laisen moran joku vuosi sitten kun toppasi vauhdista työmatkalla. Ajelin sen avulla kunnes kuriiri toi uuven ameriikoista.

    juu, jos sahaat ilman että yhtään annat kaasua niin sahauttaa kyllä pitempään. Jos oon tehny remontinkorjuuta eikä viitti haalareilla istua jakkaralle vaan oven suusta starttaa. Pikkasen kaasua ni het vällein pamahtaa.
     
  5. CVX

    CVX 1st gear

    Jep. Kone lähtee hyvin kyllä käyntiin varsinkin jos kaasua antaa ja ei oo vaikutusta onko seisonut tunnin tai pari päivää. Viat ilmenee useinmiten kun raskaalla jalalla polettaa ja siitä hellittää vaikka risteykseen. Välillä ajanut risteyksiä jarrulla ja kaasulla. Semmonen mielikuva ois et jos lepposesti ajelee niin vika ei ilmeenny.
     
    Muokattu: 9.7.2020
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Liittyskös sitte siihen ofv? Jospa ei riitä polttoaineella paine kenkäämisen jälestä.

    tosin ei tuokaan loogiselta kuulostanut edes omiin korviin. Kiihdyttäessä se pitäs loppua eikä sen jälkeen.
     
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kaikkein dramaattisin vika ois väljistynyt syöttöpumppu. Mut sillon pitäs olla kyllä vetoja vähempi lämpösenä. Ei kyllä välttämättä käynnisty ollenkaan lämpösenä ilman, että jäähdyttää pumpun ensin esim vedellä.

    Onko mitään tietoa polttoainepaineesta? Siis siirtopaineesta?
     
  8. CVX

    CVX 1st gear

    Paineista ei tietoa.Miten niitä kotikonstein mittais.Näkyviä vuotoja ei oo ja moottoriöljyn haiseen normaalilta. Siirtopumppu alkuperäinen mekaaninen
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Cummins alkuperäinen siirtopumppu 17-22 psi idle ja 25-35 psi at 2500 rpm ilman kuormaa. Se ofv jousi väsyy ja paineet tippuu. Siksi laitetaan säädettävä tai niinku, tsipi venyttää jousta.

    Suodattimen jalasta tai pumpun kylestä vsimennetulla mittarilla ja snubberilla tai säädettävällä neulaventtiilillä. Itellä oli molemmat eikä tärissy neula ja otin pois hyllyyn mittauksen jälkeen. Mittaa taas joskus kun huvittaa ja säätää jos tarvetta. Painesyklit särkee muutoin mittarin het vällein jos ei o vaimentajaa välissä. Ei ne kauhiasti maksa.
     
    tsipi tykkää tästä.
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Siis mitään varsinaista mittapistettä ei ole, vaan paikka on tehtävä. Minulla pumpun kyljessä menobanjossa G1/8 reikä. Siis tehty, ei löydy valmiina.
     
  11. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Niin tarkoitin, ettei tehtaan jäljiltä löydy valmiina. Toki löytyy kaupasta valmiina. Kuten ihan kaikki muukin, mitä näihin voi koskaan unelmoida.
     
    Jakkehh tykkää tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niitä on valmiiksi porattuja G1/8-27 kierteellä olevia banjopulttejakin myytävänä jos arveluttaa porata sitä ainoaa paikallaan olevaa. Tai hankkii samanmoisen orkkiksen ja poraa siihen.

    tilasin ite glowshiftin snubberin ku oli vähän halvempi. Niillä on ja tietysti muillakin myyjillä kans niitä needle valveja joissa samat jenkat. Toinen uros ja toinen naaras g1/8-27.

    niin tai näin jompikumpi tarvitaan vähintään paineiskujen torjumiseen. Laitoin molemmat kun löytyi venttiili laatikosta. Neula oli tosi vakaa sitten.
     
  14. Ranee

    Ranee Gearhead

    Tarkentavia kysymyksiä
    Mihin väliin se Mora pitää tuolla sammuttimella työntää?
    Onko pakko olla Mora, minulla kun on jo muutama Glockin veitsi autossa?

    [​IMG]
     
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Nämä paremmat mallit toimivat puukottamatta.
     
    Ranee tykkää tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Aiheellinen huamautus tosiaan sinällään kun kaikilla ei ole p7100 boschin rivipumppua vaikka olis 12v cummins ramissa. Jos sellainen pumppu autosta löytyy niin kyllä sen moran paikan tietää. Tai oppii ainakin tietämään jos haluaa ajaa kotijo sammuttimen hajottua tien päällä ja löytyy valmiiksi mora autosta. Täältä luin joskus vinkin ja moran avulla pääsin pois tien päältä. Että kiitos siitä. On minullakin Spyderco autossa mutta se on ihan muihin tarpeisiin. Käyhän siihen sammuttimen pois päältä pitämiseen vaikka henkselit ja housujen vyö jos mora on jonkun keuhkossa jo.

    mitä tulee ”paremmat mallit” autoihin niin ymmärtääkseni p7100 rivipumppu on varsin suosittu 12v cummins farttimaili kiihdyttimissä ja muissa missä oikeesti tehoa halutaan. Laittavat jotkut kai 24v malleihinkin takas niitä vaikka tehdas luopui -98 vuoden jossain kuussa niistä.
     
  17. Ranee

    Ranee Gearhead

    Kyllähän se PekkaPumppu on paras silloin kun halutaan vetoja, ennen aikaa commonrailien

    Piti vain näin vanhuksen omaajana vähän piikitellä
    Hyvin nää 30 vuotta vanhat VE pumput ja H1C puhaltimet vieläkin tätä palloa pyörittävät
     
    Cumminski ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Juu. Kyä meillä ainaski taulut heläjää seinissä joka kerta ku VE-pumppu syöttää :D
     
    Ranee tykkää tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kuten olen sanonu aiemminkin ni hienompi se 89-93 koppa on. Oli tosi lähellä etten saanu ostettua hienoa -92 kylläkin takavetoa ennen tätä 2genia. Simppelimpi ja vissiin työkalumaisempi=varmempi.
     
  20. Ranee

    Ranee Gearhead

    Sori siitä

    Ite tykkään että kakkoskoppanen olisi se hienoin Cummins Ram muotoilultaan mutta kyllä se first gen on se kyrväkkäin
    Varmempi tämä ei ole kuin korkeintaan vähempien sähköjen takia
     

Kerro tästä muillekin!