Mopar 360 tulpat mustana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arttu, 12.7.2020.

  1. arttu

    arttu Gearhead

    Mielikuvitus alkaa loppumaan tämän kanssa. Olisko ajatuksia jakaa, mikä on kun tulpat mustuu lähes välittömästi. Seosmittarin tyhjäkäyntiarvot pysyy kuitenkin 14.6 tuntumassa.

    Kone on siis .070 ylikoon 360 (KB107KTM männät), "J" rautakannet, Edel RPM nokka/jouset/imusarja/1411 kaasari. Mopar perf. sytytys(Oranssi boksi), Tulpanjohdot MSD:n Super Conductor 8.5mm, Patriot peltisatsit, Pypes 2.5" putkisto jne. Kaikki palikat on uusia. Sytkäennakko on n.10ast. + 22ast. mek.

    Itse epäilen sytkää, vaikka puolan vastusarvot mitattu (n.1 Ohm primääri ja ballasti on n.0,8 Ohm). Alkuun oli käytössä Boschin WR5DC+ tulpat, jotka karkeasti vastaa NGK:n 7 tai jopa 8 lämpöarvoa. Nyt NGK:n BPR6ES-11. Kone käy uusilla tulpilla hetken aivan loistavasti ja vastaa ripeästi polkaisuun, kunnes hetken päästä rupee vastustaa. Kierrosherkkyys häipyy ja kun tulpan kaivaa irti, niin se on nokinen kuin nuohoojan nenänkärki.

    Toinen epäilys on ohjurikumeissa, sillä paikalla on melko kovat valkoiset (nailonia?) tutit ja kone pölläyttää käynnistettäessä. Voiko nämä johtaa niin paljon öljyä palotapahtumaan? Siis koneen käydessä ei tule sinistä savua.
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Kertooko nenä samaa kuin seosmittari?
     
  3. manun

    manun Gearhead

    Ite just tuota konetta kans tuossa koepyöritelly ja ei mulla ainakaan tuo tulppien mustuminen vaikuta käyntiin, niin rikkaalla pyörii että silmiä kirveltää tallissa ovi auki.
     
  4. manun

    manun Gearhead

    Ac delcot paikallaan
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Voisiko kipinä heikentyä ? (joku syttyosa "kylmänä" toimii, kunnes kuumenee ja alkaa hiipumaan) ?

    7-8 Taitaa olla liian kylmä tulppa.

    Jos ei käynnissä ollessa tule sinistä niin ei kai startatessa niin paljoa saa öljyä et tulpat menis pimeex ?

    Olikos tuolla oranssilla boxilla minkälainen maine ?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  6. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Mikä seos mittari käytössä ja mitä se näyttää ajaessa/polkastessa?
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    NGK 7-8 on ns viritulppa NKG 6 on stockki tulppa.
    Densolla 24 on ns viritulppa. Itse kokeilin 27 myös mutta liian kylmä... Denson vakio tulppa on 20 tai 22.
     
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Minä olen ajellut bpr5es tulpilla.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    jos moottorin virtyaste on todella matala ja kierrokset ei nouse yli 5000rpm niin kyllähän nekin käy...
     
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onko high volume öljypumppu? Jos on, niin voisko se nostaa yläkertaan niin paljo öljyä, että pääsee "sateenvarjo" mallia olevien venttilivarrenkumien alta palotilaan. Tuo startin jälkeinen pöllähdys kyllä puoltaisi sitä.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Muuten miten tuota voi selvittää mitenkään kuinka paljon öljyä yläkertaan tulee? Itseä kiinnostaisi, ei pysty kyllä moottorin käydessä ottamaan venttiilikoppaa auki.
     
  12. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ota vaan jompi kumpi koppa auki, kone käyntiin ja pari polkasua, niin näkee täyttyykö yläkerta kuin nopsaan öljystä. Etukäteen öljyä hyvin imeviä rättejä pakosarjojen päälle ja kannen ympärille. Ainakin oldsin hi vol pumppu lykkää hetkessä ölpät kannen "reunojen" yli pakosarjoille.
     
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Pikkumopessa on nokan laakerissa reiät jotka vastaa kansiin meneviin kerta/nokan kierros. Samalla se pääsee vapaasti valumaan takas nostajalaaksoon.
    Ne valkoiset tiivisteet ei ole hyvät pitämään. Vaihda vitonit jos askarruttaa.
     
  14. arttu

    arttu Gearhead

    Huh, tulipas paljon kannanottoja, kiitokset!

    En kyl oo varma onko HiVolume pumppu koneessa, kun edellinen remonttiseppä sen kasasi ennen kuin se hajos nokanvaihdon yhteydessä.. (oli 340:sen TRW takomännät, joista sorvattu tavaraa päältä pois, eikä tarkistettu venttiili/mäntä välyksiä ton RPM nokan vaihdon jälkeen).. Noh, jokatapauksessa, täytyy koittaa vaihtaa imupuolelle nuo kunnon venttiiliohjuri kumit.

    TRW männän tuho..
    https://img.aijaa.com/b/00768/14860480.jpg
    Keith Black männät..
    https://img.aijaa.com/b/00922/14860481.jpg
    Venaohjurikumit..
    https://img.aijaa.com/b/00997/14860482.jpg

    No, saa nähdä mihin tämä vielä vie. Mutta ärhäkältä tää '75 Duster kuulostaa..kunhan saa tän tulppaskenaarion kuriin jotenkin.

    Fuc__n motah..
    https://img.aijaa.com/b/00537/14860484.jpg
    The animal..
    https://img.aijaa.com/b/00666/14860485.jpg
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla on vaan vaihdettu rullakeinut niin mietin että pukkaako tollasella
    http://www.northernautoparts.com/part/ml-m87hv
    Liikaa yläkertaa kun ei oo kuin joku 6-8kg öljynpaineet. (Shimmattu jousta yhdellä rikalla)
     
  16. Wade-

    Wade- Gearhead

    Aloittajan ongelmaan liittyen, suosittelen tsekkaamaan kaikki syttypuolen maadoitukset sekä moottorin maadoituksen koriin (ja sitä kautta syttypalikoihin) kokeilisin ehkä myös toisella syttyboksilla, aikanaan muutamia noita mopen "orkkisbokseja" mennyt rikki.
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tuo tuhoutunut Trw näyttää kyllä sille että ollu liian pieni välys ylärenkaassa.o_O

    Kai laitoit KB:n mäntiin suositellun välyksen ylärenkaalle?
     
    Fuselage tykkää tästä.
  18. arttu

    arttu Gearhead

    Kyllä tuli hankittua vartavasten m.rengasviila (sellainen kampiversio), niin pitäisi nyt olla speksien mukaan nuo männänrenkaat (Hastingsit). Toinen teoria männänrengasrikkoon on se imuventtiilikontakti kireämmällä nokalla. No, jokatapauksessa se ei ole enää ongelma. Täytyy tsekata myös nuo maadoitukset. Pari maapiuhaa laitoin koneen ja korin väliin, en tiedä tosin onko riittävän paksuja, kun toinen on ehkä 6 neliömillin ja toinen about 10..
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos vena ottaa mäntään sen verran että männästä lähtee pala, niin siellä olisi paljon muutakin solmussa.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    KB:n motskarimännissä pitää olla ”tolkuton” katkosrako ylimmässä renkaassa. Jos se on autoissa samaa hypereunukkia materiaalia se mäntä, niin ihan varmasti suoraan paketista otetuilla ja asennetuilla männillä tulee rikko.
     
    SBChevy ja Herje tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!