Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Larry

    Larry Double Gearhead

    Eli vihkosessa on kansikin ihan koruton?
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Juu,koruton on.Messerschmitt isolla kannessa ja tehtaan logo.
    Nyt ei ole käsillä niin en voi pistää kuvaa.
    Mitä tulee tuon oikeaan tyyppikurssiin lentäjille,niin jos en väärin muista niin se ei kestänyt edes viikkoa.Olisiko ollut vaan muutama päivä.
    Tilannetta ei helpottanut se että vanhemmat lentokadetit pelottelivat että kone on hankala ja sillä tappaa itsensä.
    Näin siis 50-luvun alkupuolella ja ensikäden tietoa edesmenneen isäni kertomana.
     
  3. Larry

    Larry Double Gearhead

    Ok. Ei maxilla ole muuta rähinän aikaista rompetta josta haluaa eroon, korvausta vastaan toki? Laita yv:tä jos löytyy.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Roudasin kaiken aiheeseen liittyvän Vantaan museolle isäni poismenon jälkeen.
    Ainoastaan yhden vaatekappaleen jätin itselle.
    50-luvun hävittäjäporukat teettivät itselleen pitkät nahkatakit Friitalalla.
    Näinä vihervassareiden ja suvaitsevaisuuden ihailun aikoina se toimii hyvin ärsykkeenä kun sen silloin tällöin niskaan tempasee.
    AI miksikö? Kuosi/malli on suora kopio Gestapon/Natsiupseerin vastaavasta.
     
    rane58, maxvo2, atobee ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Larry

    Larry Double Gearhead

    Sivu 88 kun on menossa niin laitetaan yksi kuva varsin tunnetusta it-tykkityypistä.
    Meine Damen und Herren: 8,8cm FlaK

    [​IMG]
     
    rane58 ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    [​IMG]
     
    rane58 ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. max

    max Double Gearhead

    Galland oli/on kova jätkä.
    Oli yksi niistä harvoista joka uskalsi olla eri mieltä Hitlerin ja Göringin kanssa,ja ilmaista sen.
    Galland siitä jossain mainitsikin,että näille kahdelle narkille oli turha yrittää puhua järkeä kun olivat lisäksi aika lailla tyhmän sorttisia,varsinkin Göring.
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. Larry

    Larry Double Gearhead

    Naapurin maatalouskone

    [​IMG]
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Peräsinrakenne näyttää just sellaselta, että jos tuo lähtee syöksykierteeseen niin ei oo oikenemassa sieltä pois.
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Mikä tuosta Stormovikin peräsimestä tekee hankalan syöksykierteessä?
     
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Korkeusperäsin/vakaaja jättää sivuperäsimen ”varjoonsa” isoilla kohtauskulmilla. Toki se on vaan peräsimen osuus. En tiedä oikeasti tuon koneen kierreominaisuuksista. Saattaahan olla mahdollista että on niin stabiili (”tikka”) että ei päästä konetta niin suurille kohtauskulmille. Luultavasti selviää jopa tietokonepelistä. En muista koska olisin pelannut tuota.

    Vrt esim Mersun peräsinrakenteeseen (tai minkä tahansa taitolentokoneen), jossa korkeusperäsimen alle/taakse jää ohjaavaa sivuperäsinpintaa.

    Jos löytyy IL2 niin voisi testata huvikseen. Sakkaa koneen ja samalla sivuperäsin pohjaan. Pitää pari kolme kierrosta ja yrittää oikaista.
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eikös peräsin toimi pääasiassa potkurivirralla eikä koneen liikkeen aiheuttamalla ilmavirralla?

    Brewster on samanlainen muoilultaan, ekä muista lukeneeni että se olisi ollut hankala oikaista kierteestä, eikä Zeroakaan tästä ominaisuudesta ole moitittu. Mersu taas oli vaikea oikaista, kun ohjainpinnat olivat niin pienet.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Sivuperäsin toimii sen jälkeen kun kone on saavuttanut määrätyn nopeuden.
    Tästä syystä Mersunkin kannuspyörä piti muistaakseni olla lukittuna lentoonlähdössä.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kai te sotakoneista kiinnostuneet katselette Kermit Weeks kanavaa Youtubesta, mun mielestä hyvää juttua, vähän pintaa syvemmältä.

    Tuossa V12 moottoreiden kunnostamisesta tänä päivänä:



    Noita on kolme osaa esimerkiksi.


    Tuossa taas radiaalimoottorin kunnostamisesta:



    Noitakin pari pätkää näköjään.

    Sitten "tietysti" on tuota lentämistä ja siihen liittyvää juttua:




    Yhtäkaikki, paljon materiaalia vanhoista koneista tällä Kermitillä.
    Jos olette jo aikasemmin jo näitä puineet niin sit meni tuplaukseksi, mutta ei kai haitanne?
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Tää BW-372 on kyllä hieno livenäkin, jotenkin uskomattoman hienossa kunnossa vuosikymmentenkin jälkeen.
     
    rane58, max ja dart -66 tykkäävät tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Ei ole varmasti Rolls Royce Merlinin tai Griffonin peruskorjaus halpaa tuossa pajassa.
    Nyky Rolls Royce mitä Suomessakin on käytössä lentokoneessa on arvoltaan 45 000 000e. kipaleelta.
    Juu,luitte oikein 45 miljoonaa.
     
    rane58 tykkää tästä.
  17. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    rane58 tykkää tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Tommonen Fouga pantiin Lohtajan ampumaleirillä -85 nosturin nokkaan killumaan ja se ammuttiin sitten paskaksi erilaisilla IT aseilla.Melkoinen voiman näyttö ilmatorjunnan tehokkuudesta ja osumatarkkuudesta.
    Toinen Fouga putosi jäälle aivan omia aikojaan kun lentäjä ilmeisesti ei erottanut horisonttia jäänpinnasta.
    Toinen lentäjistä kuoli ja toinen vammautui.
    Mun käskettiin putsata verinen reki jolla lentäjä tuotiin jäältä,mutta kieltäydyin tehtävästä ja annoin kapiaisten aivan itse tehdä se.

    Edit.Toinen piloteistä lensi ulos ohjaamosta jäälle osuneen iskun voimasta jonka jälkeen varjo aukesi ja raahautui pitkin jäätä tuulen voimasta.En nyt muista oliko just se vainaa.
     
    Muokattu: 26.7.2020
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Asiaa:D

    Toi pitkä nahkatakki on kyllä kumman tehokas vaate kerämään huomiota ja ennen kaikkea ärsyttää osaa ihmisistä. Ostin parikymppisenä sällinä joltain etelän reisulta pitkän nahkatakin. Käytin sitä niin siistinä ulkotakkina tilaisuuksissa joissa piti olla jotain fiksumpaa niskassa. Samoin baarireisuilla ja muissa tilaisuuksissa. Ei semmoista kertaa ettei joku kommentoinut mun pukeutumisesta jotain. Vielä kun hiusmalli on ollut 16-vuotiaasta asti siisti pystytukkainen malli.
    harmittaa kun etelän nahka on kutistunut kaapissa... täytyisiköhän hankkia uusi ja isompi.
     
    rane58, dart -66 ja max tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!