Yleisen hintatason perseilyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Limite, 20.5.2020.

  1. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    litres tykkää tästä.
  2. litres

    litres Gearhead

    Totta, elämmehän sosiaalidemokratiassa:D
     
  3. tapsah

    tapsah 2nd gear

    joo tiedän että olen toisten autojen hinnoittelijoita pitänyt alhaisina peräreikinä ja varsinkin sitä yhtä Kxxxx mutta sanattomaksi veti kun näin ton yhen pick-upin pyynnin 64 900 ja vielä jopa euroina..ei saatana..
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Paljon hyvää keskustelua aiheesta. Muutamia näkemyksiä:

    - Jos muistellaan vuosituhannen alkua, on siitä jo 20 vuotta aikaa ja 90-luvun alun lamasta jo melkein 30 vuotta. Tulee muistaa, että rahan arvo on muuttunut selvästi jo 18 eurovuoden aikana, saatikka 90-luvun alusta, mutta on siinä muuttunut myös tässä kontekstissa tarkasteltavien autojen ikäkin aika rajusti. Vuosimallin 1970 auto oli 20 vuotias vuonna 1990, nyt se on 50 vuotta vanha. Sen ikäinen saatikka vielä vanhempi auto on aina säilymä, jonka hintakehityksen aallonpohja on takana päin; kulmakerroin voi toki malleitain vaihdella rajustikin. Tarkoittaa, että 80/90-lukujen taitteessa 60-luvun puolivälin nelioviset impalat oli sen ajan pilkkahintaisia "leppäjeeppejä" joista tehtiin laikka-avoja ja muita linttoja surutta, kun ei ne maksaneet silloin mitään. Tänä päivänä nelioviset '65 tolppa-Impalat alkaa tyyliin 10,000 eurosta, kun ne joskus maksoi 10,000 markkaa.

    - Neliovisuuden stigma lienee perua ajalta ennen tuontijenkkejä. Vanhat suomiautot perinteisesti olleet valtaosin neliovisia takseja ja edustusautoja. Kaksiovisuuden sporttisuus oli harvojen herkkua ja tämä ihanne tuntuu polveutuvan suoraan ja lyhentämättömänä lähes kaikille ensijenkkiään ostavalle (silloin minullekin). Ei väliä sillä, että neliovinen versio on voinut olla uutena kalliimpikin, saatikka vielä farmari. Toki tämä ei ole pelkästään kotimainen ilmiö, mutta voi korostua täällä mainitusta syystä.
     
    impala67, 12345678910, dart -66 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. tapsah

    tapsah 2nd gear

    neliovisen smegmasta sen verran että en sanois että on pelekästään kotimainen ilmiö, siellä ihanassa maidon ja hunajan maassa, ameriikassa, taksikopalle nähdään kokolailla vaan vara-osa auton staattus. Tosi on sekin että itellekin iskostu ekasta (1/78) v8-magazinestä että 2d ht on sitä jotain, avosta nyt puhumattakaan.
     
    el borrachitos tykkää tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Näin en sanonut minäkään. Suomalaisen jenkkiautoilun erikoisuuksia on veronkierto-pickupit, kovat takapenkit, korinvaihtoavot/hardtopit ja 2d-muunnokset joista osa on tehty niin huonostikin ettei niille voi laskea enää edes sitä neliovisen arvoa. Maailmalla kun on ollut valita harrastettavaksi suoraan se 2D, niin joku säilynyt vastaava 4D on muuttunut jo niin harvinaiseksi, että menee kaupaksi sellaisenaan kuriositeettina eikä enää varaosaluovuttajana.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Gary Grand tykkää tästä.
  8. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

  9. Cam69

    Cam69 2nd gear

    emil knievel tykkää tästä.
  10. tapsah

    tapsah 2nd gear

  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kun suomikilpisen 2 ovisen classic chevyn saa alle kymppitonnin en pidä hintatasoa mahdottomana, vaikkakin oli ilman konetta ja laatikkoa
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    On meillä niitäkin. Ja mettää + oravannahkoja.

    Mutta tuo Calle olis kannattanut ostaa viime vuonna ruotsalaisilla kruunuilla. Olis tullut päiväpalkkaa ihan reilusti Ruotsin reissulle. Olettaen, että joku ton tolla hintaa Härmässä lunastaa. Autohan on ainakin kuviem mukaan todella hieno.
     
  13. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Pyynneissä saattaa myös heijastua se, että se hintataso tuppaa olemaan aika eläväinen myös maailmalla. Eihän noi amerikan hinnat suorana vaikuta meillä Härmässä, mutta välillisesti uskon niidenkin vaikuttavan hintatasoon, koska tuonti ei enää ole mikään ihmeellinen temppu. En tiedä miten tarkka työkalu mm. Hagertyn valuation tool on oikeasti, mutta oman GS:n hankkiessani Atlantin takaa 2014, muistan työkalun arvottavan sen 10000 taalaan (ja sen auto maksoi), nyt keväällä katoin uudelleen ja arvoa oli samassa kuntoluokassa (4) n. 12500 taalaa. Reilu 5 vuodessa +25% tai n. 4,5%/vuosi.
    Ja ei, vaikka Buick on ollut "hiljaisessa täsmämyynnissä hetken", niin se ei lähde pihasta vielä em. määrällä taaloja tai euroja.
    GS:ää harvinaisemmissa tai halutuimmissa malleissa (esim. Chevelle) kehityksen kulmakertoimen veikkaan olevan vielä jyrkemmän.

    Tämä kehitys johtaa väistämättä siihen, että aivan kämäisempiä malleja lukuunottamatta hinnat karkaa ylemmäs ja ylemmäs, samalla kun pelastettavia ja käyttökelpoisia yksilöitä on yhä vähemmän. Jos tässä harrasteessa haluaa olla mukana, on hyväksyttävä myös se, että todennäköisesti haluamaansa autoon ei pian enää pääse kiinni normijampan taskusta nopeasti löytyvällä tukulla käteistä, vaan harrasteeseen on otettava kohtalaisen kokoisia lainoja. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että käytännössä harrastukseen vaadittava tulotaso nousee sekin.

    Sitten, kun vapaata paalua alkaa löytyä, ja ellei ole todellinen HC-jenkkifani, niin löytyy muitakin vaihtoehtoja. Kuten yksi kaveri, joka juuri katseli kesäautokseen Aston Martin DB9:iä.

    -JJ-
     
    Jori85, Ace66, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Autoharrastus on siitä mukava laji, että harrasteaihioita löytyy jokaisen lompakolle sopivia. Toki jos se avohemichallengeri on ainoa vaihtoehto mikä kelpaa niin sitten se ongelma löytyy omasta päästä. Itseä ei ole ikinä kiinnostanut noi kaikkien suosikkimallit, joten ongelma on ennemminkin että sopivia autoja olis tarjolla enemmän kuin nurkkiin mahtuu ja on aikaa laitella
     
    Roberto, Gary Grand, maxvo2 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. XJR

    XJR 3rd gear

    Älä vaan näytä tätä viedopätkää tälle DB9:n hamuajalle :) ttps://www.youtube.com/watch?v=pzmL2rl1j8Q&t=1112s . AM "korjasi vian " laittamalla pidemmän öljytikun....tai Ford.
     
  16. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Ainut mikä pistää silmään :rolleyes:... on tuo hivenen liian lyhyt maadoituskaapeli akun navalta moottoriin ja sen väri. Korjaus ei maksa juuri mitään, pikku juttu. Mitä upeammassa kunnossa laite on, niin sitä pienemmät yksityiskohdat nousevat esille.
     
  17. signet

    signet Gearhead

    On se ihan livenäkin hieno.
     
    cdv70 ja Qtti tykkäävät tästä.
  18. Qtti

    Qtti 2nd gear

    Väri on oikea (kuuluu olla noinkin "hienosti" maalattu koneen mukana) ja pituuskin on oikea. Ainoa että akun maa on väärällä puolella tuossa akussa. Näyttää kylläkin siinä kuvassa lyhyemmältä kuin onkaan :)
     
    cdv70 tykkää tästä.
  19. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    Tostahan puuttuu katto.

    Ymmärrän että se on halpa, mutta pitääkö sen olla noin ruma? Noh, kauneus on katsojan ....silmässä.
     
    litres tykkää tästä.
  20. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    No sitten ei pidä korjata! Hyvä että korjasit tietämättömyyteni :oops:
     
    cdv70 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!