Holley Sniper ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 77s10, 24.7.2020.

  1. Jotenkin hämärästi muistelen, että Martin Schanchella oli kilpurissa sellanen viritys, että startatessa tuli 18 volttia ja muuten 12V.
     
  2. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Aikanaan kun kuplia (mm) muutettiin 6V järjestelmästä 12 V järjestelmään, niin monasti startti jäi. Pyöritti iloisesti.
    Itsellä tuollainen Sniper odottaa kanssa ja oma vakaa aikomus on ollut pistää se Performer RPM:n päälle...saas nähdä.
     
  3. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kyllä ne käyntiin lähtee,oli sitten 1 tai 2 taso.
    Ja voi ajaakin.Joissakin tapauksissa on ollut lievää ongelmaa,aaltoilevaa seosta/käynti rpm.

    Viimeksi oli pihassa Sniperillä varustettu Caprice,350koneella joka sekoili ihan reilusti ja tyhjäkäynti seilas P ja N asennossa.Vaihde päällä ok.
    Sen tyhjäkäynnin sai reilaan mutta siinä ei ollut mikään spaceri syynä.

    Jos pedaalia pitää antaa että käynnistyy edes niukasti,pienennä huikkaa vaikka 50 yksikköä.
    IAC:lle pitäis olla säätö,että paljonko se on auki startaessa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. 77s10

    77s10 3rd gear

    Ei se ongelma startissa ole. Ottamatta kantaa siihen mitä kierroksia näytöllä lukee, kyllä sen kuulee kun startti jaksaa pyörittää konetta.

    Victor jr asennettu ja lähtee käyntiin kaasu pohjassa, mutta koneelta loppuu ilma tai soppa tai jotain ja sammuu.

    Pitää tutkia miten tuo IAC säädetään. Siitä ei mun ohjeissa lue muuta kuin, että mekaaninen säätö siihen on jossain.

    Bensamäärää säätelin aiemmin ja sillä ei ollut mitään vaikutusta. Saatoin tietysti tehdä sen väärin.
     
  5. 77s10

    77s10 3rd gear

    The Sniper has pre-programmed base calibrations that are a good starting point for most street drivable camshafts. The setup wizard offers three cam choices for Stock / Mild ( 14+ In/HG vacuum ), Street / Strip ( 8-13 In/HG vacuum ), and Race ( 7 or less In/HG vacuum ) More aggressive camshaft grinds will likely require laptop tuning with the aid of the Sniper Software in general engines producing more than seven in/Hg Mercury at idle are acceptable.

    Onkohan mulla nyt sellainen nokka, että bolt on ei ole enää bolt on...
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    Missä sulla on se bensapumppu? Tankissa? Onko mitään muuta bensalinjassa? Ootko kokeillu ottaa ruiskulta bensalinjaa pois ja startata? Miten silloin bensaa tulee?
     
  7. 77s10

    77s10 3rd gear

    Pumppu on ulkoinen ja asennettu alemmaksi kuin tankki ohjeiden mukaan. Bensanpaine 62psi, kunnes suuttimet antaa starttisykäyksen, jolloin paine laskee 52psi:hin. Ohjearvo muistaakseni 55-65.
     
  8. T5

    T5 Gearhead

    Mutta ootko siis itse ihan silmillä todennut sen, että sitä ainetta tulee sieltä bensalinjan päästä?
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuolla sun nokan 291/311 asteilla ja 107 lsa:lla taitaa tyhjäkäynnin alipaineet jäädä suositeltua heikommaksi, mikäli se nyt varsinainen vika kuitenkaan on.
     
  10. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Onko sytkätyyppi ilmoitettu boxille oikein?
    Ja ruiskutyyppi?
    IAC säätö on oma lukunsa,sitä sokeasti ropaamalla saa esim semmoista oiretta että lähtee polkimella avittaen käyntiin,saattaa jopa käydä hetken mutta hiipuu ja sammuu.

    Mitään "taikaimusarjaa" ei tartte että käy,spacer auttaa mutta ihan pari juttua:
    -Mikä pyynti tyhjäkäynti AFR
    -Mikä Pyynti RPM
    -IAC % kun käy itsekseen edes hetken,jos käy.
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ja 7bar puristuspaineet ei helpota....103psi.....
    Jos tämä mittaus on suoritettu oikein niin aika alhaiset luvut.
     
  12. ktappinen

    ktappinen 2nd gear

    Holleyn sivuilta pitäisi lyötyä ohjeita IAC säätämiseen, kannattaa käydä katsomassa. Mulla oli alkuun ongelmia sniperin kanssa, ei lähtenyt millään käyntiin, lupaili vaan. Kaikki johdot vedetty ohjeiten mukaan mutta ei vaan lähtenyt käyntiin. Wizardin kun kävin läpi niin kas kumma olin unohtunut laittaa siihen moottorin koon :eek:, sen kun lisäsin niin lähti laakista käyntiin. Ei ongelmia sen jälkeen.
     
    Seevu tykkää tästä.
  13. 77s10

    77s10 3rd gear

    Bensaa tulee suuttimista.

    sytytystyypiksi valittu Hyperspark distributor ja ruiskutyyppi on valittu.
    Target AFR 13.5
    RPM pyynti 1000RPM
    IAC 85%, eikä muutu vaikka käynnistyy. Street or strip cam valittuna, tämä arvo on 63%. Nyt oli racecam.

    Ohjeiden mukaan IAC:n säätö tehdään vasta lämpimällä koneella.

    Kun laittaa virrat laitteeseen niin näytöllä oleva AFR arvo on 11.8. Mulla on prätkässä Innovaten mittari, joka näyttää aina aluksi 22.4.
    Tiedä sitten onko tuo luku pyynti vai mittaako se koko ajan.


    Tuo puristuspaine on kyllä huolestuttava.
     
  14. 77s10

    77s10 3rd gear

    Mitattu uudestaan 1, 2 ja 4.
    ysin-kympin paikkeilla kaikki. Mittari ei pidä painetta niinkuin sen pitäisi, joten mittaus on aika haastavaa. Muita mukeja tuosta ei mahdu mittaamaan tuolla laitteella.

    Tulpat oli jo aika mustat ja kosteat.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onkohan tuossa kohta enää muuta vikaa kuin pimeitä tulppia..?
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    KAIKKI säädöt Handheldillä vasta kun kone 165-170.

    IAC säätöön on ohjeita olemassa,Holleyn sivuilta "iso katalog" sieltä löytyy ohjeet.

    Tyhjäkäynnille se menee näin:
    -kone lämmin
    -säädä ruuvista niin että IAC % ruudussa on 3-10 välissä.
    -Jos TPS näyttää muutakuin 0%,sammuta kone ja odota niin kauan että surinat loppuu.
    -Käynnistä kone,TPS lukee nyt 0% ja jos IAC % muuttunut niin säädä uudestaan.Yleensä ei muutu.
    -Kun se on vaikka 5-8 niin jätä siihen.
    -Jos alkuun seilaa 2-12 niin lähde vaan ajamaan,se aloittaa sitä opettelua.Opettelun kulkua saa nopeutettua Handheldillä(mutta se on toinen tarina) niin että se tasoittelee karttoja nopeemmin.Se tekee sen automaattisesti X-ajan myötä mutta sitä voi vähän avittaa...

    Jokin siinä prakaa,useimmat siis melkeinpä kaikki on lähtenyt laakista tulille jos asiat on oikein,kytkennät ok.
    Jotenkin epäilisin siltikin etytä jokin johta antaa signaalia.

    Onhan Moottorista 2-4 maajohtua runkoon?Sekin nimittäin vaikuttaa...

    IAC arvoon voi vaikuttaa,muistaakeseni "Home-tuning-advanced-IAC" polkuna.Laita vaikka 100% sillecrankin osioon,mutta vaihtoehto B on kokeilla vaikka Stock-mild cam asetuksia.

    Mutta niihin rampdown-osioon kannatta ensin perehtyä ennekuin laitat sinne mitään lukuja.
    IAC speed pidä Sniper,tarkista vain sieltä se crank % arvo.

    Tuolle nokalle olisin kanssa alkuun lähtenyt street-strip kategoriaan,mutta teoriassa pitäis käynnistyä vaikka stock-filellä.Voit kokeilla sitäkin.
    Thumper on ränttätänttä mutta nykymaailman semmoinen,vakuumi voi olla perempi kuin olettais.
    Ja edelleen....onhan 100-varmasti pienetkin vuodot putkistosta pois?
    Ootko niin varma että "jos yhtäkkiä sinne tulisin ja meen putket läpi ja jos löydän yhdenkin,saan pitää autos"?

    Tuo voi olla IAC-ongelma mikä sulla on,mutta tarkistappa vielä softan versio?Pitäis käynnistyä vanhallakin mutta silti.

    Lambdan arvot vähän oudot kieltämättä
     
  17. 77s10

    77s10 3rd gear

    Kaksi maadoitusta löytyy.
    Nokaksi valittu stock, joka ilmeisesti pienensi bensamäärää. IAC parked käyrää muutettu niin, että arvoksi tuli 93%.
    Käynnistys oli kevyempi, mutta kone stumppasi heti kohta. Sitten ei lähde taas kuin kaasu pohjassa.
    Muutin vielä fuel prime prosenttia pienemmäksi, mutta sitten loppui aika.

    Tuntuu, että liikaa tulee soppaa, mutta vähän on hakusesssa miten säätöä on järkevä tehdä.

    En ole niin varma:odbiggrin:.
    Uskoisin peltisarjojen olevan tiiviit, mutta lambdan jälkeinen liitos kyllä vuotaa, mutta en usko, että se ehtii vaikuttaa kun auto ei oikein ehdi edes käydä. Starttaushan tapahtuu kuitenkin esiasetetuilla arvoilla.
     
  18. 77s10

    77s10 3rd gear

    Ja firmware version 1.1.16
     
  19. ire63

    ire63 Gearhead

    Onko moottorin huohottimen letku liitetty imusarjaan??
    Mulla aiheutti käyntiongelmia yhdessä moottorissa kyseinen liitäntä, syynä oli se, että PCV venttiili puuttui venakopasta ja se aiheutti sen että seokset oli aivan sekaisin > alipainevuoto.
    Kyseessä oli kyllä kaasutinmoottori eli pelkkä oletushan tuokin on.
     
  20. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Eli aika vanha softa,suosittelen sen päivittämään ekana.Ei ole vaikea homma mutta vaatii sitä Lontookielen hallitsemista.
    Sinnehän tulee sillointällöin uutta versiota kun vanhoista paljastuu Bugeja ja saavat jtn paremmaksi kuin edellisessä.

    Helpoin löytyy YouTubesta,Holleyn oma.
    Itse tein sen niin että seurasin sitä kännykällä ja Pausetin aina joka työkohdan jälkeen ja tein läppärillä samalla.
    Ei ole mikään vaikea homma mutta vaatii pikku keskittymistä :D

    Ootko kokeillut laittaa sen IAC start arvon 100%?

    Ja onhan se vivusto niin ettei kanna ja se säätöruuvi max 2 kierrosta auki?

    Ja pienennäö ihan reilusti sitä prime määrää,on ollut tapauksia että lyödään melkein 0 arvoa...


    Kyllä se vuoto ymmärtääkseni vaikuttaa jo kylmänäkin.Ja jos ihan vieressä niin se lukee heti laihaa seosta kokoajan ja tumppaa koneen täyteen soppaa kun se ei saa sitä korjattua.


    Oon saanut käyntiin ja jopa ihan ok,käymään vaikka oli nuppineulan piikin kokoinen reikä,mutta eroa tuli kun sen tukki.Vähäkin isompi vaikuttaa vielä enemmän.

    Jopa 50cm lambdan jälkeen ollut vuotokohta vaikutti säätökäyrään.

    Tuo PCV homma on muuten ihan akuutti juttu ja huyvä neuvo!Niistäkin on ollut liian löyhiä malleja niin se vetää liikaa sieltä ja sekoittaa silläkin.On tullut tuo vastaan ihan Holleyn kautta.
     

Kerro tästä muillekin!