early Ford jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja hoppa, 31.7.2020.

  1. hoppa

    hoppa 1st gear

    En saa Ford Pick-up -39-52 jarruja toimimaan millään ilveellä. Poljin painuu aina pohjaan asti ja jarruttaa vain minimaalisesti. Kengät säädetty aivan lähelle eikä edes pumppaus auta mitään. Pääsylinteri ilmattu penkissä moneen kertaan. Alussa tuli nestettäkin ihan ok mutta autoon laitettaessa aina poljin pohjaan. Mutta ilmausten aikana tilanne vain paheni. Purskauttaa nestettä vain loppuvaiheessa tai ei ollenkaan ja poljinta laskettaessa tulee kova imu takaisin. Pumppausten välissä taukoa pidettäessä saattaa tulla nestettä hieman paremmin. Sylinteri joskus hoonattu mutta nyt siisti, männän kumi hyvä eikä tunnu erityisen horolta sylinterissä.
    En ole ainut, joka tätä nyt ihmetellyt. Voiko check valve aiheuttaa tämän tyyppistä ongelmaa? Ja kyllä, nyt hävettää, kun ei näin yksinkertaista laitetta saa toimimaan!
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pääsylinterikö toimi penkissä ilmatessa mutta heti autoon laitettua alkoi käyttäytyä eri tavalla? Jos näin, niin miten pääsylinterin mekanismi mahtaa poiketa siitä penkki-ilmaustilanteesta?
     
  3. hoppa

    hoppa 1st gear


    En tosiaan osaa sanoa. penkissä jarru tuntui alussa kovalta mutta siinähän ei ole polkimen vipuvartta.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuohon näyttäisi olevan (katsoin 1950 F-1 kohdalta Rockautosta) pääsylinteriä tarjolla kokonaisena. Jos se sillä tokenisi. Ilman lisäksi ainoastaan pääsylinterin vuoto voi tehdä tuommoisista jarruista pohjaanpainuvan ILMAN että nesteet tulevat jostakin näkösälle.
     
  5. hoppa

    hoppa 1st gear

    Joo, kyllä se uuden osto taitaa olla järkevintä, kiitos kommenteista.
     
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Itte aika haasteellisia early Mopar jarruja ilmanneena, voisin neuvoa ilmaamista imemällä ilmausruuvista asianmukaisella työkalulla. Ilmaruuvin jenga kannattaa "rasvata" silikoonirasvalla ettei tule alipainevuotoa. Jahka kuplat lakkaa tulemasta, ni nippa kii.
    Sanomattakin selvää, että säiliössä pitää olla nestettä. ettei homma ala alusta
     
  7. hoppa

    hoppa 1st gear

    Kokeilin kaverin laitteella imien mutta ei oikein toiminut, syynä voisi tosiaan olla tuo alipainevuoto, täytyypä kokeilla rasvaa. kokeilin myös paineilmaa täyttöaukon kautta mutta ei mitään apua. Kuulemma vanhoissa Saabeissa ja Mineissä on vaatinut sellaista.
     
  8. hapa58

    hapa58 Gearhead

    39 letkan shop manual kehoitti ruuvaamaan pääsylkkyyn noin 25 cm korkean "tornin". Tornin yläpäähän suppilo.Ilman kyseistä värkkiä ei jarrujen ilmaus onnistunut. Jos pääsylkky lattian alla .
     
  9. Ei näissä mitään torneja tarvi vaikka pääsylinteri on alempana , lattian ja jopa melkein rungon alla. Joka vekottimessa (omat ja muiden) olen käyttänyt 1939-> 1piiri pääsylinteriä ja rumpujarruja nurkissa, kuten vanhoissa vehkeissä pitää olla. Joskus vähän enemmän homma, joskus vähemmän, mutta aika helposti ne jarrut tulee ja pysyy.

    Töttöröitä ja vippaskonsteja ei hirveästi tarvi, jos kaikki perusasiat on ok.

    ah
     
  10. hoppa

    hoppa 1st gear

    Juu, sellaisenkin tein, jotta saisi paljon nestettä sylinteriin, eikä tarvitsisi koko ajan vahtia sen tyhjenemistä.
     
  11. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

    Omat 40-lukulaiset Ford jarrut sain pitämään kun säädin jarrukengät jopa hieman laahaamaan. Tuntui että ilmaamisesta ei tullut mitään kun kengät oli säädetty aivan lähelle, ja jarrupaine löytyi silloin vasta kymmenen jarrupolkimen pumppauksen jälkeen.
     
  12. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Milläs tavoin residual valven puuttuminen näkyy polkimessa? Nyt on kuormuriin ford coe 47 laitettu ivecon levyt taakse ja saman auton pääsylinteri. 31,75mm halkasijaltaan. Edessä vakio rummut. Kehin ne omasta mielestä ihan nahkoille ja ilmaus suoritettu imemällä ja pumppaamalla. Nyt poljin menee melkein lattiaan ennen kun tapahtuu oikeestaan mitään. Voiko vivuston säätää niin että järjestelmässä on paine mutta jarrut ei vielä ota kiinni, eli onko siitä jotain haittaa vai pitääkö ensin kokeilla 10psi residual valvea?
     
  13. rodhot

    rodhot Gearhead

    Jos pääsylinteri on työsylinteriä ylempämänä ,niin ei venttiiliä tarvita.Onko?
     
  14. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Pääsylinteri vähän alempana. Nesteen valuminen takaisin pääsylinteriin on mielestäni mahdotonta ellei se saa korvausilmaa työsylinteristä.
     
  15. hoppa

    hoppa 1st gear

    Ensinnäkin kiitokset vastaajille. Kaikkea olen kokeillut ja hommasin jopa uuden pääsylkyn. Ei toivoakaan lukkoon saamisesta asfaltilla, poljin vain edelleen painuu lopuksi pohjaan ja pumppailla saa. Jopa tutulla korjaamolla käytin! Eivät saaneet parannusta, totesivat, että täytyy olla ominaisuus. Auto on muuten riisuttu A, on siis kevyt! Talvella kai sitten uusi ja tehokkaampi pääsylkky...
     
  16. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Mulla itellä on Dodge jossa on rumpujarrut joka nurkas ja oli vastaava vika kun sulla Fordis ja takkusin kans aika kauan. Poljin oli niinkuin huonosti ilmatut jarrut, et lopussa vasta vähä jarrut hiihti mutta ei menny lukkoon. Omas sain jarrut toimimaan kun laitoin jarrukengät rummun sisälle ja paukutin pajan lattialla pallopää vasaralla kengän rumpuunsopivaksi niin, et kenkä kosketti tasaisesti kitkapintaan. Näin jos on uusilla kengillä kasattu. Nyt ajan myötä on vain herkistyny jarrupoljin kun kenkät istuu tasaisesti rumpuun.
     
  17. Kuulostaa oudolta. Kyllä niihin saa jarrut, mutta oisko nyt niin että siellä on jotain tehty väärin. Itsellä ikinä ollut mitään ongelmaa ja on näitä ykspiirijarruja tullut tehtyä omiin ja muiden vehkeisiin. Tuttu korjaamo ei ole osaamisen tae ja ihan turhaan ostelet sinne lisää uusia sylintereitä kun se ei ole se vika.

    Minä voisin laittaa ne kuntoon, mutta siitä joutuisi maksamaan minulle.

    Aulis
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko kokonaan uusi asennus vai vanha lopetti toimintansa? Kaikki jarrut uutta? Tehostamaton vai tehostettu?
     
  19. hoppa

    hoppa 1st gear

    Jarrut on edellisen omistajan jäljiltä. Kyseessä siis tehostamattomat yksipiirijarrut. Rummut on vanhat mutta aika hyvältä näyttävät . Pari rumpua ehkä kaipaisi sorvausta, koska ei kahnaa aivan tasaisesti. Liinat on lähes uutta vastaavat. Työsylinterit näyttävät hyviltä, ei vuotoja, pääsylinteri siis uusi. Täytyy vielä tsekata tarkemmin kaikista liinoista istuvuus rumpuun, vaikka liinat näyttivät aika tasaisesti kuluneilta.
     
  20. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Joo kantsii koittaa kattoa kenkien istuvuus rumpuun ja eritoten, et ne kenkien kärjet on tiiviisti rummun seinää vasten tiiviisti. Ettei jousta jarrua painaes sieltä. Siinä oli mulla ongelma kun tos omas painiin.
     

Kerro tästä muillekin!