Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olipas erikoinen päivä tänään.. pyörät vaihtu ykskaks dodgeen :D

    Edit: ei kellään ois sattunu muuten jäämään yks/kaks pyöränmutteria kakkoskoppaan? Mulla on nyt 24mm kannalla olevat mutterit, mutta yhdestä on jenka loppu. Orginaali peltivanne kyseessä.
     
    Muokattu: 1.8.2020
  2. Yamato

    Yamato 1st gear

    Minkähän verran etukardaanin liu'ussa on normaalisti välystä? Huomasin, että pyöritellessä edes takaisin on muutaman asteen välys. Sivusuunnassa heiluu 2-3 milliä.
     
  3. simu_l

    simu_l Gearhead

    On siinä vähän, niin kauan kun ei täristä ja ristikot kestää niin antaa olla.

    Ite teetätin uuden jenkeissä cjtattonilla, oli varsin edullinen ja kokonaan uusista osista tehty, siinä liuku on pinnoitettu ja on välyksetön. Oli muuten halvempi mitä suomessa purkuosa o_O
     
  4. Yamato

    Yamato 1st gear

    Pitää vissiin ottaa irti ja käydä ajamassa. Olen ollut kuuntelevinani, että joku uusi jyrinä on alkanut pikkuhiljaa kuulua ja voisi hyvinkin johtua tuosta kardaanista.
    Hintoja kerkesin jo tutkailla ja joeltahan tuo on köyhän tilattava jos mistään.
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ja rasva ottaa pois loput välykset. Ainakin joksikin aikaa.
     
  6. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Eihän etukardaani pyöri, jos neliveto ei ole kytkettynä? Itellä oli etukardaani väärässä "vaiheessa", eli sen liu'un pystyy kasaamaan aika mielivaltaiseen asentoon. Jos ne yoket on väärässä asennossa toisiinsa nähden, sulaa etummainen ristikko ihan silmissä. Noin ainakin kävi mulla, kun oli jonkun 2 pykälää liuku väärässä asennossa ja tajusin vasta toisella ristikon vaihtokerralla.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    kyllä se vaan ainakin 2gen pyörii. Siksi jotkut ottaa sen etukardaanin kesäksi pois ihan muuten vaan. Se kopin vipu kytkee haarukalla spooriholkin päälle ja sitte vetää etuakseli. Ei tartte olla edes tallin lattialla edelleen aloittamatta vian takia kuten minulla. Jospa ennen lumia ehtis....
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    Vakiona kakkoskopassa ei etukardaani pyöri takavedolla, se kartturin puolen vetarin katkaisu hoitaa sen. Jos on yksiosainen oikea vetari, tai vetari on muuten jatkuvasti kytketty yhteen, niin silloin pyörii etukardaanikin aina. Jakolaatikon keppi kytkee sekä oikean etuvetarin yhtenäiseksi, että jakolootasta vedon etukardaanillekin.
     
    ReDDot ja Cumminski tykkäävät tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Quad4x4 joka vissiin joku driveline erikoistunut lafka. Sen sivustolla sanotaan näin:

    ”On second generation trucks through the 2001 model year, the left axle shaft is always turning the small differential gears. The right outer axle can be disconnected from the intermediate shaft by a vacuum controlled shift unit.”

    Jos siis tasauspyörästö pyörii ”always” edessä, ymmärtääkseni sitten myös lautaspyörä pyörittää pinionia samoin edessä jolloin etukardaani pyörii? Ainakin minulla pyöri etukardaani ja otin pois ni loppu vikinä joka tuli hajonneesta ristikosta vaikka ajoin takaveto päällä. Tiijä mikä versio sitte tullu hankittua.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    "..left axle shaft is always turning the small differential gears"
    Eli perän pikkurattaat pyörii, perä ei. Lisäksi oikea vetari pyörii takaperin cad:lle asti ja oikea pyörä tumppinsa kanssa normaalisti.

    Mulla oli omassa joku neropatti laittanut sen kytkentäholkin fixed, eli putkiklemmarilla pakotettu päälle asentoon. Ihmettelin kun menee talvella takavedollakin niin nätisti suoraan, nyt ei enää :D
     
    ReDDot tykkää tästä.
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jos toinen vetari on "poikki", niin ei välity vetoa kummallekaan pyörälle. Sama käänteisesti, yksi etupyörä ei pyöritä kardaania jos toinen vetari on poikki. Tasauspyörästön pikkurattaat kyllä pyörivät. Rattaissa saattaa olla sen verran kitkaa, että lautaspyörä ja kardaani sen vaikutuksesta pyörii vähäisellä vääntömomentilla ja jollain nopeudella.
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Lisäksi sen holkin täytyy kytkeytyä vasta viimesenä. Nelivetoa kytkiessä päälle jakolaatikossa lähtee etukartaani pyörimään ensin ja tasaa sen intermediate-akselin ja oikean tumpin pyörimiseron jonka jälkeen vasta holkki kytkeytyy (shift-on-the-fly). Jos tilanne on toisinpäin, se holkki kuluu loppuun aika nopeasti.

    Kerran etuakseliin stefoja vaihtaessa pyörittelin sitä alipainekellojuttua käsissäni ja onhan se ohkasella akselilla, jotain 6mm. Päätin sitten parannella sitä ja hyvä tuli. Nyt on 12mm akseli joka siirtää kytkentäharukkaa joka sekin tehty 4mm levystä hitsaamalla, samoin kuin kotelo. Lisäksi tein sorvilla haarukkaan Etran muovista liukupinnat ja sen cad:in akselin katkoskohtaan uuden liukulaakerin. Nyt kun kytkee ja jos ei het mee päälle niin vaihteen laittaessa viimeistään huomaa että kytkee kun autokin pomppaa o_O
     
    Muokattu: 9.8.2020
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tosiaan, jos toinen akseli pyörittää tasauspyöriä niin pitäs olla jonkunnäköinen lukko tai kiinteäksi lukittu että pinioni/lautaspyörä pyöris. Siis kun se toinen akseli ei irti olevana pyöri. Vaan Rautamäen ehdottama kitkan aiheuttama pyöriminen on varmaan totta koska voisin vannoa että vikinä loppui kun etukardaani irtosi jossa viallinen eturistikko. Lisäksi ameriikois näitä henkimaailman tapahtumia on ollut enemmänkin kun moni kirjoitellut että pyörii mutta pitääkö? Ei siis pidä mutta pyörii....
     
  14. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kokeile nostaa molemmat etupyörät ilmaan ja pyörität toista. Toisen ei pitäis pyöriä ollenkaan kun takaveto on päällä.
     
  15. Yamato

    Yamato 1st gear

    Minulla on 3 koppanen ja näissä etukardaani pyörii aina mukana. Kasattu varmaankin oikein, ristikot kestäneet ainakin 70tkm ja vielä ehjät. Liukua en ole koskaan tajunnut rasvata.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kolmoskoppaisessa ei oo enään Danan akseleita, niin ei oo CAD:iakaan... Pyörii aina...
     
  17. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mikähän meni taas viduralleen? Vaihdoin käsijarrun vaijerit levyjarrulliseen ja nyt ei tunnu vaikuttavan vivustot paloihin yhtään millään tavalla. Ulkoisesti kaikki tuntuu liikkuvan erittäin liukkaasti, palat on säädetty hyvinkin lähelle rumpua. Kuskin puolta käytetty sen verran auki, että on todellakin todettu, että palojen säätäminen huoltoluukusta on mennyt juuri niinkuin pitääkin. Ja pystyy aika kevyesti käsinkin vääntämään ulkoa vivut ties kuin pitkälle.
     
  18. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Alkokin sitte laatikko juonimaan, 200 km ajon jälkeen liikennevaloista lähtiessä ei kytkeny ykköstä Dllä, pakko ykkösellä toimi, parit valot meni näin, sitte tuntu ku olis jarru päällä enneku lähti taas liikkeelle. Kaupassa käynnin jälkeen toimi taas oikein, kunnes taas öljyt lämpes. Pakkovaihteilla löytyy kaikki pykälät, ja vaihdot normaalin terävät. Puoltoista vuotta sitte tein tuohon laatikkoon rempan, ja sillon kattelin että valve body on jo aika kulunu, governor pressure solenoidin vaihoin, toinen solkku jäi vaihtamatta. Vaihanko sähköt vai etinkö
    venakoneiston?

    iipeistä olis halpa, tekeeköhän mitään? https://tinyurl.com/yxfgoju8
     
    Muokattu: 16.8.2020
  19. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kuvernööriin viittais. Tai ainaki kaverin 700 askissa oli kuvernööri jumissa. Oli aina niin iso vaihde ku keppi sallii. Toki joo mekaaninen kuvernööri siinä, mut eipä toi 47re:n tyyli juurikaan eroa. Päivititkö viimeks kuvernööri solkun ja anturin, vai menitkö orkkiksilla?

    Veikkaan jumissa olevaa kuvernööriä tai sit sen anturia joka tarjoo pcm:lle jotain kuu juustoa... Kun on kuitenki kyse dodgesta, ni saattaisin alottaa liittimien putsauksella askin kyljestä ja pcm:stä.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella veikkaan myös ohjauksellista vikaa varsinkin jos väkisten vaihtamalla toimii bueno. Itellä laitettiin kaikki sähkökilkkeet uusiksi lootaremontin yhteydessä kun se on varsin ikävää availla useampaan kertaan samaa laatikkoa.
     
    ReDDot tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!