440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Laakerit millä mittasin välykset on cleviten 3/4 groove MS2233HG ja 0.001 ekstra välyksellä.

    Nämä laakerit tuli sourcen stroukkisarjan mukana. Onkohan sillä joku tarkoitus kun lähetetty näillä laakereilla.
    Noita 3/4 groove laakereita ei näyttäny olevankaan muita kuin tolla +0.001"
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Tuon akseli kanssa normilaakereilla olis välykset ollu sit varmaankin .003" luokkaa, mutta ei se tonni ylimäärästä tuossa tapauksessa vielä liikaa ole.
     
    Skigu tykkää tästä.
  3. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Vähän toi kyl isolta vaikuttaa suosituksiin nähden.

    Minkä moisia välyksiä muilla on ollu näis sourcen stroukeis? Jos joku on jaksanu mitata..
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ihan kuivin jaloin ei tällä kertaa Vesivehmaalta kotiin selvinny.
    [​IMG] [​IMG]

    Ilmeisesti männän rengas välys ollut hilkulla ja karvan verran laiha seos viimeisteli homman...nyt kun toi motti purkuun menee niin mieli tekis myös nokka vaihtaa hieman raikkaampaan, mikäs ois hyvä nokka paja joka tekis kepin auton ja motin speksien mukaan?
     
    Herje tykkää tästä.
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hughes engines.

     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kävipä ikävästi. Oon kans miettiny hughesin customia tohon sikspäkkiin.
     
  7. SBM

    SBM 2nd gear

    Tuohan on melkoinen käsite tuo custom nokka. Vaikkei niissä nyt (paljoa) oli 10 asteen eroja ookkaan kahden eri hiojan välillä, mutta tuntuvia näkemyseroja kuitenkin.
    Oma viimeisin esimerkki tottakai samoilla specseillä olevaan moottoriin.
    Crower: 264/270@.050", .400/.407" lobe lift, 108 LSA.
    Jones racing cam: 254/260@.050",.394/378" lobe lift, 110 LSA.
    Eli ihan tarjoasta kiinni. Ja nokan valitseminen omasta mieltymyksestä kiinni.
    Hughes myy niiden oman listanokan, koska erot on niin pienet hiojien kesken.
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Nokan tärkein piirre on et se sopii yhteen paketin muiden osien kanssa. Valintatalon kassa ei välttämättä osaa tarjota sulle sopivaa nokka-akselia. Siin hionnassa on muutakin asiaa kuin asteet. Jos haluaa asiaan tutustua, niin tos on Compin master lobe catalog: https://www.compcams.com/lobe-catalog Jos se riittäis et ne on aika lähellä, niin eihän niit kovin montaa kaiketi tarvittais. Hughesin maine ja menestys perustuu siihen et niil on näkemystä aiheestaan, ne tekee moottoreita ja tietää sen parhaiten sopivan nokan omasta valikoimast ko. kombinaatioon. Vähän sama asia kuin mopar perfin/direct connectionin nokat; ei ne nokat olleet kovin poikkeuksellisia muihin nähden, mut kun luettelossa oli et mitä kamoja piti olla jos haikaili 14,13 tai 12 aikoja, niin ne natsas keskimääräistä paremmin. Aika pitkään mopseissa myös käytettiin "chevynokkia", arvot oli ihan identtiset pikkulohko chevyn nokkien kanssa. Eikä siinäkään mitään, ne chevytkin pelaa jollain lailla niil nokilla, mut jälleen tullaan siihen et se valita pitäis olla oikee kombinaatioon. Compilla ainakin joskus oli ladattavissa nokkaohjelma joka suositteli niiden listanokista sopivaa, tai jos ei niistä löytynyt niin suositteli customia. https://www.compcams.com/camquest Mut edelleen tulaan siihen et nokkamaakari on yks asia, ja jos se on pelkkä teoriahemmo eikä oo rakentanut niit moottreita niin sen filosofialla voidaan mennä kans metsään. Jos ite oisin ostamassa customnokkaa moppeen, niin harkitsisin Porter Racing Headsin palveluksia. Tai sitten Scott Brown, sieltä oon ottanut varmaan parikymmentä nokkaa. https://www.buyracingparts.com/
     
    hmr66 tykkää tästä.
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Millä nokan nostolla tarvitaan painevoidellut rulla nostajat? Nykyisillä Compin 829-16 ajettu n. 20 000km eikä niissä mitään vikaa ole. Mutta jos nosto alkaa olla n. 0.650 luokkaa niin oisko selkeää hyötyä?

    Keinut menee vaihtoon, mutta saiskos noi venttiilinpäät vielä jotenkin fiksattua, hiomalla pinta tasaiseksi?
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Tuon venttiilipään saa helposti hiottua, teipillä olevaa ,esim scotch 30my paperia hiontalaikkaan kiinni(,siis suoraan pintaan) ja esim.akkuporakoneella missä kierroksia ,suoritetaan työ.Ja sitten vaikka 15myy viimeinen hionta.Laikka ei saa olla halkaisijaltaan suuri,mieluummin pieni,noin 20mm halkaisija......
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eikös noissa nimenomaan olekin painevoidellut rullat! :)
     
  12. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    En ainakaan silmällä löydä mitään voitelu reikää suoraan rullalle, toki rullalle öljyä valuu nostajan ja nostajan kolon välistä ja kampura roiskii omansa, mutta riittääkö se?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noissa Endure-X nostajissa, joita oon Fordeihin ja Chevyihin laittanu, on ainakin ollu painevoitelureijät rullille.
    Ne "poraukset" on todella pienet, joten pitää katsoa todella tarkasti että edes huomaa niitä.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    829-16 mopsin nostaja joit mul tos on ovat "solid body" mallia vailla mitään öljyreikiä. Mul oli karvan vajaa 0.7" nostoo ku ajelin ihan normi katuajoo "käyttöautona". Tsadin ruuhkissa tuli aika paljon tyhjäkäyttöö ruuhkaliikenteessä, mikä on tolasten kanssa se huonoin asia. Kyl niiden kans pärjäs ku kuunteli ja tsekkas venoja, jos joku rupee muuttuu ni syytä olettaa et on ongelmia. Yleensä sellanen kolmisen vuotta ne kesti. Kaks mottii, Lahtikon ja mun, reilu kymmenen vuotta ja yhen kerran pääs niin huonoksi et rulla paskaks ja neulat koneeseen. Muuten vaan aina uus setti. Noil ajettiin kummalkin 10-20 000 kilsaa. Jos sit haluaa "hienompia", niin kantsii tsekkaa et ne mallit on sopivia. Mul on tos hyllyssä yhet Lunatit jotka suunnilleen tol nostolla jo aukas öljykanavan et pääs öljnpaineet falskaamaan.
     
  15. RKo

    RKo 1st gear

    Kaverilla meni 440 stroukki moottorista kannen tiiviste. Tiiviste oli mallia Fel pro 1009. Onko porukalla kokemusta ko. tiivisteestä? Kannattaako sitä jatkossa käyttää? Jotenkin vaikutti, että tiiviste oli kakkossylinterin kohdalta päässyt liian lähelle sylinteriä joka oli aiheuttanut vuodon.
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Oon käyttäny ongelmitta, mut joissain/joskus oon ihmetelly et ainakin 4.375 porauksella tiivisteen reuna on juuri ja juuri ettei roiku sylinterin reunan yli.
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mitkä kannet? Ainakin varhaisissa 440 source kansissa oli valettu palotilat minne sattuu. Niiden kans oli ongelmia, ehkä muidenkin. 1105 ja 1039 numeroiset on isommalle poraukselle, mut välttämättä niistäkään ei ole apua, riippuen mis kohtaa se "overhang" on. 8519PT voi myös olla aavistuksen laajempi kuin 1009.
     
  18. RKo

    RKo 1st gear

    Kiitti vinkeistä. Kannet on Indy EZ:t.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ne pitäis olla kyl paremmat sen suhteen.
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Noissa lohkoissa on monesti tehtaalla tehty pyttyjen yläreunaan niin isot viisteet että 1009 tiivisteen reunat jää jostain kohdista tyhjän päälle. Siinä tiivisteen reunan sisällä on rautalanka, ja jos se ei puristu kannen ja lohkon väliin niin siitä se helposti pettää. Monen lohkon kanssa oon käyttänyt cometicin tiivisteitä tämän takia.
     

Kerro tästä muillekin!