Turbiinin tasapainotusongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Tapi, 14.8.2020.

  1. Tapi

    Tapi Gearhead

    Potilas on C5 Vette joka tärisee 3500 rpm voimakkaasti.Loota, turbiini ja dampperi vaihdettu, ei sytytyskatkoksia. Ikävä kyllä ei myöskään tietoa minkä osan vaihtamisen jälkeen tärinä alkoi.

    Vaihdoin kardaanin kumilimput, näissä kun kardaani pyörii aina koneen mukana ja turbiini on perässä kuten lootakin. Ei vaikutusta.

    Vein kardaanin kokonaisena ja vetolevyn sekä turbiinin tasapainotukseen. Kardaani vain max 4 g heittoa, vetolevy 3 g.

    Turbiinin tasapainotus on ongelma: Tyhjensin sen niin hyvin kuin osasin mutta öljyä jää väkisinkin sisään. Tasapainotuskoneessa alkuunsa noin 10 g heitto mutta kun se pyörii aikansa, nousee heitto 49 g:aan johon se jää.

    Johtuisiko tuo turbiinin tasapainotusongelma öljystä joka hakee paikkaansa sisällä vai voisiko tuo olla rikki?
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Oliko turbiinin tasapainotukseen tehty kone, vai joku yleis?
    Turbiinissa on irrallaan ollessaan vapaana staattori ja turbiinipyörä. Niiden keskitys pitäisi hoitaa.
     
  3. Tapi

    Tapi Gearhead

    Se on sellainen yleismallinen tasapainotuslaite eli ei turbiinille tehty.

    Sisäosat kiinnitettiin sorvaamalla muovista tappi joka pitää osat keskellä.
     
  4. Tapi

    Tapi Gearhead

    Huhuu..? Te jotka turbiineja olette tasapainottaneet? Onko "tyhjäksivalutetun" turbiinin tasapainotus ollut ihan yhtä helppo kuin täysin kuivan uuden turbiinin?

    Omassa pienessä mielessä pohdin että voisiko se pieni öljymäärä sisällä tasapainottaa turbiinin (9 g) aluksi kun sitä pyöritetään (kuten fluidamper) ja kun pyöritys jatkuu, on öljy keskipakoisvoiman vaikutuksesta ulkokehällä tasaisesti jolloin todellinen epätasapaino paljastuu vasta sitten (49 g)?

    Tuo 49 g voisi selittää tärinän, se kuulostaa jo aika isolta heitolta.
     
  5. Tapi

    Tapi Gearhead

    Päivitys tähän: Turbiini vaihtui ja tärinät poistui.
     
    MRKM tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!