Kardaani tippui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja KEKE 56, 21.8.2020.

  1. rodhot

    rodhot Gearhead

    Näinhän se voi olla,tekniikan parempi olla "synkassa" keskenään. Kumpi vei enemmän: 250 kuutonen+od+2.41:1 vai 350+od+3.41:1 samassa kopassa?
     
  2. Ex-duunissa johtaja sai idean polttoainesäästöstä muutamissa Volvon paikallisbusseissa. Niihin vaihdettiin pitemmät perät ja ohjelmoitiin moottorinohjaus uusiksi. Lopputulos oli ne kulki sen jälkeen noin 60 km/h ja oli mutenkin pirun laiskoja. Polttoaineen kulutuksen lasku taisi jäädä semantiikan tasolle..
     
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Matkamittarin näyttämä muuttuu perävälityksen muuttuessa myös.
    Tiheämmällä perällä 100km matka tulee aiemmin matkamittarissa täyteen ---> Laskuvirhe että polttoaineen kulutus pienenisi.

    Toki sellaiset autot erikseen jossa nopeussignaali tulee renkailta ABS-antureiden kautta.
     
    Bukero tykkää tästä.
  4. -tl-

    -tl- Gearhead

    Sama reitti ja 70km pidemmälle täydellä tankilla. Ja pitihän siitä myös nopeusmittari ja rajoitin kalibroida uudestaan.
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Erääseen ajoneuvooni vaihdoin 3.55 >>> 2.76. Saavutetut hyödyt olivat että mittari näytti nopeuden muutaman mailin tarkkuudella oikein ja haitallisen sisämelun määrä väheni (mikäli rouva ei ollut mukana). Polttoaineen kulutuksesta ei päässyt oikein selville kun sitä piti kuitenkin aina silloin tällöin ostaa.
     
    faffeli tykkää tästä.
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jossain Pohjanmaan aakeella laakeella voi pitkästä perävälityksestä olla hyötyä, mutta täällä etelässä, jossa on mäkeä ja mutkaa, on pitkä perävälitys vain haitaksi. Minulla oli isokorisessa, isolohkoisessa autossa 2,73, ja alle satasen vauhdissa pyysi kakkosta ylämäessä, auton omapaino pari tonnia+ parisataa kiloa ihmistä ;)P.s keskikulutus 10 vuoden aikana 25l/ 100 km
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    4,1 välitykset ja 205/60R14 renkaat plus ralliturbiini ovat mahdollistaneet sen että autoni vie maantiellä yhtä PALJON kuin kaupungissa.
     
  8. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    15 vuotta sitten kun ducatoihi ja muihin duunissa noita nopeudenrajoittimia asenneltiin niin parikin kuskia motkotti että kulutus nousi parilla litralla kun koko ajan lappu lattiassa rajoitinta vasten.
    Muoks. Ja 340 variaattorivollessa tuo kartaanin tippuminen oli ihan arkipäivää.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Samoin lievästi piristetty moparin rb+ 2, 73 välitys, 25 kaupunki ja maantie, keli kuin keli :(
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Mulla oli myös muinoin KE30 Corolla ja 1200 motti.
    Koitin suddailla ja ristikko kyykkäs vastaavasti :D


    Takas aiheeseen, pahoittelut OT:sta
     

Kerro tästä muillekin!