kuka kiilasi Pertti Inkoossa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tapsah, 6.6.2020.

  1. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Toisessa uutisessa mainittiin että "Kyseessä on Kaiser Jeepin avomalli"
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kaiserin valmistamissa Jeepeissä lienee ollut flathead nelonen että sellainenko lähti siis lapasesta?
     
  3. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Jossain uutisessa luki että konepelti olis noussut pystyyn kesken ajon...o_O
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  6. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Jutun kuvan perusteella taisi olla Saksan tuontia. Nyt huomataan kuinka erilaisille markkinoille ja tiestölle suunnitellut autot eivät sovellu Suomeen. Siispä kielletään Saksasta käytettyjen autojen tuonti.... :D
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    On kyllä erikoisen paljon noita tullut ilmi.

    Mutta jäi tuossa taas häiritsemään tuo uutisointikin.
    Taas keksitty joku "kuvaava" arkisto kuva mahdollisimman kalliin näköisestä autosta.

    Tai sitten jokin muu ei täsmäää kuva tekstissä väitetään nokka kolariksi, mutta keula on ihan ehjän näköinen. Enemmän tuo sopisi vehmaan ulosajon kuvaksi, mutta tuskin tuossa kuljettajaa olisi tarvinnu pelastus laitoksen irroittaa, joten tuskin on siitäkään.
     
  8. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Olihan siinä jutussa mainittu vielä se kolmaskin ulosajo, mihin kuva voisi sopia.
     
  9. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ulosajoja ja ylinopeuksia tapahtuu riittävästi, mutta nyt on nostettu nuo 17-vuotiaana kortin saaneet tikun nokkaan. Ei noita kuitenkaan niin paljoa enempää tapahdu kuin kaikille muille ikäryhmille.

    Mut taas, autot on parantunu helvetisti ja kun monessa perusautossakin on helposti enemmän kuin sata heppaa, niin kyllä ne saa kulkemaan kovaa ja ne saadaan ulos tieltäkin helposti, kun ei oo ajokokemusta.

    Siihen päälle vielä jos on opittu vanhemmilta, että voi joka paikassa ajaa ylinopeutta ja mutkiinkin mennään niin maan perkeleesti, ettei tilanteen sattuessa pysty mitään tekemään.

    Tässä kun hetkittäin kohtalaisen vilkkaan nelinumeroisen tien vierellä asuu ja sillä myös liikkuu, odottelen että milloin tapahtuu se aika raju kuolonkolari tuolla. Kun uusi asfaltti saatiin, niin nopeudet on tuolla noussu aika rajusti. Mun talon kohdalla on kuudenkympin rajoitus ja ei tuolla kovin moni kuuttakymppiä aja, motoristit vetää naru kireällä ja muut perässä, eikä nuo raskaan liikenteen ammattilaisetkaan oikein loista. Eikä ole ollut kerta tai kaksi, kun itekin tuolla kasikympin alueella ajaa muutaman kilsan enemmän kuin kasikymmentä, niin takaa tulee joku vauhdilla, menee ohi ja hetken päästä sitä ei enää näy. Oli prätkä tai kotirouva eurooppalaisella premium autolla.

    Mitä sitä rajoitusten mukaan ajamaan, kun ei niitä poliiseja kuitenkaan liiku :rolleyes:
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo on totta, näillä nyky sukkuloilla kaahataan ihan ylettömästi ja liikennekuri on höltynyt täysin.
    Täysin seinähulluja ohituksia näkee päivittäin ja ulosajoja ihan järjettömissä paikoissa...usein täysin suora tie ja kuivakeli, mutta niin se sukkula on vaan lähtenyt 4-pyöräluisuun ja ulos ?
    Tuossa juuri viikolla laskeskelin Turun motarilla luokkaa kymmenkunta ulosajoa, suurin osa kaiteen läpi täysin suoralla motarilla...osassa lienee mukana ollut runsas vesisade ja urautunut tie, mutta ei se silti ole mikään lieventävä asia.
    Vesisateella ajetaan vain hiljempaa, ihan luonnollinen juttu, ei se vesisade sitä vesiliirtoa aiheuta, vika on AINA ratin ja selkänojan välissä.

    Yleensäkin porukka joka ostaa noita nyky puikuloita luottaa liikaa niihin automyyjien puheisiin, "Tässä on sitten "Apsit, Höpsit, Pöpsit ja Töpsit..." ja se tulkitaan niin ettei millään ole väliä ja sukkulalla voi kaahata holtittomasti.
    Kaiken lisäksi ajotuntuma kärsii kun elektroniikka huolehtii kuskin virheistä tiettyyn pisteeseen asti...se raja tulee vastaan lopulta, mutta paljon kovemmassa vauhdissa kun ilman elektronisia apuja.
    Lopputuloksena se puikula on sitten metikössä ja pitkällä...sitten ihmetellään kuinka se nyt sinne meni ?
    Harvoin siellä metsässä on joku vanhempi auto, lähes aina se on joku tuoreahko suolakurkkua muistuttava pieni puikula...

    Talvella oltiin Botniaring:lla ajamassa raskailla HCT-yhdistelmillä, perässä kaksi kärryä, pituutta 25 - 34m, 7 - 11-akselia, jäädytetyllä radalla, jossa ei tahtonut jalkaisin pysyä pystyssä tuulessa...lisäksi tuli lunta vaaka suoraan muuttaen pito-ominaisuuksia jatkuvasti.
    Elektroniikka on siitä jännä juttu kun se toimii ja pitää tuollaisenkin yhdistelmän hallinnassa kaarteessa täysjarrutuksessa tiettyyn pisteeseen asti...mutta jossakin vaiheessa se pito vain loppuu ja sitten se on enää kuskin ja tuurin varassa.
    Raskaat vehkeet ovat myös nykyisin aika tunnottomia ja houkuttelevat ajamaan helposti yli rajojen.

    Mitä tulee nuoriin, niin se lähtee ihan siitä kun katselee kuinka nuoriso koheltaa noiden mopoautojen ja mopojensa kanssa tuolla...ei kaikki, mutta voisin väittää että ne kenelle sattui jonkun mopo auton kanssa yhtä ja toista, niin niille sattuu myös auton kanssa.
    Päälle uudet tehokkaat autot, oma tai isän, niin lopputulos vie usein metsähallituksen puolelle tai sattuu joku kolari.
     
    Muokattu: 14.9.2020
    Stang_81 ja 69 tykkäävät tästä.
  11. Mikä on vanha auto? Aika harvalla teinillä on kovin vanhoja autoja (mun mielestä). Mutta jos vanha auto on 15 vuotta vanha, niin kyllä niitä sinne ojan pohjalle päätyy.

    [​IMG]
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    55MPH mittarissa etenin eilen Pälkäneeltä Hämeenlinnaan. Ford kulkee tuossa nopeudessa vielä kohtuullisella 12 litran kulutuksella. Jonoa muodostuu perään. Minä ja seuraava ja seuraava muodostetaan yhdessä "pitkä" ajoneuvo syystä, että ne kaksi muuta ajavat hyvin lyhyillä välein edellä oleviin. Meitä ei ohitella 1 kerrallaan, koska väleihin ei pääse. Sitten sieltä podiumpaikkojen ulkopuolelta lähdetään ohittamaan ja liki aina se menee sulkuviivoille. Ainakin viisi autoa veti ihan kunnolla ohituskiellon kohdalla viivojen toisella puolella. Ei tullut vaaratilanteita. Ei ollut paljoa liikennettä ja jos olisi ahdasta tullut, olisin hidastanut itseäni ja niitä kahta perässä ajavaani.

    Minulla on oikeus ajaa autollani kohtuuden rajoissa sellaista nopeutta, mikä mulle ja autolle sopii. Tokitoki tuolla autovanhuksella (-88) saisi ajaa sataakin, mutku bensa on kallista ja toisaalta mulla ei ollut mihinkään kiire. Yöaikaan tommosen hehkulamppuvaloin varustetun kanssa tulee ajettua vielä hiljempaa.

    Ratkaisu. Jos edellä menevä ei mene suurinta sallittua, eikä itsellä ole aie ajaa ohi, niin jättää sitten sellaisen (100m) väliä, jotta ne toiset ohittelijat voivat mennä helpommin.
     
    vernando de hoto, Holley ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  13. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ei autoissa nykyteknologia pahasta ole, mutta sitäkin pitäisi uskoa ja käyttää. Kun se esp alkaa vilkuttaa ekan kerran, pitäis tajuta että on liikaa vauhtia keliin ja taitoihin nähden. Ei nuo systeemit mitkä kertoo että oot liian lähellä huonoja ole, jos niitä vaan uskottaisiin. Samoin kuolleen kulman varoittimet, ne on hyviä lisiä, mut itekin pitäis havannoida. Aika moni kolari jäis tapahtumatta, jos huomioitais mitä se autokin sulle kertoo.

    Luulenpa ettei suurin osa ulosajoista ja törttöilyistä johdu siitä, että uskotaan liikaa turvavarusteisiin vaan yksinkertaisesti, autot on vaan sen verran hyviä ajaa, että sitä vauhtia vaan kertyy ja sitten vaan tapahtuu kun ei ole sitä pelivaraa.

    Uudehkollakin nykyautolla matkanteko on kyllä jouhevaa, kun käyttää niitä ominaisuuksia mitä löytyy. Oli kyllä leppoisaa matkantekoa adaptiivisen vakkarin kanssa, piti hyvän välimatkan edellä ajaviin, kun oli fiksusti säädetty.
     
    Catiska tykkää tästä.
  14. fmila

    fmila Gearhead

    Jep. Ei se eka auto sitä jonoa tee, vaan ne sen perään jäävät "junnaajat", jotka eivät osaa ohittaa, mutta hinkkaavat kuitenkin ekan takapuskurissa.

    Useamman kerran on käynyt niin, että olen saanut 5-6 auton jonon kiinni. Kun parin hyvän ohituspaikan ohi on menty kenenkään ohittamatta sitä "vetäjää", olen sitten ohittanut ko. jonon yksi kerrallaan. No kohta ne jonossa ajaneet lähteen mun perään ohittamaan sitä "johtajaa", sitten ne ohittavat vielä meikäläisenkin. Kun he saavat taas kiinni seuraavan kuorkin tai jopa rekan, niin sama toistuu. Kukaan ei ohita sitä vaan jäävät sen perään taas roikkumaan. Meikäläisen pitää taas näyttää esimerkkiä, että sen voi ohittaakin. Jälleen sama toistuu, mun esimerkin voima on ihmeellinen, kaikki välissä junnanneet tulee perässäni ohi siitä hitaammasta ja vielä minustakin, mutta ilman mun esimerkkiä ei mitään tapahdu, vaikka hyviä ja turvallisia ohituspaikkoja on ollut useampia.

    t. AM
     
    cdv70, Stang_81 ja Holley tykkäävät tästä.
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Juurikin näin! Toinen tekee jonon, ei ensimmäinen!
     
  16. Kolmas tekee junan..:D

    [​IMG]
     
    chevytb02 tykkää tästä.
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Poika joku päivä pohdiskeli justiin tätä vanhan auton käsitettä kun heidän luokkalaisillaan vanhin auto oli tuosta vuosituhannen vaihteesta. Pojalla taas nuo kolme toyotaa ovat, 1965, 1978 ja 1983.
     
  18. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Hyvin pauhattu.

    Jännän moni luulee, että se valo kertoo milloin ESP alkaa toimia, toinen mokoma puupäitä luulee olevansa jotain hiton fittipaldeja kun pysyvät tiellä "ESP kytkettynä pois päältä". Suurimmasta osasta autoja ESP:tä ei saa kokonaan päältä millään keinolla ja se valo tosiaan kertoo, että sähköaivolta alkaa loppua keinot hallita autoa.

    Mieleen on jäänyt yksi aivan kauhea pakkasaamu kun ruoskin omaa käyttövaunua ajaen nautinnollisesti lipsumisen rajoilla suht turvallisissa puitteissa (don't ask my wife, please). Siinä kohdassa purukumini pysähtyi kun joku 15-vuotiaan näköinen tytöntyllerö paineli ulkokaarteen kautta ohi jollain paskahuussimallin japsitötteröllä aivan käsittämätöntä vauhtia. Tuskin pääsi kovin pitkälle autoilu-urallaan ilman kolaria, se ESP kun ei kykene ylittämään fysiikan lakeja ja esim. jarrutusmatka kovasta vauhdista on noissa oloissa jotain ihan hiiiiiiiillitöntä.

    Hurjinta nykymenossa on se, että kun autojen rajakäytöstä on tasoitettu ESP:llä, niin alustan toiminnasta voidaan tinkiä - yksinkertaisemmista osista tehty alusta on vaan niin paljon halvempi. No se lopputulos on sitten se, että kun se ESP lopulta joutuu antamaan periksi, niin se kinneri voi heittää vaikka voltin.
     
    Inlinee tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!