1965-1970 Impala/Bel Air casterin säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 1purehell, 20.9.2020.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko kenelläkään selitystä tähän?

    Otsikossa mainitun ikäisissä GM-tuotteissa pitää säätää caster-kulma tuon eteepäin menevän reaktiotangon pituutta säätämällä. Näin sanoo shopmanuaali ja amerikanfoorumit. Ylätukivarren shimmaaminen ei ole "sallittu" näissä. Herää vain kysymys, että miksi hitossa? o_O

    [​IMG]

    Mun järkeen ei käy, että miksi toi alatukivarren "väkisin vääntäminen" olisi parempi vaihtoehto, kun siirtää yläpalloa himpun verran taaksepäin shimmaamalla noita ylätukivarren kiinnityspisteitä, kun tämä keino on kerran muissa GM-tuotteissa sangen yleinen.
    [​IMG]
     
  2. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Pelkkä arvaus, ei tieto: jos säädät shimmeillä ylätukivartta taaksepäin, niin eikö silloin säädetä tuota reaktiotankoa vastaan? Eli syy olisi juuri tuo reaktiotanko.
    Jos siellä kerran on tuo reaktiotanko, mitä ei pienemmissä Chevyissä ole, miksi sitä ei voisi ja kuuluisi käyttää Casterin säätöön? Ainakin jos autossa alkuperäisen tyyppiset kumipuslat niin varmasti toimii.
     
  3. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mitä tämä väkisin vääntäminen tarkoittaa?
    Tämä pieni kulma taitaa tehdä monenkin yksilön levottomaksi ajaa.
    Omalle c10 olen löytänyt kikan n. 8 asteeseen
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    B-bodyssä on tuo ylätukivarren kiinnityspiste etupalkin sisäpuolella, eli jos laitat sinne väliin, tulipellin puolelle shimmin, niin se kääntää palloniveltä taaksepäin. (=caster kasvaa) Nyt ei vain sais shop manuaalin mukaan niin tehdä.

    Kyllähän se tuolla reaktiotangolla kääntyy jonkin verran, mutta varsinkin leveämmillä renkailla tulee ongelma, että se alkaa hipsimään tuonne lokasuojan reunan jatkopalaan siellä pyörän etupuolella, kun etupyörä siirtyy vedättäessä eteenpäin.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    8 astetta? :eek: Miten se voi olla mahdollista? Vakiona on 1-1,5. Corvettessa tais olla 5.
    Siis kyllä se mun mielestä on vähän "väkisin" väännetty, kun sä tukivarren puslasta johtuvaa luonnollista asentoa väännätät kierretangolla sivusuunnassa eteenpäin. Tuo ylätukivarren shimmaus tekis tuosta niin paljon loogisemman.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    "The way to adjust the caster and camber on a 65-70 fullsize Chevrolet is a bit different from most other cars. These cars DO NOT use shims on the upper control arm shaft to frame bolts like other cars do. This is where your alignment guys are probably lost. Here's the info from the Chassis manual:

    The caster angle is adjusted by turning the two nuts at the front of the lower control arm strut rod. Shortening this rod will increase caster. Lengthening will decrease caster.

    Camber angle is adjusted by loosening the lower control arm pivot bolt and rotating the cam located on this pivot. This eccentric cam action will move the lower control arm in or out, thereby varying camber."
     
  7. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Teen muutoksen poraamalla.
    Käytännössä kaikki selviää kun kohta puolin aloitan auton kasaamisen.
    Näitä ylätukivarren osia tilasin myös offset mallisia.
    Sun autoa voi olla vaikea madaltaa esim jousilla.
    Voiko ohjausta vaimentaa jotenkin muuten?
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eihän tuo shimmaaminen vaikuta siihen jouseen millään tavalla? Enkä usko, että tuo mitenkään erikoisen levoton tuolla kulmallakaan on, en edes tykkää liian matalista autoista, kun nää tiet on mitä on. Tässä lähinnä kyselin, että miksi tää tän ikäinen B-body poikkeaa niin paljon muista takavetoisista GM:stä, että just tässä ylätukivarren kiinnitykseen ei saa shimmejä laittaa.
     
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Oisko se vaan insinööri suunnitellut pyöränkulmat säädettäväksi alatukivarresta esim. siitä syystä, että säätö onnistuu valmiista autosta helposti alakautta pyörää irrottamatta. Jos näin on, niin tehtaan manuaali ei vaihtoehtoista menetelmää tietenkään ehdota. Kai niitä shimmejä voi ylätukivarren väliin laittaa jos se hyvältä tuntuu.
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Näkisin et on kaks vaihtoehtoo. Tehä niinko GM inssit on suunnitellu, tai sit niinko ite tykkää. GM inssit ei o kyl tunnettuja siitä että autoon oikeestaan mitää ylimäärästä laitettii mistä ei saannu eri maksua ( varusteet), tai mitään muutakaan monimutkaista. Uskoisin että sille on ihan syynsä miks ne käskee tehä sen noin.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä teen kompromissin. Laitan parin millin läpyskät tuonne ylätukivarsiin ja sitte loppu noilla reaktiotangoilla, jos on tarvetta. Ei se voi niin pieleen mennä.
     
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Eikö muuten uraherkkyytäkin voi poistaa vaikka pyöreä reunaisilla renkailla.
    Menee suorempaan.
    Jenkkien raide leveyskään ei taida ihan sopia meidän kuluneille teille.

    Caster ei ainakaan syö renkaita rikki. Palauttaa vaan ratin suoraan paremmin.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Aikansa kun etsii, niin löytyy vastaus. Tuo ohjausgeometria näissä on vähän mitä on, niin shimmaaminen pahentaa sitä taipumusta nyrjäyttää sisäkurvin puoleista rengasta jyrkästi käännettäessä. 65-66 malleissa pahempi, sen jälkeen hiukan parempi. Vähäinen shimmaus ei merkittävästi haittaa, eli teen niinkuin suunnittelinkin.
     
  14. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Sanotaankos tätä Ackermanniksi
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Jatkan tähän ketjuun kun vaikuttaa melkein sopivalta. Noissa -60 luvun jenkeissä (ainakin GM full size) näyttää olevan suosituksena negatiivinen caster. Olen ulkomaisista foorumeista ymmärtänyt, että tämä helpottaa kääntymistä mutta aiheuttaa levottomuutta suoralla ja arvot on määritetty sen aikaisille rättirenkaille muutenkin. Onkohan tässä perää? Tiedän kyllä, että pääsääntönä positiivinen caster rauhoittaa menoa. Onko jollain omakohtaista kokemusta tehtaan ohjeen mukaisista säädöistä n. asteen negatiivisella casterilla nykyrenkailla ja miltä tuntuu ajossa?
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Noissa tuppaa vaikuttamaan Casterin säätö myös Camberiin. Olena ajanut sekä positiivisellla, että negatiivisella casterilla ja negatiivisessa ei ole oikein tuntumaa ja ohjauksen pienikin väljyys vaeltaa helpommin puolelta toiselle jolloin auto kiemurtelee. Liika positiivinen caster tekee tuntumasta kankean ja auto "vääntää käsille", jolloin kovaa ajaessa auto kiemurtelee siksi että valitun pyöräkulman ylläpito on raskasta. Jos liian casterin kompensoi tehokkaalla ohjaustehostimella on tuntuma taas mielestäni huono.

    Negatiivista Casteria pahempi ilman muuta on positiivinen Camber, jolla auto puskee ja sivuluisuttaessa helposti puskeminen ja yliohjaus vaihtelee, jolloin ei pysy lapasessa. Paha on myös ns Positive Camber gain, joka lisää camberia auton kallistuessa / pyörän painuessa syvemmälle. Liika negatiivinen camber huonontaa pitoa ja ennnenkaikkea jarrutuspitoa kun kontaktipinta ei enää ole maksimaalinen
     
    Concarne tykkää tästä.
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Oletinkin, että muut kulmat kannattaa pitää tehtaan arvoissa mutta caster näistä poiketen plussan puolelle.
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tuo voi osoittautua haasteelliseksi, kun säädöt vaikuttavat toisiinsa. Mun pelikirjalla Casteria ei kannata hakea niin paljon, että Camber muuttuu positiiviseksi (tai liikaa negatiiviseksi) tai camber gain menee vituiksi.

    Tämähän on sitten kiinni siitä millaiselta auton haluaa tuntuvan. Mun mielestä autossa kuin autossa pitää olla molemmat kallistuksen vaimentimet ja looginen käytös. Jousituksen ei tarvitse olla mikään kivireki, mutta mikään ei saa vaeltaa. Suoraan ajaessa ei ratista pidellä autoa suunnassa. Tykkään myös selkeästä yliohjaustaipumuksesta, eli en halua että keula puskee. Samoin tykkään selkeästä ohjauksen feedbackista.

    Käytännössä on em. tavoitteisiin säädetty näin: Camber min -0,5, max -1,5, Caster niin paljon kuin saadaan ( yleensä jäänyt peruspalikoilla alle 4, joskus o n ollut haasteellista saada positiivista lainkaan, esim H-body) . Camber gainiin olen suhtautunut aina kallistuksenvaimennuksen jäykkyyden mukaan, koskaan en ole suostunut sitä huonontamaan. Madaltamaan en suostu kuin drop spindlellä tai rengaskoon muutoksella eli olen pyrkinyt pitämään alatukivarren vaakasuorassa / samassa kulmassa raidetangon kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!