Bemmi (!) e30 316

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja maverick999, 21.5.2020.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Toinen tapa on hitsata lyhyt pätkä kerrallaan, niin ettei kappale kuumene liikaa.
    Helpoin on nikkelipuikot tai kauppanimellä certanium korjauspuikot.
     
  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Sivutarina Bemmiin liittymättä:
    On näköjään Lincolnin varastaminen työlästä puuhaa. Jätin avaimet autoon ja ovikoodista reteesti ovet lukkoon. Avauskoodia en tiedä kun ei lue missään ja toetty vaan yksi avain olemassa. Ecusta näköjään täytyy käydä sekin kaivamassa vastaavien varalle. Melko tiukassa oli oven yläreunat. Kahteen mieheen revittiin aukipäin ja juuri ja juuri sai puolen sentin kiilan väliin, josta pianolankalenkillä lukkonuppi ylös. Ei voi suositella kenellekään.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Teet koivuhaloista kunnollisen hiilloksen,nakkaa sarjan (mistä hitsattava kohta avattu) sinne, anna mennä punertavaksi, hitsaa kuumana, heitä takaisin hiilien sekaan ja lado päälle lisää puuta, anna palaa itekseen loppuun asti.


    Jos siis meinaat mig/mag ja teräslangalla onnistua
     
    maverick999 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  4. maverick999

    maverick999 Gearhead

    No nyt tuli Australiasta ylikokomännät ja öljypumppu. Ehkä parin viikon sisällä sais koneistettua. Sitten ihmettelenkin osaisko sen koota.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jeh, Nyt olis sylinterit porattu ja venatyöt ja kannen oikaisu tehty sekä kampura kiillotettu. Voin kyllä suositella Vammalan moottorikoneistusta. Ei ollut paha hinta noista hommista ja hyvä palvelu. Rallimoottoreita rakennellut tuttu myös kehui että sieltä tulee hyvää jälkeä.
    Seuraavana ajattelin ettiä tasapainottajan jostain lähimaastosta. Sitten jos kokeilis kasaan pikkuhiljaa...
     
    isalmela ja Väpsy tykkäävät tästä.
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Aikoinaan kaverilla oli Hieno E30 1,6 joka muutettu 2,5 otteessa. Vaihdettu kuitenkin piristetty 2,7 Hartge. Oli menossa leimalle, ja kehoitettiin useampaan kertaan vaihtamaan leimalle tavallinen venakoppa. Mutta ei vaihtanut.:rolleyes: (hyllyssä olisi ollut)
    Noh, eihän se leimasta läpi mennyt, kun piti tehdä selvitys koneesta.

    Ohessa ero venakopista. Lisäksi kaverin venakoppa oli kirkkaan keltainen! (nuo mustat osat)


    [​IMG]

    [​IMG]

    Havainnontikuvat netistä, eikä liity tapaukseen.
     
    isalmela ja maverick999 tykkäävät tästä.
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kuvia on kiva katella vaikkei ne kauheesti mitään kerro, joten tässäpä koneistetut ylä- ja alakerta sekä uudet männät
    [​IMG]
    [​IMG]
    Alakerran liikkuvat osat lähtee tasapainotukseen.
     
    Muokattu: 12.10.2020
    H-V, isalmela ja jknR tykkäävät tästä.
  8. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Yläkerta kasassa. Uudet keinut, nokka-akseli ja venttiilinjouset
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela ja Visa tykkäävät tästä.
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Onko muuten paha jos veivin ja männäntapin sovite on vähän tiukka? Yhdessä männässä kuuluu sellainen laahaava ääni ja veivi on aika tiukka käännellä, ui kuitenkin sivusuunnassa ok. Kolme muuta on just jämptit.
     
  10. Visa

    Visa Gearhead

    Jollain 600 paperilla pyyhkäset vähän, että on samanmoinen muiden kanssa.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Vähän ihmeellistä takapakkia välillä. Lähetin postissa pyörivät osat mäntineen tasapainotukseen. Firma kuittasi että osat tulivat perille ja on tarkastettu. Vahvistivat vielä mitä niille piti tehdä. Muutaman päivän jälkeen hommat oli tehty, ja lasku tuli sähköpostiin. Lisäksi mainittiin että ”muuten ottaessa laatikosta pyyhkeeseen käärittyä mäntää pois männästä putosi öljyrenkaan palanen. Lisäksi kuulemma laatikko oli mennyt rikki postissa. Aika outoa kun pakkasin melkoisen huolellisesti kaiken tavaran eikä näistä ollut mitään mainintaa tavaraa vastaanottaessa. Kyseiset männät tulivat Australiasta monta kuukautta pahvilaatikossa ilman pehmusteita ehjinä perille. Nyt sitten ”itsestään paskana”. Alkaa vituttaa. Eipä muuta kun selvittelemään oliko posti vai mitä on käynyt. Tilasin nyt jo uudet ylikokorenkaat kun löytyi yhteen mäntään sopivasti ja haluaisin tänä vuonna tuon paskan vielä kokoonkin. Rahteineen 70e ja toimitus kuukauden sisään. Ei oo vaikea arvata että omaan piikkiin nää kuitenkin menee. Kun nyt ei olisi muuta nuijittu paskaksi.
     
    Muokattu: 12.10.2020
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Niin ne vaan itsestään palaset tipahtelee :confused: Onni onnettomuudessa, ettei mitään tuon dramaattisempaa :mad:
     
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Vielä paluumatka jäljellä...
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Nyt tuli tasapainoiset osat. Mittasin saman tien kampuran laakerivälykset plastigaugella. Kaikki 2 - 2.5 tuhannesosatuumaa (0.05 - 0.06mm) koko kaulan matkalta. Eli ei muuta kun kiinni vaan. Briteistä tulee uusi männänrengassarja yhteen mäntään. Se on oikeastaan ainut mikä nyt jarruttaa enää kasaamasta koneen.

    Jätän vanhan jakoketjun pyörineen koska en jaksa ostaa jokaista liikkuvaa osaa uusiksi. Tuntuu että aina joku kysyy ”kai meinaat sen ja sen uusia kun se nyt kerran on auki, ei siinä kannata säästää”, ja loppupeleissä pitäisi ostaakin parilla tonnilla uutta osaa perus 1.8 moottoriin. Johonkin se raja pitää vetää.
     
    Muokattu: 17.10.2020
    isalmela, Isamu ja Visa tykkäävät tästä.
  15. maverick999

    maverick999 Gearhead



    Joutuu näköjään askartelemaan öljypumppuun shimmin. Ei mene prikoilla, koska samalla pitäisi simmata kanavat. Mittailin että 0,7mm pitäisi laskea pumppua niin välys olisi ok. Eikun ostamaan 0,7 peltiä ja askartelemaan paskartelemaan...
     
  16. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Noh, noita shimmipeltejä kyllä sai aikoinaan ihan ostaa Vehosta. Kuka sitten nykyään Bemarin alkuperäisiä osia myy, en tiedä? Viiteliäs tietysti tekee itse.
    Jakoketjun kyllä vaihtaisin kun kone auki on , tuskin kovinkaan kallis? Ketjupyörät harvoin kuluneet kokemukseni mukaan.
    Pienenä kuriositeettinä mainittakoon, mulla aikoinaan öljypumpun ketjusta lähti kaikki rullat hevon vittuun M3 turbokoneesta! Noh, se kiersi kyllä 10800.
    En tiedä tai muista, oliko tarvike vai ei, mutta ketjun rullat oli tehty prässätystä pellistä, siis sauma siinä rullassa.
    Hirmuinen kasa puolikkaita rullan paloja öljypohjassa!
    Pelkkä ketjun "ruoto" oli jäljellä! Mitään moottorivauriota ei kuitenkaan tapahtunut. Sen jälkeen katselinkin tarkemmin ketjuja!:cool::rolleyes:
     
    maverick999 tykkää tästä.
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Sitten jossain vaiheessa on mielenkiintoista nähdä riittääkö kipinä ja bensa tälle setupille. Aiemmin kuitenkin tuli ajettua varmaan max 4000rpm kun ei halunnut kiusata vanhaa. Tällä nokalla luulisin että voisi alkaa sinne 6000 päälle haluta kiivetä. Mulla on virranjakajaan jo olemassa rajoittamaton pyörijä, mutta en ehkä ihan heti heitä sitä kiinni. Tässä on vanha puola enkä tiedä aiheuttaako ongelmia sitten. Toinen puola on hyllyssä mutta kunnosta ei ole tietoa. Alkuperäinen lutkutin bensapumppu työntää ainetta, ehkä riittänee tuolle weberille vaikka on isommat suuttimet.
    Mahdollisuus olisi saada tupla-Dellortot (DHLA 40) jossain vaiheessa kunhan edellinen omistaja haluaa ne purkaa omasta autostaan, niiden mukana tulee sitten oma hommansa, mutta mennäänpä asia kerrallaan. Jos ton saisi ekana käymään...
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jaahas, Lootassahan olikin lastua. Ostin tän 5-vaihteisen tuon alkuperäisen 4-vaihteisen tilalle 2010. Se oli ollut jossain rallivehkeessä, mutta synkrot oli ok ja maksoi vain 30e. Nytpä siitäkin sitten alkaa aika jättää. Onhan se ulissut aika rajusti koko ajan. Tarviipa nyt sitten toinen loota hankkia ja ehkä joskus kunnostaa tuota.

    Koneeseen odottelen jakoketjua, saisi senkin sitten kokoon
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Maalasin pakosarjan. Hapolla putsailin ruosteet alta pois. Mipan Mipatherm lämpömaali pitäisi kestää 800 astetta. Saas nähdä.
    [​IMG]
     
  20. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Alkais olla kone koossa. Toivottavasti toimis vielä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Öljypumppuun piti tosiaan tehdä 0,7mm levy. Varaosaketjut liian leveitä ja oem:ää ei saa mistään.
     
    Inlinee tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!