Bbc 502 marine motti.(Peanut port kansien porttaus)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janihei, 18.1.2019.

  1. janihei

    janihei Gearhead


    Varmaan liittyy ehkä jotenkin virtaus nopeuteen, joka on pienen kanavan takia liian suuri. Rantakarin mukaan teoreettisen tehon laskentaan voi käyttää, 265cfm good port, 270cfm bad port. Kanavat menee ns tukkoon jo 0.500" Noston pinnassa koska kanavan poikki pinta-ala on poikkeuksellisen pieni. Näin minulle on kerrottu.[/QUOTE]
     
  2. janihei

    janihei Gearhead

    Nyt on virtaus tulokset ja moottorin speksit lähetetty Straubille. Mielenkiinnolla odotan minkälainen kärsä sieltä tulee.
     
    Muokattu: 2.10.2020
  3. janihei

    janihei Gearhead

  4. puna niska

    puna niska Gearhead

    Kahella eri imunokka profiililla?
     
  5. janihei

    janihei Gearhead

    Juu, saas nähdä mitä tapahtuu
     
    440 SIX PACK, Herje ja rallikuski tykkäävät tästä.
  6. janihei

    janihei Gearhead

    [​IMG]
    Kampura asennettu, välystä tuli rk1-4=0.00314" rk5=0.0039" päittäinen 0.017".iloisen raikkaasti pyörii.

    [​IMG]
     
  7. janihei

    janihei Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Pienet taskut piti tehdä sylitereihin imu ja pako venalle, tiedän että venttiilit on pienet mutta nostoa on nokassa julmetusti asteisiin nähden (0.647")
     
    440 SIX PACK ja -Skeletor- tykkäävät tästä.
  8. janihei

    janihei Gearhead

    Nokka-kortti. 0.200" nostolla asteita, good port=146°, bad port 150°, pako=155°. Kortissa Adv asteet 0.004" nostolla.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.11.2020
    -Skeletor- ja Fuselage tykkäävät tästä.
  9. janihei

    janihei Gearhead

    Männät meni tänään paikoilleen, laki 3.5 satkua kansitasoa yllä, 0.039" pahvilla 0.0376" quench.
    [​IMG]
     
    440 SIX PACK ja -Skeletor- tykkäävät tästä.
  10. janihei

    janihei Gearhead

    Venttiilin varren tiivisteille joutui tekemään lisää tilaa. Ihan asiallinen kapistus toi compin kalvain. Vähän pelottaa ottaako venttiili mäntään kiinni, noh se varmaan selviää pian.
    [​IMG]
     
    440 SIX PACK ja Seevu tykkäävät tästä.
  11. janihei

    janihei Gearhead

    [​IMG] Tänään tuli vähän pyöriteltyä nokkaa ja hyvin täsmää ajoitukset nokka kortin kanssa. Straub ilmoittaa Adv. Asteet 0.004" nostolla, joten selvittelin vähän mitä on asteet 0.006" nostolla koska sitähän esim dynaamisen puristus-suhteen laskentaan laskurit pyytää. Imu venttiilin sulkeutuu 63 astetta ennen alakuolokohtaa, eli dyynamista tulis sen 7.77. Kokonaisasteet 0.006", 276 vs 0.004", 288.
     
  12. janihei

    janihei Gearhead

    En raaskinut ostaa kallista ja hienoa öljyphjaa, niin mikäs sen parempi vaihtoehto kui moroson oil control kit suoraan partsin hyllystä. Taas tuli huomattua että piheys uuvuttaa ihmisen. [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
     
    -Skeletor-, 440 SIX PACK ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. janihei

    janihei Gearhead

    Kaveri hitsaili tigillä jäykisteet takimmaiseen loiskelevyyn. Öljypumpun pikkis hepattiin myös kiinni.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. janihei

    janihei Gearhead

    Jonkin verran on eroa kanavan koossa ero edel rpm 7161 ja weiand 8123 imusarjojen välillä, edelin kanava on 4mm korkeampi.

    Edel 7161
    [​IMG]
    [​IMG]

    Weiand 8123
    [​IMG] [​IMG]

    Molemmat imarit on isolle ovaali kannelle. Weiandilla jää peanut kannen kanssa korkeussuunnassa rappua 1mm ja edelillä 3mm, kanavan leveys passaa molompien kanssa hyvin.

    [​IMG]
     
  15. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Tää aika mielenkiintoinen proggis.
    Mietintää aiheuttaa nokan nosto vs kanavan arvoihin.
    Antoiko Rantakari tietoa ilman vauhdista?
     
  16. janihei

    janihei Gearhead

    Kyllä virtaus nopeutta on kanavissa enemmän kuin tarpeeksi, mutta mitään faktaa en saanut mustaa valkoiselle. Hän kertoi että kanavat menevät tukkoon 0.500" nostolla. Kerroin asiasta Straubille että ottaa asian huomioon, noh Straub ampui asian alas, hän sanoi että asiat eivät käytännössä tapahdu samoin kuin virtauspenkissä eikä moisesta asiasta tarvitse välittää. Nokan ajoitukset on suunniteltu niin että huipputeho tulis karvan päälle 5000rpm jolloin hänen mukaan männän max nopeus on niin pieni että ongelmaa ei synny. Tilanne olisi kuulemma eri jos kyseessä olisi korkeammat huippukierrokset. Tulihan sieltä myös tarinaa siitä että jos tässä virtausnopeus asiassa oli jotain perää, niin miten esim isot pontiacin moottorit saadaan pienillä kanavilla kiertämään ja tuottamaan tehoa? Vastaus kuulemma on, oikeat venttiilien avautumis/sulkeutumis ajankohdat . Kyllä olen itsekin tippunut kärryiltä jo ajat sitten tämän asian suhteen, väitän että melkeinpä jokainen meistä olis valinnut virtaustulosten mukaa nokan jossa nostoa väliin 0.550-0.600".
     
  17. janihei

    janihei Gearhead

    Sen verran vielä nokan specseistä että kun kyseessä on venemoottori johon tulee silent choice systeemi joka haluttaessa sulkee perälaudan läpi menevät suorat putket ja ohjaa jähdytysveden ja pakokaasut vetolaitteen läpi, niin tämä rajoittaa optimaalista nokan overlappia/Lsa:ata. Straub sanoi että jos tämä olisi auton moottori, LSA olisi ollut 107 astetta 112 asteen sijaan ja 0.050" asteita vähemmän. Eli tällä mun nokalla ei saa läheskään parasta vääntöä ja tehoa ulos. Overlappia on rajoitettu ettei moottori ime jäähdytysvettä pakoputkistosta sylintereihin, vaikka Ns kuivan pakoputkiston pituutta on omassa compossa kaksinkertainen määrä vakioon stainles marine pakosarja/riser yhdistelmään verrattuna.
     
    Muokattu: 26.12.2020
  18. ville400

    ville400 2nd gear

    onko tää ollut nyt se kuuluisa HEPPIHEIKKI
     
  19. janihei

    janihei Gearhead

    Juu, sama äijä. Hänen suosikkiveneensä on röngvist ainut vene nykyään missä on oikeasti pyöreä pohja.
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Sait kyllä mustaa valkoisella kanavien minimi poikkipinnat eli good port 2,03 ja bad port 2,11 neliötuumaa, ja noi tiedot pitäis asiansa osaavalle nokatekijälle riittää. Virtausarvoista ja tuosta minimi poikkipinnasta pystyy kyllä ilman nopeuden halutessaan laskemaan. Jos nokan tekijä ei ole ollenkaan kiinnostunut ilman nopeudesta tai poikkipinta-alasta niin kannattaa siinä vaiheessa vaihtaa tekijää.

    Näillä kansilla, 4,5" porauksella ja 4" iskulla koneen "luontainen huipputeho" on 4500rpm. Huipputehon paikkaa voi kyllä muuttaa liian pienellä tai liian isolla nokalla, mutta parhaalla hyötysyhteella kone toimii jos osat mitoittaa toimimaan 4500rpm huipputeholla. Jos siirrät kierrosaluetta ylöspäin isolla nokalla niin saat yläpäähän hiemän lisää mutta häviät enemmän alapäästä, eli average teho/vääntö tippuu. Jos konetta ajetaan kapealla alueella eikä sitä alapään vääntöä tarvita niin silloin se isompi nokka on parempi, mutta huomattavasti paljon parempi olis tietysti kannet joiden alue oikeasti riittää sinne haluttuun 5000 kierrokseen.
     

Kerro tästä muillekin!