Selvennyksiä tietäviltä muutoskatsastukseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Djantikka, 23.10.2020.

  1. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tämä on se vaikea paikka. Vaikuttaa siltä, että asiakkaan naamasta valitaan se mikä käy vertailumalliksi ja mikä ei. Muistelen, että esim. Etelä Afrikassa tehtyä V8 Ford Capria ei voi käyttää verrokkiautona muihin Capreihin. Siitäkään huolimatta, että Suomessa on rekisterissä ainakin yksi alkuperäinen V8 Capri.
    Moskvitshin kohdalla verrokkiautona pitäisi kelvata 1600 rallye, koska se sentään on sarjatuotantoauto. Entä käykö Moskvitsh TwinCam verrokkiautoksi? Sellaisia tuli 70-luvun alussa Suomeenkin kai muutama kisakäyttöön.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Jossain vaiheessa ei ainakaan käynyt verrokiksi tuo Perana-Capri, mutta useita v8-Capreja suomessa kuitenkin on/ollut ihan rekisterissä.

    Myös Consul ja Granada on malleja, joita ei suomessa ole saanut V8lla.
    Silti niitä on. Onko sitten poikkeusluvilla tai aiemman säädösten mukaan, mutta on niitä ollut.
     
    Muokattu: 23.10.2020
  3. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ton Perana Caprin kohdalla muistaakseni valmistusmäärä jäi alle jostain tietystä määrästä, ei sen takia kelpaa vertailumallista. En jaksa kuukkeloida, joku voi jos kiinnostaa.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Työkaverilla oli ykkös capri roverin kasilla ja toisella aikoinaan coupe consul fordin kasilla jossa muistaakseni olin kyydissäkin. Oli helvetin laho alun perin ja omistaja päätti samalla muuttaa radikaalimmin kun kerta tehdään uusiksi. Olisko ollu flippikeulakin siinä. Sitten tallikaverillakin coupe consul fordin kasilla. Kaikki tietenkin kyseisillä koneilla katsastettu.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  5. Tanikka-kerhon sivulta:

    ViestiKirjoittaja ardhu » 22 Heinä 2016, 22:53

    Tiedustelin asiaa fordilta. Caprista, cortinasta ja granada tullut useita tiedusteluita, mutta perana mallit ei kelpaa, koska ulkoisen virityspajan tekemiä.


    Tuossa jännästi tilanteet muuttunu, vaikka ei Peranoiden suhteen:

    ViestiKirjoittaja Pj » 10 Elo 2016, 21:26

    Samanlainen lappu löytyy Taunukset 76-82 mallleihinkin Foordilta.
    -pj-


    Hei,

    Tiedoksenne arvoisat Taunus / Cortina harrastajat.

    Olemme päivittäneet Taunus / Cortina 71-75 rakenteelliset erot
    taulukon. Taulukkoon on lisätty saman mallisarjan AUS-versio, jossa
    suurin moottori oli Fordin 250cid suora kuutonen.

    Liitteenä ote taulukosta. Nykyisen Ford Motor Company:n protokollan
    mukaan kaikki todistukset lähetetään leimattuna ja allekirjoitettuna
    tilauksesta postiennakolla (Rak.erot 60e), tilaukset Oy Ford Ab:n
    asiakaspalvelusta numerosta 010 3447 100 tai sähköpostitse
    palvelut@ford.com.

    Ystävällisin terveisin

    Esa Nyström

    ESA NYSTRÖM | OY FORD AB | ÄYRITIE 24, FI-01510 VANTAA
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Juu tarkoitin juuri tuota jenkkikasia. Roverin 3,5 V8 on monissa muissakin. Ainakin Volvon Amazon ja PV. Ja varmasti muissakin.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tanaristako se löytyy mun F-150 koneelle uusi koti sen jälkeen kun ruostepeikko on lava-auton lopullisesti turmellut? 250cid kone on samaan lohkoon koottu kuin 300:nen. Ei kyllä uskoisi, että se mahtuu Taunukseen/Cortinaan.
     
  8. Samasta ketjusta:

    http://www.taunusfinland.com/galleria/albums/userpics/10014/Cortina_6_web.pdf

    Eikos noi mennyt niin, että Fordin 200 ja 250 oli samaa sarjaa ja sitten 240 ja 300 eri sarjaa.
     
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Miksei mahtuisi? Kyllä siinä ainakin mun muistin mukaan tilaa on pidemmällekin koneelle.
    Ainahan koneenvaihdossa joutuu jotain säveltämään, mutta ei tuo pituus luulisi isompia ongelmia tuovan. Koneen kiinnikkeet joutuu muuttamaan, mutta sehän on ihan normaalia muutenkin rakentelussa.
     
    Muokattu: 23.10.2020
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  11. Esaa

    Esaa Gearhead

    Muistaakseni aussissa on reilu syvennys rintapellissä.
     
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Meneekös tuo Bemarin kone Mossen laatikkoon kiinni suoraan? Muistelen jotain 30v takaisia asioita, että näin huhuttiin mutta varmuutta ei ollut.

    Mikäli se inssi siellä konttorilla mistä asiasta kysyit katsastaa auton niin älä ala väittämään vastaan. Tuskin voi Trafi perua muutoskatsastusta sen jälkeen jos se on konttorilla hyväksytty. Saatikka että huomaisivat sen jossain Trafissa. Eihän tuossa ole mitään menetettävääkään jos projektin kuitenkin toteutat. Saattaa nimittäin olla niinkin, että allekirjoittaneella voi ehkä olla muutoskatsatuksessa hyväksyttynä liian leveät renkaat mitä ei olisi voinut pykälien mukaan hyväksyä... En ole autoalan insinööri joten mikäs minä olen sitä ammattilaisille kyseenalaistamaan kun rekisteriotteessa nyt niin lukee.
     
  13. leemu

    leemu Gearhead

    Aivan liian hieno ajatus voidakseen olla totta.
    Kyllä trafi kävelee konttorin yli ihan tuosta vaan.
    Takavuosina esim. oli konttorilla hyväksytysti muutoskatsastettu eräs alunperin neloskoneinen auto kutoskoneelle ilman abs-jarruja. Pienen ajan perästä tuli trafista postia, joku virkamies oli tutkinut asiaa ja todennut, että tuon ikäisessä autossa pitäisi kutosen kanssa olla abs-jarrut joten auto määrättiin yksiselitteisesti uudelleen katsastettavaksi. En muista oliko peräti niin, että oli valmiiksi määrätty asema missä katsastus piti suorittaa..
     
  14. TBO552

    TBO552 3rd gear

    Poikkeus luvalla me saatiin mk1 capriin roverin v8 3.5l twin turbo luvat. oiskohan ollut 1995.
    ja se leimattiin ihan 3.0l alustan/jarrujen mukaan. täys susihan se moottori oli ja lähti kiertoon koko auto keväällä 2019
     
    Djantikka tykkää tästä.
  15. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mulla on Morris Roverin kasilla, luvat saatu 1996 tai niillä main pitkän kädenväännön jälkeen. Sittemmin pykälät ovat muuttuneet eikä nykyisillä vastaava onnistuisi. Tulevilla pykälillä ehkä voisi olla taas mahdollista.

    Vertailumalliksi tuskin jatkossakaan kelpaa muu kuin saman mallisarjan yksilö. Tehopainosuhteen kanssa tuskin tulee ongelmaa ellet suunnittele jotain ämpärin kokoista ahdinta. Tehomittauksen voi joutua tekemään leimaa varten. Jarrujen upgreidaus ilman muuta. Jos olisi mun projekti niin isot levyt joka nurkkaan.

    Uudet pykälät piti tulla voimaan jo kesällä mutta ei ole kuulunut. Ideanahan on kaiketi ollut että entistä enemmän voitaisiin muutoksia hoitaa konttorilla mikä sitten vähentäisi poikkeuslupahakemusten määrää. Ajatus on hyvä mutta itsellä herää ajatus siitä kuinka yksittäiset katsastusmiehet sitten "uskaltavat" hyväksyä muutoksia. Etenkin kun Trafi on mörkönä taustalla ja varmasti seuraa miten uusi järjestely käytännössä toimii.
     
    Djantikka tykkää tästä.
  16. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mä luulen et a asemilla saa helpommin muutokset läpi kuin yksityisillä.
    Näitä jälkimmäisiä kun seurataan tarkemmin.
     
  17. 1320

    1320 Gearhead

    Mut hyvinhän tuollainen Mossen 1,5 litrainen mottikin näyttää sysäävän, et tarviiko sitä välttämättä vaihtaakaan...:odwink:

    Kohdassa 1:42...

     
    Djantikka tykkää tästä.
  18. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Jos toi a asema tarkoittaa A-Katsastuksen asemaa, niin tiedoksi että A-katsastus on ollut ihan samalla tavalla yksityinen asema vuodesta 2003 alkaen. Toki yhtiön historia on siellä valtion katsastusasemien suunnalla.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kerran valtion konttori, aina valtionkonttori niinkauan kuin viimeinenkin kekkosenaikanen suikkapää siellä orgaisaatiossa liikkuu. Jotain kertoo a-kitsastuksen omastakin asenteesta brändiään kohtaan että ne perusti jo ajat sitten uusia konttoreita "salanimellä" että ihmiset eivät tajunneet niiden liittyvän a-kötöstykseen.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaikkia niitä valvotaan ja näemmä kaikki muutoskatsastuslaput Trafissa luetaan. Olivat jopa korjanneet muutoskatsastukseni jälkeen teholukeman 1kW pienemmäksi Trafissa jostakin syystä. Ihan samalla Tattarisuon alueella se oli penkitetty kuin katsastettukin, ettei olisi mun mielestä tarvinnut mitään olosuhdekorjauksia laittaa.

    Konttorin omista tekemisistä se on kiinni, pääsevätkö erityisvalvontaan. Ja sitten kun ovat päässeet, niin korjauskehotuksia ja ajokieltoja napsuu helpommin, että pääsevät taas uskottavien konttoreiden joukkooon.
     

Kerro tästä muillekin!