Vintage Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Aulis Hämeenkorpi, 29.10.2020.

  1. Hienoa että porukka viitsii ja haluaa järjestää vintage drag racing kisoja ja tapahtumia. Hatunnosto ko yhdistyksen perustajille ja puuha ihmisille.

    16v sitten ajoin bakersfieldissä itselle Goodguys march meetissä lisenssin. Tarkoitus oli pistää seuraavaksi talveksi T-23 golden rocket kisavehjes menemään jenkkeihin. No, niinhän siinä kävi että möin auton Ruotsiin. Sen jälkeen minulla on ollut 3 etumoottoridragsteria ja kaikki mennyt Ruotsiin koska täällä ei vaan tullut koskaan vintage kisavehkeitä. Toki uusia uustuotanto FED on näkynyt ja nyt on muutama gasser, mutta semmosta oikeaa kisaamista että päästään ajamaan lujaa ei vaan koskaan tullut. Yritimme joskus 20v sitten V8magazineen vintage drag race auto esittelyitä, mutta tais jäädä T-23 ja Bluemax esittelyihin sekin. Oltiin ehkä liian aikasten liikkeellä. Itseä kiinnostaisi semmoinen oikea kisaaminen jossa ajetaan lujaa metanoolilla, metanoolinitro seoksella eikä se että siellä kaikki ennne vuotta 1970 rakennetut normi amerikan autot suttailee lippulähetyksellä tai muuten vain makkaranpaiston lomassa.

    Olen linkittänyt tänne overdrivelle monesti myytävien nostalgia kilpureiden myynti-ilmoituksia, mutta ei ole hirveästi tainnut tulla maahan? Kaksi aitoa FEDiä taitaa suomessa. Toinen jossain (kuosmasen ex) ja toinen Raumalla. Niin ja Nätking omistaa sen hienon vintage FED:n + trailerin. Rauman vehjes: hyvä historia, väärä tekniikka, mutta siinä olisi jollekin työnsarkaa entisöidä se entiseen loistoonsa.

    SVDA kisaamista kävin ajamassa ball breakerilla Kjulassa ja Mantorpissa. Oli silloin nousussa Ruotsissakin nostalgia vehkeiden kisaaminen ja ekassa hot rod reunion malmbyssä oli paljon nostalgia vehkeitä. Tais sekin hyytyä siellä ja kjulan kisat olleet nyt enemmän ja vähemmän normi kisavehkeiden juttuja. Harmi. Ruotsissa kuitenkin on vajaa 10 aitoa vanhaa funnycaria, parikymmentä aitoa FED, Altereddejä paljon.... joten kalustoa riittää ja pitkää historiaa.

    Hyvä idea, toivottavasti niitä aitoja nostalgia kisoja ja aitoja nostalgia kisavehkeitä tulee ja on runsaasti.

    A
     
  2. Duster440

    Duster440 Gearhead

    Pitäiskö kasata hemin ja istutta funnycariin niin olis yks lisää...
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    three hundred tykkää tästä.
  4. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Täältä löytyy SE aiheeseen sopiva funnycarin kori.

    Asiaa ymmärtävälle sopu hintaan.
     
  5. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Missähän kisoissa näillä vintage vehkeillä on tarkoitus ajaa?
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Alustavasti on ollut puhetta et joissakin fyyran kisoissa, ja joissakin pienemmissä mihin ne halutaan ja yhdistys ne vie. Säännöt tulevat pitkälti pohjautumaan Ruotsin vastaaviin.
     
    supo tykkää tästä.
  7. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Ruotsin vastaaviin. Mitenköhän käy kun fyyran katsurit ovat tulkitsemassa?
     
  8. supo

    supo Double Gearhead

    Aivan mahtavaa,oli kiva katsella Gardemoenissa kolme Fediä teki yhtä aikaa lämmityskäyttöä!Toivotaan että nousee yhdeksi uudeksi ryhmäksi jatkossa kisoissa tavalla tai toisella.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ruotsin vastaavissa säännöissä lukee et noudatetaan kilpailunjärjestäjän vaatimuksia turvasääntöjen suhteen. Sillee siin kaiketi käytännössä käy et jos fyyran kisoissa ajetaan niin kaarirajat jne on ihan niiden sääntökirjan mukaan.

    FHRA tuskin joustaa omista vaatimuksistaan, sillä on ennemminkin paineita puuttua tarkemmin esimerkiks kadunmiehen tapahtumien turvavarusteisiin ja se paine tulee tukesilta, kiitos Lappeenrannan onnettomuuden.

    Kyseessä siis ei tule olemaan edes lähtökohtaisesti mikään risukasojen kokoontumisajo ilman turvavöitä ja lippis päässä, vaan autoille määritellään turvavarusteiden mukaan suorituskykyraja jota ne eivät saa alittaa. Se tarkoittaa että todennäköisesti ainakin kaarirajan alle kulkevien vanhojen kllpureiden asioita tarvii päivittää jos meinaa täysii ajaa.

    Mut mä en ole ton yhdistyksen toiminnassa mukana muuta kuin tulevana jäsenenä ja sääntöjä olen ollut spekuloimassa, eli toi ylläoleva on lpitkälti luulottelua. Nämä asiat varmasti selviävät kunhan saadaan siellä esimerkiks fyyran kanssa neuvoteltua ja paperille järkimuotoon laitettua.
     
    Muokattu: 30.10.2020
    gremlin ja faffeli tykkäävät tästä.
  10. gremlin

    gremlin Gearhead

    Juu, mää tosiaan toin Texasista -60 luvun FEDn. Oli vaan niin pirun pieni vehje etten mahtunut sinne hyttiin, tai mahduin mutta ainoastaan alasti niin se varmaan olis rajottanut kisoihin osallistumista. :)
    Kuvaa varmaan ei tartte erikseen laittaa? :)
    Vaihdoin sen jo jokunen vuosi sitten Triumph chopperiin, Tampereelle meni siis tuote.
    Nykyistä olotilaa en tiedä, mutta runko siitä ainakin fixattiin ja muutakin entisöintiä on suoritettu.
    Ol' Crow oli Dragsterin nimi ja sille löytyikin hyvin historiaa Jalopyjournalin kautta.

    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/front-engine-dragster-restoration.645540/

    Kuvia tuotteesta:
    https://www.jalopyjournal.com/forum/media/albums/charles-crow-fed.30093/
     
  11. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuota kävin Tampereen tehtaalla katsomassa ja ihmettelemässä, mutta en sitten tehnyt kauppaa. Mutta joku toinen teki ja ilmeisesti työn alla... :)
    Ajatuksena oli "entisöinti" eli AMC kasi tekniikaksi...
     
  12. Sulla on se hieno gasseriprojekti. Voisiko sillä huristella tämmöisessä luokassa?
     
  13. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Juu, josse vain kelpaa... ja ehtis... ja lakkais köyhtymästä...
     
  14. Gassereita meillä varmaan eniten. Juhapih, Aki, Tomi Kangas, Serkku Arska (tku),....
    Tätä yritin pari vkoa sitten kaupata tutuille. Aivan saatanan siisti ja olisi irronnut 13K hinnalla, mutta ei kukaan innostunut minun lisäksi. Itse en nyt tarvi mitään, entisiäkin rojekteja tallit täys ja ne pitää viedä loppuun ennen uusien hankkimista. Tässä linkki vaikkakin auto nyt jo myyty. Hieno, perkeleen hieno ja halpakin.

    https://www.jalopyjournal.com/forum...-dry-storage-sold-sold.1208579/#post-13783890

    AH

    Eihän ne Ruottisa välitä näissä hommissa säännöistä mitään. Enemmän semmonen kaffe och pulla besiktning taitaa olla. No, minä ainakin miettisin kaksi kertaa turvavarusteiden uusimista niin kuskin päällä kuin autossakin. Teron uudempi FED kaariputkia olen katsellut Kauhavalla ja huolestuttavan lähellä ovat kuskin kypärää. Eihän siinä mitään niin kauan kun kaikki menee kuin satumaa tango, mutta kun on esimerkkiä mm. pohjois ruattista, jonne möin yhden ajokuntoisen FED:n. Sovittiin kaverin kanssa että leikkaa häkin irti ja tekee tai teettää korkeamman koska oli aika pitkän huiskea ostaja. Minä jätin auton uuden omistajan huomaan IKEAn pihalla haparandassa ja sitten seuraavana kesänä kaveri halvaantui kun sivutuuli nykäisi jarruvarjon sivuun ja auto lähti pyörimään. Ei ollut tehnyt uusia kaariputkia ja pääsi lyömään päätä kehikkoon.
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei oo Volvon etupää kaiketi este, eli ei ainakaan Ruotsissa vaadita jäykkää etuakselia.
     
  17. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Hot rod Herman youtubessa ,voi jotakuta kiinnostaa.
     
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Uudessa V8:ssa olikin tästä jotain juttua, ehdin jo innostua että kuullostaa erittäin asialliselta, kunhan saan tuon Chevy II Gasserin ajoon (toivottavasti nyt talvena ehtis rakennella taas vähän aktiivisemmin) niin se olisi just passeli laite tällaiseen luokkaan.

    Mut sitten huomasin, että kisamatkana 1/8 Mile.:odroll: Täytyy sitten ajella jotain muita ryhmiä.
     
  19. Siinä aivan perkeleen hieno dragmaster. HALPA !
    vaikka ei olekaan orkkis fueler (kone) mutta tuommonenhan menee aivan perkeleesti millä vain. joko metanoolilla tai vaikka 20-30% turvallisesti paukkubensaa sekaan ja radalle.

    Vanha pick up ja tuo kyytiin peräedellä tai kevyet rampit ja keula hieman koholle.

    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/vintage-dragster.1176542/
     
    462857 tykkää tästä.
  20. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

Kerro tästä muillekin!