Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tankissa, antaa mittarille signaalin. Kai tossakin normi potentiometri joka säätyy kohon noustessa ja laskiessa. Ite en ole irrottanut tai ainakaan joutunut (vielä) mutta olisko niinku yleensä että puotettava tankki alas ja semmonen pyöreä laippa siinä tankin kupeessa. Ainakin omaan -96 saa pelkän tankkianturin tai koko kanisterin (lähetinyksikkö) jossa lähdöt sun muut. Eli kannattaa tsekata johdotus yleismittarilla ja se mittari ensin ennen kuin tankkia irrottaa. Itellä on kiinnityspannat sevverran ruosteessa että nekin voi paskaksi mennä irrotellessa.
     
  2. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Kävin leimaamassa ramin tiistaina ja läpi meni niinku aina,mutta nyt 8 vuoden jälkeen tuli eka kerta merkintä otteeseen että renkaat tulee liian paljon ulos ja renkaan pinta olisi kaaren ulkopuolella. No ylhäältä ku kattoo ja vaikka laittaa vatupassi päälle niin eihän se oo liian ulkona. Vituttaa vaan se merkintä otteeseen.

    Uudet renkaat olen jossain vaiheessa ostamassa ja ajattelin Nokian rotiva at plussat laittaa. Onko kellään kokemukaia niistä? 265/75-16 tulossa.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kovasti riippuu konttorista se mikä on lain kirjaimen tulkinta. Entinen omistaja käytti Suomen Turuus 285/75/16 alkuperäisillä vanteilla syynissä ja toiset alut samankokoisilla oli ajorenkaina. Minoon Kouvostoliitossa käyttäny kummillakin ja ei o mittään puheita ollu että olis ne toisetkaan liian ulostavat. Käytänkin samalla konttorilla, samalla ukolla kun se on tolkun mies eikä mikkään byrokraatti. Asialliset hommat hoidetaan ja muuten ollaan kuin ellun kanat.

    Tappokintaalla tais olla ainakin ihan äskettäin rotivat vaan olko plussa vaan päivitetty versio?
     
  4. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mulla on rotivat ollut jo varmaan pari vuotta. En oikeen osaa moittia niitä.

    Mielestäni oli hinnaltaan varsin kohtuulliset ja kuvio ei ihan onneton, mutta ei kuitenkaan kerää kaikkia kiuaskiviä kiinni ja visko niitä pitkin raittia.

    Ei ne mitkään mutakumit ole, mutta olen minä maajussina ruopinut ja kiinnikin jäänyt. Yhden talven ajoin niillä myös ja hakkas allterrainit ainakin 6-0.

    Sitten hommasin nokian nastat niin ne nyt talvella on toki sitten jo ihan jotain muuta.

    Otin ne paikallisen raskaan rengasputkan kautta ja muistaakseni oli sellainen mallikin missä ei kantavuus ramiin piisannut? Voin muistaa omiani, mutta näissä ainakin oli se puoli kunnossa. Olisko se pässin ehdottama plussa just se juttu..?
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Isompi kantavuus, enemmän vahvikkeita, kovempi kumiseos. Kestää kulutusta paremmin mutta tiäteskii talvikelillä livakampi. Tilasin ite vuosi sitten Atturo trail blade a/t kumit 285/75/16 virolaisilta. 50000 miles warranty lupasi hyvää ja muutenkin jenkkilässä ihan semi ok arvostelut. Täällä toisessa topikissa melkein naurettiin niille renkaille. Hiljaiset kesällä, hyvä pito myös talvella, paksussa lumessa ei ehkä paras mutta sehän on a/t. Bf goodrich on näihin verrattuna todella paska rengas joka osa alueella. Atturot oli vielä halvatkin ainakin vuosi sitten. 2mm kulunut noin 15tkm ajon jäliltä että se katotaan kuka viimeksi nauraa ja mille. 1010 tire haulla ja sieltä rewiews ni näkee mitä jenkit on tykänny mistäkin kumista. Niillä on se minusta tärkeä treadwear eli kulutuksen kestävyys myös kriteerinä. Suomessa jos rengas pitää ja on hiljainen niin kai ihan sama vaikka yhden sesongin vain kestää, vissiin. Tommosessa painavassa pick upissa kun ei kaikki kestä, ainakaan maileja.
     
    Muokattu: 12.11.2020
  6. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mulla on kanssa ympärivuotisena Nokia Rotiiva AT 285/75/R16. En tiedä mitä eroa sillä Plussa mallilla on noihin, kuvissa kuvio näyttää samalta? Pito on pitkällä akselivälillä jopa parempi, kuin nastoitetuilla Hankookin allterraineilla. Vesijäällä jos vetää pyörät lukkoon niin sittenhän matka jatkuu nopeuden lähes muuttumatta tangentin suuntaan. Mutta ei minun mielestä nastat auta siinä tilanteessa sen enempää. Tosi vaikea oli päättää minkälaista rengaspainetta noiden kanssa käyttää vaikka liiduttamalla yritin kattella, että suurin piirtein koko pinta ottaa tiehen kiinni. Paljon lähempänähän toi kuvio on "tavallista" maantie talvirengasta, kuin vaikka BFGoodrichin All-Terrain tai juuri toi Hankookki. Lamellointi on riittävä ja siinä on myös semmonen siksakki kuvio mikä varmaan omalta osaltaan lisää lamellien leikkaavuutta. Mutta taitaisi olla se joku Nokian Hakkapeliitta LT2 tai mikälie pakettiautojen/hyötyajoneuvojen talvirengas paljon aggressiivisemmin lammelloitu jos ajattelee pelkästään talvikäyttöön rengasta. En tiedä onko miinusta vai ominaisuus, mutta mulla meinaa vähän noi lamellit kaikkien renkaiden ulkolaidoilta vähän pyrkiä irvistämään/kääntymään, varsinkin edessä. Toi oli mun mielestä ennen vanteelle laittoakin tosi kaareva rengas pinnaltaan, johtuneeko sitten siitä.

    Joku väitti ettei noi pyörät ihan kiuaskiviä sentään heittele pitkin maisemaa, mutta kuraa kyllä sitäkin enemmän. Noi repii lyhyen nurmikonkin mennessään jos sattuu päältä ajamaan. Eli aika kovasti noi kyllä tarraa maahan kiinni omasta mielestä.

    Omasta mielestä pelkkä takaveto päällä on silti riittävästi pitoa etenemiseen kaikissa olosuhteissa, mutta voi olla että manuaaliaskilla kun ajelen niin on helpompi annostella sitä liikkeellelähtöä, ehkä?

    Itse sain noi Rotiivat aika paljonkin halvemmalla, kuin mitä BFG All-Terrainit olisivat maksaneet. Tais tulla sarjalle hitusen yli 200e säästöä. Ja loppusilauksena mulla lukee vanteissa Made in USA ja kumeissa Made in Russia :D
     
    Cumminski tykkää tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Paljonko siis laitoit painetta? Ite kans tuumin sitä aikoja sitten 285/75/16 kumeille ja kerran kysyinkin muttei kukaan täältä vastannu. Luin sitte amerikan joen kirjoituksiakin asiasta ja laitoin silloin hetken pohdittuani sitte 4 kiloa joka pyörään. Hyvin nuo näyttää kuluvan sillä tasaisesti. En ole siitä sitte niitä muuttanut.
     
  8. Mercury

    Mercury Gearhead

    Uudelle Ramistille vinkki:

    Jos aikataulu antaa myöten,osta kaikki varaosat Suomen ulkopuolelta.

    Esimerkki:

    1996 Ram 3500
    Ohjausiskari+simpukalle menevä raidetanko

    Suomessa 220e+toimituskulut.

    RockAuto 88e kaikkinensa ja FedEx tuo kotiovelle.

    Ja jos Jari Mäeltä erehdyt jotakin ottamaan niin saat tuplata tuon kotimaan hinnan.

    Olen hankkinut omaan kalustooni lähes kaiken tarvittavan RockAuto / Ebay vuodesta 2010.
     
    Muokattu: 12.11.2020
  9. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Kiitos tiedosta.
     
  10. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Mitenkä matalin kierroksin kestää manuaali ajella?
    Jotenkin nuo välitykset menee hassusti etenkin taajamassa.
    Kolmosella "huutaa" 2000rpm, mutta nelosella on vain 1200-1300rpm.

    Renkaat 285/75-16, perävälitys 3.55.

    Taajaman ulkopuolella 90km/h nopeudella on vain 1500rpm vitosella.
    Kärryperässä vaihettava neloselle, muuten tekee pahaa. Tyhjänä menee kevyesti noinkin, mutta onko kannattavaa?
     
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mullahan on on takaveto malli niin kai noilla rotivoilla pärjää talvella ku grabber at2lla oon myös pärjänny, pitää vaan suunnitella miten ja missä ajaa.

    Oon yrittäny netistä kattoo kuinka leveä pinta noissa rotivoissa on 265/75-16 koossa mutta missään en löydä. Olisi mukava jos olisi vähän kapeampi ku nämä nykyiset grabberit niin ei olisi ongelma rekiesterikirjan merkinnän kans.

    Plus malli taitaa vaan olla sillä korkeammalla painoluokalla.
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Meinasinkin sanoa että nelivedossa korotuksen jälkeen etuakseli siirtyy hieman sivusuunnassa niin näyttää että pyörät on ulkona. Mutta vaan toisella puolella :D

    Mutta Ranniksella on risukeula. Vai onko tuossa se jäykkä etuakseliputki? Mutta siitäkään huolimatta ei taida johtua edellä mainittemastani syystä tuo ulkonema, jos sitä edes on o_O
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Luulen ettei se uuden erimerkkisen renkaan kupeen ulkonema ja mihin kohtaan lokarin kaarta se asettuu selviä kuin kokeilemalla. Paineella lienee joku vaikutus siihenkin. Kuviohan ei yli tule lievissä tapauksissa vaan se kuve. Mielenkiintoiseksi tekee jos se ei mittauksen mukaan tule vaan on katsoukon näkemys. Voihan sitä mennä vatupassin ja mitan kanssa ja kysyä voisko katsoukko havainnollistaa? Jos edelleen on yli niin sitten kiittää ja korjaa tilanteen. On joskus käynyt että olen kyseenalaistanut vihelletyn väärän tuomion konttorilla ja osoittanut että olen oikeassa. Katsoukko on sitten myöntänyt ja tehnyt papereihin korjauksen.
     
  14. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Ei oo jäykkä akseli ku on 2500. Tämä taitaa vaan olla katsurin tulkinta että tulee liikaa ulos.
    Se ehdotti levikkeet mutta sanoin että ei varmaan tulee, mielummin maksan sakkoja.
    Ja jos nyt tulee rotivat alle niin luulen että renkaan pinta niissä on kapeampi mikä näissä grabbereissa, niin sit näkee jo silmällä että on sisäpuolella.

    Vanteet ovat 8x16 ja nolla et:llä.

    Edit.
    Kyl se katsastusukko jostain prosenteistä puhui myös, olisko niin että renkaat ylin pisteestä 30 prossaa eteen ja 40 prossaa taakse rengas piti olla kaaren sisäpuolella. Mut sehän on mahdotonta näilla vanteilla.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aikoinaan käytin vuosikatsastuksessa ford granadaa. Katsoukko vittuili valmistenumerosta että liian himmeä ja väärässä paikassa. Oli joskus mällätty uutena ja korjattu. Sanoin että ihme kun on jo 16vuotta kelvannu noinkin tässä samassa kaupungissa ja nyt rupes häiritsemään. Katastuskonttorin päällikkö käveli ohi ja sanoi työmuurahaiselle että lyö se leima siihen otteeseen, se on se meistos kelvannu minullekin jo monena vuonna.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Katsastusukko ollu lintulautana (eli pihalla), nykysäännös sanoo että kuvio pitää olla tasan tai sisäpuolella, reunakuvio saa olla ulkona, ainakin näin mulle paikallinen katsastusmies on sanonut aikoinaan... Jaa tai sitten olen taas hiljaa, kun en minä näistäkään mitään tiedä (kuten en tojotastakaan)...
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo etelä-pohjanmaalla ovat nämä virkaukot myös sanoneet että kuvio kun pysyy kaaren/levikkeen sisällä niin hyvä. Mitään puhetta ei ole ollut että kattoisivat renkaan kylkeä, vaikka näkyis ulos tulevankin
     
  18. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Joku kyseli jossain vaiheessa rengaspaineista. Ite oon käyttänyt edessä 4.5 ja takana 3.5 baaria 265/75 r16 renkaissa, ajelen käytännössä aina tyhjällä autolla niin noilla paineilla näyttäis olevan renkaat samanverran "rutussa"
     
  19. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Lähtötilanteessa 3,5bar edessä ja 3,0bar takana vai oliko niinkin vähän kuin 2,8bar. 4,0bar joka nurkassa välittää kaikki tien töyssyt paljon elävämmin kabiiniin varsinkin kun edelliset kesärenkat oli 305/65/R16 mutiaiset ja niissä tuli pidettyä toi 4,0bar. Nykyisellään oon pudottanut takana 2,5bar (ilman kuormaa) ja edessä taitaa olla 3,2bar kylmänä. Mutta onhan hyvin mahdollista että mulla on hitusen liian pienet noi paineet ja sen takia vähän irvistää lamellit. Tuntuisi vaan, että toi tehtaan 4bar on lähinnä orkkis rengaskoolle joka on niinkin pieni, kuin 235/jotain ja leveempi kumi antaisi vähän pelivaraa alaspäin. Uutena noissa pyörissä näki asfaltilla missä oli kevyt kerros jotain hienoa hiekkaa, että sitä hiekkaa ei tarttunut ihan kuvion reunoihin noilla ensin mainitsemillani paineilla. Tiedä häntä tuleeko sitten vaihdettua hitusen renkaan kulumista mukavuuteen kun tulee ajettua vähän soratietä ja aika huonokuntoista maantietä 99,99% maileista. Sitten on tietysti vielä sekin, että 100% ajamastani asfalttitestä on ihan urille kulunut ja pikipaikkaa siellä sun täällä, niin eihän tuosta lamellijutusta voi sanoa juuta eikä jaata, että mistä oikeasti johtuu kun toi on koko ajan semmosta half-pipe meininkiä väärän raidevälin urissa...

    Mulla on toi sama 5 lovinen NV4500. Moottorin paras vääntöalue on n. 1200-1600rpm ja edellisessä ammatissani kovasti kouluttivat ajamaan parhaalla vääntöalueella polttoaineen säästämiseksi. Meneehän toi toki taajamassa nelosella alkaen 50km/h / 1000rpm ylöspäin mutta ei juurikaan alle. Kolmosella se onkin sitten sen 1800rpm sitä neljääkymppiä. Noi kaikki viisiloviset kutoskone dieselit mitä mulla on ollut (Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, Ram) on olleet kaikki vähän semmosia, että tuntuu kaipaavan kolmosen ja nelosen väliin ylimääräisen vaihteen. Jos vielä lisätään se oma henkilökohtainen uskomus, että vitosen rattaat on yleensä niin pikkuruiset niin en myöskään paljoa jurmuuttele alle 80km/h vitosella. En osaa tietty vastata kysymykseen miten matalilla kierroksilla kestää ajella, ite pidän yli tuhannessa :D Eikä se kyllä säry vaikka 2000rpm ajelisit, paitsi jos se tarkoittaa sitä että lähtee sudittamaan liukkaalta alustalta ja yhtäkkiä tuleekin pitävä alusta alle.
     
  20. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Joo en pelkää ett kone hajoo vielä 2000rpm, tuntuu vaa ilkeeltä huudattaa ns tyhjää
    Kaisse laatikko kestää ainaki tyhjänä päästellä siitä 1200rpm ylöspäin.
    Vai onko toi nv4500 kuinka järeästi tehty jos verrataa oikeisii kuorma-auton laatikoihin, joilla tosiaa ajetaa 1000rpm ylöspäin?
     

Kerro tästä muillekin!