Welding and painting for dummies

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Vermilion, 23.11.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nämä kuvat toimivat hyvänä aloittuksena.

    Tosiaan.

    1. Jos pöydällä on metallin kappale joka on tarkoitus migillä hitsata koriin kiinni ja tietää, että sen maalaaminen tulee olemaan hankalaa. (Ainakin joka puolelta). Onko ns. hitsattavaa maalia saatavilla jostain normaali kaupoista, motonet, etra, puuilo jne.?

    2. Mistä saa fosforihappoa pintojen käsittelyyn, mitä pitää huomioida jos tekee vain osa maalauskorjausta tallissa.

    3. Porasin reiät josta meinasin tehdä migillä takalaudan kautta pistehitsit että saa valonkannatin raudan kiinni.
    Mistä koritilaa ja miten se kannattaa sulattaa että saa tasaisen ilman huokosia olevan pinnan?

    4. Varmaan tässä tapauksessa kannattaa ostaa hiottavaa pohjamaalia joka sopiii ruosteiselle pinnalla?
    (tarkoitus oli kyllä rapsusella kaikki näkyvä ruoste pois, mutta ei hiekkapuhallusta, santapaperia ja hiomalaikkaa vaan paljon ja kauan)

    5. Millä pieni vanha lommo kannattaisi korjata? Pakellia päälle vai jollai kaaripäävasaralalla naputella takaisin?

    [​IMG]

    Tarkoitus on vain peräfiksailla kunnolla, joskus myöhemmin sitten takalokarit kokonaan uudestaan...
    [​IMG]

    Tuolta osalta korjailla vaan about kaikki. Uudenkin saisi mutta 700€ hintaa, joten korjataan vanhaa vaikka menisi 40h korjailuun ei haittaa... oma työ ei maksa.
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kuulapäävasaraa käytetään pääasiassa venytykseen, joten varovasti sen kanssa..
    Pikku painaumia jos on tilaa niin alta nostaa vastimella ja päältä kevyesti lommon reunoja taputtaa sileällä pikku vasaralla, voi saada oikeat jännitykset jäämään.
    Irto osat voi maalata valmiiksi ja hioo vaan sitten saumojen kohdalta maalit pois,
    pääsee ehkä helpommalla.
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    https://www.amazon.com/3M-05917-Weld-Thru-Coating-II/dp/B0015PG4E0
    Tälläistä ei siis tarvi/kannata harkita?

    Siis pari-kolme purkkia vaan jotain täntyylistä?
    https://www.nettimaalikauppa.fi/U-Pol-High-5-hiontapohjamaali-450ml

    Fosforihaposta
    https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85--1l-laimennettava-uph001
    Tuollaista suoraan siveltimellä ruosteiselle pellille ja sitten noin 30min vaikutuksen jälkeen tinnerillä pinnan puhdistus? Sen jälkeen yllä olevaan pohjamaalia? (tietenkin hitsaus ennen fosfori happoa)
     
  4. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Jossain näillä kotimaisilla palstoilla oli testailtu ajan kanssa noita hitsaantuvia primeriä ja sitten purettu auki, tulokset ei ihan vastaa odotuksia. Voihan se jossain kuivissa paikoissa olla ok menetelmä.
    Itse enemmän galvaani sprayn ja koteloaineen puolella.
    Kilikali hioma maali uusi tuttavuus, itse olen enemmän yläsäiliö porukkaa. Pieni mittakaava voi olla purkkimaaleille sopivampi kuin maaliruisku menetelmä.
    Ruosteet olen hionut erilaisilla koneilla ja paperilla pinnalta, huokosissa olevaan pesiytymäänhän niin ei pääse. Ehkä happokäsittely auttaa siinä, unohtamatta pellin toista puolta.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Siis galvaani spraylla tarkoitat tätä?
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/609241/CRC-Galvacolor-sinkkimaali-hopea-500ml
    Kyseessä siis peräpaksissa oleva lampun kiinnitysrauta joka piti irroittaa oikaisun ajaksi. ja tarkoitus oli peräpaksista teipat kaikki maalauksen ajaksi. Voi olla että joutuu vetämään mustalla kiiltävällä peltikattomaalilla sisältä pensselillä tuo osa, koska sprayta ei pysty enään hitsauksen jälkeen käyttämään.

    Tälläiseksi tarkoitus saada kontin sisältä. Pitää kestää kulutusta, matto tulee tuohon päälle mutta se ei kuitenkaan takaa mitään kulutuksen kestoa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alemmassa kuvassa siis rauta jota tuskin saa maalattua paikallaan kunnolla, sotkematta muuten autoa maalilla. Tuohon rautaan pitäisi saada sitten galvaani spray ja päälle maalia. Aikaisempi maalarikin maalannu osittain tuon vain.... näkee useasta väristä.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä ostin tuota U-polin "weld thru -primeriä" ja ihan toimivaa se tuntui olevan, pilkku mutta:
    Laitoin sitä tosiaankin vain ja ainoastaan limisaumoihin, eli niihin kohti, missä tulee pellit vastakkain ja sitä hitsataan siitä. (joko tulppahitsauksella tai pistehitsauksella)

    Kaikki muut pellit maalasin takaa 2k epoksilla siten, että vedin teipin siihen hitsausprimerin kohtaan ja ruiskulla sitten epoksi yli.

    Mä en oikein kilikaleja kans suosi missään, kuin näissä "erikoismaaleissa". Mitään hiontapohjaa tai sen sellaista en käyttäis sprayna. Aina 2k väriä ruiskulla.

    Koritinasta olen luopunut, osin sen hankalan saatavuuden takia ja osin sen takia, että varsinkin jos jotain kohtaa on hitsattu, niin se happo tahtoo mennä sinne huokosiin ja peltien väliin ja sitten kohta siinä kohti on kupla hienossa pintamaalissa. :( Yleensä aina kun jossain hiljan laitetussa autossa on maalivikaa, niin kuulee, että "tinauksessa meni joku vituiksi".

    Nyttemmin olen käyttänyt tuota. Hyvän tuntuista kamaa. Kiva levitellä ja ei varmaan ainakaan sisällä mitään peltiä ruostuttavia happoja. Hidas kuivumaan, ainakin kun tinaan vertaa. :D

    https://www.ikh.fi/fi/koritinan-korvaaja-175ml-2-k-teroson-ep-5010-tr-hk5010
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joo tota koritinan korvaajaa vois harkita, itse en ole koskaan tinannu siis koritinalla" mutta olen kuullut, että se olisi paras jos haluaa pitkään säilyvän. Tosin tuo aine näyttää tälläisellä korikorjaus aloittelijalle helpommalle.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”2. Mistä saa fosforihappoa pintojen käsittelyyn, mitä pitää huomioida jos tekee vain osa maalauskorjausta tallissa.”

    Puuilosta 5,95€ puolen litran puteleissa teknoseesam saniteettineste ruosteen ja kalkin irrotukseen. Siinon fosforihappoa ja synteettisiä tensidejä ja vissiin hajusteita. Prismassa on euron kalliimpi.

    75% fosforihappoa saa litran puteleissa brewferm nimistä 17,90€ viini ja olut tarvikekaupoista.

    sitruunahappoa ei kysytty mutta hankkijalta vitapol nimisenä 5kg astioissa vissiin 30€ luokkaa. Sian ripuliin jos kysyvät käyttötarkoitusta.
     
    Gary Grand ja Vermilion tykkäävät tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joops sain maalarilta etupuskin jossa värisävykin mikä suht lähellä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Uusi sävy ehkä hiukan tummempi mutta ei autotalli valossa heti pysty sanomaan onko eri vai sama väri.
    Vikassa kuvassa värisävyn koodikin mitä saa kuulemma kilikalina. 2 purkkia vaatii että saa tollaisen sävyn, jos otan 4 purkkia sit varmaan riittää. Kuulemma happopohjamaalia riittää alle? Ei mitään 2k-epoksia tarvi tai happo käsittelyä?!?!? Niin mulle kommentoitiin, tiedä sitten.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Onko tuo muovi tai kuitupuskuri?Happopohjamaalia muovin päällekö?
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Muovia, korjailtu kun kettu meni läpi...... takana sen takia kuidun näköistä....
    väri vaan tuo. B3-450-50 niin ne oli kirjoittannu
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Muoville ei laiteta happopohjamaaleja.
     
    1purehell tykkää tästä.
  14. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Happoa vaan paljaalle pellille!
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Varmaan tuosta caprista ollu aiemmin puhetta mutta konepellistä päätellen vissiin 3,0. Tuommosta kuolattiiin muitten poikain kanssa jo 70-luvun loppupuolella vaan hankkimatta on jääny. Lähellä oli kerran vaan 2,6 granada on lähin mihin päässy 80-luvulla.
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    3.0 GT ("oli")

    Tarvinee varmaan hankkia joku hiomakone tuohon, tai sitten pitää ahkeroida santapaperin kanssa urakalla... että sais perän hiottua.
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hain helmiäis värit maalarilta 4 purkkia.
    2kpl osa 1:stä ja 2kpl osa 2:sta.

    Oisko pohjamaaliksi kumpi näistä?
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000545/CAR-REP-1K-Happopohjamaali-400-ml
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000702/CAR-REP-2-Komponenttinen-pohjamaali-harmaa-500-ml

    Vai oisko joku muu?

    Niin ja hitsauksen jälkeen tätä, täyttämään huokoset?
    https://www.etra.fi/fi/teroson-ep-5010-koritinan-korvike-e34251213

    ja sain irroitettuun lampun kannattimeen hitsattavan pohjamaalin, jolla vedän sen ennen kiinnitystä. Kun tulee kontin sisäpuolelle vedän sitten kiiltävällä mustalla panssari peltikattomaalilla kuten muukin peräpaksin sisäpuoli, jolloin kulutuskesto on erinomainen ja saman värinen vaikka jääkin melkein kokonaan piiloon maton ja lampun taka muovisuojan alle.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    [​IMG]

    Oikaisin pohjan ja taivutin samoihin mittoihin kun mitä toisella puolella on.
    Piti tehdä pieni ura, että taipunut pelti palasin alkuperäisiin mittoihin.
     
  19. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Pintaväri sen yleensä määrää mitä pohjamaalia voi käyttää, että ovat ns samaa sarjaa.
    Olosuhteethan on aika ideaaliset sisällä kontissa ei vettä eikä auringonvaloa, ei kannata sekoittaa monia menetelmiä yhteen soppaan.
    Huokosista ei varmaan tarvi erikseen huolestua; hitsauksen ja hionnan jälkeen rasvanpoisto ja väriä pintaan. Kuivaus ja kevyet välihionnat ohjeen mukaan.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En malta olla ihmettelemättä että miksi hakisit motonetista kilikalipullo pohjamaalia kun maalarilta tai maaliliikkeestä saa kunnon pohjamaalia jolla tulee hyvä peitto ja käy varmasti muiden komponenttien kanssa. Silikonin poistoaine olis kans ihan jees ettei käy kuin minulle eilen. Ellei sitten ole satavarma ettei silikonia ole käytetty. Mopon tankissa sitä nyt kuitenkin oli vaikka vedin peltipinnalle ja nyt otettava pinta auki uudestaan.
     
    belair54 ja 1purehell tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!