Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tielaitoksella oli kuulemma suueia määriä Haldan Trip- ja Twinmastereita, joita rallimiehet himoitsivat. Elävästi muistan senkin kun löysin kauan kauan sitten ensimmäiset nettihuutokaupat ja ajattelin, että ostan ensitöikseni koko Haldan tuotannon pois maailmalta kuleksimasta. Ostamati jäi, ehjä Speedpilot maksoi jo silloin 500 dollaria.
     
  2. Tässä on tuo Barracuda toiminnassa;

     
    TN, 3964 ja kerkko tykkäävät tästä.
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Nyt on komeeta kalustoa liikkeellä.
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Toivottavasti ei ole tuplapostaus. Dan Gurney at Goodwood 1966.
    Tuon auton takaosassa on selkeästi nähtävissä ne suuttimet joista Matti Kyllönen sai oikaisun Kekeltä kisaselostuksessa.
    "Aijai, zei zein auton takaosassa sijaitsevista suuttimista tulee savua!!!" "Niin näitä suuttimiahan kutsutaan ammattikielellä pakoputkiksi!" Monza 1993

    [​IMG]
     
    JR35 tykkää tästä.
  5. Muutama Cobta Jet -Musse:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    esmi tykkää tästä.
  6. Tässä lisää ralli-Moparia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Stratos, MJF, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Stratos

    Stratos 2nd gear

    The European Truck Racing Championship (ETRC)
    Kuvissa ysäriltä kisakoneita. Mielestäni silloin olivat parhaimmillaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. VM/TM esittelee osastossa tällä kertaa Porschen Itävallan tehtaan valmistama ja Leo Kinnusen 1967-1968 ajama Austro Vau Formula Vee.

    Austro Vau on aito Porsche, jota Itävallassa toiminut Porsche Konstruktinen KG valmisti 50 kappaletta. Austro-nimi juontaa juurensa Itävallan Keisarikunnan ja Unkarin kuningaskunnan kaksoismonarkian ajalta ja se tarkoittaa Itävaltaa.

    Austro Vau niitti mainetta nopeasti. Ernst Piëch sai ajatuksen lähettää Porschen oman Formula Vee -joukkueen Nassau SpeedWeek -tapahtumaan Bahama-saarelle joulukuussa 1966. Kilpailua pidettiin tuohon aikaan Formula Veen epävirallisena MM-kilpailuna.

    Kuljettajiksi valittiin saksalainen Jochen Rindt ja itävaltalaiset Günther Huber ja Michael Walleczek. Kilpailussa Austro Vaut ylsivät kolmoisvoittoon Rindtin ollessa ykkönen. Kilpailun jälkeen itävaltalaistiimin autot purettiin, mutta ne todettiin laillisiksi.

    Porsche Konstruktionen KG valmisti kaikkiaan 50 Austro Vau Formula Vee -kilpa-autoa. Auton rakennussarjan hinta oli 39 000 sen aikaista Itävallan shillinkiä; nykyrahaksi muutettuna noin 3 000 €.


    [​IMG]
    Austro Vaun koti vaihtui parikymmentä vuotta sitten ladosta takaisin autotalliin.

    [​IMG]
    Suosikkiluokka. Vuonna 1970 radoilla nähtiin maailmanlaajuisesti noin 3 000 Formula Vee -autoa.

    [​IMG]
    Austro Vaun takapyörästä on Suomessa mitattu tasan 60 hevosvoimaa.

    [​IMG]
    Kolme tärkeää mittaria: jäähdytysveden lämpötila-, moottorin kierrosluku- ja öljynpainemittarit.

    [​IMG]
    Leo Kinnunen valmistautuu Austro Vaun ratissa Ahvenistolla 1968.

    Vuosimalli: 1967
    Rungonnumero: FVOE 670022
    Kori: Putkirunko
    Moottori: Nelisylinterinen bokserimoottori, kaksi venttiiliä/sylinteri. Solex 30 PICT 2 –kaasutin, mekaaninen polttoainepumppu; kuivasumppuvoitelu
    Kuutiotilavuus (cm3): 1300
    Sylinterin halkaisija/iskun pituus (mm): 77,5 x 69,0
    Teho kW (hv) r/min): 55 (75) 6 500
    Huippunopeus (km/h): 180
    Vaihteisto: Volkswagenin 4-vaihteinen vaihteisto, takaveto, perävälitys 4,375.
    Jarrut: Edessä ja takana 230 mm rumpujarrut; jarruhihnan leveys edessä 40 mm, takana 30 mm
    Jousitus: Edessä teleskooppi-iskunvaimentimet, vääntösauvajousitus, pitkittäiset tukivarret; takana keinuva taka-akselisto, teleskooppi-iskunvaimentimet, kierrejouset, kallistuksenvakaaja.
    Pituus/leveys/korkeus (mm): 3 300/1 480/570
    Akseliväli (mm): 2 120
    Raideleveydet (mm): Edessä 1 300, takana 1 310
    Etu- ja takaylitys (mm): 680/560
    Minimimaavara (mm): 320
    Vanteet: edessä 4,0 x 15”, takana 4,5 x 15” teräsvanteet
    Minimipaino (kg): 375 kg
     
  9. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Pieni epäilys herää tuosta kuvatekstistä:

    Kolme tärkeää mittaria: jäähdytysveden lämpötila
     
  10. Hah hah..Enpä lukenut ajatuksen kanssa noita..
     
    930BiT tykkää tästä.
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vanhalta hyvältä ajalta kun Sisu oli vielä Sisu ja ratojen kuningas :odcool:
    Jokke Kallio Kemora 1991 EM-kisan piikkipaikalla.
    [​IMG]
    Vieläkin tuolta ajalta Sisu Racing vyönsolki jäljellä, harmi vaan kun se nuppi petti siitä...pitäisi oikeastaan korjauttaa :odroll:
     
    jknR ja Stratos tykkäävät tästä.
  12. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Pakko lisätä vielä sisu sukuiseen jatkumoon tämä.
    [​IMG]
    Ja korottaa pykälää paremmaksi. Mulla on tuo Harri Luostarisen ajopuku. Tästä voi enää parantaa sanomalla omistavansa Jokke Kallion lapikkaat :cool:
     
    Stratos tykkää tästä.
  13. hmr66

    hmr66 Gearhead

    tuolla katsomossa minäkin paikalla ensimmäisinä vuosina, lisäksi pari kertaa ajamassa täytelähdöissä
     
  14. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mikäs catin kone oli tuossa Luostarisen autossa?
     
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Oiskohan ollu joku C13 johdannainen kovilla ahdoilla(arvaus). Aiempi Sisu käytti Cumminsin mottia. Catti tais ostaa Sisu racingin ja sen runko oli aika pitkälti vanhaa kotimaista designia uudella moottorilla. Racing tallin toiminta siirtyi catin myötä englantiin.
     
    Muokattu: 3.1.2021
    Pannu H-D tykkää tästä.
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  17. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    En itsekkään ole kovin kartalla näistä moottori tyypeistä mutta ajan saatossa säännöissä 13-14 litran tienoilla ollaan liikuttu. Niin kuin kaikki kilpamoottorit ja laitteet, kaikki on tietyn asteisia prototyyppejä. Milloinkahan tulee seuraava EM-tasoinen tekninen kilpailu luokka missä voisi pärjätä suomalaisella innovoinnilla edes lähellekkään? Epäilen että ei enää koskaan.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Onhan täällä tehty sisun rata kuormuri jolla olisi kisattu jo menneenä kesänä em sarjassa jos se olisi ajettu.

    -90 luvun alussa sisussa oli 14 litrainen cummins. Sit Mersun talli sai sääntömuutos tahtonsa läpi ja maksimi kone koko rajoitettiin 12 litraan.
    Tässä uudessa rata kuormurissa on 11 litrainen cummins josta on otettu tehoa noin 1100 hv (ilmoitettu) ja vääntöä noin 5000 newtonia.
     
  20. T&T:n jutussa kuva symbaattisesta Tippa-Rellusta. Näyttää olevan Monte Carlo lätkä keulalla, joten kai tällä on rallia ajettu?

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!