Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Kiitos vastauksestasi, tulikin monta mallia josta en ole kuullutkaan. Noin sen itsekin olen nähnyt, hyvin nuukana tarjontana. Mutta kun mielenkiintoisia ja kauniita korimalleja on kuitenkin tehty bulkkipolttomoottoripuolellakin, niin odotellaan toiveikkaina?
     
    Muokattu: 8.12.2020
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Jo Nesteen tuotannolla olisi mahdollisuus muuttaa koko suomen liikenne dieselin kulutus "uusiutuvaksi", jos tiedot pitävät paikkaansa ja täällä tosiaan jotain haluttaisiin tehdä muutakin asian eteen kuin ohjailla polttoaineverottamalla millä ei ole kulutukseen oikeen mitään vaikutusta, vain verotuloihin...”

    oon ihmetelly samaa asiaa. Jos on tuote millä tiisselit käy paljon puhtaammmin mutta sitä ei ole saatavilla Suomessa edullisesti? Neste myy sen mieluummin ulkomaille kun saa paremman hinnan kuulemma. Kysymys on pelkästään rahastuksesta ja harhaan johtamisesta. Valmiita ratkaisuja ei haluta hyödyntää vaan kun sitten jäis ne vaihtoehtoiset polttoaineet ja kulkuneuvot myymäti. Selvittäs paremmin omilla vanhoilla ja sehän ei kapitalistille käy. Ei siitä että haluttaisiin vähentää päästöjä. Jos my tiisseli maksas samankin kuin dinodiesel niin varmasti kauppa kävisi. Vaan ahneus tätä ohjaa eikä oikeamielisyys. Ymmärrän nesteen toiminnan tulosta tavoittelevana oy:nä mutta valtion tuella se voisi laskea uusiutuvan tiisselin hintaa. Valtiolta jäisi tällöin osittain muita tukia pois kuten autonhankintatuki joka onkin ollu autokauppiaille suunnattu piilotuki.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eipä tästtä maasta taida löytyä sellaista jäsentelijää jonka tajunnavirta uskontoon uppoais.

    Se on katsos sellainen juttu että kun itse tekee noi jutut, käy koulut ja työkokemuksen kautta homma sitä taustaa niin ei tarvi tutuujen tuttuja ja kavereiden sukulaisia kyselyillä vaivata.
    Mulla on sähköauto ja sulla ei joten käyttökokemuksessa et mua pysty neuvomaan ja koska sulla ei ole sähköautoilusta mitään kokemusta, koetat tulla tänne pätemään asioilla jotka roikkuu huhujen ja tunteiden varassa. Hölmöintähän tuossa on se että jatkat jankkaamista vaikka sulle on syötetty suoraan luvut ja käyttökokemukset eteen.

    Tämä teistä tojoreppanoista tekee oman rotunsa, kun kalevalaiset menee kirkkoon, niin tojouskovaiset menee sinne autokauppaan ja sen automyyjän puhe on sitä totuutta jolla voi kumota kaiken. Jälki on sitten iso lovi lompakossa.

    Palataas takas ja jäsennellään yksinkertaisemmaksi nuo kohdat mistä sinä olet tuolla aiemmin ”totuuksia” laukonut:

    1# Uusi leaf on halvempi kuin vastaava tojon (sama kokoluokka on corolla) hybridi. Väitit että sähkikset on kalliita mutta lopulta se olikin halvempi.

    2# sähköllä ajo on 1,5€/100km ja hybridillä vähintään nelinkertainen. Lähes kaikilla työkavereillani on hybridit. Tein laskelmat heidän käyttökuluistaan ennen sähköautoon siirtymistä. Ajavat bensalla käytännössä lähes kaiken ajon ja pienimmässä yariksessa kulutus 4,5L/100km ja koska se (kuten kaikki hybridit) ei ole oikea sähköauto, kaikki sähkökin tehdään bensalla.
    Väität että sähköautolla ajo on kallista, se on kuitenkin vain neljäsosa hybridillä ajosta.

    3# Maksan vuodessa liikkumisestani vajaa 500€ ”polttoaineina”, saan verottajalta vajaa 5000€ matkavähennyksiä joten noilla matkavähennyksillä voi lyhentää uuden auton pääomaa siten että 27500€ sähkis on kuoletettu n.6 vuodessa.
    Vastaavalla (myös samanhintaisella) hybridillä samoilla hinnoilla siihen menee n. neljännesvuosisata. Sinun mukaan sähkiksen pääomakulut on niin kovat ettei homma kannata, jos noin niin hybridillä se on neljä kertaa kannattomampaa.

    4# käytettyä leafia ei löydy myynnistä alle 8K€ vaikka se oli hankintahinnaltaan halvempi kuin uusi prius, joita saa vähintään puoleen hintaan. Väitit että pääoma sulaa sähkiksessä nopeasti. Sulaa, kuten kaikissa uusissa, mutta puolta nopeammin se sulaa tojon hybridissä.

    5# Mm. priuksen (tojon hybridien) akku on mitätön, parisen kilowattia, se maksaa silti 2000-2500€ sis vaihtotyö. Merkkikorjaamon hommia ja akku on muutaman vuoden jälkeen jatkokäyttökelvoton.
    Leafin akku 7009-8000€, jolla saa 40kWH akun ja siltikään tähän mennessä et saa 10v leafin akkua alta 1500€, koska niillä on jatkokäytön takia kova kysyntä. Suomessa on jo useampi paikka missä päivität esim 10v leafin akun 30kWh, jolla ajaa lähes tuplat siitä mitä autolla uutena (=yli 200km). Se maksaa töineen 4000€ ja uudenkarheana mennään taas 10 vuotta. Akkuhommia tehdään merkkiliikkeiden ulkopuolella. Nissan akkutakuu 8v jolloin takuulla 75% kapasta jäljellä. Minkä takuun tojo antaa pikkuakulle ja paljonko sitä voi hyödytää 8v jälkeen muuten kuin painolastina takakontissa. Puhut kuitenkin sähkisten ympäristöjutuista ja kallista akkukustannuksista, vaikka oma pesä on paskanen. Akunvaihto on muutenkin useimpiin hybrideihin kuitenkin kalliimpaa kuin täyssähköiseen Nissaniin.

    6# Elinkeinoelämä tulee viemään biopolttoaineet koska se tätä maailmaa pyörittää. Viimeisimmät uutiset myös tukee tätä vaikket suostu lukemaasi uskonaan. Tässkin ketjussa on esitetty että niitä ei vaan yksinkertaisesti riitä muualle, kun ei edes suomeen kattamaan fossillisten tämän hetken kysyntää. Syy on poliittinen sekä eettinen ja kattaa koko euroopan. Sillä lailla ne sopparit nyt vaan on tehty ja siitä on turha tässä valittaa, jos ei itse osaa sopeutua asiaan.
    Kerroit että sähkistä ei ladata kriisin aikana, kun sähköä ei saa. Ne bensapumput pyörii ihan sillä samalla sähköllä, jonka loppuessa ei kenenkään oikeasti tarvi mennä yhtään mihinkään, edes jalkaisin.

    7# mulla on sähköautosta 2v kokemus ja polttiksista yli 30v. Molempia pihassa tälläkin hetkellä.
    Vietän kuitenkin vähemmän aikaa kaapeleideni kanssa kuin sinä siellä bensapumpulla. Mulla nyt alle 4 sekuntia päivässä, alle 20 sekuntia viikossa ja n. 1,5 minuuttia kuukaudessa. Se on alle sen millä lorottaa bensaa yhden hybriditankillisen, eikä tarvi poiketa mihinkään.
    Mä kun olen myös ollut siellä pumpulla yli 30v aikana sen verran että osaan aikoja vertailla. Sinulla ei sähkölataamisesta ole kokemusta joten et pysty siitä mitään faktaa myöskään sanomaan.

    8# sähköautoni akun ympäristöasioista valitetaan vaikka hybridissä ja kaikissa muissa akkuvehkeissä ne samat kaivokset ja saasteet jauhaa. Rasitteena hybridissä kuitenkin akkumetallien ja kaivosten lisäksi ne samat jutut mitä kuuluu perinnetekniikkaan. Perusteluna täyssähkisten ympäristösyyttely on vain huomion kääntäminen pois omasta käyttövoimasta ts. oma liikkumisen kallistumisesta entisestään. Paree siis keskittyä siihen omaan suoritukseen sivuille vikuilematta, koska muiden syyllistäminen omista valinnoista on melko läpinäkyvää.

    9# pääosa suomalaisista asuu kaupungeissa ja keskimääräinen ajosuorite 40km päivässä.
    Tarkoittaa sitä että kykyinen sähköauto sopii lähes kaikille syrjäseutuja lukuunottamatta. Kesämökkeily on huono peruste. Jos sinne mökille 300km päähän tarvii mennä (sähkiksen kantama) on se mökki jo liian kaukana, että mökkeilyn kulurakenne ylipäätään on järkevää. Tiedän koska mulla on ollu oma kesämökki kalajoen hiekkaärkillä 600km päässä ja tiedän mitä kaukaisen mökin omistaminen vaatii. Tavarankuskauseen saa pakun alkaen 10€. Vähäisessä käytössä tulee koukulle hintaa jos sen vuoksi pitää maksaa autoilusta nelinkertaista hintaa koko vuoden ajan.

    10# sähköisen voimasiirron tehokkuus ja käyttömukavuus on ylivertainen hybridiin verrattuna. Kannattaa kokeilla, tuut nimittäin yllättymään että se kaikki hyvä mikä tojossa kestää 15-20km on sähköautossa olemassa koko ajan.

    11# 100/1000€ auto ei käy vertailuksi silloin kun menee ostamaan kaupasta 30K€ uutta autoa. Hybrideitä ostetaan alentuneen autoverotuksen ja käytönverotuksen takia mutta se on lähinnä siten viherpesuveronkiertoa, kun plugaritkin jätetään usein lataamatta.

    12# Persaukisuus ei ole meriitti, vaan lopputulosta huonosta onnesta, omasta valinnasta, onnettomuudesta tai asennevammasta, ja silloin syyt on muualla kuin auton käyttövoimassa.

    Nämä siis tuoretta tutkimusta, markkinatietoa, poliittista päätöksentekoa, omaa käyttökokemusta ja oman valinnan tuomaa tietoa.

    Voit toki kumota nämä kaikki ja jatkaa tuota selittelyäsi sekä jankkaamistasi, mutta tämä käyttövoima nyt vaan toimii hienosti 1,5 miljoonan asukkaan PK seudulla ja siihen lisänä kaikki muut suomen asutuskeskukset sekä lisäksi myös kaikkialla siellä, missä on sähköä 16A pistorasiasta saatavilla, alle 150km päivittäisellä ajosuoritteella ja 8Ah latausteholla.

    Katsii kokeilla jos sitä munaa piisaa tehdä juttuja itselle, naapureista ja luulotteluista välittämättä.
     
    Muokattu: 8.12.2020
    1purehell, Stang_81, Roc ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Nythän tuo vastausrimpsu on ihan luettavassa muodossa, pisteet siitä.

    1. Minua ei kiinnosta sähköautoilusi pennin vertaa. Elämäntilanteeni on ollut ainakin viimeiset 20 vuotta sellainen, ettei tarvitse laskea senttejä ja euroja paljonko autoiluun menee.

    2. Tavallinen sähköauto ei jaksa innostaa millään tavalla. Olen liian laiska ripustelemaan piuhoihin tai vaikka asuntomessuille tai lomareissulle mennessä suunnittelemaan reittejä, pyhähdyksiä, lataustaukoja ja yöpymisiä. Ymmärrätkö, tuolla sähikäisellä tuo on välttämätöntä.

    Voisin varmaan simuloida tilannetta, että tankkaisi aina parilla kympillä kerrallaan ja tankkaisi vain jollain tietyllä asemalla. Mulla on muutakin mielessä kuin seuraava lataus.
    Alle viidensadan kilometrin kantamalla ja pikalatauksella nuo on pelkkiä leluja eikä tuommoiset leikit kiinnosta.

    3. Mikset sitten vaihda käytettynä yli kolmellakympillä ostamaasi nisua uuteen, jos siitä ei arvo laske. Aja kaiteeseen ja vaihda uuteen, onhan sulla vakuutuksia enemmän kuin mulla, eikö?
    Eikö ole aika hölmöä ostaa käytettynä uutena neljäkymppiä maksavaa autoa kun uutta saa 27500€ hintaan?

    Tämä on varmaan niitä "juttuja" ja elämänkokemusta jota ei opi?
    Kiitos ei sun teeseillesi, mun mielestä tuossa ei ole vitunkaan järkeä.
    Jälleenmyyntiarvo on aivan perseestä, jos uuden hinta laskee. Sun nisu täyttää kohta (?) kaksi vuotta ja jos uuden saa 27500€ niin et saa vaihdossa edes kahta kymppiä.

    Jos maksoit siitä 36000€, olet ottanut kuokkaan 8000€ per vuosi. Yhteensä ainakin sen 15000€. Jos olisit ostanut sen uutena, olisit hävinnyt yli 20 tonnia. Tuolla rahalla hybridillä olisi ajanut melko pitkälle, ilman lataustaukoja. Minusta nuo arvonalenemat pitää laskea myös kustannuksiin. Sama kuin ryyppäisi etelässä kuukauden ja laskisi vain ruoan, lennot ja majoitukset. Sun logiikka ontuu.

    Nuo akkutakuuhommat ei kiinnosta pätkääkään, auto mitää kestää ainakin 200tkm ilman isoja remppoja tai sitten kannattaa vaihtaa merkkiä.

    Laita vaikka jotain linkkiä siihen polttoaineen tulevaan hinnannousuun tai saatavuuden vaikeutumiseen. Taitaa olla samanlainen fakta kuin kattamaton mittarikenttä, kuvaa odotellessa. Pelkkää spekulaatiota ja sähköautomyyjän keksimää skeidaa. Todisteet uupuvat, jos niitä on niin postaa linkki, muitakin varmasti kiinnostaa, että nyt se bensa sitten viimein loppuu!

    Tuosta lataushommasta sulta taas kerran unohtuu, että sun on saatava se auto yöksi lataukseen. Mitä jos pitää lähteä mökille Naantaliin saareen, eikä ole latauspaikkaa?
    Niin, sitten ei latailla kun vasta paluumatkalla tai mennään Turkuun pyörimään Tokmannille pariksi tunniksi latauksen ajaksi!

    Ympäristöarvoista sun on ihan turha lässyttää mitään. Jos uudenaikaisella dieselillä käyttää 100% uusiutuvaa dieseliä auton elinkaaren loppuun saakka, eikä osta uutta kivihiilisähköllä käyvää laitetta, kiittää myös luonto. Uusi auto on harvoin ympäristöteko, kivihiilen voimalla liikkuva ei koskaan. Kannattaa ajaa nykyinen kalusto loppuun ja sitten katsoa mitä oin tarjolla.

    Hienoa, että persaukisuudestasi huolimatta olet onnistunut hommaamaan itsellesi ideologiasi mukaisen kulkuneuvon! Mitään sillä ei säästä, kun arvo tippuu 8000€ vuodessa ja vaivalloinen se on käyttää. Matka-ajoonkaan se ei oikein käy.

    Mitään tietoa tai faktaa sepustuksesi ei taaskaan sisällä, tosin tällä kertaa luettavassa muodossa sentään. Hämäräksi jää myös tämä elinkeinoelämä, joka imee bensan tankista ja dieselin kanisterista. Hinnannousua odotellessa.

    Kyllä mun fiilikset tulee ihan jostain muusta kuin sähkömoottorin vinkuvasta äänestä.
    Ikävää, jos joutuu laskemaan noin tarkkaan autoilun kustannukset ja varsinkin kun ei osaa edes laskea. Helppo saalis tyristorikauppiaalle.

    IS
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    niin ,miksi pitää jatkuvasti toitottaa,ajakoot vaikka jousiviritteisellä,mutta hinnat nousee muussa kuin polttoaineissa parin vuoden sisään,nyt jo alkaa vihreä laskutus,savon voima laittoi kerralla kaukolämpöön 10 prossaa kun turve ajetaan alas
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Huvittava lukea miten vankkoja "mielipiteitä" sähköautoista on joillakin vaikka eivät ole itse omistaneet moista koskaan.
    Mutta, itsekkäästi ajatellen, mitä enemmän Imusihdin kaltaisia on, sitä kauemmin ajan sähköautolla halvemmalla koska sen voimakkaammin valtiovalta tulee ohjaamaan pois polttomoottoreista niiden moninaisten päästöongelmien vuoksi, ei siis vain co2 päästöjen vuoksi.

    Minulla on nyt 7kk ja 40 000km sähköautolla takana. Käyttöautona tietty, toki harrastejenkit kaikki kulkee bensalla. Mutta ns jenkkiauto tuo sähköautokin, eli pyörät ja autot mitä minulla on, on valmistettu Ameriikan Yhdysvalloissa, ei Meksikossa tai Koreassa.

    Käyttöauton osalta en tule siirtymään takaisin dieseliin tai bensaan. En vaikka käyttökulut olisivat samanlaiset. Sähköauton mukavuus ja voima, ne vie mennessään.
    Olen aina pitänyt tehokkaista autoista, mutta kuten kilometreistä huomaa, sellaisen ylläpito olisi työlästä ja varastaisi valuuttaa liikaa harrasteista. Siis puhun nyt +500hv autoista. Sähköauto tarjoaa samassa paketissa normaaleilla käyttökuluilla ja käytettävyydellä upean suorituskyvyn jota myös raaskii käyttää.
     
    Muokattu: 9.12.2020
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Sehän on ihan 100% varma että valtio ottaa menetetyn verotulon takaisin tavalla tai toisella, nyt tehdään sähköauton omistaminen houkuttelevaksi ja muutaman vuoden päästä sitä aletaan verottaa niin paljon kun vaan pystytään...
     
    Imusihti ja CCZ28 tykkäävät tästä.
  8. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Eipä tarvi pelätä fossiilisten polttoaineiden loppumista vielä pitkään aikaan. Patteriautoilijat pysyvät vielä vuosia marginaaliryhmänä, kun ei edes heidän ylijumalansa Elon Musk usko nopeaan vallankumoukseen.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...dium=email&utm_campaign=newsletter-2020-12-07

    Pistää silmään erityisesti tuo; Teslan toimitusjohtaja Elon Musk arvioi, että autojen sähköistyminen vie vielä 20 vuotta ja tuplaa sähkönkulutuksen. Tämä tietenkin tarkoittaa valtavia vaatimuksia sähköntuotannolle, jota pitäisi kasvattaa ydinvoiman, aurinkosähkön, geotermisen energian ja tuulivoiman osalta.

    Sähkönkulutus kun ei taida olla mitenkään vähenemään päin maailmassa ja Suomikin pahasti Venäjästä riippuvainen sen suhteen. OL3 pahimman luokan ikuisuusprojekti, Fennovoiman ydinvoimala vasta haaveissa, aurinkovoimasta ei Suomessa ole talvella iloa ja tuulimyllytkin luokkaa hyttysenkusi Itämeressä.

    Eli mikäli meinataan, että kansa pystyy edelleen liikkumaan, niin fossiilisille polttoaineille ei ole korvaajaa hetkeen luvassa. Seuraavissa vaaleissa toivottavasti järki voittaa ja tämä punaviher-painajainen maasamme hiukan helpottaa. Vaikka johonkin turpeenpolttoon on vaikea ottaa kantaa esikaupunkilaisen tiedoin, niin eipä tunnu fiksulta sekään että Ruotsiin tuodaan laivalasteittain "salakaadettua Amazonin sademetsää" ja afrikkalaisia pähkinänkuoria poltettavaksi. Sama on Suomessakin edessä jos kotimainen energianlähde kielletään maailmanparannus ympäristökiimassa.

    Eipä muuten tuota koti-lataamistakaan voi ihan verrata helppoudessaan lohkon/sisätilalämmittimen käyttöön...

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...dium=email&utm_campaign=newsletter-2020-12-07
     
    Imusihti tykkää tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Marginaalia juu. Dieselit ovat siis vielä enemmän marginaalia kun ladattavien autojen myynti on jo mennyt ohi uusien dieselien myynnistä. Siis meillä että koko EU:n tasolla. Dieselit ne sitten vasta marginaalia ovatkin.

    Se on selvä ettei muutos tapahdu hetkessä, onko joku sitä kuvitellut?? Mutta tilastot antaa vihjeitä että muutos tapahtuu ennustettua nopeammin. Hevosmiehetkin luulivat ettei traktorit korvaa vuosikymmeniin hevosia. Kun sitten itse pääsivät traktorin puikkoihin, tajusivat kuinka väärässä olivatkaan.

    Tässä on aivan sama homma. Ylivoimaisesti suurin osa ketkä ovat ajaneet esim minun autollani, ovat alkaneet haaveilla sähköautoa seuraavaksi autokseen. Mutta taas kun istuu jossain kahvitauolla ja kuutelee viereisen pöydän pappaköörin juttuja, jauhetaan siellä tietämättöminä sitä höpötystä mitä täälläkin monelta saa kuulla. Asiasta kun ei mitään tiedä on helpointa opettaa toisia...
     
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Hyvinkin voi verrata ja sujuvampi on kytkentä latausaseman johdossa kuin lohkolämppärin piuhassa. Mulla ei oo sähköautoa eikä kuulu viisivuotissuunnitelmaan sellaisen hankkiminen, mutta jokusen kerran olen sähköllä kulkevalla ajanut ja tuikannut piuhan kiinni. Vaatii toki muutaman satasen sijoituksen latausasemaan. Tukes taitaa olla tässä se virallinen taho joka antaa ohjeet, ja sama suositus olla käyttämättä jatkojohto koskee yhtälailla lohkolämppäriä kuin sähköauton latausta.
     
    Catiska tykkää tästä.
  11. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Älä ymmärrä väärin. Kun sillä autolla alkaa päästä sen 500km ajomatkan ilman kommervenkkejä ja suuria suunnitelmia, se on jo ihan toimiva konsepti.

    Jos yö pitää ladata, että päivällä pääsee välitankkauksen kanssa pari sataa kilsaa on meno kuin pula-aikana. Ei mulla(kaan) ole kiinnostusta moiseen puljaamiseen ja Teslan hankkiminen vaatisi luopumista jostain muusta mulle tärkeästä asiasta.

    Tuo valtiovallan ohjaus on juurikin yksi suuri syy itselle olla ihan periaatteesta vastaan.
    Nykyinen vihervasemmistohallitus on ihan vitun pihalla kaikesta.
    Turha haave on, että maassamme olisi edes jollain aikataululla 700000kpl sähköautoja, vaikka olisikin se ei ratkaisisi yhtään missään mittakaavassa.

    Puuttuu infra ja varallisuus. Hallituksessa ei ole ymmärrystä, että Suomen päästöt ovat 0.15 % maailman hiilidioksidipäästöistä ja liikenteen osuus kymmenesosa tuosta.
    Miksi sitten suomalainen yhteiskunta pitää ajaa seinään viherideologisista syistä?
    Kiina nollaa päästösäästöt muutamassa kuukaudessa ja hyötyy vielä tästä taloudellisesti.

    Ilmakehä ei pelastu noilla 700000 päätösperustaisella sähköautolla, joten valoja päälle jos siihen joku uskoo. Rahastus on tässäkin takana, joten maksutonta sähköautoilu ei tule jatkossakaan olemaan. Yhden käyttövoiman perässä mennään sen ehdoilla ja hankitaan edukkainta sähköä sieltä mistä saadaan, siirtomaksuilla tai tee-se-itse-sähköllä.

    Sähköautoilu ei siis ole mikään ratkaisu mihinkään olemassa olevaan ongelmaan.
    Ilman sähköautojakin liikennesuorite tulee tehtyä, mutta ilman polttomoottoreita liikenne lakkaa kuin seinään. Tämän asian ymmärtäminen tuntuu olevan sähköautohurmoslaisille sekä hallitukselle ylivoimaisen vaikeaa.

    Katsotaampa mikä on marginaalia, paljonko autokannastamme on sähköautoja?

    Entä diesel-käyttöisiä?
    Niin, tarvitseeko asiasta vielä jatkaa.

    IS
     
    dart -66, Zejk1 ja Redneck61 tykkäävät tästä.
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Miks sillä pitää päästä 500km?
    Sää oot ihan yhtä oikeassa kuin ne nokian pomot jotka oli vakuuttuneita että kukaan ei osta puhelinta jota joutuu ladata joka päivä ( apple)
     
    Catiska tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moottoripyörää joutuu tankkaamaan joskus jopa kuusi kertaa päivässä, eikä se ainakaan minulle ole ollut ajamisen este.
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Jos nyt ees sinne päinkään olen käsittänyt niin tässä topikissa sähköautoja hehkuttavat ainakin kahdesta syystä. A - suorituskyky, B- Marinin porukka antaa persettä eli valtio tukee työmatkasähköautoilijoita. Mistä herää mielessäni kysymys miten eläkkeellä olevia sähköautoilijoita tuetaan?
     
  15. Hmm..

    [​IMG]
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuolla loppuisi päivästä tunnit kesken. Kuuden tankkauksen päivä on meren rannalta toisen meren rannalle.
     
  17. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    No, minä en ostaisi puhelinta jota pitää ladata joka päivä.
    Markkinoilla on myös sellaisia puhelimia, joissa akku kestää useamman päivän.

    Voihan olla että noista päivittäin ladattavista tulee niitä energiansäätölamppuja, joita kohkattiin hirveällä innolla. Meni hetki ja poistuivat paremman tuotteen tullessa markkinoille. Jokainen voi halutessaan olla oman elämänsä beta-testaaja.

    IS
     
  18. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Kaikilla esim. se työmatka ei oo tyyliin 0-50km.
    Kuten mulla, viimeiset 2 vuotta ollut 510 km sivu. Maanantaina ennen kukonpierua liikkeelle ja ku työmaalla, työajoa saattaa kertyä vielä 200km päälle. Joka päivä viikolla sen 50-200km ajoa ja torstaina niiden päälle kotiin samat 510km.
    8-900 range patterivehkeisiin niin sitte vois jo kokeilla.
    Tosin täällä firman vuokrakämpän pihamaalla ei oo mahollisuutta latailla..notta seki ois hoidettava jossain muualla, ei toimi.
    6h kotimatkaankaan en enää kaipaa ylipitkiä kahvipausseja akkujen latailuun. Yks pikanen kusipaussi ja lättykahvit Patalahden TB:llä riittää. Eikä tarvi ees tankata.
    Dieselillä siis jatketaan.
    Ja puhelimen lataan joka yö.
     
    Imusihti ja Inlinee tykkäävät tästä.
  19. pantera

    pantera Double Gearhead

    mun mielestä puhelimella pitää pystyä puhumaan 500 tuntia ilman latausta, sitten se on toimiva konsepti

    [​IMG]
     
    kerkko, artsiracing, Ronkeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Minä olen käynyt vaihtamassa asiakkaalle lankapuhelimeen pariston. Ei siis semmoseen lopun ajan vastaajalla varustettuun peliin kellon patteria, vaan semmoiseen, jossa on veivi kyljessä soittamisen aloittamiseksi. Mäntyharjulla oli käsivälitteinen vuoden 1979 loppuun saakka ja yhdellä sivukylällä vielä vanhempi käsivälitteinen systeemi, jossa vielä kesällä 1978 oli vielä puhelimet, joissa energia tuli asiakkaan tiloissa olevista pattereista. Semmonen paimenpojan patterin kokonen panos. Puhelin ei sisällä puolijohteita, mutta hiilimikrofonia pitää syöttää tasasähköllä, jotta ääni saadaan linjoille. Sen voi syöttää keskuksesta, mutta vanhempi systeemi oli paikallinen paristo. Posti- ja lennätinlaitos.

    Mäntyharjulaisia vaivasin yli tuhannen tilaajan osalta kesällä 1979 soittamalla puhelun. "Päivää. Soittelen teille täältä keskuksesta. Haluaisin testata puhelinkoneenne valintalevyn toiminnan ensi vuonna tulevaa automaattikeskusta ajatellen". Ja sitten väänneltiin numero nolla ja minä katsoin keskuksella laskurista, että tuli 10 pulssia. Välillä piti opastaa, että juu pitäkää luuri kädessä kun väännätte numeroa ja päästäkää se valintalevy pyörimään vapaasti. Ei saa jarruttaa tai kiihdyttää sormella. Posti- ja lennätinlaitos.

    Vuosina 1980-1981 testasin puhelinkeskusten releillä tehtyjä rekistereitä, jotta pystyivät ottamaan molempien standardien (60/40 ja 70/30, millisekunteja) valintapulssit. Jos eivät, virittelin releiden veto ja pitoaikoja jousia ja ankkureita muokkaamalla. Näitä ei enää mennyt Suomeen, mutta Venäjälle (CCCP) ja paljon. Televa Oy.

    Kyllä mulle kelpaa puhelin, jossa tehdään lataus joka yö. On ne niin eteviä vs tuo eilisen tekniikka. Apple.

    Sähköautokin menisi minulla, kun useimmat ajot on kilometrejä tai kymmeniä kilometrejä.
     
    Anza, pantera, Catiska ja 1 muu tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!