Super Sportti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja max, 8.10.2015.

  1. max

    max Double Gearhead

    Jep,tullaan.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    max ja artsiracing tykkäävät tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Niin ja jakopään kopan tapit myös tarvitaan.
     
  4. TimoT

    TimoT 3rd gear

  5. max

    max Double Gearhead

    Juu Timo,tuo löytyikin US-Partsista mutta ei tainnut olla lukulasit päässä kun en noita hoksannut.
    Mitäs raati sanoo siitä,että jos haluan käyttää Gear Drive tyyppistä jakopäätä,niin onko siihen mitään estettä kun nokka tulee olemaan hydraulinen rulla?
    Kuinkas sitten tuo jakajan ratas?
    Jakajaksi tulee MSD normi blllet jakaja jossa on tuo pronssiratas muistaakseni.
    Pitääkö siihen vaihtaa erilainen ratas jotta kelpaa tuon rullanokan kanssa?
    Perhana kun olen vanhalla iällä lähtenyt näihin nykyajan hömpötyksiin,niin vähän on ”Tiedottomassa tilassa”.
     
    Muokattu: 7.9.2020
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Rullanokan kanssa pitää vaan estää nokan päittäinen vaeltaminen, jakopää ei sitä yksin tee.
    Vanhassa lohkossa se hoituu cam buttonilla, mutta eikös tuo sun lohko olekin gen-VI tyylinen, jossa on lohkoon ruuvattava nokan päittäislevy?

    Mikä se sun nokka tarkalleen ottaen on? Pronssiratas käy tietysti minkä tahansa kanssa, mutta on kestoltaan heikompi.

    Vai että hydraulinen rulla 565:seen.. ei kuulosta normaalille maxille! :D
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Artsi,sanat minä ja normaali tuskin mahtuvat samaan lauseeseen....
    Tossa Merlin III blokissa on tosiaan koneistettuna valmiiksi kierteet päittäislevylle,mutta siihen kelpaa myös kaikki Mark IV kamppeet.
    Nokasta en vielä tiedä,mutta ajattelin että että asteet voisivat olla siellä 250@0.050 paikkeilla.Staattista puristusta on 10.3:1 joten aika passeli huolettomaan katukäyttöön pumppupensalla.
    Nostoa näihin ei voi laittaa liikaa,kun siitä ne tykkäävät.

    Mä haaveilin hienoista AFR kansista,mutta kun uhka potkuista duunista on vahvasti ilmassa,niin mennään edelleen näiden Merlin rectaali kansien kanssa,joita sä vähän ohjurien osalta jyystitkin.
    Epäilen että ovat pakopuolelta hieman tukkoiset,joten nokka vois olla hieman pakovoittoinen.

    Ideaali ratkaisu olis Speedmaster kannet jotka ovat nyt 454:sen niskassa.Ne osoittautuivat NPS:sän virtauspenkissä tosi hyviksi,ja jopa antoivat enemmän hönkää kuin vastaavat AFR:ät.
    Mut pidetäänpä nyt 454 tuossa kokoonpanossa.
     
    Muokattu: 7.9.2020
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Se rullanokka sopii hyvin sun normaaliin, mutta olisko se hydrauliikka kuitenkin mukavampaa sen toisen kumppanin kanssa...
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Sanos muuta,mutta onhan siinä riskinsä ,että homma menee liian raskaaksi näissä hydraulihommissa,ja sit alkaa sekoilu kun tikkaaminen on jo hurjaa ja kovilla kierroksilla.
     
    Muokattu: 7.9.2020
  10. max

    max Double Gearhead

    Pistin Lunatille kyselyn mikä nokka tuohon 565:seen pitäis survaista.
    Mulle aivan uutta touhua että oikein
    Amerikasta asti kyselen mitä pitäis tehdä.
    Aiemmin kun on tullut laitettua aina vaan sitä mitä sattuu löytymään.Joskus paremmalla,joskus huonommalla menestyksellä.Tällä kertaa en antanut luonteen omaiselle ahneudelleni valtaa,vaan kysymys kohdassa haluanko tehostaa ylä vai alakierros tehoa,vastasin alakierroksille enempi voimaa.
    Mitäs veikkaatte minkälaista profiilia ne ehdottaa?
     
    Muokattu: 9.12.2020
    Selli tykkää tästä.
  11. max

    max Double Gearhead

     
    Selli tykkää tästä.
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei varmaan ihan tuollasta kuin tuossa videossa!

    Kesällä otin tyypit yhdestä 632:sta jossa oli aikalailla samantyyppinen nokka ja 1000 heppaa, mutta mainitsemaasi "huolettomaan katukäyttöön" laittasin huomattavasti pienemmän ja käyttötarkoitukseen sopivamman nokan.

    Mutta mielenkiintoista kuulla Lunatin näkemys, jollain toisella valmistajalla se saattaa olla hyvinkin erilainen, riippuen miten asiaa ajatellaan.
     
  13. janihei

    janihei Gearhead

    Nokka akseli valinta on aina mukavaa puuhaa! Vai onko sittenkään. Mulla meni omissa nokka pohdinnoissa kirjaimellisesti paskat housuihin ja teetin sen ammattilaisella, enkä ole siitä kovinkaan ylpeä. Jotain tuli ehkä kutenkin opittua, siis ehkä, noin 200 kysymystä sisältävän sähköposti keskustelun myötä herra Straubin kanssa. Jos kannen maksimi virtaus on esim 0.600" nostolla, pitäisi nostoa olla reilusti enemmän. 0.200" nostolla omassa custom nokassa on reilusti enemmän asteita kuin missään lista nokassa joissa vastaavat asteet 0.050" nostolla, imu venttiili sulkeutuu aikaisin lista nokkiin verrattuna. Voisi kuvitella että aikaan hyvin pääsee oikeille raiteille kun tutkii esim straubin semi custom nokka tarjonnan, siellä nokan specsit lokeroidaan kannen mukaan, Afr, gm, edelbrock, brodix, sekä iskunpituuden mukaan. Käys tutkimassa.
     
  14. janihei

    janihei Gearhead

    Merlin kansille ei tainnut olla semi custom nokkaa tarjolla, mutta jos sulla on virtaus lappuset omista kansista niin äkkiä sen netistä kaivaa mikä noista yllä mainituista kansista olis lähinnä.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Mr.Roberts vastasi eilen Cranelta.Aika nopsasti tänne peräpohjolaan.Lunatilta ei ole kuulunut vielä mitään.
    Cranen ehdotus oli 250/262@0.050 ja nostoa 0.714/0.714 ja 110 LSA.
    Jotain tuollaista odottelinkin ja noi motithan pitää siitä että nostoa on reilusti.
    Toi on sit custom nokka ja haluavat siitä 425 taalaa.
    Mielenkiintoista mitä Lunati sanoo,jos nyt ylipäätään mitään sanovat.
     
  16. janihei

    janihei Gearhead

    Kysäse vielä bullet cams ja Jones cams läpi. Bulletin lopelistassa on ainakin maalikon silmää mukavia profiileja.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Puhutaanko me vielä hydraulisesta rullanokasta, vai joko olet palannut "normaaliin järkevään" ajatteluun ja mekaaniseen rolleriin?
     
  18. max

    max Double Gearhead

    No,mun tapauksessa "normaali järkevä ajattelu" ei sovi kanssani samaan lauseeseen.
    Pitää varmaan tulla taas sun puumajaan juttelemaan syntyjä syviä.

    Juu,nyt on kyseessä hydraulinen rulla koska mulla on jo valmiina tätä varten varattuna laadukkaat Howardsin rullanostajat.
    Toiseksi,pidän rundit max 6500rpm.syystä että venttiilikoneisto on nyt raskas tämän systeemin takia,ja en halua siihen mitään sekoilua.

    Totta,nykynen 454 motti pelastui tuholta sen takia,että siinä on mekaaninen laahuri.
    Motti karkasi 6500rpm:n jälkeen rajuille ylikierroksille lapa lattiassa vartilla kun laitoin D:ltä N:lle.Kuinkahan pirun korkeella jengat sit kävikään!?
    Veikkaan että osumia olis tullut jos olis ollut hydraulinen nokka kyseessä.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ok, sittenhän asia onkin selvä nokkatyypin suhteen.

    Kun funtsit erilaisia nokkasuosituksia, niin kannattaa huomioida vähän sitäkin että hydraulisen ja mekaanisen vertailu .050" nostoilla ei ole ihan yksi yhteen pätevä.
    Lähes välyksetön hydraulinen alkaa aukaisemaan venttiiliä saman tien, mutta mekaaninen välyksen verran myöhemmin.
    Toisin sanoen tuo hydraulinen 250/262 on .050" asteillaan jo yhtä raju kuin 10-15 astetta isompi mekaaninen.
    Hydraulisessa on sitten perusasteet kuitenkin suhteellisen isot, joten siinä parikin syytä miksi ei kannata ottaa ihan sitä isonumeroisinta hydraulinokkaa.
     
    max tykkää tästä.
  20. max

    max Double Gearhead

    Juu,näinhän se on mekaanisen ja hydynokan kanssa.
    Isompi tilavuus 565 vs.454 onneksi kesyttää nokkaa sopivasti.
    Eikös sulla Chevellessä ollut jo pitkälle yli 500 motti ja mitä sulla olikaan siellä sisällä?
     

Kerro tästä muillekin!