Bbc 502 marine motti.(Peanut port kansien porttaus)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janihei, 18.1.2019.

  1. janihei

    janihei Gearhead

    Rauhaa! Jos nopeuden tarkkuudeksi riittää että sitä on liikaa, silloin sain vastauksen! En kyllä saanut mitään numeroita nopeudesta. Enkä ole kyyseenalaistamassa kenenkään uskomuksia/tietämystä. Kerron vain mitä minulle on kerrottu. Voiko asia kuitenkin olla niin, että joitakin myyttejä on liittyen virtausnopeuteen, sitä en tiedä. Kuka on niin viisas että voi nämä asiat vahvistaa.
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    Ei niissä ilman nopeus asioissa mitään myyttistä ole, mutta harva ymmärtää asiaa tai osaa käyttää tietoa oikein jos dataa on saatavilla. Pelkkä virtausdata kertoo vain puolet totuudesta, esim. iso tai pieni kanava saattaa antaa ihan samat virtausarvot mutta ilman nopeus on ihan erilainen ja myös koneen luonne ääritapauksissa täysin erilainen. Liian pieni kanava leikkaa tehot yläpäästä eikä kannet tuota virtauslukuja vastaavaa tehoa, ja liian iso kanava taas hukkaa alaväännön.

    Kanavan koko on erittäin olennainen tieto konetta suunniteltaessa ja se tieto selviää joko ilman nopeuden ja virtauksen suhteesta tai poikkipinta-alasta. Ilman nopeus asia on vaikeampi ja monimutkaisempi koska sieltä kanavasta mitataan monenlaisia juttuja, ja koska asiasta liikkuu monenlaista misinformaatiota. En ollut itse yhteydessä tähän sinun nokan tekijään joten ajattelin että on selkeyden vuoksi parempi jättää nopeustiedot pois ja ilmoitin kanavien minimi poikkipinta-alat (samassa sähköpostissa kun virtauslaput). Se on se tärkein mitoituksessa käytettävä asia, ja ilman nopeuden mittaaminen antaa taas lähinnä kannen porttaajalle vähän hienostuneempaa tietoa kanavan toiminnasta.
     
    sbc350, chevy 2 ja janihei tykkäävät tästä.
  3. janihei

    janihei Gearhead

    Internet on täynnä esimerkkejä bbc 496 comboista 781 oval kansilla jotka tekee huipputehon haarukkaan 5200-5300rpm, miedommalla nokalla joissa nostoa 0.1" vähemmän , eli onha se selvää että tällä straubin luomuksella väkisin runtataan tehoa ylemmäs, eikä saada Parasta hyöty-suhdetta. Jos huipputeho tulisikin esim 4500rpm, täytyy toivoa että moottori kantaa lähes saman tehon 5000rpm asti väännön laskematta radikaalisti. Saako kysyä että miten mittasit tuon CSA:an? Kun siitä on vaikea saada tolkkua millään mittavälineillä, se verran on ärrää kanavan nurkissa. Saan kannet huomenna plaanauksesta ja ajattelin jollain vahalla tehdä kanavasta muotin ja tarkastella vielä tilannetta.
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Niin varmaankin portatuilla kansilla on nuo esimerkit joissa tehohuippu yli 5000rpm. Juu portatuthan nämä sinunkin on mutta et ole kovin paljoa suurentanut kanavia.

    Mulla on apuohjelma johon syötän kanavan mitat ja nurkkien ärrät.
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei kai noston määrä ole pääosassa kun kierrosalueesta puhutaan, vaan asteet ja LSA? Keskustelun vuoksi voisi kysyä mitä haittaa nostosta on, jos ei huomioida ns mekaanisia esteitä?
     
  6. janihei

    janihei Gearhead

    Täytyykö tässä nyt taas ruveta vinkua laulattamaan, prkl.
     
  7. janihei

    janihei Gearhead

    Esimerkiksi tässä minun tapauksessa oletetaan että kanava menee ns tukkoon 0.500" nostolla, liian suuren virtausnopeuden takia, niin sen yli menevällä nostolla ei merkittävää täytöstä sylinteriin tapahdu. Mulla on nyt ilmeisesti nokka-akseli joka maksoi 900 dollaria ja siinä on 0.150" liikaa nostoa, Pirkkala! Noh mitäs pienistä. Vizardin kirjassa on ainakin taulukko jossa nokan overlap suhteessa kuutiotilavuuteen määrää maks kierrokset, overlapin laskentaan käytetään juurikin imu/pako asteita ja LSA:ata. Vizardin kirjassa on väärä taulukko, oikea taulukko löytyy Wizardin Facebook profiilista. On tämä melkoista touhua
     
  8. janihei

    janihei Gearhead

    Tässä oikea taulukko.
    [​IMG]
     
  9. janihei

    janihei Gearhead

    Samoilla linjoilla Straub ja Vizard ovat asian suhteen. Tossa mun kärsässä on overlap 58 astetta joka osuu 509cid tilavuudella 5200rpm kohdalle. Vizard saanoo että tämä on tietenkin vai suuntaa antava, ja että pienten venttiilin nostojen virtaus arvot vaikuttaa merkittävästi asiaan. Esim, moottori jossa kannen virtaus pienillä nostoilla on poikkeuksellisen hyvä, käyttäytyy moottori niin kuin siinä olisi enemmän overlappia, verrattuna moottoriin jossa on sama nokka mutta mutta kannet virtaa huonommin pienillä nostolla. En tiedä voiko tämän enää huonommin selittä.
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mitä sitte jos on 0,15 nostoa verrattuna teoreettiseen täyskaasuvirtaamaan jonkun mielestä?

    Eiks toi lisänosto vähintään pelaa paremmin osateholla ja anna paremman alaväännön, vaikka ei huipuissa läpät levällään näkyiskään?

    Jos vituttaa liian iso nosto, niin paa 1:6:set keinuvivut ja problem solved.
     
  11. janihei

    janihei Gearhead

    Täytyy nyt mennä näillä ja katsoa mitä tulee, noi mun cranen 1.7 goldeissa on todellinen suhde 1.73 ja se lisää nostoa entisestään. Katotaan nyt jos vähän vielä suurentaisi kanavia. Kuristava osuus on lyhyt, sijaitsee juuri ennen short turnia kanavasta päin katsottuna.
     
  12. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllä sä voit sitä nokkaa ihan hyvin käyttää, siinä on enemmän nostoa kun tarvitaan mutta ei siitä pitäis kovin suurta haittaa olla, vaikka ei kyllä hyötyäkään. Siinä mielessä on ehkä palanut rahaa turhan takia että tohon olis ollut ihan sopivia hyllynokkia tarjolla kolmasosaan rahasta.

    Vinku kyllä kannattaa laittaa uudelleen laulamaan, sitä toi motti nyt kaipaa paljon enemmän kun mitään nokan kanssa hifistelyä.
     
  13. janihei

    janihei Gearhead

    Juu, nokka on ja pysyy. Huomenna olen viisaampi kun saan kannet kotiin, ja työnnän kaikki muksujen muovailuvahat kanaviin ️‍. 2.5 neliö tuumaa olisi laskurin mukaan riittävä poikkipinta-ala 5200rpm.
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Piikkilukuja ei hirveesti kannata tuijottaa.Se on se hetkellinen niinkuin kliimaksi.
    Matka sinne on tärkeämpi.
    Varsinkin kannessa.

    Ja tärkeintä ei ole ne piikkiluvut.
    Ei katuautossa,ei veneessä.

    Jos lobe lift vaikka .350" ja 1,7 vippa se on .595"
    Jos taas lobe .350" ja 1,73 vippa niin .605".
    Eli ihan se ja saatanan sama onko 1.7 vai 1.73 :D
    Tuolla virityksellä ja noilla kansilla.
    Älä sen takia ainakaan kairaa anna,syy kairalle pitää olla jotain muuta.
    J aon siellä syytä mun mielestä antaakiin

    Koska tuolla vippa erolla vain se on sama kuin törkkäät sinne kanavaan lamelli/karhunkielilaikan,hinkkaat sitä edestakaisin 5 min ja tuumaat hiljaa sen jälkkeen :Thaaaat's about does it...etkä oo edes hirveen väärässä.

    Se että jos nokka nostaa .650" ja kansi laskennallisesti stallaa .550" ja oletettu kierrospiikki olisi sitten vaikka 5000rpm....
    Ei tarkoita sitä että se kaatuu kärsälleen 5100 vaan että sen tehontuotto hyödyt alkaa heikkenemään 5000rpm jälkeen.

    Teoreettisesti,koska tähän vaikuttaa monta asiaa.

    Kyllä se tehoa tuottaa mutta ei niin paljon kuin esim nokassa olisi resurssia.
    Ja saattaa helposti lähteä jopa laskulle.
    Voi tulla jo 4800 kohdalla sanomaan " lähetään kotio,alkaa väsyttää"
    Jos vaikka imusarja ei pääsekkään juoksuun.Tai kaasarin boosterit ei teekkään hyvää sumua,tai ilmanputsari leikkaakin ihan reippaasti...

    Johtuen siitä ettei kansi-imusarja paketti pärjää muotoilultaan sen seoksen nopeuden kanssa.
    Se on sitten ihan se ja sama mikä nokka siellä on,jos ei kaasut kasassa.Lukua ei tule.

    Se että jos penkissä kansi stallaa .550" ja nokkas on .650" niin en yöunia menettäis,se on vaan vähän ennen piikkiä yli rajan ja muun ajan,missä se vena on enimmäkseen,se on tuottavalla alueella.
    Kärsä kiinni ja braaaaaat...
    Ei ehkä potentiaalisin teoreettisesti katsottuna mutta edelleen,dyno kertoo..
    Kun häiriötekijät minimoitu niin tehopiikki nousee.

    Tai se voi työntää sen jopa 5400rpm myös.

    Ilma on painavaa kamaa ja kun siihen sekoitetaan polttoaine,ei se kevene yhtään.

    Joten se kun alkaa vauhdit olemaan "keltaisella" tarkoittaa sitä ettei se pääse kääntymään enään kanavan muodon mukaan ilmassa vaan alkaa painua seinille.
    Se seos menee männän päälle edelleen,mutta seoksen laatu muuttuu.Mikä näkyy tehossa ja kyvyssä nousta ylemmäs.
    Kuormaa vastaan.
    Paikallaan se menee vaikka 9000rpm mutta se ei kerro mitään.

    Vähän niinkuin rallikuski jolle kartturi huikkaa "very hard slow left,take caution" ja kuski vaihtaa 3:lta 4:lle ja läpät auki.
    Ei se enään ihanne nopeimmalla linjalla pysy,tulee ulkokurvin ojaa pitkin pahimmillaan...:D
    No ehkä hiukan raaka vertaus mutta sinnepäin idea.

    Ja nimenomaan siihen vaikuttaa venttiilikulmat,palotilan tehokkuus,kanavan muoto kokonaisuudessaan ,seoksen kasassa pysyminen(mikä yleensä heikkenee kun se tietty ilmannopeus saadaan aikaan),nokan malli,LSA jne..
    Nämä tukee sitä että seos pysyy "suspended" eli ilmassa.

    Ja kanavan muoto varsinkin,jos on oikean suoraa kanavaa,suhteellisen ihanne mittaa niin vaikka ilmannopeus nousee liian kovaksi niin se seos pysyy paketissa siltikin.Ja tuottaa tehoa vaikka teoreettinen Max AirSpeed olisi saavutettu.
    Mun mielestä.

    Se mitä tulee CFM-arvoilla vain tilattuun nokkaan,en sano mitään.Olettaisin että jotain muitakin tietoja on vaihdeltu.Ja että Straub omaa niistä kyllä jonkinmoisen takatasku tiedon.

    Toki Straub Technology mainostaa että suuret kanavat motorsportissa ja että seuraa kehitystä ja toimi alan huippujen kanssa ja 25v tehty.

    Ei sano että tehdäänkö nokat "in house" vai etä mennäänkö jonkun muun sorville.

    AirSpeediä ei kysy mutta edes CC arvot tai CSA tai CSA avg/tight kysyy.

    Toki tämäkin Herra on tainnut muutaman noken tehdä/teettää BBC koneeseen joten ajatus kanavan pituudesta ainakin on.Ainakin sillä taholla joka nokan teki.Oletan.
    Sekään ei riitä,kun eri tekijöillä on eri muotoiset kanavatkin.
    Helppoahan tämä on ...

    Uskon että Straub omaa ammattitaitoa asiaan,tai tuntee toimijoita joilla se ammattitaito on mutta mikäli hänelle ei kerrottu/kysynyt kanavan nykykokoa porttauksen jälkeen(nykytila) niin mun mielestä siinä vähän ampuu itseään polveen tahtomattaan.

    Koska ainakin sen tilauskaavakkeessa nämä asiat kysytään ja jos ilman niitä tekee nokkaa niin...no kyllä se toimii joka tapauksessa.
    Kyselylomakkeessan on aika paljon kohtia ja jos kaikkiin tarvittaviin oot vastannut niin sitten en murehtsi liikoja.
    Sieltä on tullut nokkatekijän näkemys,hänen parhaansa,ainakin toivon niin,ja perustuu hänen tietoon ja kokemukseen.ja laskentoihin.
    Uskoisin.

    Ja sitten taas pelkkään CFM-arvoon vahtaaminen....mä oon saman kannen käyttänyt 3:lla eri virtauttajalla ja ette usko mitä eroja saatiin aikaan!
    Mopster tietää koska oon asiasta hänen kanssaan asiasta puhunut.Mutta hänkin sai kuulla osallistuneensa jälkikäteen,ja aivan muun asian yhteydessä kun soittelin hänelle.

    Kyllä,se kansi kävi hänelläkin,koska olin silloin ostamassa/rakentamassa penkkiä ja hänellä se sama merkki DIY mihin olin päätymässä.

    Sanotaan sen verran että kyseessä ei ollut keneenkään osoitettu milläänlailla tehty juttu vaan halusin omasta mielenkiinnosta nähdä erot.En vaan kuulopuheita.
    Oppimismielessä.

    Tarkoitus ei ollut nähdä kuka on paras lukuinen vaan verrokkia keskenään.Ja että voiko semmoisessa asiassa tulla eroja.Kyllä voi.

    Mutta eroja on sen verran että jos eka virtautat vakion yhdessä paikassa ja sitten duunaat kanavaa ja meet seuraavaan paikkaan niin mahis on että itkien tuut pois ja kansi lentää roskikseen.Vaikka totuus olisikin oikeasti toinen.

    Tässäkin siis tärkein on että virtauta vakio ja tehty kanava samalla penkillä.Niinkuin oot tehnyt.
    Sama pätee kone dynoihin/rulla dynoihin,ei edes aloiteta niistä mutta tärkeintä on että jotta saadaan oikea data tehdystä muutoksesta niin samassa mittalaitteessa mitataan.

    Hyvä esimerkki:
    Eräs Suomalainen erittäin arvostettu kansifirma(ei osallistu keskusteluun) kertoi mulle aikoinaan näin kun olin ostanut SBC koneen jossa heidän tekemät Brodix Track-1 kannet.
    Soitin ja ystävälliseen viittaava slangia puhuva miesääni vastasi,Ei ollut omistaja,kerroin kuka olen ja mistä ja että olin ostanut Hra X:ltä koneen jossa teidän tekemät/porttaamat kannet,Brodix Track-1 joissa 2,08" imu ja 1,60" pako jne,,,

    Niistä ei ollut mitään lappuja moottorin mukana tietenkään joten kysynkin ystävällisesti olisiko mahdollisuus saada kansista dataa maksua vastaan?Kun oletan että jos teillä tehty niin teillä kun on mittausvehkeet niin varmasti niitä on virtautettu työn lomassa tai ainakin lopuksi?
    Lähinnä siksi etten omaa itsellä mittalaitteita siihen ja ajatuksena parantaa tätä moottoria jonkin verran mutta haluaisin käyttää näitä kansia ja mietityttää että riittääkö ne vai pitääkö kairata lisää?Jolloin tietenkin lähetän ne vaikka teille esimerkiksi.
    Eli kiinostaisi se kanavakoko,CFM-arvot ainakin,jos muita asioita tiedossa niin olen erittäin kiitollinen jos ne saa maksua vastaan.

    Sain vastauksena pienen huokauksen ja kysymyksen että "paljos siit o vedetty ny ja mitäs lukua sä ny ajattelit saada?
    Kerroin että 475 mitattu mutta haluaisin mennä 550 alueelle.
    Vastaus oli että kyllä jos nokkaa vaan laitat niin menee.

    Loistavaa sanoin, ja kysyin uudestaan että voisinko saada niitä mitatuslappuja ja edelleen olen niistä valmis maksamaan?
    Vastaus oli että ei me kuule niitä virtauteta oikeestaan,me duunataan ne kanavat ja sit se tekee voimaa sen mitä tekee.
    Aivan,miksi en tätä itse tajunnutkaan....

    Kiitos tiedoista ja kuulemiin.


    Kansipenkki ei ole mikään Graalinmaljaan verrattava lopullinen totuus vaan suuntaa ja ennenkaikkea dataa antava työkalu.
    Ne arvot mitä sieltä saadaan,kertoo ennenkaikkea saavutetut muutokset,sillä ilmannopeudella voi katsoa mistä sitä kannattaa muuttaa ja mihinpäin.
    Ja kun sen vertaa CC ja CSA lukuihin nähdään hiukan tarkemmin mihin sillä mahdollisuus milläkin CID luvulla.
    Olettaen että muut osat tukevat tätä tehosuuntaa.

    Lopullista tehoa tai sen saavuttamattomuutta se CFM ei kerro.

    Se mihin se oikeasti menee,missä se kääntyy,näkyy dynossa viimeisenä.

    Nämä edellä mainitut ei totuuksia vaan mun mielipiteitä asiasta.Mutta mullakin on tästä vielä koulut kesken :D

    Ja kyllä,olen tehnyt minäkin kansia ilman virtautusta.
    Mutta silloin olen käyttänyt sabluunoita mitkä itse tehty kanavan mukaan mistä virtauslaput on otettu.Minun toimestani,teetetty samalla penkillä.

    Ja kun ekan hiukan isomman Mopar kannen (Edelbrock) kanavaa virtautin niin lopputulos oli väärästä kohdasta liian paljon ja kansi pyörteili.Mittaaja sanoi että aika moinen pyörre oli mutta saattaa siltikin toimia moottorissa.
    Luvut siihen asti oli reilusti kovempia kuin vakiossa,mutta harmitti.
    tapahtui liian paljon ennen max nostoa.Ja se romahti aika lujaa penkissä kun pyörteilyt alkasi.

    En kokeillut onneani,ostin ystävälle/asiakkaalle uuden kannen ja tein uudestaan välttäen edellisen virheet.Virheellinen kansi on mulla testikantena.
    Sanotaan sen verran että se 499 Mopari B-body paransi aikojaan reilusti,josta olimme omistajan kanssa enemmän kuin mielissämme.
    Toki jos sen joku muu olis tehnyt niin varmasti lujempaa olis menny :D

    Nykyään omistan kansipenkkiaihion,tai omistanut jo parikin vuotta,DIY malli jossa on samat pelit ja vempaamet kuin Mopsterin penkissä(sama merkki) ja jota ilman olissi ollut sähköjen kanssa vaikeaa(vieläkin ne oluet velkaa olen),on ilman nopeus mittalaitteet jne jne...jonka valmistus kestänyt liian kauan,johtuen tekijän ärsyttävästä tavasta luvata itsensä joka saatanan projektiin mitä tarjotaan ja aina menee tämä projekti sivuun.Kuulemma heti kun vuorokaudessa on 36h niin alkaa valmistumaan nopeammin.
    Lyödä ei viitti kun tulee itselle vain musta silmä ja ittellensä saa mököttää...:D
     
    Seevu, janihei ja Roberto tykkäävät tästä.
  15. janihei

    janihei Gearhead

    Olipa loistava kirjoitus! Kiitos tästä! Mahtavaa kuunnella ihmistä joka on oikeasti perehtynyt asioihin. Omat kannet on virtautettu kolmessa eri virtauspenkissä koska jo projektin alussa pääsy paikalliseen sf110 penkkiin ei enää onnistunut omistajan kiireiden vuoksi, yritin sitten ostaa sitä ja lopuksi vuokrata mutta molemmat jäi yritykseksi. Kaksi ensimmäistä penkkiä olivat sf110 mallia ja viimeisin Rantakari. Halusin että lopulliset mittaukset tehdään 28" patsaalla ja koska tiedossa jo oli että kanava on turhan pieni, ajattelin että että mittaus 28" patsaalla paljastaisi juurikin nämä virtausnopeus asiat tehokkaammin. Aika shokki oli että poikkipinta-ala on noin pieni koska, koska jenkki rakentelijat sanovat että ko kannessa se on 2.39" koskemattomana. Selvää on että nämä ei aina pidä paikkaansa, kuten kaikki ketkä viitsii itse mitata esim palotilan omista kansista an on varmasti todennut että voivat heittää ilmoitetuista reilusti. Mutta 0.3" pienempi poikkipinta-ala kuin ilmoitettu ei ole mikään pieni virhe, se ajaa rakentajan noi 700rpm metsään.
    Ja tuosta ilman virtauksesta sen verran että kuinka mahtavaa olisi jos moottori kävisi pelkällä ilmalla, onko virtaus nopeus sama kun kyseessä ilma/polttoaineseos? Tämän takia vissiinkin alan huiput käyttää wetflow penkkejä. Jaaha, missä on lähin wetflow penkki?
    Straup omien sanojensa mukaan tietää useinpien imusarjojen mitat ja jopa Stainless marine pakosarjojen mitat, ja hänelle ilmoitin myös nämä kanavien poikkipinta-alat, venttiilien koot, isku/kiertokangen pituus, yms
    Ainakin vielä hetki sitten Straub teki tiivistä yhteistyötä Scot Foxwell nimisen hepun kanssa, joka mun käsityksen mukaan on ollut se joka vastasi siitä mitä tulee kansiin ja sen virtauksiin. Scot kirjoitteli hetki sitten yhdellä jenkki foorumilla että Straub antoi hänelle monoa. Bullet cams huhujen mukaan hioo nokat Straubin ilmoittamiin mittoihin.
     
  16. janihei

    janihei Gearhead

    Ja ettei kaikki pitäisi minua täysin tomppelina, kannet tehtiin 454cid moottoriin, sopivaa 454 ahiota ei löytynyt joten ostin Kivinummelta 502 lohkon. Nää kannet olis nyt aika passelit 454 moottorin päälle, ainakin omasta mielestä. Voihan noi kannet vielä vaihtaa 781/049 ovaaleihin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Joo ja mä vielä tähdennän että ongelma ei ole nokassa vaan kansissa. Sulla on mun käsittääkseni toive saada se huipputeho sinne 5200 kierrokseen, nokka on siihen suunniteltu mutta nuo kannet ei. Mä en oo myöskään missään vaiheessa sanonut että nokassa pitäis olla nostoa .500", oon ainoastaan sanonut että .500" yläpuolella virtaus kuristuu, eli isommilla nostoilla ei mene enempää ilmaa läpi kun .500" nostolla. Jos tarkkoja ollaan niin se kuristuspiste on jo ennen .500" nostoa. Nokassa voi olla enemmän nostoa ja on hyvä ollakkin, silloin virtaus pysyy maksimissa pidemmän aikaa eikä vai käy siellä, mutta silläkin on rajansa kuinka paljosta nostosta on enää mitään hyötyä, ja tässäkin tapauksessa kaikki mitä menee yli .600" on varmasti turhaa ja lisää ainoastaan tarpeetonta rasitusta venttiilikoneistoon.

    Jos haluat semmoset kannet mitä toi kone tarvii niin sun täytyy hyvin raakasti käyttää sitä vinkua, siinä on pirunmoinen homma ja riski että ne menee puhki. Tai sitten kannet vaihtoon ja sopivammat tilalle.
     
    chevy 2 ja Seevu tykkäävät tästä.
  18. janihei

    janihei Gearhead

    Ei meillä ole ollut mitään juttua sopista nokan specseistä, enkä mä ole mielestä niin väittänytkään. Enkä missään tapauksessa ole arvostelemassa ketään, ei minulla riitä rahkeet siihen! Tämä nyt on tällaista yleistä höpinää/pohdintaa.
     
  19. janihei

    janihei Gearhead

    Ja pienillä nostoilla nää mun kannet virtaa hemmetin hyvin ottaen huomioon että imu venttiili on vaki 2.06", siitä kiitokset Artsille! Ne jotka näitä jenkkilässä käyttää, laittavat heti 2.125 tai 2.19" imut ennen mitään muutoksia. Esim Mark Jones, joka on nimimerkki Vortecpro takana, ottaa näillä kansilla 9.3 puristeisesta 468cid moottoreista 540hv, hyd laahuri nokalla jossa asteita vähemmän kuin minulla ja reilusti vähemmän nostoa. Ja uskokaa tai älkää niin mulla on 0.500" nostoon asti paremmat virtaukset molemmissa kanavissa, vaikka hänellä on 0.06" suurempi venttiili. Tässä tietenkin tullaan taas siihen että virtauspenkeissä on suuria eroja ja että pelkkä virtaus tulos kertoo hyvin vähän.
     
  20. janihei

    janihei Gearhead

    Mittailin nyt sitten kanavia oikein ajan kanssa, on kyllä aika vmäinen homma. Nurkkien ärrä on noin 22mm. Pientä hajontaa tietenkin on kanavien välillä. jos laskutoimitukset meni yhtään kuin kuuluu.

    Good port
    2.29"

    Bad port
    2.36"
     

Kerro tästä muillekin!