Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos asuntomme yhteydessä olisi latausmahdollisuus, olisi aika tyhmää olla ostamatta sähköautoa, meillä on kahden viimeisen auton ja 6 vuoden aikana ajettu 2 matkaa yli 100 km, pääsääntöisesti pidempää, kuin 20 kilsaa päivässä ei juurikaan ole, eli sähköautouskovaisuus voi olla käyttäjäkohtaista.
     
    JYR, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  2. taski

    taski 1st gear

    Ihan vittuilematta, miksi ihmeessä edes pitää autoa jos noin pienet kilsat tulee? Taksilla ajaminenkin olisi jo kilpailukykyistä :D
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Minulla on ollut auto 46 vuotta, enkä oikein osaa olla ilmankaan, ja kun tuohon ei ole tarvinnut lainaakaan ottaa, niin seisköön tuossa katoksessa, ja joku saa siitä sitten hyvän, vähän ajetun pikkumesen, tänä vuonna 3 vuotta ja kilsoja yhteensä 6500 ;)
     
    JYR ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Zejk1 tykkää tästä.
  5. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Sama juttu...mullakin muija ollut yli 30v...maksullisissa käynti tarvittaessa olisi tullut halvemmaksi mutta onhan se kiva tossa olla.....enkä oo ajatellut patteritekopimperoon vaihtaa...
     
    malvasto tykkää tästä.
  6. 3964

    3964 3rd gear

  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nuo lataushybridit on muutenkin sellaisia välimallin vehkeitä johon on koottu molempien versioiden huonot puolet. Polttomoottori saastevermeineen ja huollontarpeineen. Pienitehoinen sähkömoottori ja olematon akku mitä pitää olla jatkuvasti lataamassa ja lataus onnistuu vain hitaasti. Jostain syystä Suomessa niitä rakastetaan. Keski-Euroopassa varsinaiset sähköautot myy paremmin kuin nuo välimallin vehkeet...
     
    Stang_81 ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nehän on ovat puhtaasti ajoneuvoverojen väistelyvehkeitä vähäisiksi mitattujen CO2 lukemiensa ansiosta. Muuta puhdasta niissä ei ole. Nykytekniikka vissiin mahdollistaa mitata ajoneuvolla itsellään käytetyn polttoaineen (ja sähkön) määrän. Kaitpa se on yhtä pätevä tehdä autolla kuin kilometrienkin mittaus. Siitä vaan laskemaan toteutuma (CO2) ja veronpalautusta odottelemaan... Latausajankohdasta voidaan puolestaan laskea kulloisenkin sähkön CO2 puhtausaste...
     
    impala-63 tykkää tästä.
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Meidä muija ajaa tuollaisella välimallilla. Akku ja sähkömoottorin teho riittävät päivittäisiin ajoihin. Koko kesän bensankulutus oli alle litran/100 km, talvella 2.5 litraa kabiinin lämmitykseen. Mutta turhahan sitä bensakonetta on mukana kuljettaa ja nyt juuri on varattuna aika huollolle, jossa ei varmaan muuta huolleta kuin sitä bensakonetta.
     
  10. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kohtalon ivana(?) sain kuin sainkin alleni nykymuotoisen maailman/ilmastonpelastajan- Yaris hybridin!Onneksi kuitenkin vain vuokra-ajaksi. Viikon aikanakaan tuon tekniikan ihmeen hienous ei oikein vakuuttanut. Tuli-uus laite, ja pihistely kait sitten päälyömäkkäänä.
    "Auton" omalta inforuudulta sain lukea kulutusennätykseksi(siis pienimmäksi) 6,0 L/100Km:odeek:
    Enimmillään palkki osoitti n 12,5 litran lukemia.
    Ahdas koppero ja EV-tila kaiketi kartutti jotain sähkösäiliötä moottorijarrutuksessa.
    Hotellin parkkihallista lähtiessä polttomoottori pärähti aina käyntiin, lämpöä mittarin mukaan 15C. Yhdellä parkkiksella sähkö riitti n. 30 metrin matkalle. Pakkastahan tuolla Oulussa oli, mutta silti...
    Vitsihuumoria sentään edusti EV-tilan poiskytkennän jälkeen ruudulle ponnahtanut varoitusteksti: " Warning- Exceptional Acceleration".
    Näitäkin myydään ilmasto edellä ja tuulipuvut on innoissaan :wc:
     
    dart -66, Volvo_5.7 ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Olemassa olevaan dino-aikakauden autoihin on päästöjen kannalta parempi vaihtoehto. "
    Biokaasuauto on siis sähköautoa ympäristöystävällisempi polttoaineen perusteella mitattuna, ellei sähköautoon ladattava sähkö ole tuotettu hiilidioksidipäästöttömillä energiamuodoilla"
    "Valmistajien päätöksiin on vaikuttanut EU:n päästödirektiivi, joka ei huomioi biokaasun roolia päästöjen laskennassa[19]. Kaasuautojen päästöt lasketaan maakaasun eikä biokaasun päästöjen perusteella[19]. Päästö mitataan pakoputken päästä eikä polttoaineen koko elinkaarta oteta huomioon"

    Miksi hybrideissä lasketaan sähkökäyttö sitten mukaan vaikka sitä ei ole pakko käyttää ollenkaan?
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Siitä voinee keskustella perustamalla Hybridiauto-uskovaisuus ketjun. Nuo hybridit ei mielestäni ole sähköautoja vaan dinoja joihin on istutettu normaalia suurempi laturi ja starttimoottori.

    Toki porttihuumeena nuo toimii. Kuten yllä Rautamäki kertoi, halutaan ajaa pääosin sähköllä. Seuraavan auton kohdalla usein tapahtuu valinta, miksi edes raahata sitä polttomoottoria kaikkine vikaantuvine apulaitteineen mukana kun voisi samoin tein siirtyä mukavuudessa seuraavalle tasolle.

    Ja perustuen omaan kokemukseen että tutkimukseenkin, harva haluaa palata takaisin:
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...ihtaisi-takaisin-polttomoottoriautoon/8024390
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Hybridi on välivaihe täyssähköautoihin, joihin näyttää autoteollisuus suuntautuvan, ollaan me sitten mitä mieltä tahansa, mutta niinkauan, kuin valtaosa autonkäyttäjistä ei saa sitä täyssähköä omasta seinästään, pitänee tyytyä näihin osa- aikaisiin sekasikiöihin. Oletetaan, että aika suuri osa autonkäyttäjistä on lähivuosina eläkeläispapparaisia, jotka körryyttelevät pari kertaa viikossa kaupassa, harrastuksissa tai vaikka lenkkipolulle, on hybridi ihan oikea valinta, eli siis seinästä saa vain valovirtaa, ja polttis sitävarten, kun pari kertaa kesässä ajetaan sinne 300 km päähän mökille. Ne, jotka ajavat päivittäin pidempiä matkoja, pitää edelleen olla perinteiseen tekniikkaan perustuva diesel, tai bensa- auto, siitä ei liene epäilystäkään, mutta jos puoli miljoonaa kansalaista pärjää hybridin kanssa, niin ei se paljoa muilta ole pois. Ja niinkauan, kun asiaa vatvotaan jenkkiautopainotteisella foorumilla, ei kannattaisi jeesustella mistään päästöistä, sitä varten on omat fooruminsa.
     
    JYR, Swinger ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Päästöistä/muusta viherpiperryksestä jotkut kyllä täällä tuntuu pitävän elämääkin tärkeämpinä asioina. Minulle ne ei ole ykkösasia vaikken tietty tarkoituksella halua hiukkaspäästöjä väsätä köhittäväksi.

    Itseasiassa tuo valovirta riittää enemmän kuin hyvin lataamiseen. Monelle riittäisi vaikka pari kolme USB pistoketta. Tuollaiselle papalle mikä ajaa keskimäärin 15km päivässä, riittää hyvin vaikka 1A yksivaihelataus. Toki autoissa taitaa olla normaalisti 6A minimi latausvirtana, sillä pukkaa tarvittavan energiamäärän akkuun parissa tunnissa.

    On melkoinen harhakuvitelma että sähköauto tarvitsisi jonkin erikoisppömpelin lataamista varten. Tai vaihtoehtoisesti useimmille riittää lataus pari kertaa kuukaudessa. Tuo esimerkin pappa lataisi 1-2krt kuukaudessa autonsa ja hoitaisi ajonsa. Toki kauppareissuilla voi ladata useamminkin jos haluaa.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    En tiedä, montako lämpötolppaa meidän lähiössä on, mutta pikaisen laskelman mukaan 200 asuntoa, joihin jokaiseen kuuluu tolppa, ja jos jokatolppaan istutetaan sähköauto, luulen, ettei kaapelointi tule riittämään, tuskin edes ladattaville hybrideille, sillä tasapuolisuuden vuoksi varmaan joka ainoa pistoke pitää olla enemmänkuin 10 a valovirtasulakkeen takana, eli ei voida olettaa, että osa papoista lataa harvemmin, eli niinkuin sähkökiukaissa, taloyhtiön kaapelointi pitää olla rakennettu niin, että joka kämpässä on kiuas yhtaikaa päällä.
     
  16. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Faktahan on niin että olkoot mielipiteet täällä miten negatiivisia tahansa,uhottelevia tai tyyliin "minä ainakin ajan isolohkolla,Mersu dieselillä tai kutosbemarillani"niistä ei kukaan päättäjä välitä,ei lue näitä eikä oikeastaan ole kiinnostunutkaan toimiiko hieno vihreä unelma koko maan alueella tai onko tarpeellinen,tekniset valmiudet sähkön-verkkojen,latauspisteiden(joita oltava muuten hurjasti,kuka ne maksaa taloyhtiöissä,huoltamoilla,kaupoissa..) ja todellisten toimintasäteiden osalta mainostettujen sijaan tai onko kalustovaihdos toteutettavissakaan koko kansan osalta(ei ole) koska päätös on poliittinen eikä nojaudu mihinkään testattuun tai todellisiin vaihtoehtoihin karuissa olosuhteissamme joka jo lähtökohtaisesti pitkä miinus akkuautoiluun.
    Kuka vanhat autot ostaa käyttiksistä siihen isolohkoon tai kutosbemariin,dieselmersuun?
    Ei kukaan,romumies tai jobbarit itärajan taakse+afrikkaan mitä kelpuuttavat eikä isoon rahaan.
    Toki niillä ajaa saa,pakka vaan on oltava yhä paksumpi ,tiedämme että pumppuhinnat pompsahtaa ja lisäsaasteveroja+rajoituksia ajamiseen kaupunkien keskustoissa ym EU mallimaana tulee tietullien ja paikannusten ohella,mitä keksivätkään virastojen virkamiehet vielä?
    Tietty ajomäärät voi vähentää tankilliseen per kesä tai vaan ruuvata,puunata tai virittää,valinta on vapaa mutta tyydyttääkö se vai vaihtaako lajia vaikka hiilivapaaseen lenkkeilyyn?
    Sitten kun tarpeeksi sähkiksiä=sähkön hintaan roima korotus ja käyttömaksut luonnollisesti sähkiksiin+hybrideihin,rahastus siirtyy vaan niihin.
    Ainut tapa on poliittiinen eli mieti ketä tulevissa vaaleissa äänestät jos autoilu sinulle tärkeää ajamisen,työn,liikkumisen tai harrastamisen muodossa niin vihreät haaveilut voi vielä stopata pikkasen kauemman tulevaisuuteen ,kaikki teemat ei tietty voi puolueissa miellyttää kokonaisuutena mutta kompromissejahan ne ja toivottavaa lienee että kunhan edes päästäsiin kaikki tälle suomitasolle maailmalla autojen päästöissä,määrässä+kunnossa ,jatketaan sitten yhdessä eteenpäin.
    Eri asia mikäli haluaa ajaa uusinta uutta olevalla tekniikalla syystä kuin syystä ja rahaakin siihen,mutta minusta pakko on huono keino jos ei ole tilalle antaa toimivaa vaihtoehtoa,ei anna tasa-arvoisia lähtökohtia eripuolella maata asuville eikä kaikilla ole eikä tule olemaan isoja rahoja pistää autoon eikä haluakaan joten vapaa liikuvuus on vakavasti katkolla perusoikeutena.
     
    Muokattu: 7.1.2021
    faikku66, Zejk1 ja Swinger tykkäävät tästä.
  17. elektro

    elektro 2nd gear

    Ei ole tosiaan mikään yksinkertainen asia ladata autoa taloyhtiössä.
    Itse asun 2019 valmistuneessa yhtiössä,missä maanalaiset autotallit
    varustettuna vakio autolämmityskoteloilla,eli 10A sulake sekä
    kahden tunnin kello.
    Kotelon kanteen liimattu kyltti: sähkö ja hybridiautojen lataus kielletty.
    Tässä kotikaupungissa on yksi yleinen latauspaikka 2x22kwh.
    Asukkaita 31000 henkeä. Tässä raamit sähköautoiluun,jatketaan toistaiseksi
    hybridi Corollalla.
     
    JYR tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juurikin noin, taitaa lähes puolet suomalaisista asua taloyhtiössä, jossa tolppapaikat, tai ei sähköpaikkoja lainkaan, eli vielä ei tarvi huolestua siitä, että valtio pakottaa sähköautoilemaan, eli oma valinta ja rauha maassa, ja luulen, että käytettyjä bensa- autoja voi ostaa käytettyinä ainakin parikymmentä vuotta ;)
     
    Zejk1 ja Swinger tykkäävät tästä.
  19. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eihän se vaadi kuin poliittisen päätöksen, että taloyhtiöissä pitää olla jokaisella autopaikalla mahdollisuus sähköauton lataukseen, niin alkaa niitä sähköauton latauspisteitä löytyä.
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Empiirisessä laskelmassani oli myös taloyhtiöt, joissa ei ole ensinkään sähköpaikkoja, näitä on kaupunkialueella paljonkin.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!