Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös vanhojen kerrostalojen asukkaat joudu aika pitkälti pitämään autoa kadun varressa, eivät kaikki mutta väitän että suurin osa.
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Olen asunut kerrostalossa paljonkin aikanaan, mutta eipä niissä ole ollut läheskään aina autopaikkoja, kadun varresta oli etsittävä paikka. Ei taida paljon pakko auttaa...
     
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tottamooses sähköauton pitäminen kadulla tulee olemaan totta,auto kuin auto,eikä ketään kiinnosta päättäjien taholta sähköautoihin puolipakottamisen jälkeen sen käyttämisen murheet muutenkaan kuin mistä sitä ladataan kuten ei kerrostalojen tai rivitalojenkaan töpselitilanne+kaapeloinnit eikä omakotitalotkaan vaadi päänvaivaa koska voidaan vaan määrätä että latauspaikkoja oltava "tarpeeksi" ja lainaa voi taloyhtiöt+yksityiset hakea sähköpaikkojen rakentamiseen,kadunvarsiautot latauttakoot huoltamoilla,duunissa tai ostareilla ja taatusti tulee keskitettyjä latauspaikkoja korttimaksulla,odotellessa voi shoppailla ,kuunnella radiota autossa tai fillaroida himaan pariksi kolmeksi tunniksi.
    Nämähän lisätään vuokriin ym yhtiövastikkeisiin,tuotteiden+palveluiden hintoihin jne.
    Vaativat muuten massiiviset kaivuu,rakennus ja kaapelointityöt nämä sähköautot toimiakseen joka talon,tontin ja asuin+liikerakennuksen saamiseksi tolppaketjuun ja ehkäpä parkkimittareiden oheen tulee myös lataustolppa ja parkkihinta sen mukainen.
    Luonnollisesti lataaminen/sähkö kallistuu,ilmaispaikat katoaa vai luuleeko joku että kaupat/huoltamot maksaa massiivisen ilmaislatailun tulevaisuudessa ,toki muutama "näytepaikka"lain määräyksestä jää joihin arvattavasti tungosta tunnin lataukseen mutta taitaa siinä niin herkästi käydä että autoa pidetään siinä paljon pidempäänkin tuli sähköä tai ei kun kerta parkkiin saatu hyvään paikkaan.
     
    Muokattu: 8.1.2021
    Poni -69, Swinger ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tietenkään jos ei ole taloyhtiössä autopaikkoja, niin ei silloin voi määrätä että sinne mitään latauspaikkoja tulisi.

    Kaupunkialueella tulee vielä tulevassa ongelmia , jos sähköautoille ei saa tarpeeksi latauspaikkoja. Siellä on sitten kadunvarret täynnä virrattomia sähköautoja pakkasilla :D
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Täällä meidän nurkilla vanhoissa kerrostaloissa on isot parkkipaikat jossa on ainkin 1 ruutu per asunto. Uusissa taas ei välttämättä autopaikkoja ollenkaan. Lähin ilmainen pysäköinti saattaa olla 500m päästä talosta, tai vois ostaa autokatospaikan jollain 8-10ke hintaan. Niitäkään ei tosin riitä kaikille.
     
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

  7. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tesla 3 on ihan OK auto, mutta siihen on ympätty autojen suunnitteluhistorian ylivoimaisesti rumin kojetaulu, ever.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    -24 pakkasta ja taas 30 v chevyllä töihin,putken alkuun mennään ,sitten lopetellaan,siirrytään harrastelemaan.pks nosti siirtoja,vitut siitä,puita uuniin ja oiloni välillä laulaa.jos vielä viikko näitä normi kelejä niin alkaa sähkönkulutus säästö jauhanta.
     
  9. ari2004

    ari2004 Gearhead

  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Inlinee ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo kuppalehden esimerkki on todellisuutta. Loistava esimerkki siis tyhmästä toimittajasta. Jos valitsee markkinoiden surkeimman sähköauton ja tekee sillä testejä latauksesta ja vielä kirjoittaa niistä julkisen artikkelin, kannattaisi ottaa perusasioita selvää.

    Tuossa autossa (joka on Mazdan kälynen yritelmä tehdä sähköauto) on vain yksivaihelataus. Siis uudessa sähköautossa yksivaihelataus. Joku idiootti tuonkin suunnitellut. Sitten sitä tyhmä toimittaja koettaa ladata pistokkeesta jonka takana on ilmeisesti vain 6A sulake. Ei siis 16A tai edes se 10A, muutenhan nuo toimittajan luvut eivät pidä paikkaansa. Ja koska autossa on vain yksivaihelataus, tyhmä toimittaja vielä kirjoittaa ihmetellen miten kolmivaihesyötöstä ladatessa latausnopeus on jokseekin sama kuin kotona yksivaihetöpselistä. :D

    Pitää olla aika vähä-älyinen jos ei keksi kokeilla latausta kuin jostain ikivanhasta puhelinjohdon päässä olevasta pistorasiasta...

    Tuollaista odottaisi joiltakin tämänkin palstan kirjoittajista jotka mesoaa asiasta kuin asiasta vaikkei siitä mitään tietäisikään eivätkä tajua itse mikä artikkelissa on pielessä, mutta Kuppalehden toimittajat vaikuttavat olevan vielä pahempia kirjoittaessaan tuollaista shittiä.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sai kyllä ihan solkenaan nauraa nuille kommenteille, nyt on menty sohasemaan muurahaispesää :poff: :rotfl:

    Vähän sama ku TM testais MB C180 ja haukkuis sitä tehonpuutteesta yms, nii MB fanit suuttuis et miksei o testattu jotain 300 dieseliä mikä kulkee pyhällä hengellä ja tehoa on:rotfl:

    Asiallisesti asiaan, kyllä mua ainakin kiinnostaa sähköautot. Semmonen minkä akku kestää 200km motarivauhtia ja sopivan hintanen, niin työautoksi ottaisin. Ja pitäisi saaha ladattua tuo range jopa kolmeenkin tuntiin. Harmittavan kalliita vaan vielä. Kympillä kun saa joskus niin työauto vaihtuu.

    Ja siksi tuo ylläoleva artikkeli mun mielestä onkin asiaa; se ei ole tarkoitettukkaan miksikään "tieteelliseksi" artikkeliksi, vaan nimenomaan kertomukseksi tavallisen ihmisen arkipäiväisistä kommelluksista.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Samaisessa Kauppalehdessä oli juttua lataushybridimersun käyttökokemuksista.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...uolittuu/1d7ac364-1fce-43c0-8be1-223ee1115a92

    Kuluttajat ovat riitauttaneet useita sähkö/hybridiautokauppoja kun valmistajien lupaukset eivät ole täyttyneet edes uutena. Ajomatkat ja kulutuslukemat ovat jääneet alle luvattujen arvojen ja sekös närästää. Osan tapauksista selittää toki väärä käyttökin, ei pelkkä teknologia.

    Minulle oli uutta, että on olemassa reittisovelluksia, jotka etsivät jopa tasaisen maan reittejä kantaman maksimoimiseksi. Turhan jännäksi menee autoilu jos ei tiedä pääseekö perille jos on ruuhkaa tai lumiset tiet vievät kantaman liian pieneksi.

    Nythän tuo nähdään pääkaupunkiseudullakin, kuinka kadunvarren lumipenkkaan vajailla akuilla parkkeerattu sähkökulkine toimii käytännössä. Jääkö hankeen ja pakkaseen odottamaan parempia kelejä vai lähdetääkö etsimään latauspaikkaa?

    Entä jos kadunlaidan parkkipaikan vie silläaikaa joku muu, kannattaako ottaa riskiä.
    Mitä teet jos tarvitset 150 km kantamaa seuraavana aamuna eikä virtaa ole? Polttomoottoriauton voi tankata ennen lähtöä, sähkistä ei välttämättä ihan niin helposti.

    Suunnitelmallisuuskaan ei auta jos latauspaikoja ei ole vapaana tietyn reitin varrella. Odotusajat voivat silti olla kohtuuttomia latausjonossa eikä sähkön hintakaan ole sitä mitä pitäisi olla. Uskaltaako sähköautolla lähteä asuntomessuille tai herätysjuhlille?

    Taitaa tuo kotona tapahtuva lataus olla toistaiseksi se paras ratkaisu ennen toimivia pikalatausasemia, vähiten yllätyksiä. Eri lehtien artikkeleista saa kyllä sen kuvan, että nykyisin markkinoilla oleva latausteknologia vaatii kyllä jotain muutakin kuin hienosäätöä.

    Pitämällä akku ladattuna on vähiten ongelmia ja parhaiten tuo toteutuu omakoti- ja rivitaloasumisessa. Kerrostalojen lämmityspaikat on sähkönsäästön vuoksi varustettu kelloilla ja pienillä sulakkeilla.

    Paradoksaalista kuinka huono asia on lämmittää autoa sähköllä mutta kuinka hienoa on pitää sen käyttövoimana o_O

    IS
     
    dart -66 ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kaverin Fiat 500E:n range 12 tunnin latauksen jälkeen viime yöltä... :D Ei tuolla kuuhun mennä.

    [​IMG]
     
    dart -66 tykkää tästä.
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    onko joku oikeasti pitänyt nyt -20 ja yli sähköautoaan pihalla ja lähtenyt vrk jälkeen ajamaan,kuinka pitkälle näyttäisi pääsevän ja lämpimästi.fakta olisi mukavaa välillä
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Meillä oli työkäytössä ekan mallin leaffeja, jolla ajettiin noin 10 kilsan matkaa edes takas. Niissähän se akku on pieni ja kun kaikki on kohdallaan kesäkelissä, se lupaa matkaksi noin 130 kilsaa. Yleensä kovina pakkasaamuilla kun kaikki lämppärit oli päällä, ajomatkaa antoi sitten enää noin 90 kilsaa. Eikä mitään ongelmia ollut, ne ajot mitä niillä tarvitsi ajaa, aina ajettiin. Kunhan vaan lataustolppaan ne laitettiin.
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tämän päivän Kalevassa oli juttua kun kävivät Teslalla ajamassa - 25 pakkasessa. Suunnilleen kolmasosan lyheni toimintamatka verrattuna kesään. Teslan omistaja piti esilämmitystä tärkeänä.

    https://www.kaleva.fi/kaleva-testasi-oululaisen-janne-rajalan-sahkoauton/3263787
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

  19. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Näin juuri. Pitää kai miettiä, mitä näillä voi tehdä. Tuppaa näkökulma valitettavan useasti olemaan siinä, mihin nämä eivät sovi.
     
  20. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tuollaisiin lyhyihin siirtymiin ja jatkuvaan lataus on off tilanteeseen nähden, nuo ovat toimineet todella hyvin. Voisin luulla, että vastaavan luokan bensa-autoilla samat ajot menisi aika huimill polttoainekuluilla ja huoltokuluilla.
     
    isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!