Griffinin syyläri ja vihree neste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pikku-Kalle, 16.1.2021.

  1. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mulla on Falconissa nyt leppäjeepin 302 ja Griffinin alumiinisyyläri ollu noin kuusi vuotta vihreillä nesteillä. Nyt -30 pakkasilla tuli pikkureikä kennoon ja tuli jälkiviisaana pohdittua että onko mahollista että se vihree jäähytinneste syövytti tuota Griffinin alumiinia? Luultavasti joo, meinasin sitte olisko punaset nesteet laittanu tilalle, siinä on messinkinen lämppärin kenno; niin eihän punanen syövytä sitä messinkiä?

    Vai onko jotain muuta nestettä mikä toimis alumiinisyylärin, messinkisen lämppärin kennon ja perus valurautakoneen kanssa?

    Oli alaimusarjaki alumiinia tuossa vaikka se nyt ei niin iso yksityiskohta olekkaan.
     
  2. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Mulla ollut DeSotossa Griffin alusyylari yli 10 vuotta, vihreillä nesteillä, eikä mitään ongelmia.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alusyyläreitä on ollut 80-luvulta asti eikä silloin taidettu kunnioittaa muita kuin vihreitä nesteitä. Mulla on 88 Fordissa vanhan näköinen syyläri (alu, muovipäädyt) jonka aion kevätlämpimillä vaihtaa uuteen. Liemet ovat vihreät ja takuulla vanhat. Vaihto siksi, että muovipäädyssä oleva laatikon öljyn kierto tihkuttaa läpivienneistä - niissä on jotkut kumit rei'issä ja vissiin vaihtamattomat sisäpuolella. Mulla on jo uusi alusyyläri odottamassa.
     
  4. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Itellä on Championin alusyyläri ja niiden nettisivuilla kehottavat käyttämään perinteisiä vihreitä/keltaisia nesteitä ja välttämään punaisia ja Long life nesteitä. Havainneet niiden aiheuttaneen tukkeutumista ja vuotoja. Vuotiko sulla se griffin mistä kohti? Niissä on ollu vissiin jonkun verran ongelmaa pillien liitoskohtien tiiviyden kansa.

    https://shop.championcooling.com/articles/What-Coolant-Color-Do-I-Use
     
  5. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mahollisesti eturivin pillistä reunasta mutta ei liitoskohasta. Veikkailin oisko vanha neste ja joku kakkamöykky jäätyny nyt pakkasilla ja halkassu. Ei varmaa kivi/nasta ku oli vähän suojasassa paikassa.
     
  6. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Kysyn vielä että oliko miten paljo ongelmia sinun muistin mukaan näissä Griffineissä? Ku mietin laitanko samanlaisen vai kannattaako katella muita. Tradepartsillaki kumminki melkeen tuplahinta tuohon yleismalliseen verrattuna. Ja sitte pitäs väsätä taas vakiomallinen kiinnitys takas, ei tosin iso homma mutta jos letkuja pitää vaihtaa tms niin ei ehkä illassa onnistu.
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Noiden kuvien perusteella kyllä ongelma lienee normi ruoste / valuhiekkajämät nesteessä. Kunnollinen huuhtelu ja putsaus alkuun. Onhan punaisia nesteitä ollut tosi pitkään vaikka vaginan tuotteissa. Eikä niissä liene jäähdyttäjissä sen kummempia vuotoja ja hapettumia kuin muissakaan, jäähdyttäjät kuitenkin alumiinia.
     
  8. SS396

    SS396 Gearhead

    Mulla tihkutti juurikin pillien liitoskohdista jo yhden kesän ajelujen jälkeen. Vaihdettiin 2-kertaa takuuseen uusi syylari ja sama homma, eli kolme yleismallin griffiniä ja sama homma aina syksyllä tihkutti jostain nurkasta. Nyt Champion ollut pari vuotta eikä mitään ongelmaa.
     
  9. 69

    69 Gearhead

    Mulla sama Dartissa
     
  10. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Kyllä niistä Griffinien pillien vuodoista löytyy haulla aika paljon juttua. Championia voin suositella kaikin puolin ja tätä alla olevaa liikettä joka sitä Suomessa myy.
    https://www.htsimport.com/tuoteryhma/ford-796977
     
  11. petrus

    petrus Gearhead

    Nykyään ei nesteen väristä voi enää päätellä, mitä tyyppiä se on.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  12. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Joo, itekki luin aika karua kieltä pitkin Summittia. Ehkä muu merkki vois olla paikallaan. Kyselin jo Tradelta mitä siellä on, ilmeisesti Suomessa tehty mutta Scott Draken osanumerolla ja kuvalla.

    Championia just vähän mietin ja koitin googlata saako mistään. Pitää sitä googlailla siitä tietoja ja pistää toi ehkä ykkösvaihtoehdoksi nyt. Championista en huonoja oo kuullukkaa. Kiitos suuresti linkistä!
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Suomessa tehty alusyyläri? o_O
     
  14. -tl-

    -tl- Gearhead

    Oliko tätä vihreää nestettäkin kahdenlaista, josta toisessa sanotaan että soveltuu valurauta moottoreihin ja toisessa sanotaan että soveltuu myös nykyaikaisiin alumiini moottoreihin.
     
  15. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Ei mulla oo näkyvää syöpymää korkin alla ollu niin mennään vaan samoilla nesteillä; eipähän tuu ongelmia vaihosta. Pistin kans Championin tulemaan, toivotaan että se olis parempi ku mahollinen 3kpl vuotavia Griffineitä.
     
  16. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Älä ainakaan laita uutta Griffiniä tilalle. Laadun kanssa on melkoista heittoa. Itsellä ollut pari joista toinen kesti kesän ja toinen jopa kaksi. Pillien päistä ja keskeltäkin taitekohdista vuotivat vaikka kaikkien taiteen sääntöjen mukaan asennettu kumityynyjen varaan. Ostin tilalle Volvo 940 tarvikesyylarin ja ongelmat loppuivat siihen.
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kaikissa oon käyttänyt perinteistä vihreää,hyvin on toiminut ei ruostetta eikä muutakaan.muita laitellessa näitä nykymoottoreita jossa punaiset alukoneessa,vedet ruosteen väriset,onhan siellä rautaosiakin kosketuksissa.vaihtanut vihreät hyvin on pelanneet,oli niitä aluosia ennenkin eikä mitään syöpymiä.taitaa olla sama kuin parturissa,tämä shampoo(sikakallis)on juuri sinun tukallesi.
     
  18. Jarzas

    Jarzas 1st gear

    Prkl, tämäkin vielä, just kun mä kerkesin vuodenvaihteessa laittaa uuden kiina-alusyylärin ja tietysti punaiset litkut sisään, pitäiskö ne nyt valuttaa pois, huuhdella ja laittaa vihreät tilalle :odconfused:
    Motonetin/Motoxin punaisen väitetään sisältävän OAT-etyleeniglykolia eli perusaine ei liene syövyttävää.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Väreihin ei voi luottaa enää, vaan katsokaa se Gxx koodi siitä purkin kylestä. HOAT, OAT yms...
     
  20. Jarzas

    Jarzas 1st gear

    No väliäkö sillä värillä, kun osaisi vaan tulkita noita koodeja että mikä sopii mihinkin, tai varsinkin että mikä ei ole sopivaa ja mieluiten vielä että miksi ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!