Aspenin toinen takarengas jumittaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Terosu, 3.4.2007.

  1. SK-

    SK- 2nd gear

    Kirjoitellaanpas vanhaan topikiin..

    Elikkäs oikean takapyörän kanssa samankaltaisia ongelmia aspenissa, että pyörii puol kierrosta kevyesti ja sit tarraa jumiin. Perästä kuuluu tällöin napsahdus. Saa taas voimalla pyöräytettyä, jonka jälkeen taas hiukan kevenee ja uudelleen jumiutuu. Jarruissa on kaikki uutta ja peräöljyt vasta vaihdettu myös. Vanhojen öljyjen mukana tuli pientä metallimujua. Takapää myös jumputtaa ajossa.

    Ilmeisesti perä paskana? Vai vika jossain laakerissa? Välystä ei pyörässä tunnu.
     
  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Ei ollut Aspen ja tästä tuskin on kyse, mutta kerron kumminkin... Pari kertaa olen korjannut tuollaisen ongelman. Eikä ole ollut oma auto... Omistaja oli vaihtanut talvirenkaat alle, eli aluvanteet peltivanteiksi ja renkaiden vaihdon jälkeen ei takapyörät pyörinyt kun hyvin lyhyen matkaa. No, vauhdilla ja voimalla se alkaa pyörimään tuumasi omistaja. Kyllä, paukahdusten jälkeen rengas alkoi takerrellen pyöriä, mutta sen jälkeen ei toiminut enää takajarrut ja sitten tarvittiin huoltomiestä asentamaan uudet takajarrut. Eli aluvanne pultit olivat liian pitkiä ja ne otti jarrukenkiin kiinni.... :odroll:
     
  3. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    oisko rumpu kiero?
     
  4. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Ääni soikeelle rummulle.
    Vaikka onkin uusi niin sitä suuremmalla syyllä vika tod näk siinä.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mutterit ;)
     
  6. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Toivottavasti ei ole kyse samasta viasta mikä oli omassa aikanaan. Oireet oli suht samat. Pienen tasauspyörän tappi päätti lähtiä kävelemään kun oli ensin kaivanut pesänsä vähän holoksi. Puolikierrosta ku pyörähti putos tappi tavallaan pois pesästä ja napsahti jumiin. Ratas otti itteensä ja joutu hitsaan kemppikympiks koko murikan.
     
  7. SK-

    SK- 2nd gear

    Vika selvisi! Jarruissa oli sittenkin hämminkiä. Olin asentanut käsijarrukengät niin, että pitempi oli etupuolella ja lyhyempi takana. Myös uusien kenkien viisteet viilaamalla n. 45 asteen kulmaan loppui lonksuminen ja jumiminen.. Kaikki nämä vinkit löytyi täältä od:sta. Onneks vika ei ollut perässä, mitä eniten pelkäsin.
     
    esmi tykkää tästä.
  8. SK-

    SK- 2nd gear

    Jatketaan samaan ketjuun.. Käsijarru ei palaudu kunnolla, auton alta vaijereista nykäisemällä pyörät vapautuvat.. Onkohan vaijereiden jouset kuoleentunteet tai puuttuuko multa jokin jousi/palautuksen kannalta tärkeä osa kokonaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ainakaan mitään automaattisäädön osia ei ole projektin minulle tullessa ollutkaan.
     
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Onko sulla noi kenkien palauttavat jouset (lähtee keskeltä ylhäältä alaviistoon ) oikeat?

    Kuvassa näyttävät etu- ja takajousi samanlaisilta eikä niissä näyttäis olevan juurikaan jännitystä, vaikka sylkät on jo aika ulkona?
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Etuvaijeri saattaa jumittaa.
     
  11. SK-

    SK- 2nd gear

    En osaa kyllä varmaksi sanoa onko oikeat jouset edes.. Oli tuossa paikallaan minulle tullessa ja jännitys on ainakin aika vähäinen. Etummainen polkimelta lähtevä vaijeri on aika hyvin putsattu ja liikkuu vapaasti.
     
  12. MTL1

    MTL1 1st gear

    Vaijeri löysätty ?jonka jälkeen kengät säädetty lähelle ja sit vasta haluttuun tiukkuuteen.
     
  13. Kauko

    Kauko Gearhead

    Itse hakisin kyllä nyt ihan ensimmäiseksi vikaa noista jousista. Itsellä ne on kaikissa vehkeissä tähän mennessä olleet niin jämäkät, että saa hampaat irvessä kaksi käsin kiskoa paikalleen, ellei satu olemaan käsillä kunnon jarrujousi pihtejä tai vastaavia.
     
    SK- tykkää tästä.
  14. SK-

    SK- 2nd gear

    Totta.. Täytyy laittaa jarrukenkien asennussarja tilaukseen. Halpa investointi. Jousien avullahan tuo kenkien palautus kumminkin toimii ja vanhat varmasti jo ainakin osittain kuoleentunteet, jos edes alkuperäiset.

    Kengät on säädetty lähelle rumpua ennen vaijerin säätöä.
     

Kerro tästä muillekin!