Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tiedän tapauksia kun autoon on noilla "pykäliä kiertäen" sellaisia mitä koskaan ikinä ei olisi saanut laittaa. Siis 1.6l isoin vertailumalli jossa oli jotain 90 heppaa. Tähän oli 6.2l V8 ahdettuna "katsastus miehen hyväksymä" taisi lukea että 140hv otteessa.... en muista mitä luki rekisteriotteessa tilavuudeksi. Minulle katsasus mies viime katsastuksessa kettuili, moottorista että mahtaako olla liikaa tehoa. Minulla on vertailumallina samassa korimallissa ollut sama moottori jota on valmistettu ahdettuna ja ahtimen kokokin on sama, millä luvat haettu. Eikä ole tarvinnut mitään höpöhöpö osto papereita feikki dynolappuja tehdä. Puhumattakaan että sylinterimäärä on tupla ja tilavuus 4x isompi.

    Sitten niitä jotka on hakennu rehellisesti laput konttorilta aletaan sortamaan.
    Haavena oli itellä joskus vaihtaa 2.8V6 => 2JZ-GTE, mutta tiedä viittiikö vaihtaa enään kun oon sen vieny tuossa korissa niin pitkälle kun about voi viedä.

    Ja se Sierra oli vaan esimerkki jostain euroautosta, voin heittää siihen Angliankin ja tulee parempi mieli.
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Eikös tuon näillä säännöillä pitäisi onnistua paitsi, että kaasut ei ole edelleenkään sallittuja. Olin katsuriin yhteyksissä oman omavalmiste billet-kantisen 572:n leimaamisessa. Vastaus oli, ei ongelmaa kunhan teho on sallituissa rajoissa. Eli kuristelen tuosta tehot puoleen ja sitten dynoon ja leimalle. Periaatteessa tämä on suurimmaksi osaksi aivan rehellisesti juurikin hyvien äänien takia. Sutii varmasti katurenkailla joka vaihteella niin paljon kuin haluaa kuristettunakin eli lisätehoista ei varsinaisesti katukäytössä iloa juurikaan ole. Pitovaikeudet estää isompien tehojen hyödyntämisen. Soundeista kuulee ettei ole pikkulohko nokalla ja kyllä se ainakin itsellä fiilistä nostaa. "Helppoon" tehojen pudottamiseen otetaan edelleen vinkkejä vastaan. Ei ole tullut aiemmin itselle tarvetta tähän suuntaan mennä. Ilmanottoa on kohtuullisen helppo rajoittaa ja sytkää saa myöhäisemmälle. Vaikutusta en osaa arvioida.
     
    Muokattu: 4.2.2021
  3. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Olisipa aika hienoa nähtävää jos joku mestari survoisi jonkun täys alsa Windsorin 105E juustohöylään :D
     
    jallu81, Vermilion ja toyopet tykkäävät tästä.
  4. Rautaversio:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    jallu81, artsiracing, Kylmit ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. ibana

    ibana 3rd gear

    Tämä pitäisi kelvata konttorilla: http://www.skymagik.net/~storm/cars/brochures/89_9c1_brochure.pdf
     
  6. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Mitenhän tuo mallisarja määritellään eli jos autona 47 plymari niin saman ikäinen dodge tai Soto ei käy vaikka samalle rungolle rakennettu ja suurin osa koriakin samaa. Itsellä 47 plymari jonka omamassa 1600kg ja vertailu moottori 95hp 1600kg÷70kw =22.8kg/kw eli taulukon 1 esimerkki saa pienentyä 12kg/kw eli 133kw eli 180hp. Autossa tällä hetkellä 190hp V6 eikä näillä näkymin sitäkään saa paperille
    Vai menikö mun laskelmat metsään.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Meni metsään. 95hv on tod.näk. SAE brutto eli 95x0.7 on 66.5hv din ja se kW=48,9
    1600/48,9=32,7
    Eli 100kW poikkeuksella maks.
    Omassakin laskin ensin väärillä lähtöarvoilla ja pääsin jo 7kg/kW ja olisi saanut ihan mukavasti mutta tosiaan SAE brutto...
     
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    Imuilman kuristus on hyvä ja turvallinen keino.

    Muista sitten pitää kadulla kuristukset paikoillaan ettet ajele laittomalla autolla.
     
    kuutio, Vermilion ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos kone kaasuttimella niin luulis ettei tuolla tilavuudella ilmankuristus oikeen hyvin toimi mutta pienempi reikänen levy kaasarin alle toimii ainakin
     
    Concarne ja J.J. tykkäävät tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mikäs se yksi Britti fordi olikan Prefect? tms joku -60 luvun malli sellainen oli myynnissä ebayssa jollain kiihdytys V8 moottorilla vähän aikaa sitten. Tais olla 700-800hv ilmoituksessa tehoakin. Siis ei ollu mikään flippi/putkikeula auto kuitenkaan.
     
  11. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tietysti pidän. Kuten tuossa aiemmin sanoin katukäytössä ei tehoilla ole mitään merkitystä tässä autossa. Kuristettunakin pannusta irtoaa niin paljon vääntöä, että sutii kun vähän kaasua näyttää. Pitoa ei katurenkailla saa joten aivan sama onko tehoja 350 vai 650.

    Kaasutinkone kun on niin imuilman kuristaminen varmaankin vetää myös seoksia rikkaalle eli saattaa toimia hyvinkin. Onko jollain käytännön kokemusta mikä on sytytysennakon vaikutus?
     
    J.J. tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulee pehmeämpi tehonleikkaus kun tukit pakopuolelta. Ja tietty asennat tarkoitukseen paremmin sopivan kokoisen kaasuttimen. Joku 2 kurkkuinen pikkulohkon kaasari alkaa jo luonnostaan rajoittaa niin, ettei tehot ryntää. Sit vaan yksi tuuma ja kolme varttia putki laitoksen perään. Katsuri kiittää, kun näkee, että on tosiaan yritetty.

    Vaadit vielä konttorilla nuo osat merkittäväksi otteeseen, niin ei lipsu siihenkään suuntaan.
     
    J.J. tykkää tästä.
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En pysty numeroita sanomaan, mutta sytkän lukitseminen vaikka 10-15 asteeseen yhdessä jonkinlaisen kuristamisen lisäksi tiputtaa varmasti tehoja tarpeeksi.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Viranomaiselle toimitettavan asiakirjan väärennöksestä voi olla muitakin seuraamuksia, kuin hylky katsastuksessa. Nuohan jää vielä Tragikomin arkistoihin, joten kun yksi huomataan, löydetään muutkin.
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tjaa, montakohan on huomattu?
    Tuossa nyt varmaan vaan sellainen kapinallinen idea taustalla että säästetään kaikkien aikaa ja vaivaa turhalta kikkailulta, ja niiltä "puupalikka kaasupedaalin" alla penkitys reissulta ja lähetetään se printti suoraan tarvitsijalle ilman välivaiheita.
    Lopputulos on tasan sama, ja virkauunokin on tyytyväinen kun on hienoja ja kalliita todistuksia leimojen kera.
     
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kerran yritin saada tämän laitteen ääniä vähän hillitymmiksi. Pakoröörien päässä on jotkut hyvin virtaavat flowmasterit. Vaihdoin kokeeksi näiden tilalle jotkut Bilteman tai Motonetin pöntöt. 572 selvästi hylki näitä kun pienen yskähtelyn jälkeen sylkäisi niistä sisukset ulos.
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mites tuo imuilman kuristaminen, Ennen vai jälkeen kaasuttimen? Helppo tapahan on rajoittaa läppien liikettä eikä pitäisi mennä seokset sekaisin.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ennen kaasutinta oleva kuristin on toiselta nimeltään ryyppy!
     
    Volvo_5.7, Sierra, Weijari ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tää meni pikkulohkolla leimaan kahta kättä heilutellen. Toki oli V8:tettu jo jenkeissä. Piti siitä tehomittaus ottaa, ääntä oli paljon, tehoa ei. :D
    [​IMG]
     
    MJF, Vermilion ja jenkkijuuso tykkäävät tästä.
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Wartburgissa on niin paljon tehoa että rikkoo ja vakiona äänenvaimentimia!
    Kahdesta vaimentimesta sisukalut rikki jo!
     

Kerro tästä muillekin!