Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Hybrideistä en tiedä, mutta omasta -18 bensamesestä on haihtunut kohta puolet hankintahinnasta, ja kymppi siitä, mitä tuulilasissa luki näyteikkunassa ;d
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tämän vuoden kaasutankkaus- ja pikalatausasematuet on julkaistu.

    Tuettuna tänä vuonna näyttäisi tulevan n. 80 kpl uutta pikalatausasemaa ympäri Suomea, pääosin Itä- ja Pohjois-Suomeen.

    Noiden lisäksi ReCharge, Virta ja jokunen muu operaattori on rakentamassa 15- 30 Hyper laturia, mahdollisesti enemmänkin.
    Tesla julkaisi myös oman aikataulunsa ja sijaintinsa. Rakentavat tänä vuonna Suomeen 80 kpl Superlatureita olemassa olevien 72 Superin lisäksi.

    Näiden jälkeen likimain viimeisetkin ongelmapesäkkeet saadaan hoidettua. Ja ainakin noiden suurteholatureiden osalta kentät on suunniteltu ja varustettu siten että laajentaminen on helppoa ja nopeaa kysynnän kasvaessa.

    https://energiavirasto.fi/liikentee...HegXCnNXwjneAzytcqtzUjlGhevcbXPzy0i0Tgd-lGSwk
     
    isalmela, simeoni ja J.J. tykkäävät tästä.
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tämä on kyllä hyvä että asiaa sentään viedään jollain tapaa eteenpäin.
    Ettei vain lobata sähkistä kuluttajalle ja toivoteta että koitahan pärjäillä kun on auto hankittu.
    Tyyliin asuisit kerrostalossa missä ei ole latausmahdollisuutta ja kylillä ei ole kuin bensa-asemia.
     
    simeoni tykkää tästä.
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hyvää kehitystä latureiden määrässä ja ehkäpä kertoo ettei tilanne nyt ihan optimi ole ollut tähän mennessä. Ja sähköautojen määrän kasvaessa toki tarvitsee laturien määrän kasvaa, mun mielestä sähköauto olis houkuttelevampi jos sitä nopeaa latausta olisi autokantaan suhteutettuna samalla tavalla saatavilla kuin nestemäistä polttoainettakin on saatavilla.
     
    simeoni ja J.J. tykkäävät tästä.
  5. tamrokki

    tamrokki 1st gear

    Montakos sähköpeliä voi ladata yhtä aikaa, jos sattus tulemaan vaikka 15-20kpl samaan aikaa huoltsikalle, taitaa bensa/diesel vielä olla mahdollista monessa kohti
    eikos näissä sähköautoissakin ole kuluvia niveliä ym osia
    huoltokulut vielä ?
    itellä ollut pisin työmatka autolla 1240km yhteensuuntaa, olis tainnu latailla jonkun kerran
    omallani tankkasin kerran varalta MB cdi
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei kait niitä tankkauspaikkoja niin älyttömästi ole, 8-12 enimmillään äkkiseltään mietittynä, mutta kun tankkausaika on muutama minuutti niin jonoja ei käytännössä synny paitsi keskisen jakaessa liki ilmaista bensaa. Ei oo tarvinnu tehä isoja tankkauskenttiä kun läpimenoaika on niin nopea.

    Tässäkin kun akut ja lataukset vielä kehittyy eli latausajat lyhenee, niin käytettävyys lähestyy polttista.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    1240 km työmatkoilla on diesel tai bensa parempi, kuin sähkömobiili :d
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Suomessa suurimmat ovat 10 paikkaisia. Mutta sielläkin on jo valmiiksi kaapeloinnit laajentamista varten.
    Norjassa missä sähköautoja on paljon enemmän, on jopa 48 Superlaturia samalla kentällä + muiden operaattorien. Näitä kenttiä on helppo laajentaa kun ympäristölupien kanssa ei tarvitse tuskailla eikä rakennella maasuojauksia jos joltain tankatessa lurahtaa...

    Kotimainen Kemppi on juuri asentanut ensimmäisen modulaarisen kentän Tampereelle, Kempower saa tuosta toivottavasti hyvän vientituotteen, ainakin toteutus on fiksu ja erittäin helposti laajennettavaksi todella suureksi latauskentäksi.

    Heillä on myös näppärä omilla pyörillään työnnettävä pikalaturi. Voimavirtatöspeli jos alueelta löytyy niin tuolla voi houkutella asiakkaita hieman haastavammassakin pihassa.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Latauskenttien koosta olikin jo tarinaa. Itse en ole joutunut vielä odottamaan latausjonossa, pari kertaa on kyllä ollut hilkulla. Mutta näemmä lataskentät kasvaa automäärän kanssa samaan tahtiin.

    Sähköautossa on kuluvia osia paljon vähemmän, jos kokonaisuutta ajatellaan. Mutta ohjaus, pyöräntuenta ja jarrut ovat samanlaisia. Jarruja ei toki paljon käytetä kun sähkömoottorit toimivat generaattoreina, eli melkein kaikki jarrutukset muutetaan sähköksi akkuun.

    Mutta nivelet, vetarit aiheuttavat samat korjaustarpeet. Samoin jarruneste pitää uusia, kuten myös raitisilmansuodatin. Siinä ne sitten taitaakin olla. Eli oman auton huolto-ohjelma valmistajan mukaan on jarrunesteiden vesipitoisuuden tarkastaminen ja raitisilmasuodattimien vaihto joka toinen vuosi.

    Mutta moottoriin, vaihteistoon, saastejärjestelmiin, polttoainejärjestelmiin, pakoputkiin sun muihin liittyvät hommat, niitä ei ole.

    Tuollainen 1240km ajomatka on dieselillä nopein. Omalla sähköautolla joutuisin tekemään kaksi latausta.
     
    Muokattu: 5.2.2021
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Tuo jarrujen käyttämättömyys tekeekin jarruille korjaus tarpeen. Niitäkin kun pitäisi "käyttää", jotta eivät jumiutuisi. Varsinkin levyjarrut taka-akselilla, ovat muutenkin herkkiä jumittumaan meidän "likaisilla" teillä ja kaduilla. Talven suolakurat kun eivät sieltä itekseen poistu, vaan jumittavat jarrupalat pitimiinsä ja seurauksena voi olla myös mäntien/sylinterien jumittumisia jos eivät saa säännöllistä huoltoa puhdistuksen ja herkistyksen muodossa. Myös hybridien polttomoottorin huolto on tärkeää. Siitä on havaintoa, että jopa moottoriöljyn vaihtoa on laiminlyöty. Seurauksena ollut pahempiakin moottorivaurioita. Hybridien polttomoottorit käyvät niin lyhyitä hetkiä, ettei öljy ehdi juuri koskaan kunnolla lämmetä. Siksi öljyn sekaan saostuu vettä ja polttoaine jäämiä, jotka heikentävät öljyn voiteluominaisuuksia. Eli on näissäkin omat huolensa akujen tehon heikentymisen lisäksi.

    t. AM
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ja sähköauton koko+hintaluokka on sinulla luokkaa mitä?
    Tämä vaan siksi, sen kummemmin utelematta kenekään asioita,että saamme osviittaa kustannuslaskentaan itse kunkin osalta missä tasolla mennään sijoitettavan pääoman suhteen joka pitäisi saada ajamalla tai sähkön/muun polttoaineen osalta kuoletettua "kannattavaksi"toisiinsa vertaillen ja uusien osalta myös uudehkoon käytettyyn verrattuna jos päämääränä vaan toimivuus+ajamisen helppous.
    Luontoarvoja emme pysty laskemaan,menisi liian vaikeaksi raaka-aineiden tasolta valmiin tuotteen luovutukseen ja elinkaaren kulujen ynnäämiseen mutta että edes jotain pureskeltavaa saisi pitkäksi viikonlopuksi asiasta kiinnostuneet.
     
    Muokattu: 5.2.2021
  12. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Käsittääkseni jarruja kyllä sen verran käytetään että ei jumittumaan pääse.
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Siinä alakaa kyllä ahterissa tuntuu kun väyrysenpenkkiä hinkkaa 1245km nonstoppina
    Tuo jo täyttää lievän pahoinpitelyn tunnusmerkit
     
    Catiska, f34 ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Siihen vielä klassikko:

    [​IMG]
     
    Catiska, f34 ja pantera tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Minulla on ollut nelisenkymmentä autoa vuodesta -75, Angliasta isolohkoMopariin ja Kuplasta Capriseen, 4 viimeisintä uusia, nyt pikkumersu, enkä ole koskaan kuvitellutkaan voittavani missään autokaupassa, puhumattakaan, että joku liikkumismuoto olisi toista edullisempi, niitä varten on sitten jo omat foorumit, jotka eivät kiinnosta, ainakaan vielä :)
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Käypä joskus kattoo fillari-foorumia, sitä ku hetken lukee niin tietää et alle 3000€ fillarilla ei kannata kotiporttia edemmäs mennä :rotfl::rotfl:

    Sielä vasta sakiaa sakkia onki:rotfl:
     
    f34 tykkää tästä.
  17. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    [QUOTE="Catiska, post: 3803055, member: 85689"

    Kotimainen Kemppi on juuri asentanut ensimmäisen modulaarisen kentän Tampereelle, Kempower saa tuosta toivottavasti hyvän vientituotteen, ainakin toteutus on fiksu ja erittäin helposti laajennettavaksi todella suureksi latauskentäksi.

    Heillä on myös näppärä omilla pyörillään työnnettävä pikalaturi. Voimavirtatöspeli jos alueelta löytyy niin tuolla voi houkutella asiakkaita hieman haastavammassakin pihassa.[/QUOTE]

    Eiköhän noita tule vielä siirrettäviä latureitakin, jossa isolla genulla voi ladata pattereita. Toimisi taloyhtiöissäkin, kun hukka lämmön saisi talteen. Jää siirtomaksut ja kaapelin kaivamiset pois, ja polttoöljy on halpaa.
     
    pantera tykkää tästä.
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Hyvä Kemppi!
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Eiköhän noita tule vielä siirrettäviä latureitakin, jossa isolla genulla voi ladata pattereita. Toimisi taloyhtiöissäkin, kun hukka lämmön saisi talteen. Jää siirtomaksut ja kaapelin kaivamiset pois, ja polttoöljy on halpaa.[/QUOTE]

    Mahdollisesti jotain terveysvaikutteista polttoöljyä ?
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ensi viikolla kannattaa mennä koeajolle löytääkseen sopivan sähkiksen.tiistaina tai keskiviikkona käy liikkeessä sanomassa että saako tuon sähkiksen pihalle yöksi ja torstaina lähtee siitä koeajolle kun lupaa -27.silloin tietää mitä on ostamassa
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!