Camaro!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja C5_Z06, 6.2.2021.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Wikipediasta löytyy mielenkiintoisia faktoja. Tai no, ei varmaankaan tavalliselle kaduntallaajalle kuitenkaan. Mutta ehkä harrastajille.

    Vuonna 1979 Camaroja myytiin yli 282000 kappaletta.

    Ja vuonna 2020 reilut 29000 kappaletta.

    Onhan siinä aika iso ero.

    Hmm.
     
  2. Ei niitä ainakaan teholla myyty:

    Engine choices remained with the 250 I6 standard in the base and RS models, with the 305 2bbl being an option and standard on the Berlinetta.
     
  3. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    1990 loppui Iroc-z tuotanto:

    IROC-Z
    As would be expected, production of the IROC was very low for the portion of the model year it was produced, and only 4,213 were made before the discontinuation of the model. Of these, 1,294 were convertibles. The IROC convertible this year came standard for the first time with 16-inch aluminum wheels as opposed to the 15-inch wheels that were standard on the non-convertible models.
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    1979 oli kulta-aikaa. Corvetteakin myytiin vajaa 54.000, vuonna 1997 alle 10.000.

    Pari vuotta sitten kun ihan tarkoituksella silmäilin autokantaa Los Angelesissa ja muuallakin, tilannehan oli se että kun pitkä jono muodostui valoihin seisomaan, neljä ensimmäistä oli Toyotaa, välissä pari Hondaa, sitten taas Toyotaa. Eli Japsit ovat työntäneet vuosikymmeniä halpaa pientä toimivaa ja vähän kuluttavaa koppuraa markkinoille ja autoilu on niin kallista että vaikka monella mieli tekee ajaa kunnon autolla niin likviditeetti ( vaimo ) määrää eri ratkaisuun. Monilla on myös kummallinen ennakkoluulo Amerikanautoja kohtaan vaikka todellisuudessa toimivat aivan yhtä hyvin kuin muutkin ja ovat lämpimiä talviautoja ja ennen kaikkea tyyli on tuhat kertaa parempi.

    Uuden farmari Skodan hinnalla saa kaksi käytettyä ehjää V8 Camaroa ruiskukoneella. Kun itse tekee huollot ja osatkin ovat edullisia niin ostohinnan erolla tankkaa paljon bensaa. Se kulutuskin on erittäin kohtuullinen suhteutettuna siihen mitä se iso V8 tarjoaa, mahtavan saundin, viiveettömän vedon (ajettavuuden) kaikilla kierroksilla ilman tärinöitä ja voimaa sekä suorituskykyä, siis parasta Nautintoa.

    On sanonta että kaikki loppuu aikanaan, niin se on tässäkin kulttuurissa, siksi harrastus pitää aloittaa ajoissa eikä sitten kun se ei enää ole mahdollista tai elämä on jo mennyt ohi.
     
    JYR tykkää tästä.
  5. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Tehoja ajettiin alas (USA) yleisesti jonnekin jonnekin -83 asti. Vetten C4 ja Buick Regal turbomallit olivat ehkä käännekohta nousu-uralle.

    Peukku vuodelle 1979.

    [​IMG]
     
    JYR ja speedy tykkäävät tästä.
  6. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    Eikös camaroa saanut 1982-1985 pelkoa herättävällä iron duke moottorilla?
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kyllä siitä pelottava tuli. Hot Rod lehti 07/1983 kertoo. Juttu oli Super Duty Engine Program. Tekivät Firebird kilpurin ja kevyen pienellä koneella. 272 hp 7600 rpm, vartti 13.2. Aika nopea tuohon aikaan. Huiput yli 240 kmh. Paino 1230 kg.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Joissain demokraattivaltaisissa kaupungeissa kun liikkuu jenkeissä, niin helposti miettii, että mitenhän niitä amerikkalaismerkkejä enää kannattaa valmistaa, kun ei niitä missään siellä juurikaan näy. o_O
     
  9. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Camaroista mieleen juolahtaa kuinka nuorena miehenä Seinäjoen VM koneen vaihtoautovalikoimassa oli 74 LT Camaro ja suomimallin varusteet rajoittui tehostimiin,350+350 noin pääosin vaan kyllähän tuo olisi kelvannut taivaspaikkaan ja pariin kertaan sitä hopeanharmaata unelmaa piti lähteä koeajamaan,kuolaamaan ja renkaita potkimaan kaupantekomielessä mutta oli se vaan pojat niin kallis auto sillä esiintymistiheydellä silloin ettei pystynyt vaikka miten laskeskeli välirahoja eli niin se vaan autojen arvo, arvostus kuin unelmien kohteet muuttuneet nuorilla miehillä eurokalustoon.
    Työkaveri toi myöhemmin Saksasta tuoreeseen EU Suomeen juurikin viimeisiä tuota hienoa korimallia edustavan Berlinettan ja todellakin kyseessä oli upeassa kunnossa oleva oikeasti vähän ajettu orkkisauto muistaakseni vm 80 jossa seurasi läjä GM papereita ostokuitin ym historiansa kera mukana.
    Ruskea ja erikoinen puolivinyyliversio jossa vain takakatto vinyylipinnalla enkä moiseen optioon ole senjälkeen törmännytkään.
    Jos päältä niin myös sisältä upeassa kunnossa peräkonttia myöden orkkistyökaluin+ varapyörä joka sekin samanmoisella GM orkkiserikoisvanteella kuten allaolevat pyörätkin + kankaisilla värikkään raidallisilla penkeillä joka hyvin erikoinen värioptio 1 värisiin peruskuosiin,lattiakonsoli 350 automaatin käskemiseen,tehostimet,ilmastointi,paksut Berlinetta äänieristeet lattiassa+camarologoiset kuramatot,Delco 4 pistesterot ,värilasit sähköllä,sähköpenkit ym optiota mitä vientimalliin oli ruksattu runsaasti ja koneena V8 350.
    Saksastahan löytyy myös jenkkipeltejä....
    Kyytiin pääsin ja ajamaankin..joo-o...hienoa oli kyyti ja hiljaista räpeltämättömässä erikoisautossa,sanokoot kukin mitä sanoo mutta kyllä saasteaikakauden satojatuhansia taottu chevykin voi tehdä vaikutuksen oli merkkifanaatikko tai ei.Minä en ole!
    Se ei hänellä pitkään ollut,pari vuotta vissiin nuoruuden muistelojen paikkaamiseen ja parkissa kerrostalon pihassa senkummemmin suojaamatta talvisinkaan tenavien pulkkamäkenäkin toimien ja tämän auton kanssa mietin ihan oikeasti kaupantekoa pelastaakseni sen mutta tilanpuute rahanpuutteen ja liian pitkän pähkimisen kera vei elämäni tilaisuuden huippuhienoon Camaroon joka ei oikeasti edes kallis ollut,toivottavasti pääsi hyvään kotiin säästyen mihin menikin,en muista enää.
    Tämäkin muistelo taatusti v...ttaa jotakuta,palautteet siltäosin siis odotetunlaiset.
     
    Muokattu: 7.2.2021
    Gary Grand, Inlinee, markoyt ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Vuosi oli 89 tai 90 ku oltiin ammattikoulussa autopuolella
    .Itellä oli silloin projektina Ford Capri valmistumassa eka autoksi kun kortin saa.....olin jo pari vuotta tuota Capria laitellu....no koko tekniikan vaihdoin 2.0 ----- 3.0 v6:seksi ja muutoskatsastin...
    Erikoistuin automaalariksi ja maalasin Caprin ja levikkeet ja spoikat ja candymaalaukset ym ysäriä.....Eräänä päivänä sitten meidän leveyksillä erittäinkin harvinainen viininpunainen vm 75 tai 76 Camaro tuli asentaja puolelle laatikon öljyn vaihtoon, ja tietenkin sitä oltiin siellä ihmettelemässä.Olin nähnyt liikenteessä ja joskus jossain parkissa ko Camaron ,mutta kun koululla kuulin soundit ja näin auton ihan lähietäisyydeltä niin Capri alkoi muistuttamaan jotain riisikuppi Datsunia tai jotain.Vaikka kyseessä oli varmaan ihan perus 350 LT tms....niin isompine mittasuhteineen ym Camaro oli ihan eri maailmasta.Sinä päivänä päätin että ostan Camaron .Muutama niitä on noiden Trans Amien ohella ollut.....hieno peli ja aina tulee sana "race"mieleen Camarosta.
     
    speedy ja Inlinee tykkäävät tästä.
  11. max

    max Double Gearhead

    Naapurin "Tom Jones henkinen" Macho osti vuonna -78 Z/28 Camaron.
    Tää miekkonen oli aika näky kun se susiturkissaan ja lierihatussaan sonnustautuneena hyppäsi uuteen hopean väriseen Z:taansa.
    Naista sillä kyllä piisasi,ja taisi korskea Camaro hommaa avittaa.
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    heh.. äijä meininkiä.
    Mietitäänpä kun tänä päivänä jyräyttäisi käyttömuskelilla ja susiturkki harteilla kirkonkylälle. Ai stana kun olisi paheksujaa ja spreijaajaa ympärillä.
    Siinä olisi kyllä kaikki vihapuhe-, natsi-, minkkitarhaaja ja mitä niitä nyt on kortit pöydässä ja banderolleissa.:D
     
  13. grantorino

    grantorino Gearhead

    Aina paheksujia on ollut, jos liikut Amerikan autolla Suomessa, mutta ei siitä kannata välittää, se on heidän ongelmansa.
    Camaroista nuo 70-81 malliset ovat ehdottomasti parhaimman näköisiä muotoilultaan, 67-69 eivät ole oikein minkään näköisiä ja 82 eteenpäin ovat tylsiä kiilanmallisia kulkineita.
    Camaroista tulee aina mieleen "mini" Lundqvist ja hänen nopea ajonsa Helsingistä Ouluun vanhoina hyvinä aikoina.
     
    speedy tykkää tästä.
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuosta on hyvä juttu youtubessa minin itsensä kertomana
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Moni nuoremmista harrastajista ei varmaan pysty mieltämään mitä merkitsi,kun 70-luvun lopun kommarisuomessa jollain oli tällainen -78Z/28 Camaro.

    Kyllä mä kiersin autoa lukemattomat kerrat ja ihmettelin kuinka tällaista voi olla olemassakaan.Olin 13v.ikänen ja teki lähtemättömän vaikutuksen.
    Niin suuren vaikutuksen,että tuli pakkomielle Chevrolettiin ja tällä tiellä ollaan edelleen,eikä loppua näy.
     
    Seevu, Volvo_5.7, redneck1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. 383

    383 Gearhead

     
    viikinki75, Make.S, Vallu 426 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. max

    max Double Gearhead

    Mitä mahtoi olla"Minin" Camaron pellin alla olla kun noin kovan rääkin kesti,ja tuolla vauhdilla?!
     
  18. 383

    383 Gearhead

    Olisko 355 pitkällä perävälityksellä niin ei tarvii kierrättää niin paljon ;);)
     
  19. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Siinä on kyllä kova luu eikä mikään lässyttäjä.

    Kiinnostaa kyllä millainen tekniikka siinä oli. VM lehdessä oli aikoinaan myös juttu asiasta ja siinä Mini mainitsi että ajoi Camarolla rallicrossia. Oliko se sitten eri auto mutta rallicrossissa tuskin tarvii pitkää perävälitystä.
     
    max tykkää tästä.
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kun nyt kerta vanhoja muistellaan eikä täyslaidallista kuraakaan vielä tullut niin onko kukaan ikinä törmännyt maailmanlaajuisesti erittäin harvinaiseen petroliCamaroon?
    joo,semmoisia ei saanut tilattua GM:ltä erikoistilauksellakaan eikä maahantuojaltakaan muutossarjoja mutta Camaron kera on tullut löydettyä myös minkkitarhan taakse heinikkoon häpeämään unohtunut suomi- Newport 383 petroversiona.
    Camaron vihje tuli suusta suuhun iltatuulen viestinä eli erittäin epävarmana ajan tyyliin ja suurinpiirteinen karttasijainti riitti ajelemaan ristiin rastiin kaulat ikkunasta venyen talojen takapihoja vähän enemmänkin kuin epäkohteliaasti omin luvin tutkien suurinpiirtein röyhkeästi pihaan ajaen...
    Oisko alle kymmenes piha mihin uudehkolla tuplalamppuisella 1600 Ladalla(naapurin pojan isän ja ois nyt haluttu peli)kaarrettiin kun talon ovi avautui ja vanhahko mies(siis reilu 4ov..)tuli ihmettelemään verkkareissa mitä ihmeen juippeja pihaan sunnuntaina aamusta tunkee kutsumatta ja kun asia tuli sanottua että semmoista ihmettä kuin camaro etsiskellään lähistöltä niin mies vinkkasi että sammuta se Lada ja tulkaas kattoon,täällä se on...
    Rapataival isoon latoon metsänreunaan noin 100m talosta ja sieltä puolipimeässä rojun seassa pilkotti kattovaurioitunut ja pahimman iskun apukuskin tolpankohtaan saanut kilvetön valkoinen Camaro 70 luvun puolivälistä,kuulemma ajettu rekan peräkärryn alle jotenkin luisussa pikkasen väistöä ehtineenä ,peräkärry oli ollut parkkeerattuna pimeänä tienposkeen näkyvin seurauksin .
    Ei pahoja henkilövahinkoja kumminkaan onneksi sattunut.
    Ei niillä eväillä, taidoilla tai osilla(?) mitä silloin oli moista olisi korjattu kunnolla,olisi myös vaatinut isoa rahaa löytääkkin ne osat jostain,meinaan kun meidän kuusien alla ei camaroita kasvanut kuten länsinaapurissa mutta varmaan myyjän kontakteilla Ruotsista olisi moiset osat hommattukin lisähintaan tarvittaessa = jos hyvää ois halunnut niin uusi kattopelti , tuulilasi,etutolpatkin varmaan ,ovet tai ainakin apukuskin ,ehkä maski ja etupuskurikin,konepelti oli vähän taittunut ym pikkusälää taatusti rikki ja mitähän lopulta olisi tarvinnutkaan koska näin vaan hämärässä pikaisesti todeten.
    Ei siinä mitään,mies avasi tai väänsi paremminkin,kuskin oven auki ja starttasi pelin käyntiin!!
    Vuoden oli siinä seissyt,välillä käytetty kun oli siirrelty maatalousvehkeiden edestä pois.
    Teknisesti se ei kait kovin pahasti siipeensä ollut saanut ,kuulemma liikuikin vaan oisko edes kilpiin saanut pikakorjattuna laikka-avona tai kulkemaan suoraankaan ikinä...en tiedä eikä se toki ihan ilmainenkaan ollut, vasta muutaman vuoden ikäinen camaro kumminkin.
    Taustoja en muista vai kysyttiinkökään mutta suomikilvissä se oli ollut.
    Pakko oli kysäistä mikä tuo rekisterikilven viereinen ylimääräinen tankinreikä oli sen normaalin bensantäyttöaukon lisäksi?
    Siitä pistettiin petrolia!!
    Tuolloin reilusti alle 10v ikäiseen Camaroon melkoisen outo idea mutta moisia tee-se-itse systeemejä lyhyen aikaa värkättiin innolla bensarosvoihin kunnes jälkiasentelut loppui dieselveroon.
    Tässä on yhtymäkohta nykyiselle E85 buumille,petroliakin kuten E85:sta meni runsaanpuoleisesti ja ne petrolikoneet muuten kävikin huonosti osan tavarasta tullessa läpi raakana+ kerrassaan persoonallisten pakotuoksujen kera.
    Lähistöllä oli moinen viritelmä 68 Satellitessa ja 273 käynti raakan rykivää ja joku voiteluongelma laakereille kuivasta petrolista muistaakseni lopputulemana säästöstä.
    Ai niin se petroCamaro:
    Valintakytkin oli kajuutassa,semmoinen manuaalisen vivun tapainen kytkin kojelaudassa eli lämpimänä ajettiin petrolilla haluttaessa kunhan muisti vaan sitten kääntää hyvissä ajoin ennen sammuttamista bensalle koska muuten lähti tosi huonosti käyntiin ilman bensahuikkaa kaasariin tai starttipilottia.
    Perämoottoreista tuttua teknologiaa siis!
    Kannentiivisteen vaihdolla paksumpaan ja kaasuttimen säätelyllä ym oli toiminut kuulemma "ihan hyvin"ja jos peli kiinnosti poikia niin hänen pitää soittaa Ruotsiin koska auto oli hänen poikansa joka asui siellä ,vaan mitä poika camaron tilalle toikaan on toinen tarina, mutta camaro bensa- petrolikäyttöisenä teho/talousmallina hanalla valiten olisi vielä ollut ok mutta "pientä laittoa" siihen päälle ei oikein... eli Ladalla jatkettiin taivalta mutta mikähän Camaron kohtaloksi koitui,saattaa olla siellä vieläkin?
    Nythän voisimmekin mukavasti torjua moisen ihmelöydön kun petroliakaan ei ole saanut kait 30 vuoteen pumpulta eikä kyllä niin pöhköä löytyisi edes suomesta enää joka moisen projektin aloittaisi kun tuommoiseen ehjäänkin yltää jokainen murto-osalla senajan hinnoista mutta silloin ei Camaroa joka pitäjästä löytynyt edes malliksi ja tulihan tuota nähtyä ettei niin huonoa raatoa ollut mistä ei tekijämies tehnyt jos oli tahto,taitoa ja edes runkoa pätkä:cool:
     
    Muokattu: 9.2.2021
    12345678910 ja MJF tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!