Camaro!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja C5_Z06, 6.2.2021.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    "Ahveniston fanisivuilla" on vanha lehtijuttu, kertoo että kisaCamaroissa käyttivät perävälitystä 3.70- 4.56. Tuo 3.7 passaa yhteen Minin kertoman huippunopeuden 210 kanssa. Eli tosi kovilla kierroksilla on menty Ouluun. Hyvä motti on ollut. Tuohon hommaan parempi välitys olisi ollut 3.08.
     
  2. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Ahveniston kisa-Camarot->

    Tässä Super-Star Camaroiden yleistä tietoa. (VM 7/81).
    Mini sarjassa mukana, kausi 1981.
    Kyllä jos tuollainen tekniikka on huolella kasattu ja käyty läpi niin kestää vaikka mitä.


    [​IMG]
     
  3. Tuota, muistanko oikein, että niissä rata-Camaroissa oli väännelty taka-akselin aurausta ja/tai camberia? Tässä aihetta sivuava kuva Volvofoorumilta:

    [​IMG]
     
  4. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Ajoiko Keke muuta kuin yhden kisan ahvenistolla noilla? En ainakaan muista muuta, kuin että kävi vähän näyttämässä kaapin paikan ja se siitä
     
  5. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Luulen samoin että vain tuo kisa. Kekellä ollut "vapaa viikonloppu" että oli päässyt suomessa käymään. Keke oli Fittipaldin palkkalistoilla -81. Kisassa mukana oli myös Keken tiimikaveri Chico Serra. Kaksi kuskia F-1 maailmasta. Alun pitäen Chicon paikalla olisi pitänyt olla Elio De Angelis Lotukselta mutta Lotuksen testiohjelma ei antanut myöten.
     
    Muokattu: 7.2.2021
  6. 383

    383 Gearhead

    Täytyy muistaa ettei 40v sitten täällä ollut viriosia saatavilla niin kuin nykyjään
     
  7. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ei uusia muskeliautoja tänä päivänäkään joka paikassa kasva.

    Yllättävää on se että amerikkalaiset muskeliautot on nykyään nuorison mielestä kova juttu. Pari vuotta sitten koulun edustalle tuli Mustang vuodelta 2006, niin koko poika rivistö oli ihan ihmeissään itseni mukaan lukien.:odeek: Nyt pari vuotta myöhemmin Mustangit on hurjasti lisääntynyt liikenteessä. Harmillista että Camaro, Challenger (ja Charger) huutaa poissaolollaan.

    Se on vaan harmillista ettei kukaan sitten loppujen lopuksi uskalla hankkia sellaista, vaikka ovat harkinneet. Menee offtopikkiin, mutta tytöt vaikuttaa olevan kiinnostuneempia jenkeistä kuin pojat.
     
  8. fmila

    fmila Gearhead

    Cup-Camaroiden akselistojen "säädöstä" en tiedä, muttaa A-rymän säännöissä oli siihen mahdollisuus, kun Luokituksessa on Camber arvoksi annettu 0 astetta ja toleranssi +-1,0 astetta. Meidänkin radoilla tuota on kokeiltu, mutta hitaat radat, kuten Ahvenisto, ei anna toivottua hyötyä. Jatkuva kaartaminen nostaa renkaiden lämmöt muutenkin liian ylös, jota lisätty Camber vielä tehostaa. Nopeilla radoilla siitä on selkeesti hyötyä. Niinpä ko. Camaron perä prässättiin takaisin suoraksi ja kierrosajat parani sen myötä pikkaisen.

    Tuommosta Volvo-mallin tuentaa ei luonnollisesti saanut A-ryhmäläiseen rakentaa.

    Muistini mukaan Keke oli kahtena kesänä Camaro-Cupissa mukana?? Mutta en sitä mistään varmistanut. Mielikuva asiasta vain, kun hän moitti toisen kesän autoa, et olis ollut aika huono kuntoinen ja vaikea ajettava?? Norrlanderhan nuo kapinat voitti ja hänen peli tuntui laulavan aika nätisti ja alustan olevan kunnossa toisin kuin useimmilla muilla. Navigaattoria ois tarvinnut eräät jo siihen aikaan, kun tuntui Ahveniston päädyn mutkakin olevan useampaan suuntaan ;-)). Vaikka hauskaahan siellä oltiin pitämässä.

    t. AM
     
  9. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Muokattu: 8.2.2021
    hmr66 tykkää tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mikä sitten on muuttunut 40 vuodessa automarkkinoilla?
    Kukaan ei enää tunnu haluavan kaksiovista käyttöautoa. Vuonna 1979 perusautoista oli vielä suurin osa kaksiovisia. Datsunit, Taunukset, Malibut jne. tulivat perusolettamuksella kaksiovisena eikä esimerkiksi Pulmusien perhettä kummastuttanut kulkea Dusterin (Dart Sportin?) takapenkille etuovien kautta. Nykyään kalliit "sport coupetkin" tehdään neliovisina vrt Tesla tai Mercedeksen 4d coupe, tai nelioviset porschet, eikä mitään perusperheautoa saa kaksiovisena.
    Koe-ajon jälkeen on pieni henkinen siirtymä 2d Malibusta hieman sporttisempaan Camaro Berlinettaan jos molemmissa on yhtä hankalat takapenkit.

    Cocco Bill, tykkään sun jutuista, niissä on hienosti paatosta ja pauhua! Mutta hyvä mies, lisää välillä välimerkki, mielellään piste, meinaa aina happi loppua näitä lukiessa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    :)Kiitos asiallisesta palautteesta,yritän lisätä välimerkkejä tulevaisuudessa ja jäsennellä paremmin näihin paneutuen.
    Paatoksesta en tiedä mutta semmoista se silloin oli kun oli himo romujen perään ja lähdettiin hyvin epämääräisten vihjeiden perässä( joista moni oli ankka) joten määränpäässä ,ties missä kivien ja risujen seassa peltoaukeiden reunoilla tai metsikössä sivukylillä, olikin itäauto tai englesmanni jenkkiauton sijaan,usein Simcakin tai paikanpäältä löytynyt jenkki oli niin huono ettei siinä ollut mitään muuta kuin ruhjottu läpipaska ruhjottu raato ja osia sen ympärilä puoliksi maan sisässä.

    Ei oikeastaan ollut harrasteautoa siinä muodossa kuin nykyään,ainakaan nämä jenkkiromut ei kuuluneet niihin millä me ajoimme kesää talvea mutta toki avo tai ht harvinaisuuksia helli ne paremmin joilla moisia oli ja puunattiin kuin kruunujalokiviä näyttelyihin joita muuten oli pikkasenkin isommalla paikkakunnalla ,kas kun la ja su oli vielä ihmisillä aikaa ja uteliaisuutta
    mitä tarjolla lähistöllä ajankuluksi.

    Paukkupakkasillakin iso jenkkikosla oli superlämmin ja kun se myös tyhjäkäyntiäkin louskutti reilusti saattoi tankkiin holahtaa helposti 40 litraakin lyijybensaa ihan vaan ilta kylää kiertäen,varsinkin jos alla normaalin kulunut 440 Yorkkeri :)tms.
    Näissä firmojen ex edustuskärryissä ei läheskään aina ollut muuten lohkolämppäriä,lämpimissä talleissa pidettyjä siis ja semmoisen kun -20c täräytti käyntiin+meni rapsuttamaan jäät että kosla lämpesi pikkkasen niin jo peittyi tienoo siniseen tuplaputkien usvaan ja bensamittarista lähes näki sen suunnan E kohden .
    Vähän ohi Camarosta mutta leikitään että tuossa mainittiin moinenkin ja jos tuo kattovaurio Camarokin vähän sekoitti yöunia ja aiheutti lihasvärinää jälkikäteenkin niin mitä ehjä olisikaan saanut aikaan nuoressa miehessä tuolloin:)
     
    Muokattu: 9.2.2021
    12345678910, Volvo_5.7, three hundred ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Swinger

    Swinger Gearhead

    Nyt oot Cocco palannut oikeiden asioiden äärelle vajaan vuoden takaisista murheellisista ajatuksista harrastuksen tulevaisuudesta. Oot kirjoittanut asia meininkiä muissakin topiceissa ja sille iso
     
    Volvo_5.7 ja markoyt tykkäävät tästä.
  13. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Samaa mieltä...
     
    Volvo_5.7 ja Swinger tykkäävät tästä.
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tätä tukemaan pari lukemaa googlesta:
    Dodge Chargereita tehtiin:
    Vuonna 1968: 96 000
    Vuonna 2019: 96 000
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nyt en muista mikä oli Hangon katuautokisojen nopein aika vuonna 1983.

    Mutta vuonna 1983 Tuulilasi testasi Super Saloon Camaroa. Ja aika hyvinhän se liikahti kylmänä koleisena lokakuun aamuna tuona samana vuonna Räyskälän lentokentällä.

    Slikseillä auto oli toki varustettu, mutta ne olivat varmaankin radalle tarkoitetut ja kooltaan ilmeisesti vain 230 mm leveät, jos jutun tietoihin uskoo ja mikäpä ettei...:

    [​IMG]

    Aika harva laite tuolloin puski pikkulohkolla tasan 12 sekunnin aikoja.

    Slikseillä ja MS-luokassa Robert Engblom (se puutarhuri) ajoi varmaankin tokan generaation Camarollaan jo silloin 11 sekan puolelle?

    Harmittavan tärähtänyt kuva alla, mutta 1350 kiloa siinä mainitaan minimipainoksi. Ja tuttuun tapaan 450 kaakkia...

    [​IMG]
     
    Stratos ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuosta kiihtyvyyskäyrästä kun katsoo miten eri vaihteilla on vedetty, niin ykköseltä kakkoselle on todennäköisesti vaihdettu aika nopsaan sutimisen tms. takia. En usko että ykkönen on noin lyhyt ja kakkonen noin pitkä.

    Seisovan kilsan loppunopeus reilu 225 km/h ja aika 22,2 sekkaa. Ei hassummin.
     
  17. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Näkyy olevan Mäkisen Jorkan Corvette nopein auto 1983 Hangossa 12,65.
    Aarno Ripatin Camaro toisena 12,69.
     
  18. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Kohta on taas "kesä ja Camaroita"
     
    speedy tykkää tästä.
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tämähän se.

    [​IMG]
     
    speedy ja Peeaa tykkäävät tästä.
  20. fmila

    fmila Gearhead

    Jep. Jo 1980 ajoi Robert 11,8 aikoja tuolla 350 SBC tekniikalla. Itse pääsin tuohon videolla näkyvään 12,13 aikaan parhaimmillaan. Mulla oli myös 355 SBC, mutta Muncie M20, kun Robert luotti TH350 tekniikkaan. Omassa 11s haaveet katkesi 10-pulttisen vetoakseliin. Sama kone kiikutti seuraavana vuonna yhden MS-Novan sitten 11 sek puolelle, vaikka mun tekemät kannet olikin vielä pienillä venttiileillä. Eipä MSssä juuri muita pikkulohkoja vielä siihen aikaan Suomessa alle 12 sek mennyt Slickseilläkään. Ruotsalaisethan ajeli jo 10 sek puolelle. Noi Hangon ajat 1983 Arskan ja Jorkan toimesta on ajettu BBC+Nos voimin, mutta ihan normaaleilla katurenkailla, ei siis edes katu-slickseillä, siksi ovatkin olleet aikanaan ihan kovia vetoja.

    t. AM
     
    JYR ja KDE tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!