Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Spore

    Spore 1st gear

    Minulla oireili pmd tuohon tyyliin.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä tuo ilmavaivalta kuulostaa. Tahtoo ne putket ruostua sieltä takapäästä puhki.
     
    Gary Grand ja Mr Banner tykkäävät tästä.
  3. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Eli tankki alas ja putket uusiks? Sopivasti tankki melkein täynnä :lol:
     
    Mr Banner ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  4. AcHc

    AcHc 1st gear

    Moikka. Jeesatkaas aloittelijaa kun taloon tuli kolmisenkymmentä vuotta vanha pickup 350:llä koneella. Ittellä ei oo näistä juurikaan kokemusta mutta eiköhän tuota ala kohta kertymään :). Sellasta olisin kysynyt, että eikös tuota kestä ihan nostaa runkopalkeista, eturenkaiden takapuolelta että sais pelkän keulan ylös? Vai tarttisko saada tunkkeja lähemmäs moottorin kiinnikkeitä? Jos kahdella tunkilla siis nostais samaan aikaan ja perä maassa. Ei oo tullut tosiaan näin painavalla koneella olevaa autoa ennen nosteltua...
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Hallitunkki moottorin öljypohjan alittavaan palkkiin ja laita vaihde vapaalle,sillä jos hallitunkin rullat eivät pyöri,niin ainakin auto liikkuu nostettaessa ,jotta tunkki ei luiskahda öljypohjaan.
    Pukit vaikkapa heti tukivarsien jälkeen runkoon.
    Takaa sama temppu ja nosta perän banjosta.
    Varmista että et nosta vinolta tasolta autoa.
     
    AcHc tykkää tästä.
  6. AcHc

    AcHc 1st gear

    Kiitoksia neuvosta! Joku nosturihan se olis melkein hommattava, mutta täytyy toistaiseks tulla viel toimeen noilla hallitunkeilla. Onneks on nyt kuitenkin edes hallipaikka missä puuhastella. Poitsu tosiaan osti tämmöisen ensimmäiseks autokseen ja täytyy sanoa, että toi simppeli ja robust tekniikka viehättää itseäkin kaikessa yksinkertaisuudessaan - kun on enemmän pelannu läppärin kaa autojen kimpussa viime vuosina.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Omia pick up:a nostan max:n kuvaamalla tavalla...etupää riittävän tukevalla hallitunkilla poikkipalkista keskeltä ylös ja laitan sitten tukevat pukit etuvakaajan runkokiinikkeiden/puslien kohdille.
    Biltema:n 3 ton siniset isot pukit on kuin tehty tähän.
    Takapää banjosta/murikasta keskeltä ylös ja lehtijousien lähelle akseliputkeen pukit, jolloin on tukevasti.
    Vaihtoehtoisesti olen käyttänyt leveitä peltivanteita/renkaita takapyörien alla makuullaan, jolloin etupäätä nostettaessa ei ole vaaraa että takapään pukit kaatuisivat ja auto putoaisi pukeilta kun etupäätä nostetaan.
    Aina pitää varmistaa että joko auto tai tunkki pääsee rullaamaan nostaessa, muuten auto voi tippua...pick up painaa sen 2000kg vähintäin.

    Nykyään tulee käytettyä paljon mustia muovisia ajoluiskia huoltohommissa öljyn vaihdot yms, ihan huiput pikkarin kanssa jollei tarvitse pyöriä irrotella...kevyet, voi varastoida pinoamalla, tukevat ja kestävät julmetusti painoa vaikka ovatkin muovia...itellä 2500 ja 3000kg versiot.

    Motonet versio

    https://m.motonet.fi/fi/tuote/808841/Ajoramppipari-muovia-kantavuus-2500-kgpari
     
    AcHc ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  8. AcHc

    AcHc 1st gear

    Täytyy kyllä hommata tommoset muovirampit jostain. Motonetis niitä ei enää näyttäisis olevan. Kakkoskaseista oon kyhänny yhdet, mutta ne on niin halvatun painavat, että teen poltinpuita niistä. Tuo pickuppi on madallettu jonkin verran, niin ei mahdu tunkkikaan keulan alle ilman ramppeja. Takatuupparin tosiaan uskaltaa ajaakin ramppien päälle vaikka liukkaanpuoleinen epoksipinnoite hallin lattiassa.
     
  9. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    Mika Teelle kiitokset ja bannerille vastauksena että juu tiedetään, ne saattaa jopa valokatkaisijat näissä aiheuttaa kaikenmoist.

    Alipaine Härveli olis kyllä ollu tutumpi, nyt sitten pitänee hiukan paneutua sähkökaavioihin ja toivoa ettei kaikki vaikuta ihan kaikkeen.

    Tällä hetkellä suurimpana huolena on tuon värkkylän kulutus, vie reilua paria kymppiä matka-ajossa ja kylillä tuplat

    Lastutettu pitäis olla, en tiedä onko muita vaihtoehtoja kuin koko, ahtaa reilummalla polkemisella (2300 rpm+) noin 0.6 max.

    Täällä joku joskus 4-500 sivua sitten paini vastaavan ongelman kanssa ja syy oli siinä ahtopaineessa ja lastussa, en vaan muista kuka eikä haku oikein antanut edes suuntaa-antavia tuloksia.

    Että paljonka nämä malmikasat mahtais ruttua kestää?
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ahtaa 0.6bar?
    Kyllä se vakionakin jo enemmän ahtaa..
    Mun jossain jenkeissä lastutettu Suburban veti ahdot 1.2bariin, mutta rajotin ne 1,0bariin ihan kestävyyden takia.

    Ruttua?
    Siis puristusta vai ahtoja?
    Puristuksia näissä on turhan paljon jo tehtaalta.
    Ahdot jos pitää alle 1.1bar, niin pysyy kansipahvit ehjänä..
     
  11. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Mielummin alta 1bar.Itellä jousi säädetty niin että hukkis aukee 1barissa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    Juu mulla tuli joku aivokapasiteetin ylikäyttötilanne tuossa ruttua kohdassa, sehän tarkoittaa tottakai puristuksia. Mutta juu tosiaan ahdoista tässä oli kyse. Kohtalotoveri tuossa juuri messengerissä sano että sillä on ahdot kanssa siellä ~0.6 0.7 alueilla,ja ahtaa vasta kun reilummin tossua tarjoaa.tosin lastuttamaton.
    En tiedä onko merkitystä mutta vie noin ehkä puolet vähemmän
    Mutta ehkä hieman kiusallisempi kysymyshän oliskin se, että millon se ahtaa ja saako se ahtaa vähän kokoajan? Kun nyt tosiaan huvittaa työntää ilmaa muuallekkkin kuin ulos hukkaportista vasta siellä 2300rpm kieppeillä, mikähän näillä kotturoilla on ainakin omasta mielestä jo käyttökierrosalueen ylärajoilla. Siellä normaaleissa matkakierroksissa viisari makaa nolla Tapissa eikä se sieltä nouse ennenkuin runttaa kunnolla.

    Että onko se sitten oikein vai väärin,se hieman kiinnostelisi

    Niin suuri kiitos taas nopeista vastauksista "nostaa pipoa sen minkä näillä pakkasilla raaskii" hymiö
     
  13. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Mulla olis tollaset käytetyt talvirenkaat ilman vanteita ylimääräisenä. Eivät oo kalliit, jos vielä tarttee?
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä ne ahda, jos ei kuormiteta. Miksi sen pitäskään...?

    Ilmaa ei työnnetä ulos hukkaportista, ne on eri vehkeitä jotka niin tekee.

    Kyllähän joku 4L80 loota ja reilusti päälle 4 perävälitys nostaa kulutusta, mutta ei perkele neljäänkymppiin kylällä. Se joko vuotaa löpöt ulos putkesta/tankista tai koneessa on jotain pahasti pois säädöistä. Tolla kulutuksella saat seistä kaasulla valojen välin ja jarrulla aina seuraavassa kulmassa.
     
    Mr Banner ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

     
  16. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Savuttaako se paljon?
     
  17. Tomppa_H82

    Tomppa_H82 1st gear

    Unohti muuten sanoa ettei savuta ollenkaan paitti näillä pakkasilla valkoista. Ei saa yrittämälläkään tulemaan lakua putkesta. Siinäkin on yks vanhan amerikkalaisen epäkohta ettei yhtään tule palamatonta pihalle.
     
  18. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Yleinen ratkaisukaava näissä kaiketi on
    -alipaineen puutos
    -ahtosolenoidi
    -katti
    -siirtopumppu
    -pumpun ajoitus

    20-40litran kulutus pitäis näkyä jo mustana savuna jos ei kerran ahda.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ehkä alotat lainauksen opettelusta.
    Sitten voit opiskella loput aiheesta, niin ei tartte sanoo "tätä en ymmärrä ollenkaan".
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    "Jenkki" ja tää GM-diesel ei ole samanlaisia.. Joo, Detroit Diesel, Cat, Cummins työntää nokea putkesta, mutta vaan jos syöttöä on laitettu niin ettei ilmaa piisaa..

    Jos tää kone tuppaa mustaa putkesta, niin tää ei saa tarpeeksi ilmaa. 6.5 alkaa työntää mustaa siinä vaiheessa, kun ilmanputsari menee tukkoon.:rotfl:
    Jos tästä tekee semmosen "rollin coal"-auton, niin alkaa sisuskalut kärsimään.. Koneesta.

    Mustaa tulee, kun ei ole tarpeeksi ilmaa polttaa syötettyä polttoainetta. Diesel on ajateltu toimimaan ilmaylimäärällä.
    Jos koneeseen ei saa ahdettua enempää ilmaa, niin alkaa tulla mustaa putkesta..
    Jos kone ei kestä sitä lisäahtoa(ilmaa), niin miksi sille pitäisi syöttää enempää polttoainetta? Käy karuksi mäntien ja kansipahvien elämä..
    Tätä ei vaan ole tehty kestämään polttoaineylijäämää palotapahtumassa..

    Mitä Jussi edellä tarkoitti jarrulla seisomisella ja kaasu pohjassa valojen välin ajamisella, on se, ettei tää kone yksinkertaisesti syö noin paljoa kuin ihan täydellä syötöllä, jos silloinkaan..
    Jos kone polttaisi tuon määrän, se työntäisi kyllä nokea putkesta sen verran että näkis jo taustapeileistä. ..ja lumi olis mustaa..:rotfl:

    Sun kosla vuotaa polttoainetta melkosella varmuudella. Tai sitten ei kelaa matkamittariin läheskään kaikkia kilometrejä..:odroll:
    Noilla kierroksilla kuulostais joltain 3.4 tai 3.7 perältä ja vakiota isommilta renkailta.

    Perävälityksen voit tarkistaa hanskalokerosta.
    Siellä on, jos ei ole hinkattu pilalle, se RPO-kooditarra. Sieltä kun ettii koodin GU4 tai GT4 koodin, niin välitys on selvillä; GU4 on 3.42 ja GT4 3.73
    Muitakin tietysti löytyy, mutta nuo on todennäköisimmät.
     
    tukkijulli, Mr Banner ja Jussi289 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!