Ekasta harrasteautosta haaveilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja miksu99, 17.2.2021.

  1. miksu99

    miksu99 1st gear

    Jo pidemmän aikaan on tehnyt mieli hankkia itselle vanhempi harraste auto. Itseasiassa ihan lapsesta saakka. Nyt kun AMK:sta valmistuminen alkaa olla lähempänä niin mikäpä olisi parempi valmistumislahja itselle.

    Haaveiltua on tullu kaikenlaisesta. Profiilikuvasta voi päätellä, että -66 Imperial on yksi suosikki. Tosin ei kyllä budjetti riitä sellaiseen. Harrasteauton pitää luonnollisesti olla jenkki. Takavetoinen sedan tai coupe, mielellään toki V8, mutta kyllä se kutoskone menee joissakin tapauksissa. 1960-1980 luvun kampe. Budjetti tulee pyörimään 3000-6000€ välillä. Minkälaista kalusta tuohon hintaan voisi nykyään saada? Nettiautot ja torit on jo pidemmän aikaan tullu selattua läpi, mutta harvemmin tuohon hintaan löytyy mielenkiintoisia ja nekin yleensä häviää nopeasti. Samalla ne vähän enemmän hinnoitellut roikkuu siellä myynnissä kuukaudesta toiseen.

    GM G-body miellyttää omaa silmää, mutta tuntuvat olevan kovin kiven alla nykysin. Edes aikanaan yleisiä Aspeneita ei taho löytää, ja jos löytyy niin tuntuvat olevan aika hinnoissa. Jenkeistä tuonti tuskin onnistuu tohon hintaa ja näyttää sielläkin vanhempi kalusto olevan aika hinnoissa. Hiljattain tuli ihmetelty kun joku pyysi Cadillac Cimarronista 8900 taalaa. Vielä kun tähän päälle lisätään politiikassa valitseva autovastaisuus, niin alkaa tuntua, että ne lapsuuden haaveet ei kohta ole saavutetavissa muutakun isolla rahalla ja onko sittenkään varaa ajaa? Olen tainnut syntyä väärään sukupolveen :(. Ajatus vanhasta jenkistä ei oman ikästeni (olen 21v) keskuudessa ole herättänyt muutakun huolta sen aiheuttamasta ympäristö haitasta. Näin siis tuntuu ainakin olevan Helsingissä.
     
    Muokattu: 17.2.2021
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Aloita miettimällä kenelle sitä autoa ostat? Kavereille, autovastaisille poliitikoille, vihervasemmistoiselle ympäristölle? Kenen ehdoilla sitä autoa ostat, toisten vai omilla ehdoilla? Jos siltä tuntuu, niin osta; jos epäilet niin älä osta. Ja osta aina paras kuntoisin mahdollinen mihin budjetti riittää, tingi ennen korimallista tai moottorin koosta. Parempi on hyväkuntoinen se perus-sedan kuin resu erikoisempi malli. Harrasteauto: sen hankkiminen ja käyttäminen ei ole järkisyin perusteltavissa. Mitään järkeähän tässä hommassa ei sitten ole. :p:D
     
    Petri R., SS66, dart -66 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. miksu99

    miksu99 1st gear

    Totta kai omilla ehdoilla. Mietin vain tässä, että minkä on jekkiauto harrastuksen tulevaisuus kun tuntuu tää viheraate olevan niin suosiossa. Kaikki halutaan kovalle verolle tai kieltää :(
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tulevaisuuttahan ei voi kukaan tietää. Elä ajattele käytettyä rahamäärää sijotuksena, vaan satsauksena omaan vapaa-aikaan ja sen omistamisen ja ajamisen tuomaan riemuun.
    Jos oikein hyvin menee, saat siitä joskus jos päätät myydä, enempi kun oot siihen sijottanu. Jos oikein huonosti, saat ehkä sentään ilmaseks romuttaa sen.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  5. kippis

    kippis Gearhead

  6. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Osta auto josta itse pidät, ei tätä harrastusta kannata liian syvällisesti miettiä, ei tässä mitään järkeä ole muutenkaan.Nyt on se paras aika/ehkä jopa viimeinen aika ostaa harrasteauto , sillä kohta viherpipertäjät kieltää senkin riemun. Itsellä nyt kaikki käyttöautot kasilla ja harrasteauto on se pieniruokaisin, ajattelin nauttia niin kauan kuin mahdollista.
     
    Lemmu, matti R, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Jos miettii pahimpia mahdollisia skenaarioita jossain kaukana tulevaisuudessa, niin pahimmillaan käyttöä voidaan rajata jolloin alueilla tms. tai sitten bensanhinta kipuaa kohtuuttomaksi, mutta ainahan nämä vanhat louskut saa halutessaan käymään vaikka viinalla. Tuota lienee turha murehtia, ei ole kovin todennäköistä pelätä mitään täyskieltoa tai vastaavaa, maailma on vielä aika kaukana sellaisesta tilanteesta että ihmisten elo onnistuisi ilman polttomoottoreita. Ja toisaalta, jos jotain niin katastrofaalista tapahtuisi että näin kävisi, saattaa olla muutakin murehdittavaa kuin se hallussa oleva auto, eihän se kuitenkaan ole kuin kasa rautaa johon sijoitetun rahan saattaa pahimmillaan menettää.
    Reippaasti vaan budjetti itselle selville ja kasaan, ja sitten tiukkaa selailua nettiautossa. torissa ja esim. täälä, kun osuu miellyttävä kohdalle niin heti puhelin käteen ja soittamaan. Hyvät ja (ostajalle) oikein hinnoitellut yksilöt harvoin vanhenee hintalapun kanssa.
    Bluestonen kanssa samaa mieltä, mahdollisimman hyväkuntoinen auto alle, niissäkin aina löytyy ruuvattavaa ja paranneltavaa ettei täysin kerkiä rystyset tervehtymään, mutta pääsee nauttimaan heti myös ajamisesta ja tapahtumista jos sellaisia taas jossain vaiheessa alkaisi olemaan.
    Loputon suohan tämä rahallisesti on, mutta mikä se sellainen harrastus on mikä ei kaikkia rahoja syö. Tuon budjetin verran saat hukutettua nätisti ihan samalla tapaa vaikka pelikoneeseen oheislaitteineen, tai vaikka golf-settiin. Hyvä harrastus mikä samalla tuo uusia tuttuja/kavereita, opettaa tekniikkaa ja aiheuttaa tahtomattakin hyvää mieltä.
     
    Petri R., jpalvima, dart -66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Ei kannata välittää noiden viheridioottien mielipiteistä, ne on sekaisin muutenkin. :poff: Bensaa saa vielä huoltikselta, eli ei syytä huoleen.

    Itsellä on ainoat autot '62 Chevy II, '64 Rambler American ja '74 Chevy Malibu Classic STW jotka on kaikki olleet sun budjetin antamissa rajoissa. Kaksi viimeistä oli ja on ajokuntoisia, Malibu kohtuu siisti ja Rambler tosi siisti, joten kyllä noita löytyy. Ne ei vaan välttämättä ole kaikkeista halutuimpia korimalleja ja saattavat mennä kaupaksi kohtuu nopeasti, joten kannattaa toimia ripeästi kun mieluisa laite tulee tarjolle.

    Käyttökuluista ainoa mikä mun mielestä on merkityksellinen on bensat. Muut maksut on suhteellisen pienet, bensaa menee kuitenkin reippaasti vaikkei talvisin ajaiskaan jos vaan auto toimii ja pysyy ajossa. Joten kannattaa miettiä paljon haluaa ajaa ja minkäverran budjettia löytyy jotka voi lorottaa bensatankkiin. Voin sanoa että itsellä ainakin näin talvikäytössä kutosella ja manuaalilla oleva Rambler vie noin puolet vähemmän bensaa kuin Farmari-Malibu.

    Ja on niitä nuoriakin harrastajia. Mä olen 24 ja oma kaveripiiri koostuu hyvin pitkälti harrasteautoilevista tai ainakin harrasteautoista tykkäävistä ihmisistä...
     
    isalmela ja miksu99 tykkäävät tästä.
  9. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Amen , mies joka omistaa -64 Ramblerin ei voi olla väärässä
     
    miksu99 tykkää tästä.
  10. miksu99

    miksu99 1st gear

    Jos saan kysyä niin missä säilytät näitä autoja. Onko taivasalla? Talvisäilytys paikka tulee löytymään varmasti, mutta se saattaa olla taivasalla ja vähän pelkona, että sisusta homehtuu.
     
  11. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Taivasalla ei ole kovin hyvä paikka, jos mahdollista niin edes johonkin katon alle ellei kuivaa tilaa ole saatavissa. Ei silti mahdoton tuokaan, mutta teettää vähän enemmän töitä säilytyksen kanssa, ja jotain jarrujumppaa, sähköjen herättelyä yms saattaa keväällä olla enemmän. Ulos jos joutuu jättämään, niin alustaan kannattaa kiinnittää huomiota, soramaa tms jossa ei vesi seiso ja ole jatkuvaa kosteutta olisi hyvä olla. Jos pohja on ruohoa, multamaata tms niin jotain pressua alle niin ettei kosteus nouse maasta, ja mielellään pienillä kaadoilla ettei kerää vettä alle. Sitten jotain trukkilavoja tms pressun päälle joiden päälle auton ajaa, että pääsisi ilma mahdollisimman hyvin kiertämään alta. Sisälle ja takaluukkuun kosteudenpoistajia, joita käy vaihtamassa tarpeen mukaan, ja käy käyttelemässä lämpöiseksi tasaisin väliajoin jotta saa öljyt kiertämään ja sisustaa kuivumaan.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  12. 1320

    1320 Gearhead

    Chevy II on tallissa projektina, toiset kaksi joutuu olemaan ulkona kun tiloja on rajallinen määrä. Ovat tosin ajossa talvellakin, niin eivät jää lumikasan alle seisomaan vaan kuivuvat ajaessa sisätilojenkin osalta jos sinne pääsee kosteutta ja pysyvät muutenkin toimintakunnossa. Eikä ulkokuorikaan ole päässyt kulahtamaan, kun muistaa ruostesuojata kunnolla ja pestä usein.

    Seisotus talven yli pihalla ei oo oikein hyvä, mut sisällä olevia talvisäilytyspaikkoja löytyy onneksi kohtuullisesti. Rakentelupaikat on tietysti hankalampi juttu.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  13. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Mulla Rambleri telttatallissa , pressu auton alla ja ikkunat pikkusen raolla , sen verran että jyrsijät ei pääse sisään . En oo ikkunoita sen jälkeen kokonaan sulkenu , kun yhteen volvoon kasvatin kunnon homekasvuston sisälle, kun pidin ikkunat kiinni , uskomatonta kuinka turvavöihin kasvo sellanen helvetin paksu vihreäkerros.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  14. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Ja homehtumiseen sekä sen nopeuteen vaikuttaa isosti myös kuinka siisti laite on sisältä, paskanen auto kasvattaa melko nopeestikin "mattoa" just turvavöihin, rattiin (jos pehmeä ratti) yms missä likaa on.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  15. miksu99

    miksu99 1st gear

    Home ei käsittääkseni edes kasva ellei ole just jotain orgaanista materiaalia missä kasvaa. Vanhassa autossa tosin tuppaa aina olemaan vähän sitä likaa vaikka miten jynssäis.

    Tuli kyseltyä lisää talvipaikasta joka tulis olemaan porukoiden varastotallissa. Näyttäs siltä, että sinne sen auton saisi sittenkin. Ainut vaan, että 1970-luvun fullsize jenkkillä saattaa tehä tiukkaa.
     
  16. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Muista pitää järki päässä...ainakin jossain määrin. Mä halusin aikoinaan ekaksi jenkiksi Plymouth Dusterin, hinnalla millä hyvänsä. Ja sainkin...ja sain aivan helvetisti murheita sen mukana.
    Maksoin autosta aivan liikaa rahaa jälkeenpäin aateltuna, pakkelilla siistitystä paskakasasta. Mutta kun oli pakko saada...
    Älä tee samoja virheitä, ja kun käyt autoa katsomassa niin mieti yön yli ennenkuin kättelet myyjää...minä en tehnyt niin. Ja kaduin moneen kertaan, rahat ja usko asiaan oli välillä vähissä.
    Eli aloita harrastus mieluummin vähän vaatimattomammin ja vaihdat autoa pikkuhiljaa parempaan.
     
    isalmela, miksu99, always bb ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. always bb

    always bb Gearhead

    Ilperial ei ole tosiaan mikään helpoin auto harrastaa kenellekkään ihan varaosien saannin suhteen, ja vaatii ison tilan jos jotain haluu hifistellä. Mutta tekee miltä itseltä tuntuu.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    1966 Imperial on upea auto, hintaoppaiden mukaan paras Imperialin vuosi. Mutta vertaisiinsa kuitenkin melko maltillisen hintainen varusteisiinsa nähden, 15Ke luulisi saavan jo aika hyväkuntoisen.

    Harkitsisin ehkä vaihtoehtoa, että olis pari vuotta vakiduunissa ja keräisi pääomaa ja sitten ostaisi kerralla unelma autonsa. Pointteja:

    1. "Jotain sinne päin" vaatii rahaa ylläpitoon ja ennen pitkää huomaat unelmasi lipuvan horisonttiin sitä huonompaa korjaillessa

    2. pari vuotta valmistumisen jälkeen on autoharrastajan elämässä sikäli vaarallista aikaa, että muu elämä saattaa varastaa käytettävän pääoman ja ajan. Ilmestyy puoliso, jonka mukana paine sijoittaa olemassa olevat resurssit asuntoon, jälkikasvuun, häihin tai lomamatkoihin, mihin ns. normaalit ihmiset palkkansa laittavat

    ...tai sitten kun nimi on vakituisessa työsopparissa, niin ostat lainalla Imperialin.

    G-bodyjen "kätketty helmi" omaan silmään on Pontiac Grand Prix. Kannattaa katsoa, mitä Ruotsissa myydään.
     
    juko7 ja miksu99 tykkäävät tästä.
  19. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Toi ruotsin tarjonnan selaus kotimaan lisäksi oli Harrilta hyvä vinkki, tarjontaa on hyvin eikä tuontikulut ole pahoja, ja halutessaan siihenkin löytyy toimijoita jotka auton sieltä tuo.
    Samaa mieltä olen myös tuosta vaarallisesta ajasta, mutta sillä erotuksella, että itse korostaisin sen hankkimisen tärkeyttä heti kun se on mahdollista ja hyvä yksilö löytyy. Kun nuo muut muuttujat mahdollisesti astuvat kuvaan, on hankkiminen vaikeampaa muiden kulujen kanssa, ja hankalammin perusteltavissa edes itselle. Toisaalta jos auto jo itsellä on, se tavallaan kuuluu jo "kiinteisiin" kuluihin, ja muut hankinnat mukailevat sitä.
    Suurempi vaara unelman lipsua käsistä kun muu elämä rullaa siitä pahimmillaan yli.
     
    SS66, leivonharri, dart -66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. miksu99

    miksu99 1st gear

    Tää kuulostaa tutulta. Pitänyt saada kivoja käyttiksiä, mutta ei aivan rahat oo riittäny siihen siistiin. Loppujen lopuksi olis tullu halvemmaksi säästää enemmän ja sitten ostaa se parempi yksilö. Kun pistää aivan liikaa paljon ajetun yksilön korjaamiseen. Tää varmasti korostuu vielä enemmän näiden vanhempien kanssa.

    Työkaverilla on Plymouth Duster ja tuli sitä syksyllä ihailtua etäämpää. Kuulemma ei ole ihan niin hieno jos menee oikeesti läheltä katsomaan.
     

Kerro tästä muillekin!