Ekasta harrasteautosta haaveilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja miksu99, 17.2.2021.

  1. miksu99

    miksu99 1st gear

    Imperial tuskin edes mahtuu taloyhtiön parkkihalliin kesäsin ja ei varmaan myöskään sinne porukoiden varastotalliin. Luulen, että pitää olla se omakotitalo eka hankittuna kun sellasta alkaa hommailee.

    Ainut vaan, jos Imperial maksaa nyt 15k mikä on ihan kohtuullinen sellasesta autosta. Tuskin se maksaa 5v päästä ainakaan vähemmän. Veikkaan, että kyseisen auton kohdalla on potentiaalisesti kova arvonnousu tulossa. No se on sitten sen ajan murhe.

    Täytyy tutkia myös ruotsin valikoima. Varmasti löytyy joku joka mielellään rahaa vastaan tuo auton :D
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itselläni oli -60 luvun puolivälin pienikoppainen GM kutoskoneella, siisti neliovinen, budjetti riitti hyvin tehdä tarvittavat parannukset, etuakselisto, kone ja maalaukset+ kromiosat, kunnes tein tyhmyyden nälän kasvaessa, ja vaihdoin sen samanikäiseen isokoriseen, isolohkoiseen 2 d ht- autoon, jonka jälkeen budjetti teki täysvoltin, eli jos harrastuksen lisäksi omalla rahalla pitää hoitaa elämänsä ja asumisensa+ talviauto, jäi tämä harrastus hiukan jalkoihin sillä seurauksella, ettei se oikein koskaan valmistunut, niinkuin pieni Chevy olisi valmistunut mieleisekseni,, automaatti ja tehostajat paikalleen, ja kiertelemään tapahtumia ja picknickille, ja vaikka työmatkoille, eli vilkaisu kukkaroon, ja kaikkeen + 50% ylimääräistä.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Pari kommenttia varsinaisen topikin ulkopuolelta.

    Olet tehnyt onnistuneempia valintoja elämässä, itse sain AMK:sta valmistuessa lahjaksi KELAlta väkivaltaisen tukien takaisinperinnän veronpalautukset raidaamalla ja merkinnän luottotietoihin.

    Kahdeksan tonnin Cimarron tuntuu aika kohtuulliselta, eilen näin pari itä-autoa: Lada Samara 10K, Lada 2107 26K ...

    Jotta ei menis ihan postaus sonnaksi, tässä https://www.blocket.se/annons/goteborg/pontiac_lemans_bytes_garna/94193843
     
    miksu99 tykkää tästä.
  4. viri-viri

    viri-viri 3rd gear

    Harrasteauton kanssa pitää myös miettiä sitä mahdollista huoltotilaa... itsellä oli kerrostalossa asuessa kaksi autoa, joista toinen oli harrastepeli, tallille reilu 100km matkaa. Tottakai vanhan auton kanssa tuli kaikkia yllätyksiä vastaan, joten niitä tuli kerrostalon parkkiksella vesisateessa, naapurin vittuillessa vieressä, laitettua "sinne päin" -tyylillä kuntoon. Eikä aina ollut resurssejakaan isompiin remontteihin. Lopputulemana oli helvetin patentoitu auto, jonka kanssa ei enää edes uskaltanut ajaa sinne tallille saakka. Onneksi oli silloin euroauto kyseessä.

    Tallin vuokraus ei kuitenkaan mitään ilmaista ole, varsinkaan suuremmissa kaupungeissa. Itse päädyin myymään sen harrasteauton projektina eteenpäin ja rahotin sillä sitten omakotitalon lainaa, isolla talilla tottakai, eikä oo tullut ikävä sitä kerrostaloa...
     
    miksu99 ja Vermilion tykkäävät tästä.
  5. always bb

    always bb Gearhead

    Pitää varmaan hintansa, mutta kun maailmaa katsoo ei nuo jenkit enää hirveesti hintoja nosta. Kun ameriikan joetkin harrastaa näitä jenkkejä uutena toki kestää loppuelämän

    Jos katsoo pelkkää arvonnousua on jenkit viimmeinen sijoitus. Kovin arvonnousu on euroissa ja nipponin vehkeissä. Esim 205 1.9 16v pösö maksaa orgis nykyään mansikoita originaalina cossu esko 95-98 huhuu enää haave ja e28 m5 bemu. Nämä kaikki on itsellä ollut ja kaikki nämä on harmittanut eniten kun nuorena ei antanut silleen arvoa millekkään. Nyt sitten vaikea luopua mistään ja niitähän on sitten kertynytkin yli omien tarpeiden. Mutta hyvä että nuoretkin haaveilee jostain kivasta autosta ja harrasteena
     
    miksu99, Jori85 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eikä se arvo itsestään nouse, ellei kyse ole jostain ferrarista tms. Suuri osa Jenkkien arvonnoususta on seurausta tehdyistä parannuksista ja korjauksista.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ite kun aattelee, homma alko 19 kesäsenä euroharrasteen ostolla, heti intin jälkeen. Ite asu kerrostalossa, vanhemmilla onneks lyhyen ajomatkan päässä okt missä käytiin ropaan. Talveks sit vuokras talvisäilytyspaikan, aika halvalla saa kun ei vaadi käyntimahollisuutta.
    Kummasti tuli harrastettua ja hauskaa oli vaikka autolla oli arvoa ~1000€, saman lail sil pääsee siihe fiiliksee ku 10000€ autolla, tai nykysellä jolla arvoa on ehkä 15k€ hyvänä päivänä, mut ostohinta mukaanlaskien on siihe 6 vuodessa hakattu rahaa varmaan ~25000€. Ja tosiaan ei o yhtään sen kummempi sinänsä ku joku tuhannen euron harrastekkaan.

    Välissä ostettii okt, euro vaihtu jenkkiin ( puhtaasti rahassa aatellen tyhmin päätös varmaan koko elämän aikana :poff: ) ja vuokratallissa ropaus. Näinki mentii 5 vuotta. Se nyt on vähän niin ja näin, talli ja porukka oli hyvä, mut 20min suuntaansa ajelu tuppas tympäsee, etenki ku ois pitäny olla kahet työkalut. Kovin usein just se joku työkalu mitä tarttit, oli joko hallilla, tai vastavuorosesti kotona.. :rolleyes:

    No nyt on se oma talli, ja onhan toi taas iha uus leveli harrastukseen, ku tarvii kävellä parisenkymmentä metriä ulko-ovelta tallin ovelle.

    Mut pointtina se- et kaikki vaiheet tullu koettua, ja kaikissa onnistunu harrastus ihan yhtälailla. Auton ropausmahollisuuksista ja hinnasta riippumatta. Ei se oo kii ku siitä omasta "palosta" näitä rakkaita romukasoja kohtaan.
     
    SK-, malvasto, miksu99 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Paitsi jotkut -69 Charger, samanvuotinen fb- Mustang tai Challe, ovat aina olleet kalliita, nyt on hinnat karanneet :)
     
    miksu99 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Saatana ku Suomestaki jo saa hienon harrasteauton sillä rahalla mitä jotku maksaa jo oikeella date-codella olevasta virranjakajasta johki W-30 Cutlassiin.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  10. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Tai vaikka kaasulle. Silloin iso auto on plussaa tavaratilan kokonsa vuoksi (paikka kaasupullolle). Korkeissa autoissa, kuten lava-autoissa sekä maastureissa saa myös auton alle.

    Niin kauan kuin lentokoneet käy fossiilisilla ei tällaiseen ole kuitenkaan hätäpäivää.
     
    jpalvima, miksu99 ja impala67 tykkäävät tästä.
  11. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Nykyään melko himoiten katselen -54 tai -55 bel airia...
    On hinnat vaan sellaisia että voi jäädä haaveeksi.
    Vai pitäisköhän kuitenkin myydä talo ja oldsmobile, ottaa ero ja antaa tunteen vielä kerran viedä...? Ja ostaa se chevy...;)
     
    miksu99 ja always bb tykkäävät tästä.
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/chrysler_valiant_sedan/94082192

    https://www.blocket.se/annons/stockholm/chrysler_newport_custom_coupe/90997242

    https://www.blocket.se/annons/gotland/lincoln_continental_mark_iv_7_5_v8/93988788

    https://www.blocket.se/annons/skane/dodge_coronet/93973415

    https://www.blocket.se/annons/halland/lincoln_continental_mark_iv_7_5_v8/93924960

    https://www.blocket.se/annons/orebro/dodge_charger_xs_22_1975/93777167

    https://www.blocket.se/annons/alvsborg/cheva_pickis/92875712

    Korona tuo sen verran kerrointa että itse ostaisin ajokuntoisen ja leimatun pelin.
    Teoriassa ajokuntoisen auton saa ajettua satamaan ja sieltä rajan yli laivalla.
    En ostaisi mallia, johon ei saa osia tai ne maksavat maltaita.

    Hintaluokka asettaa omat haasteensa ja 7-10k€ antaisi lisää liikkumavaraa ja vaihtoehtoja. Auton tuottaminen Ruotsista ei toki ole ilmaista tai ongelmatonta. Mahdollisimman hyväkuntoinen ja osiltaan kattava on kuitenkin pitkän päälle edullisin ja paras hankinta.

    Tekniikkaa voi päivittää, mutta kolaroitu, vinokorinen ruosteinen hylky voi osoittautua arvoltaan painonsa arvoiseksi ruostetta. Malttia ja harkintaa, autoja on talleissa säilössä ja aina niitä tulee myyntiinkin saakka.

    IS
     
    miksu99, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  13. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Minäkin jahkailin joskus saman asian kanssa. Tein sitten silein tymästi, että otin pankista pätkää, ja ostin kerralla sen auton joka eniten kolahti silloisesta tarjonnasta. Ei ole kaduttanut. Onni oli, että moinen löytyi justiin omalta kylältä. Sai sillä monta vuotta aika huolettomasti ajellakin. Nyt sitä on tosin runko pihalla pressutallissa jo koppa atomeina tallissa odottamassa pakkasten vähenemistä, että pääsis hiomaan lattian loppuun ja tekemään takakontin valmiiksi. ehkä sen joskus saisi nostaa takaisin rungolle. Onni olisi lämpimähkö talli :rolleyes:
    Harrastejutut jotenkin on tuntunut aina, että niiden kanssa voi olla hieman itsekäs ja harrastaa tietysti mahdollisuuksien mukaan just mitä haluaa ja siten, kuten haluaa.
     
    miksu99 ja roadmaster95 tykkäävät tästä.
  14. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Onnekseni olen hurahtanut AMCn tuotteisiin , hinnat halpoja , jopa hyvissä yksilöissä ,muutamia poikkeus malleja lukuunottamatta. Koska harrastaminen on halpaa voi sitten ajella arkiajonsa GMn tusinatuotteilla.:D
     
    miksu99 ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    hanki eka harrasteauto sitä tyyppiä mikä itseäsi motivoi- ja mahd. hyvä; siis tekniikaltaan ja koriltaan- ei niin väliksi sisustuksen tai maalin kiillon suhteen jos tarkoitus on ajella eikö tallissa hieroa?
    tosin sanoisin että ns. yliarvostukseen nousseiden klassikkojen (pre75 vuosimallit) sijaan kantsii harkita esim viimeisiä 80-luvun taitteen v8coupeja. käkkylöitä saa kohtuuhintaan , kun olivat uutena matalatehoisia, ja siksi ei niin haluttuja; vaikka nykyään lähes minkä tahansa ameriikankoneen saa kiristettyä käyttökelvottomaksi kiihdyttimeksi.

    ainakin tolppapaikka olis hyvä olla...kyllä näillä kaikilla impööriäleillä on uutena talvella ajeltu- siitä ei voi sakottaa-kunhan hankit hyvät renkaat talveksi. nykyään on niin helppokin klikkailla vakuutukseen-pois. muttei siitä taloyhtiöissä kannata huudella -kun jotkut alkavat varmasti nillittää auton paikoillaan pitämisestä- ja kaikesta muustakin. kaiken maailman kyttääjiin ja kyselyihin pääsee vastailemaan mitä kollektiivisenpi asumismuoto.
    paras olisi jos omassa talossa on talli missä nysväillä. otan osaa sairauden kuvauksesta. ei tähän mikään auta, aina vaan tekisi mieli lisää wanhoja romuja hankkia.
    pakko vielä se lisätä että muista ottaa kerralla vain sen verran osia irti korjaillessa kun välttämätöntä- purkaminen on aina liian helppoa- ja kasaamiseen menee lähes aina 2x määrä aikaa
     
    Muokattu: 18.2.2021
    kma68, miksu99, leivonharri ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Itselle helpoimmaksi harrasteeksi on osoittautunut square body chevy. Syynä kai simppeli tekniikka ja ihan mieletön saatavuus lähes kaikkien osien suhteen. Edullisiakin jonkin moinen osa osista. Lisäksi tukea löytyy kotimaasta ja ulkomaisilta foorumeilta.
     
    miksu99 ja impala67 tykkäävät tästä.
  17. miksu99

    miksu99 1st gear

    Dodge Charger noista on oma suosikki.

    Moparin A-body ja vielä slant 6 niin vois olla kuluilta aika kohtuullinen. Nettiautossa oli pari Dodge Dartia tohon mun budjettiin. Toisaalta 1980-luvun Käkkylän saa aika samaan hintaan niikun tässä joku mainitsi.
     
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Se voi tuollaisesta A bodyn ostosta alkaa pitkäkin yhteinen taival. Aikanaa ostin Dartin ekaksi autoksi ja nyt on takana 21 yhteistä vuotta eikä loppua näy..Tosin itsellä sattui samalla se auto jota eniten halusin.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mukavan asiallisena keskustelu säilynyt tässä ketjussa. Tähän ajattelin koota vähän vinkkejä harrastamiseen pääkaupunkiseudulla.

    Tuossa on huolto, joka tekee niin vanhempia kuin uudempiakin jenkkejä, ei henkilökohtaista kokemusta. Muutti juuri Konalasta Petikkoon:
    https://www.americanservice.fi/

    Jos päädyt Jeeppiin, niin ainoa oikea vaihtoehto:
    https://www.jamant.fi/fi

    Osat löytyy näppärästi:
    http://www.southwesttrade.fi/
    Nämä on olleet yleensä aika edullisia.

    US-parts on koko maan yleisin tukkuri, mutta hinnoittelu yksityishenkilölle joskus julmaa:
    https://www.uspartsperformance.fi/etusivu

    Tai sit tilaa suoraan netistä:
    https://www.rockauto.com/
    toi rokkiauton sivusto on oiva paikka hakea referenssihintoja (esimerkiksi katsoa, paljonko tulevaan harrastepeliin löytyy kulutusosia yleensä) tai varaosanumeroita, joilla voi sitten marssia tonne southwest tradeen ja saada oikean osan kerralla.

    https://www.myyrmanni.fi/sv/parking
    Tuolla Myyrmannin parkkihallin syövereissä talvehtii muutamia harrasteautoja, jos meinaa olla säilytysongelmia, niin voittanee kadun varren.

    Mitähän muuta?
    Tapahtumia/kruisinkeja on jossain lähellä joka viikonloppu melkein ympäri vuoden, tapahtumakalenterista enempi...

    Loppuun taas yks linkki:
    https://www.nettiauto.com/buick/riviera/11941033
    Ei oo kasi, eikä takaveto ja etupenkitkin on koira syöny, mut jollain lailla aika magee.
     
    isalmela ja miksu99 tykkäävät tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Muita hyviä korjaamoja ja TI-halleja, niin otetaan vinkkejä vastaan.
     
    miksu99 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!