puolan napa kipinöi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hoppa, 22.2.2021.

  1. hoppa

    hoppa 1st gear

    Eli puolan johdon juuren ja +-navan välillä kipinöi, yksi sytytysjohto lyö läpi parin sentin päässä olevaan runkoon. Yksi pytty saa epäsäännöllistä kipinää (johtoa en ole vielä vaihtanut). Kun sytytysjohtoja ottaa vuorotellen irti, niin aina lyö sormille. Tyhjäkäynti on ihan ok huomioiden, että yksi sylinteri toimii katkonaisesti. Tulpissa ei vikaa. Uusia tulpanjohtoja ei nyt tähän hätään löytynyt. Kärjetön sytytys ja moottori on v8 lättis. Mikähän....
     
  2. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ....on mielessä?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos lättiksen puola on läheistä sukua nuorempien kärkijakajavehkeiden puolille, niin se puola on ainakin rikki. Sen ainoan kerran kun Dart/Valiant on sytkävian takia jättänyt leikin kesken, niin mulla oli just tommonen puola. Matkalla stadista Forssaan kertalaakista kuoli. Reunaan ja rouva starttaamaan. Näin kipinät ja läksin liftaamalla seuraavalle vastaan tulevalle huoltoasemalle.

    Forssan Shellin pomo lainasi puolan omasta autostaan! Huoltoasema!!!

    Hyvät johdot ei välttämättä anna näpeille. Eikä lyö läpi. Ei siihen yhteen löytyisi jotakin mistä muokata?
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä en ottais tuplan johtoja irti koneen käydessä, puolan toisiokäämillä kun muodostuu se suutjännite niin se etsii helpoimman reitin iskeä maihin ja tuplan kärkiväli on se helpoin reitti, nyt jos se katkaistaan niin seuraavaksi helpoin reitti voikin löytyä puolan sisältä ja siellä kun se muutaman kerran pääsee räpsiin niin toteaa et tämähän onkin kiva reitti, silleen ne puolat voi myös hajota.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika hyvin mun puolat on tommosta väärinkäyttöä kestäneet. Nykyisin en viitsi ottaa sormilleni, siksi kumihanskat. Mutta vianetsinnässä tosi simppeli menetelmä - kuka on joukosta poissa. Toki joku puola voi räpsiä mainitsemallasi tavalla.

    Viime vuoden kesällä V2:n käynti meni kiihdytyksessä huonoksi. Liikkellä ollessa kokeilin, ettei jaksa käydä joutavaa. Pistin vaihteella käyntiin ja ajelin semmoset 20-30 kilsaa kotiin. Etupytyn tulpanjohto puolasta irti. Piuha kiinni ja taas kävi kaikilla!
     
  6. hoppa

    hoppa 1st gear

    Millä lailla puola voisi olla rikki, kun kuitenkin sytyttää ainakin 7:lle pytylle ja miten puola voisi aiheuttaa tuota läpilyöntiä? Käynnissä en huomaa mitään eroa, kun laitan kumilärpäkkeen puolan navan ja +-navan väliin. Kipinöinti kyllä loppuu.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on nyt se huono yksilö, joka jaksoi alkaa tuossa kipinöimään syystä tai toisesta. On pikkuisen säröllä tai alkoi alun perin kosteudesta tai liasta. Kipinän reitille palaa jälki, jossa on johtavaa hiiltä. Suurjännitteen tiet ovat toisinaan arvaamattomat.
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kipinä menee niille 7 pytylle, mut 8:lle pytylle on joku katkos niin siks löytää helpomman reitin siihen puolan + navalle
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  9. hoppa

    hoppa 1st gear

    Nämähän saattavat selittää ongelmaa, kiitos vastaajille!
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sähköllä on se ominaisuus, että se menee helpointa tietä...
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Viallinen johto, hattu tai tulppa, joskus älytön kärkiväli tekee tuollaista.
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kaveri osti aikoinaan Kadettiinsa tulpanjohdot Biltemasta. Kohta alkoi käyntihäiriöt. Osoittautui, että kipinä kulki mielummin missä tahansa muualla, kuin yhdessä näistä johdoista - hyppäsi keskeltä johtoa parin-kolmen sentin päässä olleeseen paisuntasäiliön ilmausletkuun.

    Korjaus oli vetää se letku nippusiteellä kauemmas johdosta. Oli kyllä muutenkin aika sysipaskaa tavaraa ne piuhat.
     
  13. pjtk

    pjtk Gearhead

    Itellä aikonaan Amazonissa tuli käyntihäiriöitä aina ku oli oikean kostea keli. Pimeällä konepelti pystyyn ja sinne kurkkaan koneen käydessä. Aika ilotulitus oli tulpan johdoista joka suuntaan ja joka johdosta nyppi käsille kun koitin. Uusilla johdoilla käynti tasaantui, teho lisääntyi ja kulutus väheni.
     
    Muokattu: 25.2.2021
  14. kma68

    kma68 Gearhead

    Minä taas sain Taunuksen käntiinlähtövaikeudet nollakelin tietämillä korjattua, kun suihkautin kosteudenpoistospraytä (WD40 tai CRC) puolan napaan.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kerran saanut "suurtehopuolasta" kynsille ja toista kertaa en halua. Noin 15min käsi oli tunnoton kyynärpäähän saakka ja 30min päästä rupes tunto palaamaan peukaloon.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oliko joku näitä nykyajan autojen puolia? Laittelin Darttiin VAG 6 lähtöisen hukkakipinäpuolan. Kun skooppasin sen ensiöitä ajoituksia katsellessani, niin totesin, että pikkuisen tapahtunut kehitystä jännitteen nousunopeudessa vrt nuo perinnepuolat, joita virranjakajain vierestä löytää.

    Testimoodeja ajellessa kipinät kuuli tulppien ollessa paikallaan koneessa. Siitä VAG/Bosch puolasta. Kun tein samaa HD:n kanssa, missä oli vakiota vastaava Ultima single fire puola ulkoisella pääteasteella, niin sai korviaan herkistellä, jotta pystyi kipinän äänen kuulemaan.
     

Kerro tästä muillekin!