Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. teddy99

    teddy99 Gearhead

    12345678910 ja faikku66 tykkäävät tästä.
  2. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    12345678910 ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  3. Desoto57

    Desoto57 2nd gear

    Jep.Kauas on tultu ajoista jolloin autoissa oli tyyliä.
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pko lisää latauspisteitä.kun täällä on toitotettu kuinka helppoa ja halpaa on latailla perusjuntin kotona ja riittää normi sulakkeet niin miten pko lla maksaa 1 kpl 100 000 € kun tulee latauslaite ja siihen liittyvät syöttötyöt.töissä vaan näen niitä ranteen paksuisia kaapeleita mitä keskuksiin tuleen.laittaisivat vaan 3x 25 A
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä tuo on selvä asia ja näin olen sen itsekin todennut. Mutta myös nykyaiksiessa sähköautossa on tekijöitä jotka tekee siitä sellaisen liikkumismuodon ettei osa käyttäjistä koe enää mitään tarvetta ajaa polttomoottoriautolla. Minullekin ne polttomoottoriauton hyvät puolet ovat sen verran vähäisiä etten suurin surminkaan haluaisi enää ajaa sellaisella.
    Tuo ei tunnut menevän kaikille jakeluun ja turha siitä on jatkaa kun ei mene ymmärrykseen...


    Kovin moni tekee jatkuvasti 12h työpäivää?? Keskimäärin viikkotuntimäärä on suht sama kaikilla joten tuolla tiedoslla ei vielä voi laskea latauksen tarvetta. Pitäisi tietää monenako päivänä 12h työpäivä toteutuu, monenako päivänä ehtii ladata pidempään.

    Kolmena työpäivänä viikossa voisi tehdä sen 12h, neljäs päivä olisi jo lyhyempi. Joten akun puskuri hoitaa niinä päivinä jolloin latausaika jää vain 10h kotona oloaikaan, ja sitten kun on pidemmät yöunet, ladataan taas puskuri täyteen.

    Fysiikan lakien lisäksi ilmeisesti matematiikka ei ole kovinkaan tuttu? Jos työmatka on tuo 100km/pv. Ajatellaan autoksi vaikka joku keskiverto sähköauto, otetaan vaikkapa Hyundai Kona.

    Maanantaina aamulla akku kohtuullisen täysi, sanotaan 55kWh. Ylityöputki tiedossa, viikko 12h työpäiviä imusiitillä tiedossa. 12h työpäivät ja matkat + välillä kaupassa, auto on vain pakollisen kotiajan pihassa, eli 10h/vrk.

    Vuorokaudessa kuluu talvipakkasilla 15kWh/vrk. Akku lataamatta riittäisi vajaaseen 4 vrk ajoon, eli on ladattava työviikon aikana. 6A sulakkeen takaa saa n. 14kWh per yö sähköä, eli loputtomiin ei voi jatkaa noin pitkiä työpäiviä tai akku loppuu. 55 vuorokautta ja sen jälkeen olisi poikettava ottamaan kauppareissulla jostain nopeampaa latausta.

    Tosin kun Helmikuu jo kääntyy kohti kevättä, kelit lämpenee ja kulutus laskee huomataankin että ensimmäisen kuukauden jälkeen akussa on vielä kolmannes jäljellä ja nyt vuorokautinen kulutus 12h työpäiivillä onkin jo tasan. Kevätkelien kunnolla koittaessa kulutus tippuukin jo hieman alle keskimääräisen ja toteamme jotta Imusihti voi olla pysyvästi 12h/7vrk töissä, ainakin auton puolesta.

    Normaalilla 8h työpäivällä menisi näin:
    100km ajo sillä autolla (-20 asteen pakkasessa) vaatii sillä 16kW/h energiaa. Auto on poissa pihasta 10 - 11h noin keskimäärin. Joinakin päivinä enemmän, joinakin vähemmän. Latausajaksi jää siis 13-14h. 6A sulakkeen takaa saadaan n. 1,4kW latausteho. 13x1,4=18kWh energiamäärä.

    Eli, riittä pakkasessakin ja jää vielä ylikin. 8A sulake antaa jo ruhtinaallisesti ylikin.
     
    Stang_81 ja f34 tykkäävät tästä.
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Joko se herra sähköinssi kohta vastaisi kysymyksiin eikä kiertele muuta kertomassa? Vai ajattelitko että unohtuu kun heitetään sivureitelle soraa?
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo on joskus totta, ainakin pahimpaan pks ruuhka-aikaan nelostiellä.
    Facessa asiaa kommentoi tuon jälkimmäisen jonottavan Teslan omistaja. Omalle kohdalle ei ole moista osunut ikinä, tosin en asu pks seudulla joten minulta jää kokematta tuo vuoden kiireisimmät päivät latureilla jolloin kaikki Etelä-Suomen hiihtolomalaiset menevät joko ylös tai tulevat alas. Eli, lomanvaihdosta johtuva ruuhka mikä on kuitenkin totta.

    Tuossa Pyhäjärvellä on vain nuo neljä Teslan superia. Niiden vieressä olisi ollut vapaana pari pikalaturia. Mutta koska lataus Superilla kestää 15 - 30min, tarkoittaa se sitä että siitä keskimäärin poistuu auto 7,5 - 15min välein, jäivät odottamaan. 15min odottivat (lapset pelasivat auton tietokoneella jotain peliä) ja sitten laittoivat auton laturiin ruokailun ajaksi.

    Ei edes paha rasti sesongin aikana. Toki tuo on huomattu latausverkostoja rakentavien taholta ja siksipä Teslakin julkaisi aikataulun ja kartan lisärakentamisesta.

    Samoin muut operaattorit ovat jo ilmoittaneet määristä tälle vuodelle, viimeisimpänä K-Lataus. 2021 hyperlatausverkosto tulee kolminkertaistumaan nykyisestä, joten aika merkittävä lisäys. Tesla yksin on ilmoittanut rakentavansa yli 55 kpl Superlatureita, ReCharge, Virta ja K-lataus on jokainen kertunut rakentavansa kymmeniä Hyper-latureita. S-ryhmä rakentaa myös merkittävän määrän mutta tarkempia määriä ei ole julkisuuteen kerrottu.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  8. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Niin, ei varmaan ikinä, vielä. Mut jos liikenteen sähköistyminen yleistyisi sitä vauhtia mitä hallitus haluaa, kuinka nopeaa latausinfran laajentaminen on??
     
  9. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kyllä siihen latausinfran rakentamiseen lähtee muutkin tahot mukaan, kun laturilla tehdään kuitenkin rahaa. Eiköhän kohta latureita rupea löytymään jokaisen isomman huoltoaseman pihasta useampi ja pienemmiltäkin pari. Jos bensan myynti alkaa takkuamaan jollain aikaviiveellä, se pitää jollain korvata. Kuka aikanaan pienemmänkin huoltoaseman pitäjä sen hokaisee ison tien varressa, sillä tekee myös paljon lisämyyntiä vuorokauteen, kun se sähköautoilija odottelee latausta.
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Sun logiikka lähtee siitä, että akku on lähtötilanteessa täysi. No ei välttämättä ole.
    Sun yhtälösi kusee jo lähdössä. Jos ajat pöperökelissä huonoissa olosuhteissa kotiisi myöhään illalla, jäät seuraavana päivänä tielle tai etsit toisen vaihtoehdon. Olet kusessa.

    Se tarkoittaa yöllistä keikkaa nopeamman latauksen paikalla tai muuta liikkumistapaa seuraavana päivänä. Entä jos on kova pakkasjakso, akku ei ota virtaa vastaan eikä riitä muutenkaan ilmoitetun mukaisesti? Olet kusessa.

    Tunnen useita ihmisiä, jotka tekevät pitkää päivää ja mm. viikonloppuina päivystävät tarvittaessa. Yrittäjiä, lääkäreitä, koneenhoitajia, insinöörejä ja pelastusalan ihmisiä, eli ihan normaaleita työssäkäyviä kansalaisia joiden työpäivän pituus tai viikottaisten päivien määrä ei ole vakio.

    Jos sun matemattiset oletukset akkujen kapasiteetista, latausvirran määrästä, latausajoista ja energian kulutuksesta pitäisivät paikkaansa, emme näkisi autoja latauspaikoilla vaan ihmisten kotipihoilla. Lataukseen ei tarvitsisi jonottaa Teslallakaan kun vaan laskee tarpeeksi tarkkaan, latauspaikkoja ei edes tarvittaisi.

    Miksi sitten ladatun yön jälkeen sähköauton range sitten kymmenen tai kaksikymmentä kilometriä? Siksi kun nuo valmistajien ilmoitukset eivät pidä paikkaansa eikä niillä sähköautoilla pääse sitä kilometrimäärää joka niillä pitäisi päästä.

    Tilanne vain pahenee akkujen ikääntyessä ja kuoleentuessa. Kuinka sä kertoisit tämän asian ihmiselle jolla on vain muutaman kilometrin range, vaikka koko yö on ladattu? Eikö ne vaan osaa vai pitäisikö niiden vaan ostaa Tesla?

    Aikuinen, järkevä ihminen ostaa auton, jossa on ainakin yksi varma käyttövoima joka pelastaa ikäviltä odotteluilta ja jopa matkan keskeytymiseltä. Ei tarvitse pelleillä ja pelätä että pääseekö töihin ajoissa ja vielä takaisinkin. Toisten työpaikassa ei ole sitä latauspaikkaa eikä siihen ole aikaa koko päivän aikana.

    IS
     
  11. leemu

    leemu Gearhead

    En ole koskaan ajanut sähköautoa (lienee ei lasketa sellaista patterijeeppiä, mukulana yhdellä tutulla oli sellainen :)) joten en asiasta oikeasti tiedä, mutta ihan aidosti kiinnostaa että mitä nämä tekijät ovat?
    Minä en keksi mitään mikä tekisi sähköautoilusta vaivattomampaa, paitsi jos ajetaan vaki matkaa jossa saa roikkua tarvittaessa töpselissä, niin jää tankkaus pois:odroll:

    Eipä siltti, vaikka se kuinka vaivatonta olisi, niin markkinoilla ei tällähetkellä ole sellaista sähköautoa jolla minun päivittäinen liikkumistarpeeni täyttyisi.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sinun tilanne on kuvitteellinen. Kukaan ei tee jatkuvasti 12h työpäiviä 7pv viikossa. Ja vielä latausmahdollisuus on 6A jne. Kunhan yrität tehdä asiasta vaikeaa vaikka väkisin.
     
    Kurko tykkää tästä.
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo on monen tekijän summa ja osittain nämä juontaa tällaiselta paljon ajavalta. Eli ajan normaalivuotena n. 70 000km, nyt koronavuotena 55 000km. Tuo rajoittaa auton valintaa, eli sen on oltava hyvä ajaa, pitkät huoltovälit, pieni kulutus, hyvä ajaa maantiellä jne. Kulujen vuoksi tehokkaat bensakoneet jää pois (esim. BMW M4 tms) eikä katumaasturi V8 dieselilläkään ole järkevä kulujensa vuoksi.

    Mutta koko stoorin avaaminen on pitkä juttu jonka olen jo tehnyt aikaisemmin tässä ketjussa.

    Lyhennettynä samoilla kuukausikuluilla voin valita alleni joko vm. 2000 diesel Mersun tai uuden Teslan. Koska en tätä kilsamäärää viitsi ajaa tonnin pommilla, käytännössä vaihtoehtona olisi ollut n. 50 000,- Saksalainen diesel.

    Siihen verrattuna saan nyt valtavasti enemmän suorityskykyä, varusteita, 500,-/kk puhtaana käteen rahaa, upean voimalinjan, automaattiohjauksen jne. Tankkikin on kuin itsestään täynnä aina kun lähden kotoa tai hotellilta. Muualla se hoituu sopivasti taukojen aikana ja palkkaahan minulle maksetaan myös latausten aikana...

    Eli, noista lähtökohdista vain vannoutunut (tai laskukyvytön) bensalenkkari haluaisi ajaa laiskasti liikkuvalla, tärisevällä polttomoottorilla.
     
  14. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Ai ei vai? Jos Pravdan kommenttipalstaa on uskominen, niin hevostrailerin vetäminen pakkasessa Hangon Casinolta Rovaniemen Minimaniin on normaali ajomatka :rolleyes: Kolme kertaa viikossa totta kai.
     
    Catiska ja Vermilion tykkäävät tästä.
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Omia ajatuksia sähköautoista... Kokemusta on vähäisesti, BMW:n i3-sähkömunalla on tullut ajeltua päivän verran, Teslassa vain istuttua kyydissä muutaman kerran. Latauskeskusteluun en nyt ota kantaa sen enempää, siitä lienee keskusteltu jo muiden toimesta sen verran, itse näen kyllä myös haasteena sähköinfran riittävyyden jos/kun sähköautot tuosta yleistyvät.

    Autoihin ja autoiluun ehkä keskiverto Skodakuskia intohimoisemmin suhtautuvana, itselle autot on pikkusen enemmän kuin kulkuneuvo (luulisi että näin myös muille tällä foorumilla keskusteleville?), ja näen ongelmana sen että sähköautoista ei ole vielä yksikään valmistaja onnistunut tekemään mielenkiintoista. Varmasti, ovat tehokkaita ja kiihtyvät nopeasti (ainakin pari kertaa), tai ainakin nopea nopeuden muutos ja reagointi luo tunteen suuresta kiihtyvyydestä, mutta mitään sielua tai karismaa ei sähköautoon ole onnistuttu luomaan. Voidaan kysyä onko sitä sielua puolitoistalitraisella bensaturbolla ja automaattivaihteistolla varustetussa käyttöautossakaan? Ei ehkä, ja sellaisen korvaamiseen sähköauto voi sopiakin, ainakin jos käyttäjälle sopii se latailu ja sen odottelu... Otetaan vertauskuvaksi vaikkapa rannekello, onko kukaan koskaan innostunut patterikäyttöisestä digikellosta joka näyttää korkeuden maanpinnasta ja kuunkierron ym. joutavaa? Eri asia on käsintehty mekaaninen laatukello, kukaan ei varmasti väitä että se mittaa aikaa paremmin kuin se patteri-Casio, mutta onhan se tuhat kertaa mielenkiintoisempi esine. Patteri-Casio heitetään roskiin jos siihen tulee vika, Panerai tai Omega viedään huoltoon ja sitä vaalitaan. Toinen kuvitteellinen tilanne, astut huoneeseen jossa on yhdellä pöydällä Teslan sähkömoottori ja toisessa pukissa 426 race-Hemi tai vaikkapa Ferrarin V12, luuletteko että ketään kiinnostaa mennä katsomaan sitä sähkömoottoria? Toki, se tekee työnsä äänettömästi ja tehokkaasti, mutta on yhtä innostava kuin raitiovaunu.

    Ja miksi ihmeessä sähköautoista täytyy tehdä niin kammottavan näköisiä? Suurin osa sähköautoista oikein huutaa erilaisuudellaan ”katso, olen sähköauto!!” Silmiin sattuu kun VW ID3 ajelee vastaan, eikä tottapuhuen Teslakaan mikään kaunistus ole, varsinkin sen ison möhkön kohdalla meinaa tulla vähän oksennus suuhun. Ehkäpä tämä on osa sitä sieluttomuutta mikä sähköautoihin muutenkin liittyy, se on helppo hylätä parkkipaikalle johdon päähän ja kävellä pois. Jos ajaa autolla joka herättää tunteita on käännyttävä ainakin kerran katsomaan autoaan kun sen on pysäköinyt... Sähköautoista yksi harvoista joka on itsessä herättänyt mitään positiivisia tuntemuksia on vanhaa Civiciä muistuttava Hondan E, joka ei edes yritä olla kuten kaikki uudet autot aggressiivisine viirusilmä-valoineen, mutta 40 tonnia moisesta pikkuautosta? Juu ei... Tai joku Opel Corsa e, alkaen 37000 euroa, Corsasta?? 15 tuhatta liikaa hintaa moisesta pikkukinneristä. Taitaa mennä vielä aika monta vuotta ennenkun meidän perheeseen tulee sähköautoa.
     
    1purehell, karra, 12345678910 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Se kanssa vähän hymyilyttää kun puhutaan että nyt säästetään ja ostetaan +50k€ sähköauto.
    Ja ylipäätään tuo töissäkäynti ja pitkin Suomea auton kopissa junnaaminen on köyhien hommaa. Toki se on se pakko mikä mikä pistää ihmisen tekemään älyttömiäkin asioita leipänsä eteen.
     
  17. Swinger

    Swinger Gearhead

    Bowtie kiteytti minun ajatukset sähköautoista tai ylipäätänsä nykyautoista. Mulla auton pitää olla sellainen että kun hyppään kuskin penkille ja laitan avaimen virtalukkoon, käännän avainta ja auto käynnistyy niin siitä pitää tulla fiilis ja tunne että tällä mä tykkään lähteä ajamaan.

    Ei kaikkia asioita voi aina järjellä ajatella vaikka ymmärrän kyllä catiskan sähköauton käytön kun kilometrejä tulee paljon ja on varaa ostaa kallis sähköauto. Ja on pystyy hoitamaan latailut sillein että se on itselle mielekästä.

    itsellä työautona 6.0 diesel van ja ajanut sillä nyt 300tkm itse mittariin. Parhaina vuosina tuli yli 50tkm vuoteen ja kyllä, olisin varmaan ajanut vw, mb tai toyotalla pienenmillä kustannuksilla polttoaineen osalta mutta se ei olekkaan pää pointti. Joka kerta ku oisin 100km säästänyt 5-10€ ni olis aina vituttanut ja kysynyt itseltä miksi?

    Sanoisin että meidänkin talous pärjäisi 80% tai 100% ajoista sähkiksellä, mutta miksi sijoittaisin monta kymmentä tuhatta autoon jolla en tykkäisi lähteä liikkeelle ja säästäisin jokusen euron kk polttoaineissa mutta maksaisin kuitenkin isoa kk erää auton lyhennyksestä
     
    12345678910, faikku66, mcmies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Siinähän se taas mainittiin on varaa ostaa kallis sähköauto
     
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Ei tarvitse tehdä edes jatkuvasti. Riittää kun yksi päivä venähtää pitkäksi ja sähköauton akku liian tyhjäksi. Yön aikana se ei ehdi kotioloissa latautumaan ja se on siinä.
    Vielä jos työpaikan päässä autoa ei saa piuhaan on paniikki paketissa.
    Kunhan vain yrität tehdä asiasta helppoa vaikka väkisin.

    Vaihtoehto 1, yöllinen seikkailu tehokkaamman laturin päähän.
    Vaihtoehto 2, jokin muu liikennöintitapa seuraavana päivänä.
    Vaihtoehto 3, ilmoitat että tulet myöhässä ja latailet matkalla missä parhaiten pystyt.

    Millä tavalla ratkaisisit tämän ongelman, jota polttomoottoriautolla ei voisi edes muodostua?

    Sun vaihtoehdot on siis kertomasi mukaan olleet tonnin mersu tai sadan tonnin tesla?
    Aika moni on kyllä löytänyt vaihtoehdon tuon hintahaarukan keskeltäkin.

    Vuosimallista riippuen pari sataa tonnia ajetun Model S:n saa 40-50k€ hinnalla.
    Ei ole tietoa mitä nuo ovat uutena maksaneet, mutta ei noidenkaan arvo nouse käytön ja ajokilometrien myötä. Näinollen ainakin muodostuneet säästöt ovat vähintään tarkastelun arvoisia.

    Aika harva kyllä ajaa 50 - 70tkm vuodessa henkilöautolla pl. taksit ja niistä on moni dieselmoottorilla varustettuja. Siinä voi tulla pitkä keikka eteen ja matkaan pitää päästä nopeasti ilman odotteluja. Siitäkin syystä diesel on edelleen paljon käytännöllisempi kuin sähköauto.

    IS
     
    Peeaa tykkää tästä.
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Aikaisemmassa viestissäni oli luvut ilmoitettu. Oletan että osaat laskea. Jos osaat, huomaat että tuo pelkosi yhdestä yöstä on turha. Yrität tehdä asiasta ongelmaa vaikka sellaista ei ole.

    Mainitsemallasi tavalla se akku ei tyhjene eikä sen vuoksi tarvitse valita mitään noista vaihtoehdoista. Kiusallakaan en sitä sinulle laske uudelleen, yritä hieroa älynystyröitäsi ihan itse. Jos et osaa, et myöskään ymmärrä enkä minä viitsi kantaa vettä vuotavaan kaivoosi.

    Tuosta toisesta väitteestäsi. Sekin on käsitelty aikaisemmin. Mutta asia ei muutu miksikään vaikka otetaan jokin auto tuosta hintahaitarin ääripään välistä.

    En ole väittänyt etteikö diesel voi olla käytännöllisempi tietyissä tilanteissa. Minulle kyse on siitä, onko se rahan arvoista vai ei. Jos se käytännöllisyys (mitä se harvoin minun käytössäni edes on) maksaa minulle 500,-/kk, en pidä sitä sen arvoisena.
    Jokainen voi itse arvottaa itselleen asiat, myös sinä.

    IS, kun olet kova tinkimään toisilta laskelmia ja perusteluja, esitäpä laskelma missä minun tapauksessa minun kannattaisi siirtyä johonkin toiseen käyttövoimaan. Perustiedot sinulla sen laskelman suorittamiseksi on. Keskimääräiset kulutukset löydät vaikka spritmonitor.de palstalta ettei tarvitse mutuilla. Vakuutukset, verot ja huoltokulut voit vaikka arvioida, niissä ei kovin suuria heittoja pääse syntymään.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!