Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kaikki ei ole saanut perintörikkauksia kuten sinä vaan joutuu tekemään töitä elantonsa ja harrastustensa eteen. Säästö ja auton hinta. Jos se aiheuttaa hymyilytystä, kertoo enemmän ettei perintö ole tuonyt talouspuolen lahjoja tai edes matemaattisia kykyjä tullessaan.
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Valitettavasti tässä on joutunut aina ihan omillaan pärjäämään ja töitäkin joutunut tekemään, se on sellainen vilun ja nälän aiheuttama pakkoliike.
    Olen kyllä itseasiassa erittäin lahjakas talouspuolen asioissa, kaikki rahat olen aina onnistunut johonkin pillaamaan. Matematiikassa olen kanssa oikein lahjakas.

    Mutta tosiaan tuo autolla säästäminen. Yksi tuttu osti 70k€ hybridin, ajelee työmatkat sähköllä, kilsoja ei ihmeitä tule vuodessa. Kuulemma tulee iso säästö vuoden aikana. Auton arvo tippuu toki puoleen parissa vuodessa mutta mitäpä siitä, kuka mitenkin.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  3. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Minule tuli Linnamäellä mitta täyteen sähköautoista.Myös kiertävä sirkus Sariola tarjosi 5mk hintaan ajelua.Eipä se sytyttänyt.Oli sitä kipinää ja suhinaa.
     
    Vermilion ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Niin? Miten tuo liittyy minuun?
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja uudessa benziiniautossa hinta puolittuu vasta 3 vuodessa ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ei varmaankaan mitenkään. Ketjun nimi ei kuitenkaan ole Catiskan elämä.
    Lähes kaikille on varmaan tullut jo selväksi että sinulle sopii sähköautoilu enemmin kuin hyvin. Ja että sinulla on paalua sähköautoiluusi. Ketju kuihtuu varmaan pois siinä vaiheessa kun tajuat että on vielä paljon ihmisiä joilla ei ole sitä paalua moiseen saatika tarvettakaan sähköilyyn.
    Arvaan huvikseni että asut suur-Helsingin alueella mutta et ole stadilainen.
     
    Vermilion, Zejk1 ja ilu100 tykkäävät tästä.
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Facessa on STOP! Autoilijoiden kuritukselle! ryhmä jos kiinnostaa voi liittyä ja vastustaa bensan/dieselin/etanolin tai yleensä autolijoide kuritusta ja rahan siirtoa sähköautoihin. Joku mielenosoituskin suunnitteilla.
     
    Poni -69 ja f34 tykkäävät tästä.
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kunhan nyt vastasin kun aloit vääriä oletuksiasi minusta laukomaan.

    Tosiaan omalle kohdalle sähköauto sopisi siinä kohtaa kun löytyisi oikeasti mielenkiintoinen malli mikä sopisi budjettiin tai sitten se käyttis, säästömalli, mikä ei nykyään toteudu kun tuppaa olemaan niin hinnoissaan nuo mallit millä ylipäätään mitään tekee.
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Olemme tälläkin palstalla nähneet kuvia kilometriluokan rangeista yön latauksen jälkeen. Olemme saaneet lukea, että valmistajien ilmoittamiin rangeihin ei käytännössä pääse. Olemme lukeneet lehdistä selviytymis- ja lataustarinoita.

    Olemme lukeneet, kuinka auton ja sen akkujen lämmitys vie rangea. Olemme nähneet kuvia latausjonoista. Olemme lukeneet akkujen uusimisesta sähköautoihin ja tämän operaation olevan hintava.

    Käytetty sähköauto sisältää aina riskin akkujen uusintatarpeelle. Ne ovat hintavia ja niiden jälleenmyyntiarvon säilyminen on vielä hämärän peitossa. Ne eivät sovellu kaikille hintansa tai ominaisuuksiensa vuoksi. Myös ostajan ideologiset arvot saattavat vaikuttaa asiaan.

    Uusi tai lähes uusi dieselmersu olisi aivan varmasti ollut oikein hyvä vaihtoehto myös sinulle ja sellaisen olisit saanut noin puoleen hintaan. Mikäli saat kilometrikorvauksia, saisit niitä myös tuohon mersuun tulleista kilometreista.

    Sen toisen 50000€ olisin sijoittanut rahastoihin joilla olisi saanut ihan oikeaa tuottoakin.
    Voi sen rahan laittaa autoonkin ja noilla kilometreilla alkupääomasta onkin jäljellä neljän vuoden ja 280tkm:n jälkeen alle puolet. Mersusta saisi silloin vielä noin 25000€, melkoinen säästöpossu tuo sähköauto siis on.

    IS
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Pohdin pitkään mitä tehä, ostin Kia Cerato 1.6 bensa+manuaali, 1600€, vasta leimattu.

    Toin sen äsken kotipihaan ( tunnin sisällä), ja aamu kolmelta pitäs heittää 600km työmatka, ilman latausmahollisuutta. Takas tullessa en todellakaan jää munimaan mihkään huoltikselle latailemaan, aamul tarvii taas olla jossain toises suunnas, en tiiä mis?. Homman mahollistaa se et samal ku tankkaan gasoo täyteen ( vanhat merkit pitää paikkansa ni tuommonen vie sen 7 litraa sataselle todellista) käy nappaa take-away sunpin ja matka jatkuu.

    Ok, tää oli osittain provo. Tosissani oon kattonu jahka muksut kasvaa sen verta, vuoden, ettwi kärryjä tarvi, ni taitaa emännän auto, farkku accord 2.0 bensa + tomaatti, vaihtua sähköautoon. Leaffi ois kun emännälle tehty, sopis sen ajoprofiiliin ko nyrkki silmään. Eikä emännän tarvis enää huolehtia tankkauksesta ja rahan menosta, sähkölasku lun tulee mun nimellä :poff:
     
  11. -late-

    -late- Gearhead

    Tämähän on ihan hauskaa seurattavaa. Ihan ko facen sähköauto- ja mobilistiryhmät, niillä jokseenkin erilainen ajatusmaailma.

    Ei viiden tonnin auton ostaja ehkä ymmärrä uuden auton ostajaa. Ei se uuden ostajakaan ymmärrä miten joku voi ajaa yli viisvuotiaalla autolla.

    Mä oon "viiden tonnin" autoilija, eli en osta sähköautoa. Jos olisin 50ke auton ostaja, ostaisin sähköauton. Olen jopa harkinnut liki parin kympin sähköautoa. Pääosin se sopis mun tarpeisiin. Jossain joutuisin vähän soveltamaan, mut en mä sillä sähköautolla korvais polttistani yks yhteen.

    Epäilen että nyt sähköauto jäljittelee/tavoittelee ominaisuuksiltaan polttista. Luulen että tulevaisuudessa autoilu muuttuu ja sähköautot sopivat siihen systeemiin vallan hyvin. Nyt jo ennustetaan että esim. akut tulevat pienenemään. Ja vaikka akut kehittyy niin luokkaa 500km range on tarpeeton.

    Odotan mielenkiinnolla miten sähköinen voimansiirto yleisesti kestää. Helpompi se korjata on kuin polttis mut korjaukset ovat vielä varsin rajallisia ja siten kalliita. Sähköautojen toimivuuden julkikuva ei mielestäni tällä hetkellä vastaa korjaamoiden näkökulmaa.
     
    Turbiini tykkää tästä.
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pienen huoltsikan yrittäjä panee 100 000 yhteen asemaan jotta pääsee ilmaista sähköä jakamaan,niinpä
     
  13. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kun sen vie liikkeeseen vaihtoon tai on dacia. Meneppä liikkeestä ostamaan, ei hinta ole lähellekkään puolittunut uuden hinnasta.
     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    On ihmiset valmiita sähköstä maksamaankin, ei kaikki laturit ole ilmaisia.
     
  15. leemu

    leemu Gearhead

    Ei se sitä sähköä ilmaiseksi jaa, vaan ottaa sen kahvin ja pullan hinnassa takaisin.
    Jos siis pystyy investoimaan siihen latausasemaan.
    On se huutava vääryys, taas pensa-autoilija maksaa sähköautoilijan kuluja, kun ei kai kahvi voi olla hinnoiteltu auton käyttövoiman mukaan:poff:
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Abcilla on kyl niin paskaa kahvia et siit pitäis saaha rahaa :D
    En o ikinä tajunnu mikä nuihin kolhooseihin vetää:confused:
     
    roadmaster95 tykkää tästä.
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jos henkilökohtaisia mielipiteitä kysytään, niin mä olen aika avoimin mielin tuon sähköautoilun suhteen. Ajettavan matkan pitää kyllä kasvaa, ei siitä mitään tule, että jos lähden pakkasella käymään vaikkapa keskussairaalassa, niin matkalla pitää pysähtyä lataamaan, niinkuin kävi kaverin sähkö-Fiatille. :confused: Niin ja hintojen pitää kans halpua, reilusti.

    Sähkötekniikka on mielenkiintoista ja itseä kiinnostaa tehdä joku omavalmisteinen muunnos, kunhan ne patterit halpenee ja kevenee. Moottorit ei paljoa maksa ja ohjaimiin löytyy ratkaisuja, mutta ne akut...

    Niin noi sähkö-Fiatit. Nettiautossa makaa samat vehkeet. Osa käy hetken aikaa käytössä ja tulee kohta uudestaan myyntiin. Niin kävi tuolle kaverinkin Fiatille. 150km ajomatka (kesällä) on liian vähän, vaikka olis niitä latauspisteitäkin.

    https://www.nettiauto.com/fiat/500e?id_country[]=73
     
  18. leemu

    leemu Gearhead

    Sama vika. P*skalla voi käydä, siitä on kolhoosille kuitenkin kuluja:D
     
  19. -late-

    -late- Gearhead

    Mä joskus pyörittelin että jos vähän reilulla kympillä vain työmatkoihin ostamani esim. VW e-up kestäis jotain 7 vuotta niin säästö kuittais ostohinnan. Kyse siis vanhasta mallista, uudessa on rangea tuplasti ja hintaa nykyään vain joitain tonneja enemmän. Vanhalla mallilla pääsisin molempiin suuntiin kesällä, talvella joutuis lataamaan duunissa, ainakin loppuvuosina. Siellä on jo usein muutama plugari eikä latauspaikkaa mulle automaattisesti olis käytössä, sovittavissa kuitenkin. Nyt siihen tuli joku veroetukin kustannusta alentamaan.

    Kuten mainitsin harkitsin jopa parin kympin autoa, se olis ollu toi nykymallin SEAT, Skoda tai VW. Ehkä jopa eGolf. Ne on kuitenkin "vanhahkoa" tekniikkaa monin tavoin ja vähän arkailen niiden haluttavuutta sitten kun niistä luopuisin. 50ke sais jo ihan modernin sähköauton, mutku mä en ole sitä uuden auton ostajakuntaa. Lähinnä siksi etten koe arvon aleneman olevan sopiva korvaus uudehkon auton tunnelmasta ja käytettävyydestä. Nykyplugarilla pääsisin kesäisin yhteen suuntaan sähköllä mut ne on mun mielestä tällä hetkellä autoilun monimutkaisimpia tuotteita.

    Ristiriitaisin tuntein ajelenkin tuolla, kohta kolmekymppisellä, turbodieselnelivetopikkarilla. Koko ajan tarvii olla jyvällä seuraavasta remontista, se lienee tärkeä osa autoharrastustani. Vaikea on kyllä itseäni vakuuttaa itse itselleni valitsemani auton järkevyydestä.
     
    isalmela, kerkko ja Catiska tykkäävät tästä.
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Toki, käyttöohjekirjan vilkaisu tai neuvon kysyminen tuossakin olisi auttanut. Jos kotona on vain 6A yksivaihelataus ja on kovempi pakkanen, sitä tärkeämpää on noudattaa valmistajan ohjetta, kytke aina lataukseen. Suoraan ajon jälkeen akku on lämmin ja pienelläkin latausvirralla lataus alkaa heti täydellä teholla ja akku latautuu aivan kuten kesällä. Jos antaa akun ensin jäähtyä jääkylmäksi, menee tuollaisen 6A suko-latauksen teho akun lämmittämiseen.

    Valmistajien ranget. Aivan kuten polttomoottoriautojen valmistajien kulutukset. Molemmat ilmoitetaan samalla WLTP syklillä mitattuna. Optimiolosuhteissa, nätisti ajaen molemmilla pääsee jopa parempaan tulokseen.

    Totta kai vie. Esilämmitys auttaa tuossa selvästi. Aivan kuten polttomoottoriautoissakin. Yllätyitkö??

    Olet varmasti. Maailmassa ei ole vielä kovin paljon sähköautoja joissa valmitajan takuut ei olisi voimassa. Teslat käytännössä kaikki on takuun piirissä, joten niiden osalta emme tiedä vielä kustannuksia, mutta samalla tavoin moduuleista ja antureista sekin koostuu.

    Mutta esim Nissan Leafeja on jo takuun ulkopuolella hyvä määrä. Ja niille ja muille vastaaville sitten löytyy ns nyrkkipajoja jotka korjaa. Hintaa on vaikea kertoa kun vikoja on erilaisia, mutta kokonaisten akkupakettien vaihto suurempaan kustantaa suht saman kuin polttomoottoriauton moottoriremppa. Eli tuhansia mutta ei kymppitonnia.

    https://dalasevrepair.fi/#battery-upgrades


    Se mitään hämärän peitossa ole. Tuoltahan niitä voit tihruta nettiautosta. Tilastojakin on olemassa.

    Kovin kummoiseen laskentaan et kyennyt. Osasit kuitenkin määritellä edes karkealla tasolla vastinparin omalle autolleni. Muuten menit metsää aika pahasti.

    Se uusi dieselmersu on itseasiassa saman hintainen. Eli, lähtöolettamasi on pielessä.
    Mersu pudottaa arvoaan huomattavasti nopeammin. Tämä on tilastoissa ilmenevä fakta ja näkyy myös jos katsot nettiauton hintoja.

    Sattumoisin kun autoa vuosi sitten valitsin, minulla oli uusi, keski-ikäinen ja vanha mersu mukana laskelmissa. Nyt 11kk jälkeen päivitin silloiset olettamukseni sähköautosta ja se on osoittautunut olettamaani edullisemmaksi.

    Arvon olenema oli oletettua pienempi (kysyin tarjoukset Kamuxlta ja EV Garagesta), eli 8,5% ensimmäisenä vuotena 55 000ajomäärällä.
    Mersulla se on tavanomaisempi, eli n. 20%.

    Ensimmäisen vuoden jälkeen pääomakulut on siis Tesla 6500,- ja vaihtoehtona ollut MB 13600,-

    Polttoainekulut: Tesla (toteuma) 798,- ja MB (arvio 6,5l keskikulutus) 5184,-
    Huollot ja kuluvat osat, renkaat, AdBlue jne. Tesla 500,- MB 1300,-

    Verot ja vakuutukset: Tesla 937,- MB 1470,-

    Tuosta sitten ynnäämään vuoden kokonaiskulut:
    Tesla 8 735,-/a ja 0,16Eur/km
    MB 21 554,-/a eli 0,39Eur/km

    Teslan olen ladannut matkalla 62 kertaa. Tilastoja katsoen keskimääräinen latausaika on ollut 24min. Neljä kertaa lataus on kestänyt pidempään kuin taukoni normaalisti. Odotusaika vuodessa yhteensä alle 1,5h.

    Mersun olisin tankannut n. 70 kertaa. Pari minuuttia per tankkaus, itse maksutapahtuma vastaa sähköauton latauksen maksutapahtumaa ajankäytöllisesti, joten en sitä huomioi.
    2h 20min siis tankaamiseen vuodessa odotteluaikaa se letku kourassa.

    Huoltokäynnit olisi Mersun osalta olleet kaksi reissua. Siinä tuhlaantuu yhteensä yksi työpäivä iloisesti. Teslan osalta ei tuhlaannu yhtään.

    Eli, miltä oma matikkasi näytti kun sen avasi todellisuudesta otetuin luvuin?
     
    Muokattu: 3.3.2021
    Aslak, Rihma, Slant Sickness ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!