Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mustang Mach E koeajoaika varattu
     
    starcraft, Catiska, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kerroppa sitten fiilikset/kokemukset.
     
  3. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Catiskalle pitää hattua nostaa kärsivällisyydestä. Purupäiden kanssa ei itsellä kärsivällisyys riitä. Hyvänä esimerkkinä imusihti (kuka OIKEASTI allekirjoittaa foorumisepustuksensa jollain keksityllä nimimerkillä!! Ei helvetti...) Ihme jankkaamista asiasta mistä ei minkäänlaista kokemusta itsellä, todistellaan vaan kumminkaiman kokemuksia. Jotain vikaa täytyy päässä olla että noinkin paljon käyttänyt aikaa asiaan mikä ei itseä kosketa ollenkaan. Samanlaista turhaa jänkkäämistä kuin Applen tuotteiden vihaajat, mitää se on keltään pois mihin muut rahansa käyttää. Ite ei tulis mieleenkään hankkia montaakaan vehjettä mitä täällä hehkutetaan, mutta ei tulisi mieleenkään käydä ketjuja sotkemassa joutavilla paskapuheilla. Ihan idiootti läppää et ”tunnen lääkäreitä ja johtajia yms mitkä ei pärjäisi sähköautolla jne...” varmaan joo tunnet muutamankin ajatuskoppaa tonkivan lääkärin. Jos joku tyytyväisenä ajelee halvalla käyttiksellä, ei sillekään kukaan jaksa sataa sivua todistella että ihan hullun hommaa? Sähköautot nyt vaan on tulevaisuutta, en ymmärrä mikä siinäkin ihmisiä ahdistaa. Itse pärjäisin 100km rangella 95% ajoistani. Muutaman kerran vuodesta max 300 km reissuja tehnyt viimeisen 25 vuotta. Mielipiteitä on hyvä olla, mut miksi yrittää todistella toisen hyviksi kokemia asioita huonoksi? Sairasta. Huoh, täytyy jättää tämän(kin) ketjun lukeminen hetkeksi, kohta alkaa taas jänkkääminen. Ps. Vielä bensalla mennään, mut Model 3 hankinta koko ajan lähempänä. Normaali ihminen jos ei ole jostain asioista kiinnostunut, harvemmin lukee, saati kommentoi asiaan liittyviä ketjuja. Tää on mennyt ihan sairaaksi.
     
    Catiska tykkää tästä.
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Eikö keskustelupalstat ole keskustelua varten?? Aika hiljaseks menee jos kaikki pitää mielipiteensä omana tietonaan o_O
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Joo, D-day on vasta loppukuusta mutta automyyjä kertoi jo myyneensä sellaisen. Kiinnostusta varmaan riittää
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Fordin nettisivuilta:

    "Mustang Mach-E on uusi vapauden ilmentymä, joka on yhtä sykähdyttävä kuin ikoniset edeltäjänsä"

    Ihmettelen nykyistä ajoneuvojen kehitystä, tuntuu että ostajia/autoilijoita aliarvioidaan yhä törkeämmin mutta silti tuollainen ryönä tekee kauppansa. Miten tuollaisesta paisuneesta Kian näköisestä tötteröstä voi käyttää sanaa "sykähdyttävä"? Enkä nyt varsinaisesti ota kantaa käyttövoimaan, olkoon vaikka rakettimoottori mutta kammottavan näkönen hinkalo tuo on. Käsittämätöntä oman heritagen perseraiskausta Fordilta nimetä tuo syylä Mustangiksi.
     
    Inlinee, faikku66 ja peto tykkäävät tästä.
  7. Näin sanoo nimimerkki Rihma..o_O Tämän täytyy olla trolli..
     
    1purehell tykkää tästä.
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Niin, Mustangin omistajana en kyllä ala mieltäni pahoittamaan vaikka tuo hyödyntää automaailman ikonin nimeä.
    Avoimin mielin. Elämme mielenkiintoisia aikoja ja liikenteen muutos on vähintään yhtä jännittävää kuin telealan muutos muutamavuoskymmen sitten.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kukin tavallaan, ihmettelenpä vain... Sinua ei ehkä haittaa mutta voi olla monia muita joita haittaa. Mielestäni tuollainen touhu vain likaa omaa pesää, BMW on tökeröissä mainoskampanjoissaan onnistunut vielä pahemmin sekä asiakkaiden että oman mallistonsa lokaamisen. Autoalan muutos ei mielestäni ole ollut pelkästään positiivista viime aikoina...
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tuskin ehtii saamaan pakkaskeleihin ajoon? Kiinnostaa itseäkin onko samaa ongelmaa kuin teslassa, että liukkaalla jäisellä tiellä pitää regenerointi ottaa käytännössä kokonaan pois että ei puske ojaan. Millaiseksi jää pakkasella luvattu ajomatka? Onko muutes takavetoinen vai nelivetoinen malli?

    Teslassa ainakin ongelmaa jäisellä mutkaisella tiellä jossa esim 80km/h nopeusrajoitus. Sama pätee BMW I3, huomaa suoraan valumisen jo liikenne ympyröissä, ja Iotechin testissä olleesta mallista valitettiin samaa ongelmaa.

    Nissan Leafiä en päässy ajamaan talvella joten en tiedä millainen se on talvella. Mutta kesällä kaupungissa ok, tosin käyttösäde 250km muuttui 180km jolloin varaus huusi jo tyhjää... tiedä paljon olisi ajanut että olisi jäänyt tielle. "edit. testattu malli oli 2016 30kw malli.
    Mitä vähäsiä pikaladannu autoa niin noin 60snt/kwh ollut hinta hitaammissa pikalautauksissa.
    Elikä jos joku 17kw/100km => 10€/100km tulee kustannuksksi ns polttoaineet.
    https://www.autotie.fi/tien-sivusta...ti-nissan-leaf-40-kwh-sahkoautolla-28-kelissa

    Tekniikanmaailmassa luki että 1,7€/kwh oli ollut jossain pikalautauksessa joten 60snt/kwh on hyvä keskiarvo.


    Hinnaltaa Leaf (28k€) on itselle ainut sellainen harkittavissa oleva uutena, mutta ei vakuuta että vaihtaisin sähköautoon tässä kohtaa. Leafin sisätilat on kuitenkin pienemmät kuin nykisessä autossa ja autoon ei saa vetokoukkua jollai saisi vetää kevyt peräkärryä 500/750kg. Keskimäärin päivässä tulee arkisin ajettu noin 40km päivässä, joten arkisessa ajossa riittäisi tälleen etätöissä, mutta jos tarvisi ajaa Espooseen kuten ennen koronaa niin silloin tulisi 400 km päivässä.... tämä ei onnistuisi pakkasessa sähköautolla kun siellä ei ole latauspisteitä työpaikalla, toki jos johonkin ostoskeskukseen jättäisi... mutta parkkimaksut + lataus siltä 8-9h ajalta jollain metrolla/bussilla sitten sieltä työpisteelle.

    Perjantaisin tulee mentyä mökille ja jos laskee työmatkat ja mökile menon siinä tulee noin 90km matkaa työpäivästä (corona aikana) ja mökkimatka päälle yhteen suuntaan. Sitten pitäisi päästä vielä mökiltä takaisin jos ei pysähdy kaupassa yms niin tulee sellainen 130km vähintään ilman latausta mahdollisuutta, teoriassa pitäisi olla siinä kohtaa akku siis aivan täynnä.

    Mökillä ei ole sähköja, sinne sähköjen hankkiminen maksaa luokkaa uuden Dacia dusterin verran... Talon seinästä saa maksimissaan sen 2200w tällä hetkellä, jos ei tarvi toista autoa lämmittää ja kiuas ei saa olla samaan aikaan päällä.

    En näe tässä yhtälössä sähkautosta kuin lisää kuluja ja menoja, tarvii toisen auton kuitenkin ja harraste autolla ei pysty ajamaan talvella ja polttoainen kulutukset ovat sellaiset että pehva ei kestä. (27l/100km E85 ja ei ole talvirenkaita, eikä tuolla pääse yhtään mihinkään talvella ja maavara ei salli jäätä/lunta jää pohjasta kiinni, ja huomioiden sen että suolaan en vie "häntä" ruostuu viimeisetkin pellit pois kokonaan, viimeeksi talvella liikenteessä 87-88.)
     
    Muokattu: 3.3.2021
    isalmela tykkää tästä.
  11. peto

    peto Gearhead

    Kyllä noita E-mach näkyy jo. Eilen mm. Espoonlahdessa pörräsi yksi. Ihan ok livenä Foordiksi, mutta ei se mikään Mustangin ole.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead


    Muutaman sivun välein kirjoitat tätä samaa tarinaasi. Noihin on perustellen jo vastattu ja pyysin sinua perustelemaan ne.

    Sähköinsinööriksi itseäsi kehuit muttet ole vieläkään vastannut edelliseen ja nyt samoja juttuja tunget taas tänne.

    Mikä pointti vuodattaa samaa satua ja jos niihin kommentoi, et vastaa? Keskustelupalstan idea on keskustella, ei vain työntää samaa soopaa uudestaan ja uudestaan.

    Ainoa uusi asia taisi olla ongelmasi Teslan puskemisesta liukkaalla jos regen on maksimilla.

    No, tuo pitää paikkaansa niissä vanhoissa. Uusissa malleissa ei puske. Ja kaikissa niissä on juuri siksi regenille säätö jotta sen voi vaikka talveksi laittaa miedommalle asetukselle.
     
  13. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Ja sinun täytyy olla tyhmä. Näetkö viestissäni allekirjoitusta missään? Tai tiedätkö mitä se tarkoittaa? Nimimerkkiä?
    Kaikenmaailman insinöörejäkin täällä viljelee viisauksia :)
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Koeajossa kun se regenin otti pois/miedoimmalle hävis 70km ajomatkasta....
    Kun tunnut tietävän mitäs esilämmitys sähköautoissa mahtaa viedä sähköä? Sillonhan ei pysty latamaan varmaankaan autoa?

    Mitä lienee tarkoitit perustelulla? Siitä mökille sähköjen vetämisestä vai? Sähköyhtiötä kysytty 2004 sähköjen ottamista mökille, silloin hinta lappu oli luokkaa 7800€ liitymä tontille + sähköjen rakentaminen talon sisälle + liittymä maksut. Ei ole tulossa tuohon hintaakaan koskaan. Nestekaasulla, puulla ja polttomoottori vesipumpulla jatkossakin kaikki faciliteetit toimimaan.

    Sähköyhtiö perustelee tuota hintaa sillä että pitää pystyttää luokkaa 4-5 sähkötolppaa + uusi muuntaja liittymää varten/avausmaksu. Tiedä mikä hinta nykyään mutta tuskin tippunnu yhtään.


    Vai tarkoititko sitä 10A latauksella kotona muka pärjäis? Sehän olisi about 2kwh akkuun tunnissa. 10h ajassa siis 20kwh, jos 17kwh pääsee sen 100km niin tarkoittaisi 10h latauksella ~ 118km, sillä ehdolla että ladataan maksimilla joka tulee 10A sulakkeella.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sähköinssinä varmaan ymmärrät että regenin poistaminen itseasiassa pidentää toimintasädettä ellet itse liike-energiaa muuta lämmöksi. Eli, sen poistaminen tai pienentäminen ei itsessään lyhennä rangea.

    Paljonko esilämmitys vie sähköä. Riippuu autosta ja kuinka pitkään sitä lämmität. Normaali talvilämmitys minun autollani -10 - +20 asteeseen ottaa n. 5min. Ja koska lämmitys ottaa maksimissaan 6kW tehoa, saa siitä helposti laskettua energian, eli vajaat 0,6kWh. Jos on 10A yksivaihetöpseli käytössä, ei siitä luonnollisesti tuoksi viideksi minuutiksi riitä lataukseen.

    Mökistä. Miksi sen 90km mökkimatkan takia mökillä pitäisi ladata autoa? Et liene myöskään tankkaa autoa mökillä vaan teet sen jossain muualla jos on tarve? Siksi en ymmärrä miksi nuo mökin sähköistyskulut pitäisi sähköauton päälle laskea.

    10A:n Kotilatauksella pärjää keskimääräisellä auton käytöllä aivan helposti. Ja vielä tulpasti keskimääräistä suuremmalla päivittäisellä ajolla. Ja pidemmillä matkoilla sitten tarvittaessa lisää pikalatureista.

    Niitä puheenollen. Olen useampaan kertaan kertonut huikeista latauskustannuksista. Itseasiassa tiedän että se on periaatteessa mahdollista jos on tarpeeksi tyhmä ja siltikin se pitää tehdä melkeinpä tahallaan. En usko että ole niin tyhmä, joten kerrohan mistä pikalaturista lataat mainitsemallasi hinnalla ja miksi halusit ladata juuri sieltä ja valitsemallasi maksutavalla.
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jätkällä on foorumilla 4 viestiä ja heti aloittaa vittuilulla. Hyvä meininki. o_O
     
  17. XJR

    XJR 3rd gear

    EV Kupla.



     
    kerkko tykkää tästä.
  18. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Yksikin järkevä viesti on parempi, kuin vaikkapa reilu seitsemäntuhatta pelkkää skeidaa. Tässä taas yksi esimerkki foorumeita kalvavasta syövästä, paljon postanneet kokee usein olevansa jollain kummalla tavalla tuoreempien tulokkaiden yläpuolella. En toki sano että sinun viestisi juuri skeidaa ovat, on täällä kamalia esimerkkejä silläkin saralla. Mulle tää lähinnä hauskaa ajanvietettä lueskella foorumeita, välillä kyllä kovasti tympii ihmiset jotka mutuilee täyttä sontaa. Toiset taas osaavat perustella näkökulmansa, ja jopa omaavat kokemusta käsittelemistään aiheesta. Mutta jatketaan taas. Olen kiinnostunut sähköautoista, tykkään kokemuksia niistä lukea. Puupäiden harhaiset sepustukset ei taasen kiinnosta. Enkä ymmärrä oman mielipiteen tuputtamista vieläkään. En avaa esim mitään Chevy van ketjua ollenkaan, saati sitten postaa sataa postia moiseen ketjuun, miten järjetön laite se on omasta mielestäni/omalta kannaltani. Vaan hyvä minusta jos jonkin mielestä mainio laite!
     
  19. Milloin sulta sitten tulee se "järkevä viesti?" Nyt sulla on parissa viestissä ad hominem -hyökkäys ja sitten metakeskustelua siitä, kuinka täällä pitää keskustella.

    Jään odottamaan sitä ja luulen, että en jaksa vasta siihen..
     
    rampleri ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Siis sehän kerää osan takaisin akkuihin, että ei tarvi jarruttaa.... nyt jos se ei toimi ja löysäät kaaasun annat rullata niin ei hidasta ollenkaan => joudut jarruttamaan sitten ja muutat sen lämpöenergiaksi. Itse ainakin ajan pintakaasulla kokoajan enkä niin kuin kaksi tahti autoa, että on vaan kaasu ja jarru. Muutenkin jos ajattelee niin varmasti tulee häviöitä tuossa regeneroinnissa vrt. jos energia olisi akuissa ja sitä ei tarvisi uudelleen kierrättää.

    Joka tapauksessa ajomatka lyhenee jos se otetaan pois käytöstä, kesällähän tämä ei ole ongelma, kun ei ole liukasta. Elikä koskee ehkä noin 30% vuodesta.

    Jos en väärin ymmärtänyt autoissa on jonkulainen sisätilan lämmitys lämpöpumppu/infra yms. 5min ajassa et saa kyllä ohjaamoa lämpöiseksi, varmaankin joku minimissään 10-15min.

    Bensa/dieselillä suositellaan +5 tai kylmemmässä vähintään 30min lämmitystä ja -10 tai kylmemmässä yli 1h. Sähköautossa ei ole samalla tavalla öljyjä joten lämmitys aika jää lyhyemmäksi, mutta jos seisoo pihalla vaatii sisätilan lämmityksen niin että ikkunoista häviää jäät, tuskin onnistuu alle 15min mitenkään? Minulla on 900w sisätilan lämmitin joka vaatii ainakin yli 10min että saa lasit sulaksi edes jotenkin että pääse liikenteeseen.


    Minulla pääsee nykyisellä 6,2l/100km kulutuksella 672km yhdellä tankkauksella, ja tuolla kulutuksella ei tarvi tankkailla. Viime viikonloppuna kun kävin mökillä oli keskikulutus reissulla 5,7l/100km.... Mikään sähköauto ei kulje tuollaista matkaa ilman latausta. Ehkä max 150-400km, jos on täynnä. Muutenkin tuo ihmetyttää että kun katsoo ajotilastoja hyvin usein suoraan latauksesta otettu auto ei ole oikeasti täynnä. Vaan varaus luokkaa 87% tai 96% tms.
    Viimeisellä 10% varauksellahan ajelisi kuitenkin kymmeniä kilometrejä.


    Sanotaan että 3/4 ajasta pärjäisi.... loppuun tarvii toisen auton. Tai sitten pitää istua pikalatureilla. Jos ajan täältä esim. Aamulla töihin ja pitääkin tehdä Sunilan tehtaalla työmaakäynti päivällä ja pistäydyn kahvilla vielä, kuten nykyäänkin teen tulee 70km sinne matkaa yhteen suuntaan 2x70km + työmatkat päälle ~ 200km. Tulen kotiin ja muija lähtee kaupoille, ehtii ehkä olla max tunnin latauksessa. Ja tulee illalla takaisin pihalle.... ehtii olla sen ehkä 8-10h lautauksessa siinä välissä ennen seuraavaa aamua.

    K-latauspisteessä oli joku 20snt/min ja päälle 2 snt/kwh. Taisi olla aikaisemmin ilmaista täällä. Ilman kilowatti hintaa tunti maksaa siis 12€. Lahdessa k-latauspisteessä oli joku superlataus piste siellä makso 95 snt/min 45min => ~43€. Vielä parasta tuossa on että kun akku alkaa täyttyä niin latausnopeus tippuu....

    Tälläinen oli yhdessä paikallis lehdessä tuossa juuri ja aihetti paljon keskustelua...

    Lakiluonnos sähköautojen latauspisteistä ei vakuuta Kouvolassa – Myös autottomat taloyhtiöiden osakkaat joutuisivat maksamaan latauspisteinvestoinneista
    Hallituksen esitys latauspisteistä ja latausvalmiuksista tulee tänä keväänä eduskunnan käsittelyyn. Yksi latauspiste maksaa halvimmillaan 3 500 euroa.


    Töissä oli yksi vanha kerrostalon remontti, jossa ennen ei ollut edes lämmityspistokkeita, niin sinne tehtii kaksi laskelmaa, toisessa autoille lämmityspistokkeet 16A/2 autoa ja toisessa oli kunnon lataus pistokkeet syöttö etukoje oli 250A/400V, talo ja pihaliittymä tuli Suoraan KSS-enegian muuntamolta. Ei tullu sähköauton latauspisteitä, vaan ihan lämmitystolpat. Hinta ero oli kymmeniä tuhansia vetää paksua alumiini kaapelia maahan asfaltin alle ja kuukausi maksut isommasta liittymästä olisi tuohon asuntoa kohden lisää kymmeniä euroja kuukaudessa vastikkeeseen. Onneksi valmistui hyvissä ajoin ennen kuin oli pakko asentaa remontin yhteydessä latauspisteitä.

    Olisiko ero ollut pelkässä tontille tuodussa liittymässä luokkaa 15k€ + pihalle asennettavat latauspisteet, noin 20 autopaikkaa oli pihassa siis 2 autoa per asunto. 4k€ + per nopea lataus paikka jollekin 4:llä autolle + kaapeloinnit.

    Lämmityspistokkeilla taisi olla etukojeena 80A sulake kun toisessa oli 250A.
    Tuollainen virta vaatii maassa jonkun 180mm2 alumiinin jonka hinta on pikaisesti heitettynä 20€ metri + toisen 20€/metri maahan upottaminen. Jos pihalle tulisi joku 60m tuota vielä Siitäkin tulee about 2,5k€ + haaroitus ja jakaminen muille tolpille pienemmillä kaapeleilla.

    Mutta kommentoi pois luen kyllä mutta en jaksa kuluttaa aikaa nahisteluun lisää....
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!