Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Lämmitystolppia ja isompaan tarpeeseen sieltä löytyy voimavirtarasioita. Auton mukana tulee laturia jolla sopii ottaa noista sähköä akkuun. Ja kuten tuossa yllä neuvottiin, kysyy etukäteen luvan ja neuvovat asian suuhteen muutenkin. Ainakin tähän asti on sujunut ihan ok.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Eilen tuli taas mietittyä kun ajeltiin perheen kanssa pikainen laskettelureissu että ois ollu aika tuskainen matka 40kwh sähköautolla joka ei lataa kuin 6.6kwh teholla. Matkaa kertyi vaivaiset 320km mutta turhia lataustaukoja olis tullut 2.. siis turhaa roikkumista ja ajan ja rahantuhlausta huoltoasemalla. Toki pois lähtiessä pysähdyttiin syömään mutta ei näyttänyt olevan laturia tuon ruokapaikan edessä.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mikä sähköauto on tuollainen missä on 40kWh akku eikä DC latausta ollenkaan? Ja miksi ostaa juuri sellainen jos meinaa poistua kotikylästä edes joskus?

    Missä kävitte laskemassa? Tuollaisella reissulla pienellä akkulla laittaisin auton latautumaan laskettelun ajaksi. Akku olisi täynnä kun lähdette kotimatkalle.
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Leaf, tukee kyllä DC latausta mutta laturia olisi pitänyt lähteä etsimään varta vasten ja keksiä tekemistä latauksen ajaksi koska reitin varrella on ainoastaan 2kpl 22kwh latureita.
    Ko. laskettelukeskuksessa ei ole latureita joten se ei ole vaihtoehto, ainakaan tänä talvena. En kyllä tiedä olisiko se järkevää muutenkaan pitää maksullisessa latauksessa autoa 4-5h mitä nyt oltiin mäessä. Sitten jos autoa pitää välillä käydä siirtämässä ja huolehtia pois laturilta niin taas menee aika kömpelöksi... Dieseliä onneksi saa.
     
  5. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Ja taas se perinteinen sähköautomiehen vastaus. sulla oli väärä auto, vääräakku, väärä lataus appi,väärä laskettelupaikka jnejne. Paat vaan satatonnia niin saat teslan millä pääsee. Ja taas maailma pelastuu
     
    Inlinee tykkää tästä.
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Uskotaan. Et vielä kertonut missä kävitte laskettelemassa. Mutta en ymmärrä ajatustasi miksei olisi järkevää pitää autoa latauksessa tuon ajan jos sähköa tarvitsee. Otetaan aikahaarukkasi puolesta välistä ja oletetaan että siellä olisi vaikkapa K-latauksen piste. Lataus tuolta ajalta maksaisi 5,40 Eur. Saat sillä rahalla vajaan sadan kilsan dieselit. Eikä sitä tarvitse käydä siirtämässä tai huolehtia pois laturilta, sitä varten ne noissa laskettelukeskuksissa on hidaslaturit jotta auto voi latautua laskettelun aikana.

    Mikä ihmeen vikinä tuo taas on. Jos oli väite että 40kw akku eikä pikalatausta, kysymys mikä se sellainen sähköauto on ei ole tuollaista vikinää mitä esität. Sellaista sähköautoa ei tietääkseni ole, joten aivan relevantti kysymys. Ja kysymykseeni sain vastauksen jossa väiteen esittäjä korjasi että on siinä toki pikalataus.
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Niin siis ei lataa saatavilla olevilta asemilta kuin 6.6kwh, tesla ymmärtääkseni osaa ottaa 22kwh laturista täydet?
    Syy miksi en osaa kuvitella pitäväni autoa koko päivää julkisessa laturissa on rahan lisäksi solidaarisuus. Siihenhän saattaa tulla joku muu samalla tavalla vajaalla akulla ja haluaisi ladata vaikka tunnin jotta pääsee sujuvasti kotiin. Toisaalta, jos ko paikassa olisi latureita, ne olisi olleet jo täynnä kun 12.30 mentiin paikalle eikä toivoakaan saada autoa lataukseen jos ihmiset varaa ne koko päiväksi.[/QUOTE]
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nissanisi olisi ladannut koko sen ajan, joten turhaan olisit potenut huonoa omaa tuntoa. Se, onko latauspaikat täynnä, on vaikea sanoa näin jälkikäteen.
    Katson juuri apista esim Rukan tämän hetkisen tilanteen. Tällä hetkellä siellä on tasan kymmenen hidaslaturia vapaana. Myös Levillä näytti olleen vapaita latureita monta. Enempää en katsellut kun et ole kertonut missä kävitte.

    Mutta jos latauspisteitä on tarjolla, kannattaa niitä käyttää. Rakentavat niitä lisää jos kapasiteetista tulee pulaa. Niitä saa halvalla lisää ja juuri joku rinneyrittäjä kyseli mistä niitä kannattaa hommata, sähkökapasiteettia on reilusti vapaana koska täysi liittymäkoko on käytössä vain alkutalvesta kun tykittävät kaiken kaluston voimin. Joten hänkin mielellään myisi sähköä ja samalla palvelisi asiakkaita.
     
  9. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Onko loma lomaa, jos pitää sen tuhannen äppiä ladata puhelimeen, jotta tietää missä ja milloin voi ladata?

    Esim. Rukalla parkkihallissa:
    1,5 € / tunti ja 15 € / vrk, jolloin voi ladata 0,19€/kWh.
    https://www.ruka.fi/parkkihalli. Kaksi sähköpaikkaa.

    Ei ole varmaankaan hinnasta kiinni tuo lataaminen, mutta mukavuustekijät ovat melko kaukana omasta näkökannastani.
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vielä parempaa jos voi viis veisata latauspisteistä.
     
    Inlinee, dart -66, simeoni ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ihan arkisesti päiväreissu messilään, ei ole parkkihalleja laturilla vaan ihan perinteinen hiekkaparkki. Joten ei ollut laturit täynnä kun niitä ei ole tarjolla, ensi talvena voi tietysti olla eri homma.
     
    Muokattu: 8.3.2021
  12. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

  13. leemu

    leemu Gearhead

    Minua hämmästyttää tässä joukkoliikenneasiassa, että ratikoita yms. ajetaan kuin käärmettä pyssyyn vaan mihin on unohtunut vanha kunnon johdinauto?
    Sillä voi ajaa mihin vaan missä on tie valmiina, ei tarvitse kuin sähkölinjat. Verraten ratikan radan tekemiseen melko halpaa. Laite itsessään on varmasti raitiovaunua yksinkertaisempi ja näistähän on takavuosilta jo kokemusta + baltiassa näitä on mielin määrin liikenteessä, eli ei voi olla toimimaton systeemi.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Olihan Tampereella rollikka, lopetettiin -76.. En muista olinko kyydissä.
     
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ratikka on oikeastaan melko turha, kun se on joustamaton ratkaisu. Rollikan tietty vois laittaa kulkemaan aina sen mukaan, kun tulee uusia asuinalueita.
    Eiköhän rollikan suurin ongelma ole se, ettei niitä oikein enää valmisteta kuin entisissä itäblokin maissa. Ja se laatu voi olla vaihtelevaa.
    Sama onko rollikka vai ratikka, ongelmahan on ne ajolangat. Tampereella vaikkei liikennöinti ole edes alkanut, on jo ajolangat monesti tulleet alas.
    Ajetaan nyttenkin sähköbussia kun käärmettä pyssyyn, vaikka on kaasubussejakin ollut pitkään tarjolla. Kun se sähköbussi on vaan halvempi ylläpitää.
     
  16. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Kyllä noita uusia trollikoita aika paljon euroopasta löytyy, töiden puolesta on tullut useammalla varikolla käytyä ottamassa käyttöön uusia pesulaitteita uusille trollikoille. Ja taitaa saada halutessaan myös samalta toimittajaltakin kuin esimerkiksi tuo Tampereen ratikka.
    Ihmettelin samaa tuossa Tampereen ratikassa, että millä ihmeellä se on oikeasti saatu perusteltua kannattavaksi edes itselleen, saati sitten veronmaksajille. Noi uudet johdinautot on vielä semmosia penteleitä, että kulkevat myös akuilla jos/kun ei ole ajolankoja saatavilla, niin äkkiä ainakin tämmöisen maallikon on vaikea keksiä miksi pitää väen vängällä alkaa tyhjästä rakentamaan kiskokalustolle infraa...
     
    Roberto, Catiska ja 1purehell tykkäävät tästä.
  17. Aslak

    Aslak Gearhead

    Mitä ilmaista sähköä? Justhan täällä kerrottiin että 1,5€/kWh, jonniin matkaa paremmat katteet kuin bensalla/dieselillä.. :D
     
  18. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Ajolangat on ongelma, jos halutaan pitää kiinni 1800-luvun teknologiasta. Ihmettelin Tampereen ajolankarakentamista jo pari vuotta sitten, kun muualla Euroopassa näkee ajolangattomia ratikoita. Silloin ei ratikat jumiudu keskelle risteyksiä, kun kukaan ei onnistu törmäilemään autoilla ajolankapylväisiin. Virta tulee ajolangattomiin ratikoihin jotenkin kiskojen suunnasta?

    [​IMG]

    Tampereen kaupungille imagokysymys, eli pitää olla trendikäs ja pitää kulkea vihreän aatteen mukana. Silloin se on aivan sama mitä se maksaa...
     
    Muokattu: 10.3.2021
    MadMike, deeäxä, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Aslak

    Aslak Gearhead

    Saattaa tuon sähön kuskaaminen alakautta olla meilläpäin pieni ongelma talvella lumen takia.
     
    MadMike tykkää tästä.
  20. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tampereen ratikoissakin on akut mukana, mm. varikolla kulkevat huoltohallin puolella ilman ajolankoja, eli kokonaan ei rampaudu. Mutta ei niillä toki vuoroa loppuun ajeta jos langoista katoaa kipinä.
    Imago kysymys se varmaankin on kyllä ollut, kaikessa pölhöydessään jotain ihan käsittämätöntä ajatuksenkulkua mihin ei omat aivot taivu nyrjähtämättä. Mutta mitäpä sitä ei tekisi kun rahaa joko vanhasta velasta on, tai sitten sitä vaan lainataan lisää ja taas sitä on. Ja takaisinmaksu ei tapahdu omasta kukkarosta, niin turha sitä kai on murehtia...
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!