Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. TwistOla

    TwistOla Gearhead

    [​IMG]

    Liekö sama yksilö kuin tuo Oluttehtaan eka? Hytti ainakin on erilainen. Tämän kuvasin Koljonvirran romppeilla 2007.
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Bussista oli useampia vuosia sitten kuva Mobilistissa tai Seniorissa. Pellolla se siinä kuvassa oli, jos oikein muistan.
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    [​IMG]

    Rekkari on hieno!
     
    Pande_K, Catiska ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Hopan vuosimalli 1918-25, joten ei ihan vuosisadan alusta voi olla tuo kuva, mutta 20-luvun alusta voi olla.
     
  5. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Melkoista liioittelua kutsua foordia "isoksi mustaksi limusiiniksi"... Cadillac, Lincoln, Chrysler tai Buick voitaisiin kai katsoa edustuslimusiiniksi, ford custom on kuitenkin "entry level"-malli.
     
  6. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ^ajat olivat vähän erilaisia...duunarit kulki polkupyörillä, kaikilla ei ollut edes sitä...
     
  7. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Limusiini liittyy ensisijaisesti siihen, että auto on katettu. Kuplavolkkarinkin virallinen mallinimi oli Typ 1 limousine.
     
  8. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tiedän nuo mallinimet ja perinteiset korimallien nimitykset eri puolilla eurooppaa, mutta nyt puhutaan suomenkielisestä lehtijutusta Suomessa. Täällä on totuttu käyttämään limusiini-sanaa isoista edustustason autoista, eikö vain? Tuohon aikaan ministereillä ja isojen yritysten johtajilla oli isoja Chryslereitä ja Cadillaceja. Vennamon "limusiini" oli ford... Voihan sen noinkin uutisoida.
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    No, onhan näitä nykyäänkin, se, että instassa pyllistävä nuori nainen menee viikoksi kanarialle ja ostaa safkat hotellilta suoran, niin se on luksusloma. Jos omakotitalo sijaitsee missään päin Espoota, on kyseessä ökytalo, teini-ikäinen Alfa Romeo on italialainen urheiluauto jne.

    Lehtimiehien kuuluu olla raflaavia ja onhan iso musta ja pitkä ameriikan foordi tuntunut mossejen, kuplavolkkarien keskellä jo joltain pankinjohtajan autolta.
     
    SK-, impala67, Pande_K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Niin, myös Wartburg 353 mallinimet olivat Limousine ja Tourist.
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ja kaikki julkisuuden kurpat ovat aina kohukaunottaria. VMP !
     
    leivonharri ja Pande_K tykkäävät tästä.
  12. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    En osaa sanoa, ehkä siinä kalskahtaa vähän jenkkisoomi. Meillä kotona puhuttiin aina tehtaan autosta, kun tarkoitettiin sitä suurta edustusmallin Chevrolettia.
     
  13. Hesarin maksumuurin takaisessa jutussa kerrotaan Jukka Rislakki: Saatan kuolla jo rajalla. Suomen ja Neuvostoliiton vakoilusodan hahmoja -kirjasta. Siitä kuva:

    [​IMG]
    Vähän veljekset kuuluivat tunnettuun helsinkiläiseen kommunistiperheeseen. Kaikki viisi päätyivät Neuvostoliittoon ja sotilaiksi tai vakoojiksi. Kaikki vangittiin, neljä tuomittiin kuolemaan ja kaksi teloitettiin. Kuuluisin veljeksistä oli Toivo Vähä. Kuvassa mukana myös äiti Miina ja isä Juho. – Kirjan kuvitusta.KUVA: JUKKA RISLAKIN KOKOELMA
     
  14. Ronkeli tykkää tästä.
  15. Ylellä on juttu vanhojen valokyvien värittämisestä ja siinä pari autokuvaa:

    [​IMG]
    1930-luvulla kuvattu valokuva on Kaisaniemenkadulta Helsingistä. Kuva näyttää alkuperäisen ja Timo Suvannon värittämän valokuvan eron. Yle kuvapalvelu / Väritys ja kuvankäsittely Timo Suvanto

    [​IMG]
    Aarne Pietinen valokuvasi Oy Shell Ab:n huoltoaseman Töölöntorilla Helsingissä vuonna 1933. Juha Tarvainen julkaisi kuvan väritettynä Facebookin ryhmässä Vanha Helsinki värikuvina 16.3.2021.Pietinen Aarne Oy / HKM, Väritys ja kuvankäsittely Juha Tarvainen
     
    Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  16. tapsah

    tapsah 2nd gear

    kuvan kottero lienee Studepeikkeri, ostin juuri eräältä kirpputorilta nipun vanhoja autovalokuvia niissä oli samanlainen kottero rek. A-3517, kuvan takana oli teksti että se kuva olis otettu apaut -33, ei mulla muuta.
     
  17. IS/Me Naisten jutussa muistellaan menneitä ja jutussa tämmöinen kuvituskuva:

    [​IMG]
    Ei ollut kypärästä tietoakaan 70-luvulla.KUVA: CAJ BREMER
     
  18. T&T:n juttu liikennemerkkien historiasta:

    [​IMG]
    Varo. Yksinkertainen kolmio oli yleisvaroitusmerkki entisaikoina.
     
  19. IS:n jutussa lappyliisoista oleva kuva:

    [​IMG]
    Raija Nieminen (oik.) ja kollega työssään huhtikuussa 1971.KUVA: MATTI VIRTANEN
     
  20. IS:n jutussa Sisu Auton 90-vuotissyntymäpäivistä on tämmöinen kuva:

    [​IMG]
    Vuonna 1932 valmistui 12 Sisua.
     
    tinareki ja kerkko tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!