Vaihteiston valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Iiro, 17.3.2021.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Tarttis löytää 5- tai 6-vaihteinen takavetoisen vaihteisto. Alla ideaali speksit:
    - Yleinen = halpa ja jos poikii toisen saa helposti
    - Pieni ja kevyt = alumiinikuoret ja sopii pienen auton kardaanitunneliin
    - 5 / 6-vaihde sais olla ylivaihde = 0,85 tai alle
    - Tehonkesto n. 200 heppaa, vääntöä ei ole/tule kauheasti ja tulee alle 1000kg autoon
    - Ideaali tilanteessa keppi irtonainen ja koriin kiinnitettävä ja linkillä laatikossa kiinni jotta laatikon paikka ei määrää kepin paikkaa. Esim kuten Bemarin 6-vaihteisessa (esim ZF S6-37). Toi 37 voisi monella tapaa olla ideaali laatikko koska on kaikissa 3-sarjalaisissa käytössä, joskin se taitaa olla aika raskasrakenteinen kun ilmoitettu väännönkesto on 370Nm ja "pojat" kertoo että kestää yli 600Nm suht painavankin auton alla.

    Siinä kai ne tärkeimmät, koneen saa aina laatikkoon jotenkin kiinni ja startinkin toimimaan, samoin kytkimen kaapelilla tai hydraulisesti, joten ne ei niin rajoita.

    Hyviä ideoita / ehdokkaita?
     
  2. Keme

    Keme Gearhead

    Just hain gs6-37dz askin kytkinkopan vaihdosta ja se tulee LS jatkoksi 740 Volvoon. Toi aski kattelee mukisematta paljon kovempiakin vääntöjä kuin 600Nm. Ehdottomasti paras budjettiaski.
     
  3. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Mazda MX5 eli Miatassa on harvoja edukkaita 6v laatikoita takavetoon , 5v kaikista yleisin niitä on tehty vuodesta -89 katso UK ebay.
    Mulle tuli Anjovikseen celican 6v viikossa.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos vaan 200hp, HD type 9 fordista, siihen saa alumiini kevennys palikkaa, ja noita saa 200€ hinnalla jos vaan sattuu sopivaan rakoon, ettimään. Itse käytin tollasta 550nm väännöllä, tosin katurenkailla ei hajonnu, mutta vaihdoin vahvempaan kun olisi pitänyt hajota. Näitä saa hydraalisella ja lusikalla, miten haluaa, Burton powerista saa palikkaa, ja miksei vaikka koko loottaa. Rallissa käyttäneet Escorteissa.

    https://www.burtonpower.com/3j-driveline-5-speed-type-9-synchro-gearbox-3jgb3.html
     
  5. Iiro

    Iiro Gearhead

    Itsellä Ford taustaa, joten tuo laatikko tuttu, mutta siinä huonoa on tuo kiinteä kepin paikka, ja muutenkin alkaa ehkä käymään harvinaiseksi = kalliiksi jos on jotain vaikeuksia.
    GS6-37 olis over kill (iso ja painava), mutta muuten täydellinen.

    Täytyy tuota Astman laatikkoa katsoa sillä silmällä olisko siitä ehdokkaaksi...

    Kiitoksia ehdotuksista kaikille, lisää saa laittaa, varsinkin 5-vaihteisia luulisi olevan enemmänkin kuin tähän mennessä esille tulleet...
     
  6. Keme

    Keme Gearhead

    37dz tilalle sit s5d-320z. Painosta tippuu kymppi, aski lyhenee fyysisesti ja vähän kapeneekin. Vitonen on suora, mut se ny o iha yks hailee kun valitsee sopivan perävälityksen. En ymmärrä miksi vaihteisto pitäisi valita nippanappa kestäväksi. Mitä konetta ja koria tässä ylipäätään viritellään?
     
  7. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ohc omegan a tai b ei mahda hetkeen tulla kalliita niistä. B omegat kaikki nestekytkimellä ja vaihdekepin paikka siirrettävissä kun muokkaa telinettä. Commossa oli mulla r28/28 omegan aski sintterillä kadulla parikesää ja kesti normikäyttöä 300hp/460nm alavääntönen vieläpä 1500rpm 300nm. Kytkin pommilla ois mahtanut kylläkin särkyä katuslickseillä
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    T5, löytyy eri kepin paikoilla, ei ole hirveän iso tai painava. Osiakin löytyy, koska ollut yleinen Ford, chevy yms.
     
  9. Iiro

    Iiro Gearhead

    Just hoksasin että itellä oli MT75 yhdessä Voorti projektissa ja se olis ehkä ihan ok. Jos vaan jostain löytyy....

    Auto olis Triump Spitfire tai vastaava, pari muutakin ehdokasta on "vetämässä". Moottoriksi pari litrainen vapari, tai 1,6l turbo, tai jotain.
     
  10. Taidat olla ensimmäinen, jonka tiedän, joka aloittaa projektin laatikon valinnalla..:cool:
     
    Väpsy tykkää tästä.
  11. Iiro

    Iiro Gearhead

    Jostainhan se on aloitettava :)

    Totta puhuen tarjolla olis Ford OHC:llä "pilattu" MG:n MGB avo. Ajattelin että vaihtais siihen valurautamöykyn tilalle jonkun kevyen alumiinimoottorin ja kevyt aski siihen perään niin olisi kiva kesäpirssi.
     
  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    ^Älä mee pilaamaan kun joku jo vaihtanu ainoan oikeen neloskoneen:) Tohon sais perään dohc sierran mt75 lootan, kaaveli muistaakseni sama ja erillisellä keppisysteemillä. Kytkimen, kytkinakselin ja vauhtipyörän kans joutuu sit harrastamaan. Noita ainakin löytyy vielä, ei tarvi tilata ebaysta.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    MT75 on harvinaisempi kuin type 9 varaosat kiven alla, Itsellä on juuri MT-75 V6, josta piti pulittaa 500€ + uudet syncrot laakerit ja stefat yms => yli 1000€ loota. MT-75:ssa on kaikissa kiinteä kytkinkoppa.

    http://www.suomencaprit.fi/foorumi/garage.php?mode=view_gallery_item&type=garage_mod&image_id=328
     
  14. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Vaihteistoista ja Capreista tuli mieleen:
    Rakennettiin 69 1.6 gt Capria kaverille 80 alussa, koneeksi tuli 2.0 V6 ja valurauta 4v laatikko. Saatiin ajokuntoon mutta vaati vielä kardaanin uudet ristikot ennen leimaamista ja liikenteeseen ottoa. Kaveri halus kokeilla ja kun pihalla toimi ihan hyvin niin meni 4s tielle ajamaan vähän lujempaa, takaisin tullessa siinä oli alamäki ja pitkä suora varoituksista huolimatta laski tulemaan niin lujaa kun sillä pääsi. Seurattiin katseella pihalta ja kohta kuului kauhea pamaus ja jotain lensi oikealle penkalle, vauhtia oli niin paljon että rullasi sen 3-4 sataa metriä meidän pihalle. Tutkittaessa selvisi että kykinkoppa oli mennyt palasiksi ja startti puuttui, kardaaninristikko oli ollut niin pielessä että heitto särki laaatikon kuoret. Kävelin tapahtumapaikalla ja etsin puuttuvia osia, ojan pohjalla veden läpi pilkisti punaisella sadoluxilla maalattu startti josta puuttui solenoidin pääty.
    Koeajoin itse siitä lähtien kaikki työt.
     
    Sierra tykkää tästä.
  15. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Sä puhut v6 lootista, ei voi verrata hinnaltaan. 5-10v sitten oli noita varaosa sierran raatoja tontilla, type 9 loota oli huudos jo sillon, dohc mt75 loodat jäi myymättä jos pyys enemmän ku 50e lootasta. Jos tommosen ehjän lootan laittaa vakion tai vähän viilatun ohc:n perään, niin sinne ei tarvi ostella 1000e osia vaikka sais vähän monoakin. Kysyjä oli vailla lootaa missä vaihdekeppi ei ole kuoressa kiinni.
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Totta, mutta käykö suorana kiinni ei? 400€ palaa uuden kytkinkopan hitsauttamiseen ja tarvii sen välipalan minkä hitsaa ostaa tai toisesta lootas. Type 9 saa aikaa montaa vaihdelaatikko conversio kytkinkoppaa, saattais käydä? Ja helpompi tehdä kytkinkoppa hitsaus kuin koko lootaan kiinteänä. Mutta joo, joskus saanu mt75 puoli ilmaiseksi. Itse sain huudella puoli vuotta ja 500€ loppuunajetusta 300tkm lootasta piti pulittaa.
     
  17. Iiro

    Iiro Gearhead

    Lisätäänpä tähän vielä että tuollainen kiinteäkin keppi toimii, jos vaan sattuu oikeaan paikkaan. Tietysti ulkoisella / irrallisella kepillä saa aina sopimaan, siksi sellaista ensisijaisesti kyselin.

    Jaappanilaiset laatikon on olleet tässä ali-edustettuina, mitään muuta ei ole mainittu kuin tuo MX-5:n laatikko. Jaappanilaiset on yleensä minimoineet painon, materiaalien käytön ja ylimitoituksen, eli joku sellainen laatikko voisi olla aika hyvä.

    Lisäksi liittyen tuohon keskusteluun vaihteiston kiinnittämisestä, suunnitelma on:
    Vaihteisto, startti ja vauhtipyörä samasta autosta.
    Välilevy koneen ja vaihteiston väliiin, esim 12mm alumiini ja adapterilaippa kampiakselin ja vauhtipyörän väliin, terästä ja sama paksuus kuin koneen ja laatikon välissä. Näin startti on oikeassa paikassa suhteessa starttikehään, samoin painelaakeri suhteessa asetelmaan.
    Eikä maksa juuri mitään.... ei tulisi mieleenkään alkaa vaihteistoa hitsailemaan, vaikka se eikä "state of the art" ratkaisu onkin.
     
  18. Eikös siinä MX-5:n laatikossa ole kiinteä kepin paikka. Minusta se laatikko on samaa sukua kuin RX-8;n laatikko, johon löytyy valmiita adabtereitakin melkein mihin vaan.
     

Kerro tästä muillekin!