Halvat hyvät jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Iiro, 29.3.2021.

  1. 3964

    3964 3rd gear

    Mihin laitteeseen jarruja ollaan tunkemassa,pitääkö kelvata katsastus henkilölle?

    Pitää olla painavammasta ja tehokkaammasta että kelpaa konttorilla.

    Mikä on halpa?

    Mikä on hyvä?
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Joihinkin on saatavissa joko alumiinisena ta teräksinenä.
     
  3. peto

    peto Gearhead

    Isoissa maastureissa on usein isoja satuloita ja levyjä.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Sitä kun on niin monta rojektia niin toiset odottaa kun toisia tehdään. Valtsu on ajossa, Satellite odottaa kelien kuivumista ja Belvedereä hitsataan...
     
  5. Iiro

    Iiro Gearhead

    Halvat ja hyvät, siis miten sen ajattelin.
    Eteen: Jotkut 280 - 300mm jäähdytetyt levyt + 4 mäntäiset alumiiniset satulat
    Taakse: pienemmät tai samankokoiset levyt, ilman jäähdytystäkin riittänee... ehkä jopa "kahvasatulalla" jossa käsijarru jos oikein laiskottaa

    Ja kustannuksia koko roskalle, uusilla levyillä ja paloilla, mutta käytetyillä satuloilla, max 500€
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rupesin uteliaana katsomaan, mimmoiset jarrut MJF:n slanttivallussa on. Aluksi mun piti täydentää osaamistani, mikä on W124 mersu. Sit kun se oli opeteltu, Rockautoon. Sen aikaisten mersujen jarrusatulat näyttivät kovin yksimäntäisiltä. Höh! Ei kai... Googlella löysin vanhan mantereen mersujen 4-mäntäisiä jarrustuloita. Tekikö mersu amerikan mantereelle toisenlaiset jarrut? Ei helmiä sioille?

    Bytheway, jo 66 Dartissa oli 4-mäntäiset levyjarrusatulat... tai siis on, mullakin on.
     
  7. Ton kokoiselle levylle kannattaa vilkaista PEUGEOT 807:n satuloita:

    [​IMG]
    Ne on varmaan 300E-24 mallin. Mersulla oli siihen aikaa perusmalleissa tavalliset.
     
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Joo, joku tehokkaampi malli se oli, varmaan just tuo 300 24v
     
  9. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Joskus ison pösön alumiinisia 4-mäntäisiä tilasin saksasta kymmeniä, oli todella halpoja tarvikkeita oudolla merkillä. Mutta kun avasin laatikot, kaikki oli brembon tekeleitä.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    280-300mm, vaatii vähintään 15" vanteet, voi olla että vaatii jopa 16" vanteen oletko huomioinut tämän? Tämä riippuu vanteesta ja jarrusatulasta ja jarruletkun liitännästä.
    Peltivanteeissa on yleensä sisällä hieman enemmän tilaa kuin alumiinivanteissa. Alumiini vanteissakin on isoja eroja vanteen sisällä olevassa tilassa. Itsellä on 283mm levyjarrut edessä ja 273mm levyt takana, kummatkin on ihan maksimit mitä mahtuu vanteisiin. Takana syy on käsijarrumekanismissa, että isommat ei mahdu. Edessä on aika isot satulat ja jarruletkun liittimen suunta on sellainen että pikkurilli mahtuu satulan ja vanteen väliin.

    http://www.suomencaprit.fi/foorumi/...gallery_item&type=garage_gallery&image_id=254

    http://www.suomencaprit.fi/foorumi/...gallery_item&type=garage_gallery&image_id=255

    Porschen olikohan se 997 alumiini jarrusatulan sai 304mm Citroennin levyyn kun käytti peltivanteita (15") mutta alumiini vanteisiin se yhdistelmä ei mahtunut.
     
  11. Iiro

    Iiro Gearhead

    Noi Peugeotin satulat näyttää tosi päteviltä, just tuollaiset on hakusessa. Täytyy perehtyä noihin ja tietysti jos on muita vastaavia jotka on "hyviä" mutta kotoisin yleisestä autosta jolloin ne on suhteellisen halpoja ja palat ei maksa miljoonia, niin mieluusti otan listoille.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla on 298mm levy ja se Mersun satula, osa 14" vanteistakin sopii
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Netistä:
    To start, a general guideline is that StopTech® kits usually require the following:
    • 328mm rotor (12.9") - minimum 17" wheel
    • 332mm rotor (13.1") - minimum 17" wheel
    • 355mm rotor (14") - minimum 18" wheel
    • 380mm rotor (15") - minimum 19" wheel
    (14 inch rims, 280mm/11 inch disc) and my mates rally car (15 inch wheels, 300/11.5 inch disc). Both cars have VERY tight clearance between the wheel and the caliper.

    Jarrusatula vaikuttaa paljon, mutta omassa ylhäällä näytetyssä jarrussa on joku 7-8mm tilaa, että ei ota vanteeseen kiinni. (15" vanne ja 283mm levy)

    355mm levy =>
    I can barely clear certain 17" wheels with my 13" rotors and evo 8 brembos.
    You're probably going to have to run a 18".

    https://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Escort+MK1/
    Oisko tämä ollu 310 levy ja 16" vanne?
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    En tiiä mitä netti sanoo, mutta käytännössä siis osa 14" vanteista sopii. Tuossa yhdet:

    [​IMG]
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  15. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Muokattu: 17.2.2022
  16. 3964

    3964 3rd gear

    Vanteissa on isoja eroja samassa koossa millaisia jarruja sopii.
     

Kerro tästä muillekin!