Sopivaa nosturia etsimässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja yason, 30.10.2015.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En muista, mitä merkkiä toi mun on, mutta riippumatta siitä, ajanko sen mekaaniseen varmistimeen vai en, niin viikkoja se roikkuu ylhäällä koskematta.
     
  2. vwg4

    vwg4 1st gear

    ok. tää on ainut tähän mennessä missä oon nähny explisiittisesti mainostettavan molemmin päin nosturille ajoa: http://www.finntest.fi/fi/tuotteet/nostimet/helmasaksinostimet/omcn-718/ "Nostin on vain 95 mm matala ja auto voidaan ajaa nostimelle keula tai perä edellä."

    Muissa ei ole ollut mainintaa, eli oletettakoon yhteen suuntaan ajettavaksi.

    Maallikkoa hirvittää mekaanisten lukkojen puute, mutta kai se on ainakin merkkinostureihin luotettava...
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla on Stenhöj tuplasaxi ja siinä myös ilmanpaineella mekaaniset varmistukset.
    Ajosuuntaa ei mainittu, joten oletan, että voi ajaa molemmin päin.
    Yleensä valmistajat varoittaa tai kieltää jos ei saisi laittaa toisin päin.
    Onhan noita etupainoisia ja takapainoisia autoja...
     
  4. anbazone

    anbazone Gearhead

    Moi. Mulla on 60m2 talli, johon pitäs sopiva nosturi hommata. Nosturilla pitää pystyä nostaan Suburbanin ja Ramin kokoluokkaa olevat autot ja/rungolliset. Tarkoituksen olisi myös säilyttää toista autoa tarvittaessa nostimella eli saisi lattiatilaa silloin vapaaksi.

    Työkaverilla on Stertek 2-pilarinostin, mutta silla ei kuulemma ainakaan onnistu pakettiautojen/full size autojen nosto turvallisesti, koska nostovarret jää lyhyeksi. Joutuu laittaan lankkuja auton alle ja nostaan henkensä kaupalla.

    Mikä olisi siis paras nostin käytötarkoitukseeni? Merkkinostin esim Nussbaumin 2-pilari 4000kg pitemmilä nostovarsilla vai suoraan joku 4-pilari? 4-pilari lienee paras ainakin auton säilytykseen "ylhäällä"..mutta vie tilaa enemmän ja kallis.

    Ideoita? :)
     
  5. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Kyllä tuohon säilytykseen ajosiltanosturi varmaan paras? kertokoon ne jotka tietää.
    Mulla Stenhöj maestro 3t 2-pilarinosturi, on minusta aika tukeva, vania nostelee mukavasti, toki käpälien ja rungon väliin joutuu vähän palikkaa laittamaan kun helmat sen verran runkoa alempana.
     
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    bbford tykkää tästä.
  7. anbazone

    anbazone Gearhead

    Kiitos kommenteista. Täytyy yrittaa alkaa etsiin sopivaa 4-pilaria.
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Olen myös miettinyt tällaista toiselta puolelta nostavaa siirreltävää nostinta kesäkäyttöön. Tämä olisi helppo varastoida ja käyttää ulkona betonilaatan päällä missä kattokorkeus ei olisi esteenä.
    Hinta ja käytön vähyys jarruttaa. Pitääpä kirjoittaa Rovaniemelle...
     
  9. vekku

    vekku 2nd gear

    Eilen tuli quickjack nostin tontille, saapa nähä onko mieleinen.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Kirjoittele kokemuksia kun oot käyttänyt.
     
    Muokattu: 7.4.2021
    bbford tykkää tästä.
  11. rotax

    rotax 2nd gear

    Paljo rahti ?
     
  12. vekku

    vekku 2nd gear

    Tuli Hollannista "free shipping". BL 7000ext malli n.1800e.
     
    bbford ja rotax tykkäävät tästä.
  13. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Vaikka miten vertaili ja ynnäsi kokonaishintoja maailmalta niin ihan tuosta 4km päästä Biltemasta lähti halvimmalla uuteen kotiin Quick Jack BL 5000 SLX joka riittää mun tarpeisiin nostokyvyltään ja nyt koottu,kokeiltu ja käyttöautojen renkaat tarkoitus vaihtaa viikonloppuna jos Kerttu& Mette lupaa ettei takatalvi näköpiirissä heti ens viikolla.
    Hienolta laitteelta tuntuu kerrassaan vaikka veti melkein kuralle mahan ja talouden,tämä on siis 12v systeemillä toimiva versio mikä mulla ja jopa tuon 5000 nostokyky todellisuudessa sitä luokkaa että raskaasti panssaroitukin amerikanlotja nousee.
    https://youtu.be/YVZ-CcF0_MY
     
    Muokattu: 8.4.2021
  14. Kemer

    Kemer 2nd gear

    No joo,kuulolle kaikki jotka pikajussista kiinnostuneet:
    "Uudehkon" (alle 10v )lyhytkoriseen pakettiauton,tyyliin Transit-Vivaro-NV300 jne nosto ei onnistu tuolla laitteella virittelemättä,syy että pitäisi olla ainakin puoli metriä pituutta lisää noissa nostorampeissa että yltäisi ns virallisiin nostokohtiin eikä rakenne salli muita kohtia edes kokeilla,siis tyypillistä nykyautoa.

    Toinen miinus on hydrauliikkaletkujen materiaali,ovat nimittäin todella jäykkää vetäen itseään kiepille hanakasti takaisin eikä ymmärrä miksei ne voi olla aika hinnakkassa laitteessa taipuisaa laadukasta kumia vaan jotain muovintapaista seosta joka ehkä oikeneekin Kongon-Floridan lämmöissä meikäläisiä kelejä paremmin tai sitten ei.
    Pieneen ja keskikokoiseen henkilöautoon passaa kuten ehkä pikkupakuihin ja toki tervekoriset harraste autot joissa tukevuutta että nostokohtia ja raudanpaksuutta toiseen malliin kuin muovikoslissa joissa onteloita,muovia ja ohuita poikittaistukia siellä missä ennen kunnon kynnykset palkkeineen.

    Ramppeja voinee toki "viritellä"omin jatkopaloin mutta se on toinen juttu eikä silloin vakioisesta nostimesta puhe.
     
    Muokattu: 10.4.2021
  15. vekku

    vekku 2nd gear

    Paljonko on nuissa lyhytkoppasissa pakuissa nostopisteiden väli?
     
  16. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Suurinpiirtein 210cm rullamitalla pikaisesti mitattuna mutta suuruusluokka tuo.
    Homma onnistunee kun kohdistaa etu (tai takapään) nostokohdan tunkin vastaavaan ja värkkää irtonaisen jatkopalan toiseen päähän vaikka kakkosnelosesta jossa pätkä ja pidempi pätkä päällekkäin pikkupätkän vastatessa kuminpalaa tunkin syvennyksessä mutta yläpala ramppia pidentäen jolloin homma toiminee ja tukevakin koska syvennyksessä oleva pätkä vastaa hyvin kolossa ja auto pysyy aika suorassakin.
    Parempiakin ratkaisuja on mutta tämä irtonainen,helppo,kevyt ja tumpelonkin(kuten minä) tehtävissä.
     
    Muokattu: 11.4.2021
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Olisiko varmenpi laittaa 50x200mm lankku 2200mm täyspitkänä nostopisteeltä nostopisteelle.
     
  18. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Ajatuskenttä vapaa ja varmasti tuo ehdottamasi on vielä tukevampi kuin minun ehdottamani pätkä eikä vaikea toteuttaa tai vaadi liikaa hikipisaroita painollaan.
    Seuraavaksi ehdotetaan rautapalkkeja ja hitsaustakin jotka varmasti vielä paremmat ja taatusti painavammatkin mutta tyyli on vapaa tokikin vaan omalla vastuulla eikä valmistajan suosittelemia yksikään:eek:
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu, noissa kyllä pitää aina olla ihan perinteinen maalaisjärki ja tolkku mukana.
    Mitä enemmän irtopalikkaa tai välikettä, niin jonkinlaisen muljahtamisen riski lisääntyy, varsinkin jos samalla jumittunutta pulttia väännetään metrin varrella auki.
     
  20. vekku

    vekku 2nd gear

    Joo ei riitä rampin mitta nuille leveyksille. Mutta joo, minullaki 48×198 lankkua josta vois tarvittaessa tehä leveämmät rampit, kalikat vielä ruuata nostokoloihin niin pysyvät paikalla. Eikä tarvis nostotallojakaan pinota niin paljon. No pittää kattoa mikä sovellus millekkin autolle paras kun pääsee testaan.
    Letkut on kyllä muovipintasia, kävin yhden kiepin aukaseen kun varoittelit, yllättävän helposti suoristu, oisko materiaali kuiten muuttunu.

    Ja voihan nuo pukata alle myös poikittain jos niin jollekkin soveltuu paremmin.
     

Kerro tästä muillekin!